Kirjoittaja Aihe: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...  (Luettu 3180 kertaa)

peran

  • Vieras
Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« : 04.09.09 - klo:23.24 »
Tämä on lähes täysin fiktiivinen tarina, ehkä tässä on asiantynkääkin, ehkä ei...

Olen paasannut lähinnä digiboxin turvattomuudesta internetissä, mutta omat koneeni myös digiboxini ovat selvinneet internautin vaaroista. Siitä päätellen Linux on vakioasetuksillaankin melko turvallinen, vaikka olen varsin suurpiirteisesti kokeillut asennella vaikka mitä. En suosittele omia pahoja tapojani muille, mutta koneessani ei ole kuitenkaan tapahtunut huomattavaa hidastumista puolivuotisissa väliajoissa, jolloin olen yleensä päivittänyt koneen uudempaan järjestelmään puhdistamalla järjestelmän asennusCD:llä lukuunottamatta /home-jakoani.

No, oma kokemukseni on vain neljästä koneesta, jotka ovat NATin takana, joten se ei ole kattava kuva, mutta täällä foorumeillakaan ei ole pahemmin törmännyt tapauksiin, joissa Linukka olisi mystisesti hidastunut tai itsestään mennyt kiinni. Niissäkin, joissa olen törmännyt, on useinmiten ollut tapauksena rautavika. Uutisissa muistan täällä olo aikana lukeneeni nolon tapauksen, jossa murtauduttiin debianin-serveriin, joka jakoi ohjelmia. Lisäksi hiljattain murtauduttiin Helsingin yliopiston tietokoneisiin Linux-haavoittuvuuden avulla, joka esitettiin tällä foorumilla. Siinäkin oli käyttäjä normaalisti kirjautunut salasanoilla, ja korottanut oikeutensa root-käyttäjäksi haavoittuvuuden avulla. Ilmeisesti siinäkään tapauksessa ei juuri muuta tehty, mutta kyseisellä käyttäjällä olisi ollut mahdollisuus tehdä paljonkin hallaa, mutta ilmeisesti paljon hommia se tuotti Helsingin yliopiston tietokoneiden ylläpitäjille, kun niiden piti varmistaa mitä muutoksia järjestelmään oli tehty. Näiden lisäksi on ollut tapaus olikohan nikki mies19, jolla oli alusta asti mitä kummallisimpia ongelmia, eikä kyseinen halunnut tehdä mitä hänen pyydettiin tekemään koneelleen. Sen lisäksi kyseinen todennäköisesti vaihtoi taustakuvaksi Virus-allertkuvan. Kun hänet leimattiin trolliksi, niin hän vielä pari viestiä kirjoitti, joissa kovasti todisteli, ettei ole, ja sen jälkeen hävisi kirjoittelemasta.

No, kuitenkin tänä aikana tänne on tullut lukuisia tapauksia, jotka ovat tulleet itkemään rikki mennyttä tai hidasta Windowsiaan. Usein on osoittautunut, että ikkunan raosta on päässyt mato luikertelemaan järjestelmään. Tämä on kuitenkin Ubuntu-foorumi, joten luulisi jossain oman käyttöjärjestelmän foorumissa hukuttavan kyseisiin tapauksiin. Oman linux-käyttöni aikana olen myös reaalimaailmassa törmännyt vastaaviin tapauksiin. Enpä uskaltaisi maksaa kyseisellä järjestelmällä varustetulla laitteistolla laskuja - moni muu on minua siinä suhteessa paljon rohkeampi. :P

