Kirjoittaja Aihe: asia nro1 on ratkaistu  (Luettu 12134 kertaa)

Storck

  • Vieras
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #20 : 17.07.09 - klo:10.25 »
Ei vaan asenna sen niminen ohjelma kuin Muikku (Cheese) ja tökkää sen jälkeen kamera kiinni ja avaa se Muikku. Jos ei tule kuva näkyviin niin sammuta Muikku ja käynnistä se uudelleen päätteestä komennolla cheese, se viimeistään näyttää kamerakuvaa.

leipuri2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #21 : 17.07.09 - klo:10.30 »
Kiitos.. 

Mä todellakin alan ajattelemaan että en ole luotu näiden koneiden kanssa toimimaan  ...   

kirjoitit hienosti ja selitit oikein mutta näyttää siltä , että jospa menisit k- rautaan ja hakisit rautalankaa.. 

Storck

  • Vieras
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #22 : 17.07.09 - klo:10.38 »
1 avaa pääte, polku on: Sovellukset, Apuohjelmat, PÄÄTE

2 kirjoita PÄÄTTEESEEN: sudo apt-get install cheese

3 enterillä alkaa asentamaan

4 kun asennus on valmis niin tökkää kamera kiinni koneeseen ja  vasemmasta yläkulmasta SOVELLUKSET, GRAFIIKKA löytyy MUIKKU - avaa se, tuleeko kuva??

leipuri2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #23 : 17.07.09 - klo:10.42 »
siis pitääkö minun hakea se cheese ensin jostain netistä  ENNEN kuin voin tuota koodia käyttää?

vai onko se jo valmiina koneessani jossain =??

Storck

  • Vieras
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #24 : 17.07.09 - klo:10.43 »
Lue mitä ylempänä sanoin ja tee niin.

Unohda entinen elämä. Unohda netti (asennuksissa).

Urmas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #25 : 17.07.09 - klo:10.54 »
Lainaus
Windowsissa ohjelmien asentamiseen käytetään ohjelmien mukana tulevia asennusohjelma (esim. install.exe). Asennusohjelma löytyy yleensä joko CD-levyltä tai ohjelman kotisivulta. Ubuntussa asennusohjelmien etsiminen ja läpikäyminen voidaan unohtaa, sillä ohjelmat on pyritty keskittämään Internetissä oleviin ohjelmalähteisiin (pakettivarastoihin, englanniksi repositories). Ubuntussa yksittäiset ohjelmat on pakattu ohjelmapaketteihin, jotka noudetaan näistä ohjelmavarastoista.

Itse asiassa koko Ubuntu muodostuu joukosta ohjelmapaketteja. Näistä paketeista pitää kirjaa järjestelmän pakettienhallinta, joka Ubuntussa on nimeltään apt. Pakettienhallinnan avulla uusien ohjelmien asentaminen on helppoa, sillä se lataa halutut ohjelmapaketit ohjelmalähteestä ja asentaa ne paikalleen tehden samalla tarvittavat asetukset. Yksi järjestelmän eduista on se, että kun asennetuista ohjelmista ilmestyy uusi versio ohjelmavarastoihin, pakettienhallinta ilmoittaa uuden version saatavuudesta automaattisesti. Näin pakettien päivittäminen onnistuu muutamalla hiiren klikkauksella. Uusia ohjelmaversioita ei siis tarvitse erikseen hakea ohjelman kotisivuilta tai asentaa esimerkiksi CD-levyltä. Samoin päivittäminen Ubuntun uuteen versioon käy kätevästi pakettienhallinnan avulla.

Pakettienhallinta pitää huolen myös ohjelmapakettien välisistä riippuvuuksista. Monet ohjelmapaketit vaativat, että järjestelmään on asennettu tiettyjä muita ohjelmia. Pakettienhallinta huolehtii siitä, että myös nämä ohjelmat tulevat asennetuksi. Samalla tavalla pakettienhallinta huolehtii myös siitä, ettei yksittäisen ohjelman poistamisen yhteydessä poisteta samalla sellaisia paketteja, joita jotkut muut ohjelmat vielä tarvitsevat.

