Kirjoittaja Aihe: avustaminen puhelimitse  (Luettu 5332 kertaa)

toivomatias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
avustaminen puhelimitse
« : 14.10.09 - klo:22.34 »
onko suomen yhteisössä kenellekään esim.maksullista palvelua josta saisi apua puhelimitse tai tulemalla kotiin näyttämään miten pitäisi
toimia ongelmatilanteissa?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #1 : 14.10.09 - klo:22.39 »
Yläreunan Kaupalliset palvelut -kohdasta löytyy tällainen lista. Onko siinä jotain yritystä lähelläsi? Ehkä pyytämälläkin saattaisi saada jonkun lähellä asuvan foorumilaisen käymään.

Edit: Olisiko irc vaihtoehto live-avustamiseen? Tässä ohjetta siihen.
« Viimeksi muokattu: 14.10.09 - klo:22.40 kirjoittanut Tha-Fox »

Storck

  • Vieras
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #2 : 14.10.09 - klo:22.39 »
Eikö olisi nopeampaa kysyä täältä ja saada neuvot tänne? Se on palstan tarkoitus enemmän kuin privaattijutut, tänne kertomalla muut samasta kärsivät saa apua samalla kuin huomaamatta.

juyli

  • Vieras
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #3 : 14.10.09 - klo:22.47 »
onko suomen yhteisössä kenellekään esim.maksullista palvelua josta saisi apua puhelimitse tai tulemalla kotiin näyttämään miten pitäisi
toimia ongelmatilanteissa?
Edullisemmin pääset miettimällä ongelmaasi, ja esittämällä hyvin muotoillun kysymyksen esim. ubuntu-foorumilla.
Kysymykseen kannattaa panostaa, sillä se helpottaa ongelmasi ratkaisemista - parhaimmillaan kehitetellessäsi kysymystäsi,
voit ihan itse - ahaa elämyksenä - löytää ongelmaasi ratkaisun.
Varsinaisesti ns. reaaliaikainen vastaaminen/ongelmanselvitys on erityisen vaikeaa.
Palstalla vastattuihin kysymyksiin useimmat vastaajat ovat varmastikin nähneet melkoisen vaivan googlailla tai muuten
perehtyneet aiheeseen ratkaista juuri sinun henk. koht. ongelmasi.

toivomatias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #4 : 14.10.09 - klo:23.00 »
Nopeita on vastaukset kiitos ,mutta oon tällänen 55v ukko ja nämä neuvot poistu komenna avaa käynnistä tänne tulee niin ihme juttuja
toki luen päivittäin täällä kirjoituksia mutta SPR tuki olisi joskus tarpeen vai enkö osaa kysyä täällä niin tyhmästi että osaisitte neuvoa
joka näpäytyksen?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #5 : 14.10.09 - klo:23.06 »
toki luen päivittäin täällä kirjoituksia mutta SPR tuki olisi joskus tarpeen vai enkö osaa kysyä täällä niin tyhmästi että osaisitte neuvoa
joka näpäytyksen?

Voihan sitä kysyä ja tämän jälkeen pyytää tarkennusta, jos ei jokin kohta aukene. Tässähän oli taannoin myös projektia viritteillä ohjevideoiden tekemiseksi. Siitähän näkisi suoraan, mitä tehdä, jos on ainakin suunnilleen samanlainen työpöytä jne.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #6 : 15.10.09 - klo:09.59 »
Nopeita on vastaukset kiitos ,mutta oon tällänen 55v ukko ja nämä neuvot poistu komenna avaa käynnistä tänne tulee niin ihme juttuja
toki luen päivittäin täällä kirjoituksia mutta SPR tuki olisi joskus tarpeen vai enkö osaa kysyä täällä niin tyhmästi että osaisitte neuvoa
joka näpäytyksen?

