Kirjoittaja Aihe: Kuinka monen ihmisen olet saanut houkuteltua Linuxin käyttäjäksi?  (Luettu 19550 kertaa)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
En edes harrasta houkuttelua, ei vain riitä kiinnostus ja aika neuvomaan ihmisiä alkuun, saati kiinnosta kuunnella mahdollista "Sä asensit mulle tän tähän, ja sanoit et on hyvä, miksei täs sit toimi tää juttu sillee niiku ennen *kitikitinurinurilässynlässyn*"  ::) Äipälle olis tarkotus heittää joku distro pyörii kun ei jaksa korjailla XP:tä enää, ja sen käytöllä on olult turhaa vaivaa muutenkin. Firefox ja OpenOffice löytyvät Linux-jakeluistakin ainakin kun viimeksi tarkistin.  ;D
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

CO2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 190
    • Profiili
    • Linux Mint Suomeksi
Ei tarvitse houkutella! muitten uteliaisuus herää pikkuhiljaa kun ne näkee mitä omassa koneessa käytän. Viikonloppuna sain aikaan ketjureaktion sukulaisissa, ensin piti elvyttää yhden hitaan vanhan pöytäkoneen nuorelle koululaiselle, kun muut huomasi mitä tein niin tuli esiin kolme kannettavaa mihin sain myös asentaa Linux Mintit. Kaikki käyttäjät ovat ihan peruskäyttäjiä mitkä vain käyttää koneet pankki, sähköposti, mesen, ym käyttöön. Samalla tuli huomattua että monella lojuu vanhempia koneita nurkissa käyttämättöminä, kun kauppias on kertonut että kolme vuotta vanhoilla koneilla ei tee mitään! Seuraavalla käynnillä pitää elvyttää myös ne käyttökuntoon. Eli yhteensä olen asentanut Linux Mint seitsemälle käyttäjälle.
MINT on helppo, looginen, sopeutuva, innostava, käyttäjäystävällinen järjestelmä.
Muutokset on uusia mahdollisuuksia!
Sen minkä edestänsä löytää, voi myös taakseen tiputtaa (kaikkea ei aina välttämättä tarvitse)
http://linuxmint-fi.info/
http://helpsite.org/

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
päivitystä. 1 lisää
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
En ensimmäistäkään. Enkä edes aio houkutella.
Sitten kun toinen kysyy: "että, mites jos kokeiltaisiin mun koneessa jotain vaihtoehtoa...?"
Ollaan paljon vakaammalla pohjalla, eikä kukaan saa evankelistan leimaa otsaan.

Onhan tuosta viestistä jo kohta kolme kuukautta, mutta en ole vieläkään "houkutellut" ketään käyttämään yhtään jakelua. Enkä aiokkaan...

Taidanpa kohta ruveta asentelemaan tutuille Windows-järjestelmiä...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

2mppu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
3, joista kukaan ei ole silti luopunut Windowsista. Kaikki silti käyttävät myös Linuxia, ja ovat tykänneet. Helpompi minullekin kun kavereilla on koneessa molemmat käyttikset, ei tarvi kuunnella sitä "mullaoliwintoosallaseohjelmanimeltäplaaplaaplaaniimiksensaasitälinukallatoimiineikölöydymitäänsamanlaistaees"  :)
Ubuntu 10.10

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Lainaus
Taidanpa kohta ruveta asentelemaan tutuille Windows-järjestelmiä...
Mikäs sul on tuttujas vastaan? Eikös olisi reilumpaa heitellä kivillä?
« Viimeksi muokattu: 12.10.09 - klo:20.24 kirjoittanut HMi »

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Itse olen lopettanut windowsien asentamisen muutama vuosi sitten. Nykyään en edes neuvo windowsin käytössä/ongelmissa.

Siskolle asensin tuossa kuukausi sitten Ubuntun. Ainoa kysymys oli seuraavana päivänä, että miten FF:stä saa fontit isommaksi. Muuten koko asennuksesta ei ole kuulunut mitään. Tiedän että kone on jokapäiväisesä käytössä.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
n 15. imistä olen jossain määrin saanu käyttämään linukkaa kolmelle vieraan ihmiseen koneelle asentanu tosin

mirkal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Äidin pakotin  ;D En suostunut Windowsia asentamaan tyhjälle kovalevylle ( en edes viitsinyt alkaa ostohankintoja miettimään, laittomuuksista puhumattakaan), ja sopivasti Ubuntun levy sattui mukana olemaan.
- Äiti on tyytyväinen kun on tietokone käytössä, joka toimii ja jota äiti osaa käyttää.

Entinen poikaystäväni vain seurasi perässä, kiinnostui nähtyään minun käyttävän sitä.