Ubuntu tutuksi -Wikikirja kannattaa lukea. Ihan oikeasti.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

 8)
Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

leipuri2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #26 : 17.07.09 - klo:11.03 »
Lue mitä ylempänä sanoin ja tee niin.

Unohda entinen elämä. Unohda netti (asennuksissa).

Siis joo koneeseen tuli jopku ihmeellinen tekstiruutu ja joka alkoi kysellä adminin salasanojani .linuxiin ... 

joo asensin sen ja  jotenkin se alkoi rivittää sitä tekstiä julmetun paljon ja numeroita yms.... 
tuliko joku ohjelma lisää vai otinko asennetun ohjelman vaan käyttöön ?
 sitten kirjoitin play  ja kone herjasi että komentoa play ei voida suorittaa kun ensin sudo insta  joku ihmeen sox  tms...   


Storck

  • Vieras
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #27 : 17.07.09 - klo:11.07 »
Tee VAIN mitä kerrotaan, mistään play-sanasta ei ollut puhetta. EIHÄN? Älä säädä omiasi kun et tiedä mitä teet.


Avaa se MUIKKU ja kokeile kameraa.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #28 : 17.07.09 - klo:11.11 »
Lue nyt ihmeessä tuo Ubuntu tutksi juttu mihin on linkki yläpuolella, ei ihme että on ongelmia jos et ole sinne katsonut. Ei siis millään pahalla mutta ohjeet ja ohjekirjat on hyvä lukea ennen kuin ottaa uuden ohjelmiston tai laitteen käyttöön.

Älä kirjoita play vaan cheese niin johan lähtee käyntiin, ja jos et halua kirjoittaa tuollaista niin klikkaa kuvaketta Sovellukset -> Grafiikka -> Muikku-valokuvakoppi.

leipuri2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #29 : 17.07.09 - klo:12.34 »
Lue nyt ihmeessä tuo Ubuntu tutksi juttu mihin on linkki yläpuolella, ei ihme että on ongelmia jos et ole sinne katsonut. Ei siis millään pahalla mutta ohjeet ja ohjekirjat on hyvä lukea ennen kuin ottaa uuden ohjelmiston tai laitteen käyttöön.

Älä kirjoita play vaan cheese niin johan lähtee käyntiin, ja jos et halua kirjoittaa tuollaista niin klikkaa kuvaketta Sovellukset -> Grafiikka -> Muikku-valokuvakoppi.

Kiitos,

tämä kamera juttu alkaa pikku hiljaa aueta. kiitos teidän viisaampien.
siis tuo grafiikka taulukko ilmoitti että on joku muikku ohjelma , ja kun klikkasin sitä niin se ilmoitti että kameraa ei löytynyt  luultavasti siksi  koska en ole sitä usb johdolla kiinni laittanut.  uskoisin että se toimii kun laitan sen johdon kiinni  kiitos.


Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #30 : 17.07.09 - klo:12.47 »
Lue nyt ihmeessä tuo Ubuntu tutksi juttu mihin on linkki yläpuolella, ei ihme että on ongelmia jos et ole sinne katsonut. Ei siis millään pahalla mutta ohjeet ja ohjekirjat on hyvä lukea ennen kuin ottaa uuden ohjelmiston tai laitteen käyttöön.

Älä kirjoita play vaan cheese niin johan lähtee käyntiin, ja jos et halua kirjoittaa tuollaista niin klikkaa kuvaketta Sovellukset -> Grafiikka -> Muikku-valokuvakoppi.

Kiitos,

tämä kamera juttu alkaa pikku hiljaa aueta. kiitos teidän viisaampien.
siis tuo grafiikka taulukko ilmoitti että on joku muikku ohjelma , ja kun klikkasin sitä niin se ilmoitti että kameraa ei löytynyt  luultavasti siksi  koska en ole sitä usb johdolla kiinni laittanut.  uskoisin että se toimii kun laitan sen johdon kiinni  kiitos.
No ei tietenkään voi kameraa löytyä jossei se ole kiinni, milläs kone tietää mikä kamera se on etukäteen?

