Kirjoittaja Aihe: Varmuuskopiointi  (Luettu 11464 kertaa)

eskomorko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Varmuuskopiointi
« : 22.04.06 - klo:17.18 »
Takaraivossa piilee koko ajan pelko että kovalevy saattaa napsahtaa. Tällä hetkellä minulla ei ole minkäänlaisia varmuuskopioita, joten asialle tarttis varmaan tehdä jotain.

Kysymys kuuluukin miten tämä kannattaisi toteuttaa. Toisen kovon osto on ainakin edessä, mutta en vielä tiedä ostanko sisäisen vai ulkoisen mallin.

Varmuuskopioitavaa dataa on aika paljon (noin 170Gb). Kopioituani nämä tiedostot uudelle kovolle, pitäisi varmuuskopiot pitää ajan tasalla. Hakusessa on joku ohjelma, joka tasaisin väliajoin tarkistaa onko tullut uusia tiedostoja ja ottaa niistä automaattisesti varmuuskopiot. Olisi myös hyvä jos ohjelma osaisi poistaa varmuuskopiot niistä tiedostoista, jotka olen poistanut varsinaiselta kovalevyltä.

Käyttännössä siis jonkinnäköinen klooni nykyisistä tiedostoista. Onko ideoita miten tämä onnistuisi tai mikä olisi mielestänne parempi tapa hoitaa varmuuskopiot?

amokoura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #1 : 16.05.06 - klo:00.18 »
Yksi avainsana voisi olla rsync.

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #2 : 16.05.06 - klo:00.38 »
Kelpaisiko tämä?

http://sbackup.sourceforge.net/HomePage

Asentuu komennolla

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install sbackup

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #3 : 16.05.06 - klo:01.58 »
Tämä ei varsinaisesti riitä sinun varmuuskopiointi tarpeisiisi, mutta pienempiin tämä on varsin kätevä. Itse käytän tätä omien ohjelmointi töiden varmuuskopiointiin.

Tein seuraavanlaisen aliaksen, joka ottaa kaikki tiedostot haluamastani hakemistosta ja tallentaa ne tar.gz tiedostoon siihen hakemistoon jossa ollaan parhaillaan.
Koodia: [Valitse]
alias backup='tar -cjvf www_`date +"%F_%H-%M-%S"`.tar.bz2 /home/epeli/www'Se asettaa myös tiedoston nimeen ajan jolloin se on luotu, jotta se ei ylikirjoita edellisiä varmuuskopioita Eli vain kirjoittamalla backup vaikka usb-tikun hakemistossa niin sinne tallentuu uusin varmuuskopio. Helppoa ja kätevää ;)

Tälle voi toki tehdä pikakuvakkeen vaikka työpöydälle nopeuttamaan hommaa vielä entisestään. Tai sen voi laittaa crontabiin, jolloin homma on vieläkin automaagisempaa. ;)

EDIT: tiedostonpääte kohdalleen.
« Viimeksi muokattu: 16.05.06 - klo:13.51 kirjoittanut Epeli »

juyli

  • Vieras
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #4 : 16.05.06 - klo:12.47 »

Tein seuraavanlaisen aliaksen, joka ottaa kaikki tiedostot haluamastani hakemistosta ja tallentaa ne tar.gz tiedostoon siihen hakemistoon jossa ollaan parhaillaan.
Koodia: [Valitse]
alias backup='tar -cjvf www_`date +"%F_%H-%M-%S"`.tar.gz /home/epeli/www'

Kätevä skripti. Tuo vipunen -j kuitenkin käyttää pakkaamiseen bzip2:ta, joten loogisempaa olisi nimetä tiedosto tar.bz2. bzip2:n etu gzip:iin on mm. parempi virhesietoisuus.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #5 : 16.05.06 - klo:12.57 »

Tein seuraavanlaisen aliaksen, joka ottaa kaikki tiedostot haluamastani hakemistosta ja tallentaa ne tar.gz tiedostoon siihen hakemistoon jossa ollaan parhaillaan.
Koodia: [Valitse]
alias backup='tar -cjvf www_`date +"%F_%H-%M-%S"`.tar.gz /home/epeli/www'

Kätevä skripti. Tuo vipunen -j kuitenkin käyttää pakkaamiseen bzip2:ta, joten loogisempaa olisi nimetä tiedosto tar.bz2. bzip2:n etu gzip:iin on mm. parempi virhesietoisuus.
Aah, ok. Kiitos tiedosta.