Mirka

Tura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Yksi oli jo niin pitkällä, että alkoi asentaa Ubuntuu pöytikseensä, mutta jotakin tapahtui, asennus epäonnistui ja kaveri menetti kaikki tiedostonsa. Toivottavasti ei mene toista kolmea vuotta ennen seuraavaa yritystä...

Mä muistan aina, kun sopivasti tulee puheeksi, ylistää Ubuntujani, mutta ennemmin mun taktiikka on Windouh'sin mollaaminen. Ja siksi, että sitähän kaikki tekevät, varsinkin Visva kirvoittaa kirosanoja, mutta kukaan ei sitten oikeesti viitti tehdä asialle mitään. Joten koetan saada immeiset huomaamaan, että niitä vaihtoehtojakin on.

Kyllähän sen voi helposti nähdä käännyttämisenä. Kuitenkin juuri samoja ihmisiä, jotka niin auliisti juoksevat jos jonkin mainoksen perässä tai toistelevat muita medioiden välittämiä "ajatuksia", ärsyttää jotenkin suunnattomasti, että joku "koettaa vaikuttaa heidän mielipiteisiinsä ja vapaaseen tahtoonsa". Just. Windowsia pelottavan moni ei edes osaa kyseenalaistaa, tai näkee nää linukat jonain ultimate tekniikkavelhojen salaisuuksina. Kerran mua pyydettiin pitämään Linux-ilta ainejärjestössä, mutta kieltäydyin heti, koska katson olevani vieläkin niin alkeissa tässä.

Windowsissa en anna enää apuja, sanon että olen unohtanut miten se toimii ja se on aika pitkälti tottakin.
Satanan Tura!

PenguinNerd

  • Vieras
Yksi oli jo niin pitkällä, että alkoi asentaa Ubuntuu pöytikseensä, mutta jotakin tapahtui, asennus epäonnistui ja kaveri menetti kaikki tiedostonsa. Toivottavasti ei mene toista kolmea vuotta ennen seuraavaa yritystä...

Mä muistan aina, kun sopivasti tulee puheeksi, ylistää Ubuntujani, mutta ennemmin mun taktiikka on Windouh'sin mollaaminen. Ja siksi, että sitähän kaikki tekevät, varsinkin Visva kirvoittaa kirosanoja, mutta kukaan ei sitten oikeesti viitti tehdä asialle mitään. Joten koetan saada immeiset huomaamaan, että niitä vaihtoehtojakin on.

Kyllähän sen voi helposti nähdä käännyttämisenä. Kuitenkin juuri samoja ihmisiä, jotka niin auliisti juoksevat jos jonkin mainoksen perässä tai toistelevat muita medioiden välittämiä "ajatuksia", ärsyttää jotenkin suunnattomasti, että joku "koettaa vaikuttaa heidän mielipiteisiinsä ja vapaaseen tahtoonsa". Just. Windowsia pelottavan moni ei edes osaa kyseenalaistaa, tai näkee nää linukat jonain ultimate tekniikkavelhojen salaisuuksina. Kerran mua pyydettiin pitämään Linux-ilta ainejärjestössä, mutta kieltäydyin heti, koska katson olevani vieläkin niin alkeissa tässä.

Windowsissa en anna enää apuja, sanon että olen unohtanut miten se toimii ja se on aika pitkälti tottakin.
Äh.. Ei kai se oikeesti sais sanotaan vaikka "Winiä" haukkua, mutta minkäs se mielipiteelleen mahtaa. Tuntuu vain jotenkin kummalliselle nykyään sanoa Windows vaan pitää sanoa "Winukka", "Winkkari" ja Windows 7:estä W7ndows. Minä ainakaan en hauku sen takia koska, muut haukkuvat vaan ihan vain omien erittäin negatiivisten kokemuksien takia ja lisäksi kyseisen yhtiön politiikka ja teot "narks, thyih!".

On itsensä huijaamista väittää toisin. ::)

Aiheeseen:  >:( En ole saanut lisää GNU/Linuxin käyttäjiä nuoremman veljeni lisäksi. Mutta aika näyttäköön miten käy. Suunnitelmani houkutella lisää käyttäjiä on "nerokas" tyhmyydessään :D alan lätkyttämään GNU/Linuxista ihmisille joilla on jo jonkinlainen vihasuhde Winkkar... ööö.. Winudowsiin. Eli etsin samanluonteisen, suunnilleen samalla tavalla ajattelevan ja alan kertoa GNU/Linuxista tilanteesta riippuen maltillisemmin tai W7ndows- taktiikalla.