Tulee vähän trollaamisen maku
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #31 : 17.07.09 - klo:13.16 »
No ei tietenkään voi kameraa löytyä jossei se ole kiinni, milläs kone tietää mikä kamera se on etukäteen?

Tulee vähän trollaamisen maku

leipuri2 on jo minun hekilökohtaisella trollilistalla. Niin päätöntä tekstiä jauhaa. Sori vaan ei millään pahalla  ;)

MUOKS: ilmeisesti ubuntun asennus on sujunut ilman pienintäkään ongelmaa, ja nyt on sitten harvinaisen epäselvää pitääkö webbikamera olla koneessa kiinni ennenkuin kone sen löytää... (Ubuntun asennus toki sujuisi apinaltakin, mutta.. )
« Viimeksi muokattu: 17.07.09 - klo:13.19 kirjoittanut meizirkki »
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

leipuri2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #32 : 17.07.09 - klo:14.32 »
No ei tietenkään voi kameraa löytyä jossei se ole kiinni, milläs kone tietää mikä kamera se on etukäteen?

Tulee vähän trollaamisen maku

leipuri2 on jo minun hekilökohtaisella trollilistalla. Niin päätöntä tekstiä jauhaa. Sori vaan ei millään pahalla  ;)

MUOKS: ilmeisesti ubuntun asennus on sujunut ilman pienintäkään ongelmaa, ja nyt on sitten harvinaisen epäselvää pitääkö webbikamera olla koneessa kiinni ennenkuin kone sen löytää... (Ubuntun asennus toki sujuisi apinaltakin, mutta.. )


siis mikä on trolli ja miten sitä käytetään.. mihin se soveltuu ??
toiseksi  minä itse en ole asentanut ubuntua koneeseeni  vaan sen teki sama heppu joka asensi xp n  siihen mini amilooni ., jonka takia en saa nitä kuviani ulos lainkaan .
kolmanneksi  minä olen käyttöjärjestelmä osaaja sellaiselle  kuin basic --  joskus 80 luvun alussa..  en ole ubuntu / win  osaaja.
käytin 20 vuotta järjestelmää nimeltään  DM 728P
neljänneksi .. on helpompaa ottaa  filmikameralla niitä kuvia kun tuo digi aika ei ole iskostunut muhun millään.


Kiitos teille ja jatketaan kinkkisillä ubuntu kysymyksillä siihen asti kunnes saan koneeni myytyä.. 
Taidan todellakin siirtyä Winkkarin puolelle takaisin.


HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #33 : 17.07.09 - klo:15.08 »
Hyvä leipuri2 jos haluat kenenkään auttavan niin älä koko ajan jauha että siirryt winukkaan takaisin, kuka jaksaa auttaa jos pian heität kaiken saamasi avun romukoppaan.
Sano siis nyt haluatko jatkaa ja saada apua vai et!

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #34 : 17.07.09 - klo:15.12 »
Tämä kaveri ei paljon apua kaipaa...

kolmanneksi  minä olen käyttöjärjestelmä osaaja sellaiselle  kuin basic --  joskus 80 luvun alussa..  en ole ubuntu / win  osaaja.

Siis joo koneeseen tuli jopku ihmeellinen tekstiruutu ja joka alkoi kysellä adminin salasanojani .linuxiin ... 

joo asensin sen ja  jotenkin se alkoi rivittää sitä tekstiä julmetun paljon ja numeroita yms.... 
tuliko joku ohjelma lisää vai otinko asennetun ohjelman vaan käyttöön ?
 sitten kirjoitin play  ja kone herjasi että komentoa play ei voida suorittaa kun ensin sudo insta  joku ihmeen sox  tms...  