Ja jos jollekkin nuo aliakset ovat epäselviä:
Ne siis laitetaan tiedostoon ~/.bash_aliases jonka jälkeen pitää kirjoittaa bash terminaaliin, jotta se tulee voimaan. Jos en ihan väärin muista niin tuo .bash_aliases  piti vielä aktivoida jostain että se toimisi ylipäätään. Muistaakseni tiedostosta ~/.bashrc piti ottaa komenntit pois ko. tiedoston kohdalta tms.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #6 : 16.05.06 - klo:13.32 »
piti vielä aktivoida jostain että se toimisi ylipäätään. Muistaakseni tiedostosta ~/.bashrc piti ottaa komenntit pois ko. tiedoston kohdalta tms.
Joo, kommentit näistä kolmesta riveistä pois:
Koodia: [Valitse]
if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
    . ~/.bash_aliases
fi
Toisaalta ne aliakset voi laittaa suoraan tuonne .bashrc tiedostoonkin etenkin jos niitä ei montaa ole, makuasia.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #7 : 16.05.06 - klo:13.40 »
Miten olisi Backuppc?
Kirjassa Debian Gnu/Linux 3.1 Bible tätä käsiteltiin aika laajasti ja aika hyvältä näytti.

Katso vaikkapa tätä esimerkkiä: http://yalb.net/wp/?p=39

Mikko
« Viimeksi muokattu: 16.05.06 - klo:13.44 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #8 : 16.05.06 - klo:14.31 »
Ennen kuin alkaa virittelemään omia skriptejä, niin suosittelen ainakin vilkaisemaan tuota yllä linkkaamaani ohjelmaa. Se on helppokäyttöinen, osaa ottaa varmuuskopiot automaattisesti tietyin väliajoin, osaa kopioida niin kovalevylle kuin vaikka SSH:n yli jne.

EDIT: Typokorjaus.

juyli

  • Vieras
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #9 : 16.05.06 - klo:17.55 »
Ennen kuin alkaa virittelemään omia skriptejä, niin suosittelen ...

Hyvä, että varmuuskopionti on kunniassaan, mutta parastahan Linuxissa on tehdä siten, kun itse parhaaksi katsoo.
Hauskahan noita yksinkertaisia aliaksia ja skriptejä on tehdä ja kukin sitten käyttää niitä tarpeensa mukaan. Joskus tuollaisten laajojen ja monipuolisten ohjelmien asennus on tykillä varpusten ampumista. Tätä mieltä olen ainakin siihen asti kunnes kovalevy tai usempi sattuu hajoamaan.

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #10 : 16.05.06 - klo:18.17 »
Hyvä, että varmuuskopionti on kunniassaan, mutta parastahan Linuxissa on tehdä siten, kun itse parhaaksi katsoo.

Tokkiinsa. SIksipä tuon linkin annoinkin, jos vaikka joku sen katsoisi parhaakseen.  ;)

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #11 : 16.05.06 - klo:20.01 »
Itse käytän Grsynciä. Se on graafinen ja helppokäyttöinen frontendi rsyncille.
Registered Linux user #186837

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #12 : 05.06.06 - klo:11.16 »

En saanut Simple Backupia kopioimaan ssh:lla verkon yli. Oletettavasti komennan väärin. Mitä tarkasti pitää laittaa konffin välilehdellä "Destination" kohtaan "Use a remote directory". Oletetaan vaikkapa että kotihakemisto on serverillä abc.de.fi ja sinne olen laittanut hakemiston backup. Tunnus olisi apositio ja salasana qwerty. Kuinka komento muotoillaan konffiin?

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #13 : 05.06.06 - klo:11.30 »

En saanut Simple Backupia kopioimaan ssh:lla verkon yli. Oletettavasti komennan väärin. Mitä tarkasti pitää laittaa konffin välilehdellä "Destination" kohtaan "Use a remote directory". Oletetaan vaikkapa että kotihakemisto on serverillä abc.de.fi ja sinne olen laittanut hakemiston backup. Tunnus olisi apositio ja salasana qwerty. Kuinka komento muotoillaan konffiin?