Kuitenkin tänne tulee aina tietyn ajan välein valopäitä, jotka todistelevat kuinka paljon turvallisempi on heidän ikkunansa on verrattuna minun linuxiin. Voin vain onnitella heitä onnistuneesta valinnastaan, mutta minulle riittää linuxin turvallisuus. He ahkerasti pelottelevat ihmisiä, ettei linuxini turvallisuus ole riittävä, vaan siihen tarvittaisiin matojen syynääjä, joka söisi järjestelmäni tehoja turhaan, kun madot, joita koneessani ovat ovat niin hiljaa ja vievät niin vähän prosessoritehoa, että matojen syynääjä veisi huomattavasti enemmän tehoja. Lisäksi kun se ei syynäisi pääsääntöisesti järjestelmäni matoja, vaan hänen järjestelmän matoja. Hänen matojen syynääjä kun vie prosessorikuormasta huomattavan osan, ja häntä ilmeisesti harmittaa, kun minulla ei ole matojen syynääjää, joka viesi niin paljon prosessoritehoja. Tosin minulla ei ole niin paljoa prosessoritehoakaan, että se jaksaisi pyörittää sulavasti sekä linuxia että matojen syynääjää. Minunkin koneeseen tosin on saatavilla myös maksullisia matojen syynääjiä, mutta ainakin toistaiseksi niiden kauppiaat ovat joutuneet nuolemaan näppejään. Lisäksi eräs linuxin matojen syynääjä on saanut arveluttavaa kunniaa sotkiessaan terveen järjestelmän matojen syynääjässä olevan luteen takia. Kyseinen matojen syynääjiä myyvän taho joutui suosittelemaan jättämään asentamatta kyseistä viritelmää, ennen kuin lude saadaan poistettua. Käsittääkseni se on poistettu siitä, mutta se tuskin paransi matojensyynääjien suosiota linux-maailmassa. Tosin eipä se paljoa voinut heikentääkään.

Uusille linuxisteille on outoa, kun järjestelmään ei laiteta matojen syynääjää, tai jos laitetaan, niin se ei syynääkään olemattomia linux-matoja vaan hänen vanhan järjestelmänsä matoja. Lisäksi valopäät kuorossa todistelevat, kuinka tärkeää olisi, että linuxissakin olisi yleisesti käytössä matojen syynääjä. Heidän logiikkansa mukaan heidän ikkunansa on turvallisempi, kun se vuotaa matoja, joita sitten matojen syynääjä yrittää noukkia pois, kuin minun järjestelmäni, joka pitää madot järjestelmän ulkopuolella. Minä pidän itselleni riittävän turvallisena sitä, että järjestelmääni ei tule matoja. Tosin minun puolestani uudet linuxistit saavat laittaa järjestelmäänsä matojen syynääjän. No niillä on prosessoritehoakin huomattavasti enemmän kuin minun järjestelmässäni, joten kai se joutaa sielä etsiskellä matoja.

Vaikka ensimmäinen mato tehtiinkin unix-järjestelmässä, niin niistä ei sen koommin ole ollut suuremmin harmia linux-puolella palvelimia lukuunottamatta. Kyseisestä madosta oli harmia, kun se lisääntyi silloisiin tiedonsiirto-väyliin turhan tehokkaasti. Toisaalta nykyään heidän ikkunoissaan ei tule vakiona työkaluja ikkunan korjaukseen, jos ikkuna sattuu menemään rikki. Kyseisen ikkunankorjaustyökalut pitää itse tehdä järjestelmänsä avulla. No, jos ikkunankorjaustyökalut on jäänyt tekemättä, niin voi asentaa tämän linuxin.

Kokemukseni pääsääntöisesti Linuxista on vain reilun neljän vuoden ikäinen, mutta tämä sivusto ei ole juurikaan siitä vanhempi (Checkkaamalla nickkini perustamis päivää ja Timo Jyrinki-nickin perustamispäivän, näet eron). ;)

Jaksoiko joku lukea läpi, ja pystyikö pysymään juonen, joka tosin oli aika lailla ajatusten virtaa, kehityksessä mukana?

Mute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #1 : 04.09.09 - klo:23.41 »
Yhdyn edelliseen puhujaan!

