Kirjoittaja Aihe: Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?  (Luettu 3416 kertaa)

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?
« : 28.07.09 - klo:20.41 »
Hei

Olen koettanut löytää ilmaista, avointa ja vapaata sanakirjaa.
Siis sanakirjaa jolla voidaan kääntää sanoja kielestä a kieleen b.

Aivan kuten Ilmainensanakirja, kaannos.com ja efe.scape.net, mutta sellaista,
jonka sanastot olisivat kenen tahansa vapaasti käytettävissä aivan mihin käyttöön tahansa
ja jonka sanastot siis eivät olisi epävapaasti käytettävissä.

Onko sellaista olemassa?

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?
« Vastaus #1 : 29.07.09 - klo:01.26 »
Sanakirja.org on GFDL-lisenssillä

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?
« Vastaus #2 : 29.07.09 - klo:10.16 »
Joo, käyttää tuiota Wiktionaryä sanakirjanaan. Kuitenkin, ei ole aivan sitä mitä etsin, koska itse sivuston koodi ei taida olla avointa. Mmh. No, pitänee jatkaa etsimistä. Jos joku löytää moisen, saa ilmoitella :)

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?
« Vastaus #3 : 29.07.09 - klo:10.26 »
Joo, käyttää tuiota Wiktionaryä sanakirjanaan. Kuitenkin, ei ole aivan sitä mitä etsin, koska itse sivuston koodi ei taida olla avointa. Mmh. No, pitänee jatkaa etsimistä. Jos joku löytää moisen, saa ilmoitella :)
Eikös sen Wiktionaryn sivuston koodin saa MediaWikin kotisivuilta (http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki). Siihenhän se perustuu!?  ??? Eli sen pitäisi olla täysin avoin?

Ape3000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?
« Vastaus #4 : 29.07.09 - klo:11.10 »
Joo, käyttää tuiota Wiktionaryä sanakirjanaan. Kuitenkin, ei ole aivan sitä mitä etsin, koska itse sivuston koodi ei taida olla avointa. Mmh. No, pitänee jatkaa etsimistä. Jos joku löytää moisen, saa ilmoitella :)
Wiktionaryn sisältö on kaksoislisensoitu sekä Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported että GNU Free Documentation License. Sisältöä voi siis käyttää erittäin vapaasti. Itse sivujen koodi on GNU General Public License-lisensoitua, joten sekin on varsin vapaassa käytössä.

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?
« Vastaus #5 : 29.07.09 - klo:11.52 »
Juu, kyllä. Wiktionaryn kannan saa ladattua sekä myöskin MediaWikin jonka päällä sitä voi käyttää.
Viittasin tässä tapauksessa (hieman epäselvästi mitä ilmeisemminkin :) tuohon sanakirja.orgiin.
Eli toki, voin hakea mediawikistä sanakirjat itselleni XML:änä ja parsia siitä omaan kantaani sanastot yms.

Kuitenkin tuo MediaWikin käyttöliittymä on "hieman" hankalahko tuollaiseen simppeleihin sanojen käännösten hakemisiin, ja sanakirja.orgin sivun lähdekoodit ei ole saatavilla (mikäli olen käsittänyt oikein), joten en pysty helposti tekemään omaan käyttööni sopivaa sanakirjasivua.

Tai no, helposti ja helposti, eihän se ole kuin tehdä parseri mikä kirjoittaa tietokantaan Wiktionarystä haetut sanastot ja tekee itse GUIn. Kuitenkin ajattelin alkuperäisessä kysymyksessä onko sellaista valmiina jossa tuo GUIkin olisi AGPL-lisenssillä jotta sitä pääsisi sopivast helposti muokkaamaan omaan käyttöön sopivammaksi.

Noh, pitänee funtsata josko joskus kerkeäisi koodailemaan itse tuon parsijan + sivun.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Vapaa ja avoin sanakirja, onko sellaista?
« Vastaus #6 : 01.08.09 - klo:15.36 »
No tuskin on ainakaan mitään hyvää :-)