Melko poikkeuksellista on jos käyttäjät liikkuvat paljon. Suurin osa porukasta lähinnä kökkii omilla koneillaan(kokemusta 9 vuotta) eivätkä kierrä maailmaa. Työmaan palvelimet sitten erikseen, tässähän puhutaan vain kotikäytöstä.
Ainakin itse otan liikkuessani kannettavalla yhteyttä kotipalvelimeenkin sieltä mistä verkko nyt sattuu löytymäänkin (eli verkko-osoitteiden rajaus sulkisi minut ainakin toisinaan ulos), kotikoneella kykkijät tuskin tarvitsevat ssh:ta ensinkään.
Toisekseen minähän en tässä keskustelussa ole väittänyt että palomuuri on aina _välttämätön_
Enkä minä sinulle alunperin vastannutkaan, jos luet ketjua taaksepäin niin sieltä ne väitteet löytyy...kommenttini ei ollut tarkoitettu sinulle henkilökohtaisesti, pahoittelen etten ilmaissut sitä tarpeeksi selvästi.
vaan aina hyödyllinen.
Riippuu tilanteesta. Palomuuri ei ole hyödyllinen, jos esim.
1. se estää palvelun tarkoituksenmukaisen käytön
2. se ei rajoita palvelun käyttöä mitenkään (aika usein olen törmännyt säätäjiin, jotka ovat asentaneet palomuurin palvelimen suojaksi, ja sitten puhkaisseet palvelimen käyttämät portit kokonaan auki, tällainen palomuurihan ei suojaa palvelinta millään tavalla).
3. ulkomaailman portteja kuuntelevia palveluja ei ole asennettu (vähäistä hyötyä voi olla siitä, että paketit pudotetaan hylkäämisen sijaan)
Ei tämä mikään "joko-tai"-asia ole.
Samaa mieltä. Mutta kuten olen aiemmin kommentoinut, tärkeintä on laittaa palvelimen asetukset kuntoon. Lisäsuojaa saa sitten halutessaan palomuurilla, edellyttäen että osaa laittaa myös sen asetukset kuntoon, eikä tarvitse rajoittaa tarpeettomasti "oikeaa käyttöä".
Teoriassa voi, juu. Kuitenkin näitä teoreettisia exploitteja käyttävät keskittyvät siihen palveluun joka pyörii tunnetussa portissa. Tämä "paranoidi" (oikeasti en ole kovinkaan paljon) ymmärtää myös todennäköisyyksien päälle.
Todennäköisyyksiä voi pienentää huomattavasti myös asettamalla palvelimet kuuntelemaan jotain muuta kuin "standardi"-porttia. Aina tämä ei ole tarkoituksenmukaista (esim. julkinen www-palvelin), mutta ainakin ssh:n voi yleensä huoletta hyppyyttää johonkin muualle kuin 22:seen.