Taisin olla osasyyllinen tähän ketjuun.
Mutta viittaamaani ketjuun, on kohtalaisen vaikea selittää yhtään sen helpommin, miten ne hakemistot/tiedostot poistetaan virtuaalikonsolista, kun X ei ole päällä

Mutta mutta, jos jokin asia ei luonnistu, pyydät rohkeasti selittämään rautalangasta, jotta ongelma saataisiin selvitettyä.

Kuten juyli mainitsi, reaaliaikainen selvittely puhelimen äärellä ei ole välttämättä yhtään sen helpompaa.
viestiketjuissa olevat viestit pystyy helposti lukemaan uudestaan, eikä tarvitse toistaa samaa asiaa monasti.


joku jossain vaiheessa taisi toivoa että hänen järjestelmään otettaisiin etäyhteys. (ssh / vnc)
Tässä piilee vaara, kuka voi luottaa siihen että, se avuntarjoaja on oikeasti hyväntahtoinen henkilö.
Koska monesti tarvitsee sen salasanan tai varta vasten luodun admin oikeudellisen tilin.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #7 : 15.10.09 - klo:15.47 »
toivomatias, ohjeet kysymiseen löytyy täältä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7612.msg54442#msg54442

Ja vastaajille toivotaan kärsivällisyyttä näillä ohjein: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2572.msg17602#msg17602

Toivottavasti ongelma ratkeaa.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #8 : 15.10.09 - klo:17.59 »
/
Yläreunan Kaupalliset palvelut -kohdasta löytyy tällainen lista. Onko siinä jotain yritystä lähelläsi? Ehkä pyytämälläkin saattaisi saada jonkun lähellä asuvan foorumilaisen käymään.

Edit: Olisiko irc vaihtoehto live-avustamiseen? Tässä ohjetta siihen.

Mitenkä linux-tuki ei ole tuossa listassa?

http://www.linux-tuki.fi
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #9 : 15.10.09 - klo:21.02 »
/
Yläreunan Kaupalliset palvelut -kohdasta löytyy tällainen lista. Onko siinä jotain yritystä lähelläsi? Ehkä pyytämälläkin saattaisi saada jonkun lähellä asuvan foorumilaisen käymään.

Edit: Olisiko irc vaihtoehto live-avustamiseen? Tässä ohjetta siihen.

Mitenkä linux-tuki ei ole tuossa listassa?

http://www.linux-tuki.fi

"Alla luetellut yritykset ovat osa Ubuntun markkinapaikkaa. Jos haluat lisätä yrityksesi tähän luetteloon, liity Ubuntu Marketplacen yritysten joukkoon. "
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Storck

  • Vieras
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #10 : 15.10.09 - klo:21.04 »
Se oleellinen asia puuttuu: aloittajan ongelmista ei ole näkynyt sanaakaan????



toivomatias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #13 : 18.10.09 - klo:23.42 »
OK ymmärsin kyllä ,mutta en nyt halua ihan pöljäksi itseäni tuomita saanhan nämä viestitkin perille,
mutta miten se selväkielisyys näin foorumila?Enkä moiti ketään koska käyttöjärjestelmäksi en halua
yhtään kaupallista winniä tai muuta tää toimii mutta ei äänet.

reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #14 : 20.10.09 - klo:09.18 »
onko suomen yhteisössä kenellekään esim.maksullista palvelua josta saisi apua puhelimitse tai tulemalla kotiin näyttämään miten pitäisi
toimia ongelmatilanteissa?

Missäpäin Suomea asut? Hyvällä tuurilla saattaa löytyä henkilöitä/yrityksiä kotikulmiltasi, jotka voivat auttaa sinua. Useissa kaupungeissa toimii mm. Linux-ryhmiä, jotka kokoontuvat ja samalla varmasti ovat valmiita auttamaan Linux-käyttäjiä ihan kädestä pitäen.
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

toivomatias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #15 : 20.10.09 - klo:23.00 »
Nokialla siis Tampereen kupeessa ei enään vesiongelmia vaan vähän ymmärrysongelmia,mutta hirvee halu oppia ennenkun aika jättää

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #16 : 21.10.09 - klo:09.42 »
Olen Sinua 15 vuotta vanhempi pappa ja aloittanut Linux (pääasiassa Ubuntu) käytön 1,5 vuotta sitten. Tietotekniikan perustaidoissa on edelleen toivomisen varaa ja englantia en juurikaan osaa. Mutta Linuxia vaan käyttelen, kiitos näiden foorumien avuliaiden ihmisten. Voin vakuuttaa, että paras tapa edetä on juuri se dellä sanottu eli kerro ongelmasi niin yksilöidysti kuin osaat ja odottele neuvoja foorumilta.