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #2 : 04.09.09 - klo:23.57 »
Taidan tästedes linkittää peranin viestiin aina, kun joku kyselee virustorjunnan tarpeellisuudesta. Kieltämättä on hieman outoa, että Linux-palvelimen ylläpitäjän pitäisi putsata esimerkiksi sähköpostista windows-madot, joita muut koneet sinne syytävät. Teen tätä itsekin omalla palvelimellani, kiltti kun olen. Mutta pikku hiljaa alan kallistua sille kannalle, että hoitakoon windowsia käyttävät oman järjestelmänsä madot, niin minä hoidan omani.

peran

  • Vieras
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #3 : 05.09.09 - klo:00.54 »
Taidan tästedes linkittää peranin viestiin aina, kun joku kyselee virustorjunnan tarpeellisuudesta. Kieltämättä on hieman outoa, että Linux-palvelimen ylläpitäjän pitäisi putsata esimerkiksi sähköpostista windows-madot, joita muut koneet sinne syytävät. Teen tätä itsekin omalla palvelimellani, kiltti kun olen. Mutta pikku hiljaa alan kallistua sille kannalle, että hoitakoon windowsia käyttävät oman järjestelmänsä madot, niin minä hoidan omani.

Joops, minun mielestäni (saatan olla juridisesti väärässä, joten niistä tietävät korjatkoon) linux-koneen ylläpitäjä ei ole velvollinen putsaamaan sähköposteista matoja, mutta jos sivustoilla on mahdollisuus jakaa esim. .doc-tiedostoja, niin niistä onkin sitten velvollinen, koska silloin on julkaisija, jolloin tulee se eteen, ettei viruksia saa levittää. Mutta tosiaan palvelimella saattaa olla omakin etu, ettei oman palvelimen osoitteet joudu roskapostittajilla, joka on matojen yksi tavoite.

Tekstini oli lähinnä tarkoitettu työpöytä-linuxien pitäjille, jotka eivät niin hirvittävästi törmää viruksiin, eivätkä siten voi niin paljoa vaikuttaa virustulvaan.
« Viimeksi muokattu: 05.09.09 - klo:00.56 kirjoittanut peran »

ATnuts

  • Vieras
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #4 : 05.09.09 - klo:02.06 »
Yhdyn edelliseen puhujaan!

Samoin!

Nyt on ollut Ubuntu joka päiväisessä käytössä reilun vuoden ajan. Sitä ennen hieman harvemmassa käytössä. Eipä ole ollut mitään virus/matoskanneria, eikä ole kyllä ollut tarvistakaan. Ja ilmaisena etuna tuli se, ettei konetta ole vielä tarvinnut uusia, koska nyt ei tosiaankaan mene tehoja hukkaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #5 : 05.09.09 - klo:11.18 »
Tekstini oli lähinnä tarkoitettu työpöytä-linuxien pitäjille, jotka eivät niin hirvittävästi törmää viruksiin, eivätkä siten voi niin paljoa vaikuttaa virustulvaan.

No sen verran vaikuttavat etteivät itse saa viruksilla saastuneita koneita ja siten levitä niitä eteen päin. Eli eikös (leviävien) viruksien määrän pitäisi jossain määrin vähentyäkin yhdellä alustalla, kun muut saavat osuutta kaikista koneista? Vai olenko ajattellut väärin? ::)
Hyvin kirjoitettu tuossa ekassa viestissä Peran. En muuten enää edes muistanut mies19:sta. :P
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #6 : 05.09.09 - klo:16.33 »
Kyllä tuosta Peranin ajatuksenjuoksusta kiinni sain. Itsekin noita esitettyjä pointteja joskus mietiskellyt muttei ole tullut kynään näppikseen tartuttua.
Itselläni edelleen 8.04 LTS ja tänä 1 1/2 vuotena en ole huomannut mitään hidastumisia tai outoja kaatumisia.Enkä myöskään aikaisemmissa Ubuntuissa (itse aloitin 6.06:lla)
Lukuun ei lasketa omia säätöjä ja virityksiä, jotka luvalla sanoen olivatkin alkuun mielipuolisia, mutta silti en tullut tänne foorumille riehumaan miten p***a Linux on ja siirryn takaisin Windowsiin.
Mutta juurikin nuo Windows valopäät ja Ubuntu foorumi. Siis mihin he pyrkivät?
Hyvin sä Peran tuon kuittasit ja ei huono ajatus Tha-Foxinkaan idea.

