Läppärin valinnasta on täälläkin keskusteltu, mutta tässä oma tarinani:
Minun pitäisi löytää itselleni kannettava, sellainen luotettava vekotin kirjoittamiseen, kaikenlaiseen perustekemiseen (netti, toimistojutut, musiikki jne.) sekä satunnaiseen äänieditointiin. Olen kuullut paljon hyvää Levonon koneista ja tuollainen perusmalli T500 kiinnostaisi (1280x800 resoluutio, intelin integroitu näyttis GMA 4500HD, displayport...). Näkyy irtoavan Suomesta alle 1200 e. Halvemmalla saisi varmasti tarkoitukseni täyttäviä koneita, mutta 3v. takuu, kunnollinen näppäimistö (?) ja mattanäyttö ovat asioita, joista maksan mielelläni vähän ekstraa.
En kuitenkaan haluaisi koneeseeni Windowsia, minkä vuoksi olen pyöritellyt myös Macia (MBP) toisena vaihtoehtona, pitäisihän sen käyttöjärjestelmän puolesta olla melkoisen toimintavarma kokonaisuus. Nykyisessä kotikoneessani pyörii kuitenkin Ubuntu, mutta olen pitkälti kaiken automatiikan varassa eli säätäminen ei oikein onnistu eikä siihen hirveästi ole aikaa/taitoa. Käyttö on osittain kirjoitus/taulukkolaskenta-tyyppistä työkäyttöä ja siinä suhteessa koneen olisi toimittava luotettavasti.
Siispä muutama kysymys:
1) Onko kokemuksia Ubuntun toimivuudesta tuossa T500-mallissa? Toisin sanoen voiko asiaan perehtymätön saada koneen täyteen toimintakuntoon ilman hirvittävää säätämistä ja nettifoorumeiden kahlaamista? Ilmeisesti Lenovo on yksi niistä helpommista... En haluaisi hankkia konetta, jossa Linux ei sitten pyörikään. Liiikkeistä on turha odottaa tietoja saavansa.
2) Saako displayportin kautta kiinni ulkoisen näytön? (24") Jossain netissä vihjattiin ettei kuvaa tulisi kuin erillisellä näytönohjaimella, mutta tuo asia jäi vähän hämäräksi. Ja siis Linuxin puolella.
3) Nykyisessä (pöytä)koneessani käyttikset ovat fyysisesti kelkoissa eri kiintolevyillä eli jos Linux hyytyy niin Windows toimii hätätilassa (eipä ole kyllä paljoa tullut käytettyä, tosin esim. musiikkilevyjen poltto ei Linuxissa onnistu....) Onko mitään vastaavaa systeemiä mahdollisuutta saada kannettavaan, sillä pelkään saavani koneen sekaisin ja sellaiset kaksoiskäynnistysjutut hiukan arveluttavat...
4) Onko akkukesto Linuxissa edelleen huomattavasti lyhyempi windowsin vastaavaan verrattuna?
5) Kannattaako aloittelijan suosiolla unohtaa Linux kannettavan ainoana käyttöjärjestelmänä ja ostaa Mac? Ihan periaatteesta en haluaisi Windowsiin koskea kuin äärimmäisessä pakossa. :-)
Kiitokset kaikille jo etukäteen!