Kiitos palautteesta! Windows 7 -juttujen kadonneen kommenttikentän mysteeri alkaa selvitä.
Jutuissa ei todellakaan ollut kommenttikenttää, eli kirjoitin (tietämättäni) potaskaa ilkkak:lle. Saatuani täältä lisää palautetta tarkistin yllä olevissa kuvakaappauksissa esitetyt jutut ja huomasin, miten asia oli. Koska olin itse siirtänyt jutut verkkoon, mutta en varmasti ollut poistanut yhdestäkään niistä kommentointimahdollisuutta, alkoivat salaliittoteoriat kehittyä omassakin päässäni. Kuka meillä käy poistelemassa Windows-juttujen Enable Commenting -asetuksia?
Kuten useimpien salaliittoteorioiden tapauksessa, tässäkin todellisuus oli huomattavasti tarua tylsempää.
Olin siirtänyt jutut web-julkaisujärjestelmään printtilehden julkaisujärjestelmästä sen export-komennolla. Normaalisti teen siirron copy-pastella, koska se on yksittäisten juttujen tapauksessa nopeampaa. Nyt siirrettävää oli paljon, joten käytin exportia. En ollut aiemmin huomannut, mutta tajusin tämän episodin ansiosta - kiitos teille! - että export poistaa kommentointimahdollisuuden. Export-toiminto on alunperin kehitetty juttuarkiston siirtämiseen, minkä takia oli ihan perusteltua, että kommentointikenttä jätetään (vanhoista jutuista) pois. Tällä hetkellä ilmiö kuitenkin aiheuttaa - silloin harvoin kuin joku tuontia käyttää - hämäävän sensurointivaikutelman. Pitääkin seuraavaksi selvittää, miten siirtoskriptiä pääsee säätämään.
Olen nyt lisännyt kaikkiin tuoreehkon Windows 7 -kokonaisuutemme juttuihin kommentointimahdollisuuden. Sivuillamme on myös joitain muita juttuja, joista kommentointi puuttuu, mutta en nyt lähde jäljittämään niitä. Kannattaa antaa palautetta suoraan allekirjoittaneelle tai lomakkeen
http://www.tietoviikko.fi/palaute/ kautta, jos löydät jutun, johon et pääse kommentoimaan.
Vaikka kukaan tämän foorumin kirjoittajista ei tietenkään ole aloittamassa aivottomia käyttöjärjestelmäsotia, niin huomautan vielä, että emme julkaise asiattomia tai täysin sisällyksettömiä kommentteja. Jokaista käyttöjärjestelmää, muuta tuotetta palvelua ja yritystä saa ja pitää kritisoida, mutta se pitää tehdä asiallisesti ja perustellen. Olemme Tietoviikossa hieman tarkempia alatyylisten ilmausten suhteen kuin monet muut palvelut, koska haluaisimme pitää keskustelun miellyttävämpänä kuin miksi se netissä niin usein helposti menee.
Jouni Junkkaala (Tivin verkkopalvelun tuottaja)