Kyllä on meillä basic-mies kun ei tiedä "tekstiruuduista" mitään..?  ;D
« Viimeksi muokattu: 17.07.09 - klo:15.13 kirjoittanut meizirkki »
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #35 : 17.07.09 - klo:16.22 »
puhelimeni 6822 ei ole yhteensopivaa ohjelmistoa ubuntulle   
Riippuu siitä mitä tahdot tehdä? Pc Suiten korvaajaa ei löydy, mutta Ovi Suiten pitäisi joskus tulla. :) Nettiin pääset kyllä kännykän kautta. :) EDIT: Juu ne kuvat saa pois kyllä, kuten meizirkki kirjottaa alempana, mutten muistanut mainita ko. asiaa...

Kokeilitko sitä kameraa Muikulla (engl. cheese)?

Muikku  on tietääkseni kala...  en oo vielä tunkenut  silakkaa  cd asemaan  ... 
No se on myös ohjelma, joka löytyy Ubuntun pakettivarastoista. Eli kokeile asentaa Muikku Lisää/Poista sovelluksia -toiminnolla ja kokeile sitten sillä Muikulla.

BTW muikku on kala, mutta Muikku ei... ;) ...ellei sen muikun nimi ole Muikku... :D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #36 : 17.07.09 - klo:19.12 »
Hyvä leipuri2 jos haluat kenenkään auttavan niin älä koko ajan jauha että siirryt winukkaan takaisin, kuka jaksaa auttaa jos pian heität kaiken saamasi avun romukoppaan.
Sano siis nyt haluatko jatkaa ja saada apua vai et!
Juuri näin. Nyt tuon uhkauksen jälkeen en henk.kohtaisesti aio edes auttaa kyseistä henkilöä, joka on kyllä täälläkin ollut jo tovin trolli listoilla. USB-kamera ei löydy jos se ei ole kiinni ja entinen basic käyttäjä, joka pitää tekstiruutua outona vei pohjan kyllä aika kivasti. Puhumattakaan jostain random tyypistä, jossain liikkessä, joka on asennellut Ubuntun, siirtänyt heppulin kuvat Winukka asennuksessa paikkaan mistä niitä ei saa mitenkään esille ja tietysti päälle vielä piilotellut käyttäjätunnukset :D

Saketin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
  • Ubuntun räpeltämistä kohta 10v !
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #37 : 18.07.09 - klo:06.01 »
Olen itse huomannut myös toimimattomuuksia mutta olen koittanut kiertää ja kaartaa ja antaa anteeksi
omalle tyhmyydelle,nokian puhelimilla tuntuu olevan toiminta onkelma ubuntun kanssa(en ole vaivautunut koska
en tarvitse puhelinta tietokoneen kanssa operointiin(vielä...) vaimo tosin tokaisi että olis kiva siirtää musiikkia
N 95 puhelimeen(se muistikortillinen malli) mut olen aika voimaton tuon siirtelyjupakan kanssa ja tuumannut
et osta joku ämpäri-soitin...mitenkäs tuo LIME sitte tukee noita öhelimiä sun muita? josko Leipurin kandeis koklaa semmosta...?mitä sanovat asiantuntijat???ja ArvoisaRaati....  :P
Lenovo G70-70 ja DNA 4G Kotimokkula

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #38 : 18.07.09 - klo:09.41 »
Liekö vastaus sopiva edelliseen, mutta ainakin omalla SE 702:lla olen vain kopioinut musiikin suoraan muistikortille tietokoneesta kortinlukijan avulla usb-väylästä. Juuri pauhaa Easy livin' korvissa.

Edit: Myös suoraan puhelimen omalla piuhalla ainakin massamuistitilassa onnistuu mp3:n siirto.
« Viimeksi muokattu: 18.07.09 - klo:09.55 kirjoittanut eap »

Linux user #424871

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Vs: linuxin kanssa olen täysin jumissa..
« Vastaus #39 : 18.07.09 - klo:09.54 »
Minulla on N73ME ja sen kun kytken USB:n kautta ubuntuun ja valitsen massamuistin kännykästä niin biisit menee kivuttomasti.
alkaa se kokemus karttua tästäkin