Kirjoittaja Aihe: Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?  (Luettu 3544 kertaa)

Lentävä_sirkus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?
« : 18.10.09 - klo:00.34 »
Läppärin valinnasta on täälläkin keskusteltu, mutta tässä oma tarinani:

Minun pitäisi löytää itselleni kannettava, sellainen luotettava vekotin kirjoittamiseen, kaikenlaiseen perustekemiseen (netti, toimistojutut, musiikki jne.) sekä satunnaiseen äänieditointiin. Olen kuullut paljon hyvää Levonon koneista ja tuollainen perusmalli T500 kiinnostaisi (1280x800 resoluutio, intelin integroitu näyttis GMA 4500HD, displayport...). Näkyy irtoavan Suomesta alle 1200 e. Halvemmalla saisi varmasti tarkoitukseni täyttäviä koneita, mutta 3v. takuu, kunnollinen näppäimistö (?) ja mattanäyttö ovat asioita, joista maksan mielelläni vähän ekstraa. 

En kuitenkaan haluaisi koneeseeni Windowsia, minkä vuoksi olen pyöritellyt myös Macia (MBP) toisena vaihtoehtona, pitäisihän sen käyttöjärjestelmän puolesta olla melkoisen toimintavarma kokonaisuus. Nykyisessä kotikoneessani pyörii kuitenkin Ubuntu, mutta olen pitkälti kaiken automatiikan varassa eli säätäminen ei oikein onnistu eikä siihen hirveästi ole aikaa/taitoa. Käyttö on osittain kirjoitus/taulukkolaskenta-tyyppistä työkäyttöä ja siinä suhteessa koneen olisi toimittava luotettavasti.

Siispä muutama kysymys:

1) Onko kokemuksia Ubuntun toimivuudesta tuossa T500-mallissa? Toisin sanoen voiko asiaan perehtymätön saada koneen täyteen toimintakuntoon ilman hirvittävää säätämistä ja nettifoorumeiden kahlaamista? Ilmeisesti Lenovo on yksi niistä helpommista... En haluaisi hankkia konetta, jossa Linux ei sitten pyörikään. Liiikkeistä on turha odottaa tietoja saavansa.

2) Saako displayportin kautta kiinni ulkoisen näytön? (24") Jossain netissä vihjattiin ettei kuvaa tulisi kuin erillisellä näytönohjaimella, mutta tuo asia jäi vähän hämäräksi. Ja siis Linuxin puolella.

3) Nykyisessä (pöytä)koneessani käyttikset ovat fyysisesti kelkoissa eri kiintolevyillä eli jos Linux hyytyy niin Windows toimii hätätilassa (eipä ole kyllä paljoa tullut käytettyä, tosin esim. musiikkilevyjen poltto ei Linuxissa onnistu....) Onko mitään vastaavaa systeemiä mahdollisuutta saada kannettavaan, sillä pelkään saavani koneen sekaisin ja sellaiset kaksoiskäynnistysjutut hiukan arveluttavat... 

4) Onko akkukesto Linuxissa edelleen huomattavasti lyhyempi windowsin vastaavaan verrattuna?

5) Kannattaako aloittelijan suosiolla unohtaa Linux kannettavan ainoana käyttöjärjestelmänä ja ostaa Mac? Ihan periaatteesta en haluaisi Windowsiin koskea kuin äärimmäisessä pakossa. :-)

Kiitokset kaikille jo etukäteen!

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?
« Vastaus #1 : 18.10.09 - klo:10.56 »
1) Onko kokemuksia Ubuntun toimivuudesta tuossa T500-mallissa? Toisin sanoen voiko asiaan perehtymätön saada koneen täyteen toimintakuntoon ilman hirvittävää säätämistä ja nettifoorumeiden kahlaamista? Ilmeisesti Lenovo on yksi niistä helpommista... En haluaisi hankkia konetta, jossa Linux ei sitten pyörikään. Liiikkeistä on turha odottaa tietoja saavansa.

Lenovo T500 sisältää paljon Intel rautaa, joten ei pitäisi olla ongelmia. Lenovo/IBM läppärit on ollut tähän asti luotettavia Linuxin kanssa.
Tietenkin on ongelmia voi tulla ATI:n näytönohjaimen kanssa, mutta T500 malli ei sisältänyt sitä.
http://linux.fi/wiki/Suositeltavat_rautaratkaisut
« Viimeksi muokattu: 18.10.09 - klo:10.59 kirjoittanut Karvameduusa »

joonas60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
  • Tietotekniikan kanssa puuhastelua yli 30 vuotta
    • Profiili
Vs: Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?
« Vastaus #2 : 18.10.09 - klo:11.09 »
Tämä malli näyttää olevan linuxkaupassa tarjolla: http://www.linuxkauppa.fi/tuote/3943 hintaan 1243.20 € (sis alv., mukana lisenssi Windows Vista Businessiin). Ko. sivun mukaan testattu 32-bittisellä Ubuntu 9.04:lla.
terv. joonas60
Asus X4909F, Windows 10, WSL2-Ubuntu

Lentävä_sirkus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?
« Vastaus #3 : 18.10.09 - klo:15.23 »
Tämä malli näyttää olevan linuxkaupassa tarjolla: http://www.linuxkauppa.fi/tuote/3943 hintaan 1243.20 € (sis alv., mukana lisenssi Windows Vista Businessiin). Ko. sivun mukaan testattu 32-bittisellä Ubuntu 9.04:lla.