Yritän olla maltillinen, mutta joskus esim. toisen asteen koulussa tai mikäsenytlie;
Mutta joskus se tapahtuu.. Siellähän tosiaan on WinXb:t ja sehän se vasta kirvoittaakin wwahvoja "kommentteja".
-Tyylin: ### Explorer, Miks tää ### käynistyy/sammuu niin hitaasti! ### Office-nappi.
Jooh. Olen herättänyt arvon opiskelija tovereissa hieman hilpeyttä..
Mutta herätinköhän keskustelun Ubuntusta takarivissä, kun kuulin eräänä päivänä:
"Ubuntu pälälälälläää..  Ubuntu,Xubuntu,Kubuntu heehee.."
ja
"Minä tuon sinulle Ubuntu-cd:n"
Ja opetkin ovat noteeraaneet minut GNU/Linux immeiseksi:
"Nyt sinulla on siinä Linux tai joku, kun tuo on erinäköinen." Vaan väärässä oli ope. :D

Käyttöjärjestelmät.. Mikä mielipiteet esille tuova herkkä aihe. :D

JaySee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Näiden suositusten kanssa pätee vanha sanonta: minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. En suosittele kenellekään mitään.

Pari työkaveriani on vihjeeni perusteella kokeillut Ubuntua, mutta molemmat käyttänevät yhä Win-järjestelmiä.

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Luokastani ainakin yksi on vaihtanut nyt täysin ubuntuun. Toinen kai testailee. Enkä ole tuputtanut kummallekkaan. Luokkatoverini tietävät hyvin sen että minä käytän linuxia. Datanomeiksi kun olemme opiskelemassa niin keskustelun aiheet ovat yleensä tietotekniikkaan liittyviä. Kertoilen aina heille jos he kyselevät ja näyttää joitakin kiinnostavan.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Tura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili

Äh.. Ei kai se oikeesti sais sanotaan vaikka "Winiä" haukkua, mutta minkäs se mielipiteelleen mahtaa. Tuntuu vain jotenkin kummalliselle nykyään sanoa Windows vaan pitää sanoa "Winukka", "Winkkari" ja Windows 7:estä W7ndows. Minä ainakaan en hauku sen takia koska, muut haukkuvat vaan ihan vain omien erittäin negatiivisten kokemuksien takia ja lisäksi kyseisen yhtiön politiikka ja teot "narks, thyih!".


No siis tietenkin mullakin on Windowsista lähinnä huonoja kokemuksia, mä voin ylpeillä sillä että uskalsin viedä vihani pidemmälle ja oikeasti jättää sen. Totta kai myös kapinoin Windowsin pakkosyöttöä vastaan. Tuntuu ihan  älyttömältä, että kun ostaa jonkun koneen ja siinä on tämä ei suinkaan ilmainen käyttis, niin siihen pitää silti erikseen ostaa paketti, jossa on tekstinkäsittelyohjelma...  :o

Mutta mutta, jännittävää tosiaan miten herkkiä asioita nämä ovatkaan kuten tietty kaikki millä identiteettiämme ja sosiaalista minäkuvaamme rakennamme! Itekin tunsin heti hirvittävää tarvetta puolustella (minkä näin teenkin).
Satanan Tura!

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Tuntuu ihan  älyttömältä, että kun ostaa jonkun koneen ja siinä on tämä ei suinkaan ilmainen käyttis, niin siihen pitää silti erikseen ostaa paketti, jossa on tekstinkäsittelyohjelma...  :o
Voihan sen OpenOffice.orgin Windowsiinkin asentaa. Tosin ainakin itselläni on parempia kokemuksia siitä linux-järjestelmien päällä. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Yllättävän moni sen kuitenkin ostaa...
Satanan Tura!

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Yllättävän moni sen kuitenkin ostaa...
Valitettavan totta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Saketin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
  • Ubuntun räpeltämistä kohta 10v !
    • Profiili
Melkein kaksi,tosin olen udellut et mitenkäs....vastaus on ollut "se on niin kamalan vaikeeta!" tohon on pakko vastata et lol! ite totally tunari ja olen onnistuneesti asentanu koneeseen 3 Ubuntua sen kasi jotain 9.04 ja nyt tän "ysikympin" .Kaikki tuntuu vetoavan vaan siihen et "eijoo pelii ja mitää muutakaa,tosi tylsä käyttis" ostakaa PS pelaamiseen herrantähen! Tietokone ei ole leikkikalu... ;D
Lenovo G70-70 ja DNA 4G Kotimokkula

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Tuntuu ihan  älyttömältä, että kun ostaa jonkun koneen ja siinä on tämä ei suinkaan ilmainen käyttis, niin siihen pitää silti erikseen ostaa paketti, jossa on tekstinkäsittelyohjelma...  :o
Voihan sen OpenOffice.orgin Windowsiinkin asentaa. Tosin ainakin itselläni on parempia kokemuksia siitä linux-järjestelmien päällä. :)
Kaikkein älyttömintä on se, että käyttjärjestelmän saa pakkomyydä, mutta selainta ei saisi laittaa päälle. On tämä microsoftin ja laitteiden valmistajien ajatusten taso melko alhainen.  :-\

Zabidenu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
2! Pikkuveljeni ja isän :D