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #7 : 05.09.09 - klo:18.13 »
Ajatuksen voisi pukea myös lauseeseen:

Miksi käyttäisin nicorettea, vaikka en ole koskaan polttanut tupakkaa.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #8 : 05.09.09 - klo:18.31 »
Aamen.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Pjotor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 291
    • Profiili
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #9 : 05.09.09 - klo:19.53 »
Lainaus
Miksi käyttäisin nicorettea, vaikka en ole koskaan polttanut tupakkaa.
Jos pyrkisit nuuskan käytöstä eroon  ;D
Ohhoh!

~unknown

  • Vieras
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #10 : 05.09.09 - klo:20.14 »
Lainaus
Miksi käyttäisin nicorettea, vaikka en ole koskaan polttanut tupakkaa.
Jos pyrkisit nuuskan käytöstä eroon  ;D
Tai tahdot olla luontokuvaaja (kts. mainos)  ;D.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #11 : 05.09.09 - klo:20.16 »
Tekstini oli lähinnä tarkoitettu työpöytä-linuxien pitäjille, jotka eivät niin hirvittävästi törmää viruksiin, eivätkä siten voi niin paljoa vaikuttaa virustulvaan.

No sen verran vaikuttavat etteivät itse saa viruksilla saastuneita koneita ja siten levitä niitä eteen päin.

Ei todellakaan ole henkilön B tehtävä huolehtia henkilön A tekemättä jättämisistä.

ps. sitten ne tupakka/nuuskat/purutupakka keskustelut jonnekin muaalle.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #12 : 05.09.09 - klo:22.45 »
Tosi ku vesi. Kun windowsissa olin, mietin kokoajan et tuleekohan tuosta ohjelmasta matoa jos lataan yms. Nyt linuxissa en ole miettinyt tällaisia asioita. Tunnen oloni vapautuneeksi  :P Liekkö se tämän linuxin sivu"oireita"... Toivon että kehittäjät tekevät tästä viiruksille sun muille pöpöille entistä hankalamman elinympäristön. Varsinkin kun linuxin käyttö on yleistynyt vauhdilla (oman 6kk kokemuksen perusteella).
edit: Kerran ajattelin ajaa virus-skannerin läpi ubuntussa mutta lopetin heti sen alettua kun ei jaksanut tuhlata aikaa...  :D Toivottavasti ei tule sitä aikaa vielä pitkään jolloin tietokoneen flunssaa täytyy parannella. Olen kerta sitä mieltä että linuxiinkin voipi tulla viirusta kun yleistyy vaan tarpeeksi.
« Viimeksi muokattu: 05.09.09 - klo:22.47 kirjoittanut asuspoju »
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tarinaa madoista ja niiden syynääjistä...
« Vastaus #13 : 05.09.09 - klo:23.20 »
Tekstini oli lähinnä tarkoitettu työpöytä-linuxien pitäjille, jotka eivät niin hirvittävästi törmää viruksiin, eivätkä siten voi niin paljoa vaikuttaa virustulvaan.

No sen verran vaikuttavat etteivät itse saa viruksilla saastuneita koneita ja siten levitä niitä eteen päin.

Ei todellakaan ole henkilön B tehtävä huolehtia henkilön A tekemättä jättämisistä.

???
Nythän kirjoitin (no ainakin tarkoitin), että se henkilö A ei anna koneensa saastua viruksilla (koska ei käytä Windowsia), joten ne virukset eivät itse leviä eteenpäin siltä koneelta. ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.