Siinä on muistaakseni semmonen pikku mutka vastassa, että se ottaa yhteyttä verkon yli käyttäen oman koneesi root-tunnusta, ja jos sillä tunnuksella ei ole koskaan otettu yhteyttä kyseiselle serverille, juuttuu se kohtaan, jossa pyydetään varmentamaan serverin "sormenjälki". Eli komenna

Koodia: [Valitse]
sudo su
ja ota sitten yhteyttä kyseiselle serverille ja hyväksy "sormenjälki". Sitten Simple Backupin pitäisi toimia.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #14 : 12.06.06 - klo:14.14 »
Mitenkähän muuten pystyisi ajamaan komentoja koneen sammutuksen yhteydessä automaattisesti? Se olisi kätevä paikka sijoittaa varmuuskopiointi scriptit ajettavaksi ;)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #15 : 12.06.06 - klo:16.14 »
Mitenkähän muuten pystyisi ajamaan komentoja koneen sammutuksen yhteydessä automaattisesti? Se olisi kätevä paikka sijoittaa varmuuskopiointi scriptit ajettavaksi ;)
Muitakin tapoja lienee, mutta näin minä sen olen tehnyt, ja hyvin on toiminut.
Ensin tehdään linkki halutusta ohjelmasta /etc/init.d hakemistoon,
ja sitten ohjataan se käynnistymään halutuilla runleveleillä.
Koodia: [Valitse]
sudo ln skripti /etc/init.d/skripti
sudo update-rc.d -f skripti start 90 0 6 .
Pois sen saat näin:
Koodia: [Valitse]
sudo update-rc.d -f skripti remove
sudo rm /etc/init.d/skripti
man update-rc.d kertoo lisää.

edit, lisäsin linkinpoistokäskyn poistoon ;)
« Viimeksi muokattu: 12.06.06 - klo:16.37 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #16 : 12.06.06 - klo:16.52 »
Mitenkähän muuten pystyisi ajamaan komentoja koneen sammutuksen yhteydessä automaattisesti? Se olisi kätevä paikka sijoittaa varmuuskopiointi scriptit ajettavaksi ;)
Muitakin tapoja lienee, mutta näin minä sen olen tehnyt, ja hyvin on toiminut.
Ensin tehdään linkki halutusta ohjelmasta /etc/init.d hakemistoon,
ja sitten ohjataan se käynnistymään halutuilla runleveleillä.
Koodia: [Valitse]
sudo ln skripti /etc/init.d/skripti
sudo update-rc.d -f skripti start 90 0 6 .
Pois sen saat näin:
Koodia: [Valitse]
sudo update-rc.d -f skripti remove
sudo rm /etc/init.d/skripti
man update-rc.d kertoo lisää.

edit, lisäsin linkinpoistokäskyn poistoon ;)
Ei toiminut dapperissani. Jouduin tosin tekemään symbolic-linkin hard-linkin sijaan, koska home-hakemisto on minulla eriosiossa kuin root.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #17 : 23.11.06 - klo:22.11 »
Itse käytän Grsynciä. Se on graafinen ja helppokäyttöinen frontendi rsyncille.
Toi näyttää kätevältä. Onko sillä väliä käyttääkö varmuuskopiointiin tollasta synkrorointi ohjelmaa vai backup softaa. Onko sama asia? KDEssä näkys olevan 'keep' softa joka näyttää simppeliltä myös. Siinä on optio 'älä tallenna erikoistiedostoja', mitähän sekin meinaa?  :)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #18 : 24.11.06 - klo:01.12 »
Toi näyttää kätevältä. Onko sillä väliä käyttääkö varmuuskopiointiin tollasta synkrorointi ohjelmaa vai backup softaa. Onko sama asia?

No rsync:ssä on omat hyvät puolensa joiden ansiosta se pieksee mennen tullen ainakin tar-paketit ja todennäköisesti monet oikeat varmuuskopiointiohjelmatkin.

Linkissä http://www.sanitarium.net/golug/rsync_backups.html on käyty varsin hyvin läpi rsync:n etuja ja osoitteesta http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/ löytyy lisää tietoa ja esimerkkejä.

Rsyncin etuna on muun muassa se että rinnakkaiset varmuuskopiot näkyvät ulospäin täysinä varmuuskopioina vaikka ne toisiinsa nähden vievät tilaa vain varmuuskopioiden välillä tapahtuneiden muutosten verran. Lisäksi jokaiseen varmuuskopioon pääsee suoraan käsiksi ja esimerkiksi yksittäiden tiedostojen tutkiminen ja palauttaminen varmuuskopiosta on äärimmäisen helppoa ja nopeaa.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Varmuuskopiointi
« Vastaus #19 : 24.11.06 - klo:18.22 »
Ok, täytyypä sitten Grsyncata ulkoselle levylle /home osio ainakin. Osaisko joku neuvoa noita Grsyncin asetuksia, mitä täppiä kannattaa laittaa päälle?

Mitä muuta kannattas järjestelmästä varmuuskopioida?