Minulla on kokemusta puhelintuestakin. Taannoin Windows (XP) aikaan konettani suojeli F-secure. Onnistuin sössimään sen niin solmuun, että puhelintukeen oli soitettava. Ei onnistunut korjaus, koska puhelintuki on niin nopeatempoista, että avun tarvitsijallakin pitää olla aika lailla tietoteknistä osaamista, että ehtii puhelinkeskusteluun mukaan ja saa siitä hyödyn irti. Päädyimme vaihtamaan sähköposteja ja tällä tavalla asia ratkesi.

Erään toisen Linux jakelun ongelmissa kokeilimme Skypen chattia. Samantyylistä se oli kuin puhelintuki.Koin sen ahdistavaksi (vaikka vastapeluri oli todella ammattitaitoinen ja ystävällinen). Sen hetkiseen tilanteeseen se auttoi, mutta kun siitä ei jäänyt paperidokumenttia (tai en ainakaan sitä osannut tallentaa), jäi hyöty kertaluontoiseksi.

Näillä kokemuksilla voi suositella foorumin käyttöä. Se hyödyttää myös ulkopuolisia eli muita foorumia lukevia ja keskustelut voi tallentaa tai kuten minä teen, tulostaa paperille myöhemnpää käyttöä varten. Esimerkkinä voin mainita tältä foomumilta saamani  yksityiskohtaiset Alsamixerin säätöohjeet. Niillä olen useimmiten saanut Skypen mikin toimimaan Ubuntun uudelleenasennusten jälkeen.

Tietenkin voi harkita myös "henkilökohtaisen Linux avustajan" palkkaamista. Tästä ei minulla ole kokemusta mutta epäilen sen mielekkyyttä pitkällä tähtäimellä. Tietokonetta oppii käyttämään vai itse sitä käyttämällä, ei sivusta seuraamalla.
« Viimeksi muokattu: 21.10.09 - klo:11.09 kirjoittanut jusssi »

reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #17 : 22.10.09 - klo:12.31 »
Yksi keino - jos internet-yhteys ja tietokone muutoin toimivat - etäyhteyden kautta avun saaminen. Toki tämä vaatii molemminpuolista luottamusta, eli mieluiten rekisteröidyn yrityksen tms. kanssa asioimista. Vakavammissa ongelmissa lienee paras keino pyytää jotakuta käymään paikanpäällä tai yrittää kiikuttaa kone lähimpään huoltoon.

Mutta edullisin ja monella tapaa paras ratkaisu on kyllä internet, ja esim. tämä foorumi, josta apua saa jollei aivan tulinen kiire ole.
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

toivomatias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #18 : 25.10.09 - klo:22.29 »
Hyvä Jussi kerro minulle näppiksen tarkkuudella miten liitän esim päätteen tekstin tälle foorumille avustasi kiitollinen
ei enää niin epävarma nuorisokäyttäjä kiitos nyt vaan täytyy näpytellä ja opetella! en enää ilmoittele ikäasetuksia.

Storck

  • Vieras
Vs: avustaminen puhelimitse
« Vastaus #19 : 25.10.09 - klo:22.41 »
Päätteen teksti:

Kun haluamasi teksti on päätteessä, valitset päätteen yläreunasta muokkaa - valitse kaikki jonka jälkeen menet sen tekstin päälle ja hiiren oikealla painat ja valitset kopioi, sitten kirjoitat tänne ja jälleen hiiren oikealla ja valitset liitä. Tässä yksi tapa.