]utun ydin (luen tun linkittäsi ketjun kunhan "ehdin") on siinä että minä ainakaan en ole tarvinnut ainoatakaan pakettia/ohjelmaa ohi Ubuntun oman paketinhallinnan. Siksi kyselen mihin muut tarvii jotain ulkopuolista "adobea". Oikeasti ois kiva tietää. Linkkiä ja vinkkiä kiitos, ei mitään mutu mutu-juttua.
Meinaatko, että "ulkopuolinen adobe" on yksi tietty tiedosto täsmällisessä paikassa? Ei-ulkopuolinen ja suositeltava (64-bittiseenkin) on puolestaan symbolisten linkkien sekasotkun ja epämääräisten wrapperikyhäelmien avulla juuri ja juuri jollain tavalla toimivaksi tehty väärän alustan (32-bit) versio, sekin toki Adoben?
Minä olen vuosikausia (jo Windowsissa) yrittänyt selvittää itselleni, miten Firefoxin pluginit toimivat ja mistä selain ne eri versiot oikein lataa - onnistunutkin siinä omasta mielestäni kohtalaisesti. En todellakaan halua joittenkin tyyppien eri puolilla maailmaa tai tällä foorumilla käskyttävän minua ainoista sallituista pluginien asennustavoista.
Niin kauan kun ei ole olemassa parempaa vaihtoehtoa Adoben flashplayerille, lataan sen Adoben sivulta ja laitan sen haluamaani paikkaan. Silloin ainakin itse tiedän (keltään kysymättä), mikä versio minulla on käytössäni ja voin koska tahansa vaihtaa sen toiseen tai kokonaan poistaakin.
Sama pätee tietysti muihinkin plugineihin. Niitähän näköjään tyrkätään ulos testaamatta senkään vertaa kuin Adoben flashplayeriä. Ei ainakaan minulla vieläkään toimi MTV3:n Katsomo parilla viimeisimmällä (> 0.99) Vlc-pluginilla ja Mplayeristä taitaa ainoa jollain tavalla luotettavasti toimiva olla yhä ikivanha 3.31-versio. Ainoa toimiva tapa testata ja käyttää vanhoja plugineita on sijoittaa ne käsin samalla tavalla kuin flashplayer.