Kas, niinpäs näkyykin olevan! Kiitokset linkistä, enpä itse ollutkaan moiseen firmaan aikasemmin törmännytkään. Ulkoisen näytön kytkemismahdollisuus on silti minulle yhä edelleen arvoitus, mutta etsiskellään ja katsotaan.   

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?
« Vastaus #4 : 18.10.09 - klo:16.32 »
Kas, niinpäs näkyykin olevan! Kiitokset linkistä, enpä itse ollutkaan moiseen firmaan aikasemmin törmännytkään. Ulkoisen näytön kytkemismahdollisuus on silti minulle yhä edelleen arvoitus, mutta etsiskellään ja katsotaan.   

En ole vielä kertaakaan törmännyt Intel integ. näytönohjainkorttiin, joka ei olisi toiminut ulkoisen näytön kanssa.
Läppärit missä on toiminut omien kokemuksien mukaan:
Asus N10J (nvidia)
Asus Eee Pc 901 (intel)
Lenovo SL400 (intel)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16357
    • Profiili
Vs: Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?
« Vastaus #5 : 18.10.09 - klo:17.22 »
En kuitenkaan haluaisi koneeseeni Windowsia, minkä vuoksi olen pyöritellyt myös Macia (MBP) toisena vaihtoehtona, pitäisihän sen käyttöjärjestelmän puolesta olla melkoisen toimintavarma kokonaisuus.

Minulla olisi myytävänä ylimääräinen Macbook Pro 15,4" (early 2008, mattanäyttö), jos kiinnostaa. Laitoin yksityisviestin.

Lainaus
1) Onko kokemuksia Ubuntun toimivuudesta tuossa T500-mallissa? Toisin sanoen voiko asiaan perehtymätön saada koneen täyteen toimintakuntoon ilman hirvittävää säätämistä ja nettifoorumeiden kahlaamista?

Ubuntu 9.10 luultavasti tulee toimimaan hyvin, kunhan se julkaistaan ja ongelmat hiotaan pois ensimmäisten parin kuukauden aikana. 9.04:ssä Intelin näytönohjainten ajurissa on ongelmia (hitautta, videotoisto ei aina toimi).

Lainaus
2) Saako displayportin kautta kiinni ulkoisen näytön? (24") Jossain netissä vihjattiin ettei kuvaa tulisi kuin erillisellä näytönohjaimella, mutta tuo asia jäi vähän hämäräksi. Ja siis Linuxin puolella.

Kyllä sen pitäisi toimia ainakin uudemmilla ajuriversioilla. Esimerkiksi täällä valitetaan ettei ulkoinen näyttö toimisi Intelin Windows-ajurilla vaikka toimii hyvin Linuxissa.

Lainaus
3) Nykyisessä (pöytä)koneessani käyttikset ovat fyysisesti kelkoissa eri kiintolevyillä eli jos Linux hyytyy niin Windows toimii hätätilassa (eipä ole kyllä paljoa tullut käytettyä, tosin esim. musiikkilevyjen poltto ei Linuxissa onnistu....) Onko mitään vastaavaa systeemiä mahdollisuutta saada kannettavaan, sillä pelkään saavani koneen sekaisin ja sellaiset kaksoiskäynnistysjutut hiukan arveluttavat...

Eikö Live-CD tai USB-tikku riitä hätätilassa? Tarvittaessa USB-tikulle tai ulkoiselle levylle voi myös asentaa täysiverisen Ubuntun.

Lainaus
4) Onko akkukesto Linuxissa edelleen huomattavasti lyhyempi windowsin vastaavaan verrattuna?

Ei ainakaan yleensä. Joissain tietyissä komponenteissa virransäästöominaisuudet eivät välttämättä toimi kunnolla, mutta tuossa T500-perusmallissa on hyvin tuettua rautaa.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Lenovo T500 kone Linux-aloittelijalle?
« Vastaus #6 : 18.10.09 - klo:18.40 »
Thinkpadeistä kun on juttua niin tuo sivusto on käytännöllinen:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:T500

Siellä on mm. ohje sen ulkoisen näytön käyttöön...
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...