Kirjoittaja Aihe: Kuinka monen ihmisen olet saanut houkuteltua Linuxin käyttäjäksi?  (Luettu 19432 kertaa)

hamsteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Aika monelle olen Ubuntun asentanut. Suurin osa on ollut seniori-käyttäjiä joille käytön helppous on ollut mieleen. Ei enään virustorjuntojen ja erilaisten päivitysten kanssa tuhraamista. Ubuntua on minukin mielestä turha "tuputtaa" kyllä käytäntö näyttää mikä järjestelmä sopii kullekin ja toimii. Ystävien positiiviset kokemukset lisäävät Ubuntun kysyntää parhaiten.

Burn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Hmm...

Tietenkin omalla koneella toimii Ubuntu ja emännän koneella.
Tämän lisäksi appivanhempien kaikilla kolmella koneella on Ubuntu (9.04 - 8.04).
Oman äidin ja pikkusiskon kone on myös Ubuntu pohjalla.
Nuo kaikki ihan yksinkertaisesti siksi, että ylläpito on minulla. Mutta eipä ole muutosta vastaan kukaan ollut.
Enemminkin kaikki ovat olleet innoissaan, ei ehkä siksi etteikö se Windowskin olisi toimiva vaan ihan kokeilun halusta.

Nyt myös parille työkaverille näyttänyt linuxin maailmaa ja osittain ainakin käyttävät Ubuntua.

Niin ja emännän yhdelle tädeistä laitoin kanssa Ubuntun tuossa vähän aikaa sitten, lupasin tosin vaihtaa takaisin XP maailmaan jos haluaa.

Tuputtaminen on vain pahasta linuxin leviämisen kannalta. Itse olenkin esitellyt toimivaa konetta ja lupautunut palauttamaan XP:n Ubuntun tilalle jos vain haluavat.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
About 20 henkilöä. Satun olemaan suvun mikrotukihenkilö ja olen ilmoittanut että muuta tukea ei tipu kuin Ubuntulle.

Melko tehokas konsti :)
Samaa toteutin työpaikalla siltä osin kun voin, eli parin alihankkijan käytössä olevat koneet ovat Debianilla varustettuja.
Ja kotijoukoille sama sääntö...

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Niin no sekin, että mikä nyt lasketaan tuputtamiseksi. Itse en enää ala windowseja asentelemaan, sen saavat alan liikkeet hoitaa. Eivät ne ihmiset ala käyttämään Ubuntua, jos eivät näe tai koe, että Windowsille on myös vaihtoehtoja, joten aika kauan saa odottaa, että joku tulee kysymään voisinko Ubuntun hänelle asentaa. Villi veikkaus, ei koskaan. Eivät tavalliset käyttäjät koskaan tule ainakaan täällä päin saamaan kosketusta Linuxiin. Täällä peruskoulut, kirjastot, ammattikoulu, lukio ja ammattikorkeakoulu käyttää Windowseja. No nyt on vähän parannusta luvassa, jos ja kun LTSP-järjestelmä saadaan juurtumaan jo peruskoulutasolle. Olen myös huhuja kuullut, että ammattiopistossakin sitä on hieman käytetty.

Burn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Niin no sekin, että mikä nyt lasketaan tuputtamiseksi. Itse en enää ala windowseja asentelemaan, sen saavat alan liikkeet hoitaa. Eivät ne ihmiset ala käyttämään Ubuntua, jos eivät näe tai koe, että Windowsille on myös vaihtoehtoja, joten aika kauan saa odottaa, että joku tulee kysymään voisinko Ubuntun hänelle asentaa. Villi veikkaus, ei koskaan. Eivät tavalliset käyttäjät koskaan tule ainakaan täällä päin saamaan kosketusta Linuxiin. Täällä peruskoulut, kirjastot, ammattikoulu, lukio ja ammattikorkeakoulu käyttää Windowseja. No nyt on vähän parannusta luvassa, jos ja kun LTSP-järjestelmä saadaan juurtumaan jo peruskoulutasolle. Olen myös huhuja kuullut, että ammattiopistossakin sitä on hieman käytetty.

Niinpä, mikä lasketaan tuputtamiseksi. Minulle kun tarjotaan koneita huoltoon/asennettavaksi niin tarjoudun asentamaan Ubuntun koneelle. Siitä se sit lähtee eteenpäin jos lähtee.

tomikiv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 238
    • Profiili
En tiedä voiko puhua varsinaisesta houkuttelusta mutta, kolme. Avovaimon serkku osti meiltä toisen pöytäkoneen pois kun muutettiin ja siinä oli ubuntu ja tyytyväisiä on ollu. Äiti pyysi kerran katsomaan xp läppäriään, otin mukaan kun lähdin kotiin ja palautin Centoksen kanssa. Ja avovaimolta on poistettu windowsin käytön mahdollisuus kun ei taloudessa ole enää yhtään windows konetta.  :)
Desktop: Phenom 955, 8gb, HD4250, 64gb SSD, Ubuntu 14.04
Htpc: E6600, 4gb, HD4300, 50gb SSD, Ubuntu 14.04
Server: Athlon x2 255, 8gb, 32gb SSD, 8tb, Ubuntu Server 14.04

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Aika monelle olen Ubuntun asentanut. Suurin osa on ollut seniori-käyttäjiä joille käytön helppous on ollut mieleen. Ei enään virustorjuntojen ja erilaisten päivitysten kanssa tuhraamista. Ubuntua on minukin mielestä turha "tuputtaa" kyllä käytäntö näyttää mikä järjestelmä sopii kullekin ja toimii. Ystävien positiiviset kokemukset lisäävät Ubuntun kysyntää parhaiten.

Aika kovan Ubuntun oot sit asentanut kun ei päivittää tartte.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Krizze

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • Linux users forever
    • Profiili
Kaks tai kolme. hyvä tapa on tosiaan antaa ihmmeisten kokeilla live-cd:tä. Saa aika hyvän käsityksen missä mennään.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Kaks tai kolme. hyvä tapa on tosiaan antaa ihmmeisten kokeilla live-cd:tä. Saa aika hyvän käsityksen missä mennään.

asetuksissa on olemassa vaihtoehto, asenna turvallisuuspäivitykset kysymättä  ::)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
asetuksissa on olemassa vaihtoehto, asenna turvallisuuspäivitykset kysymättä  ::)

Jos tuo oli minulle, niin samanlainen vaihtoehto löytyy myös Windows Updatesta.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
asetuksissa on olemassa vaihtoehto, asenna turvallisuuspäivitykset kysymättä  ::)

Jos tuo oli minulle, niin samanlainen vaihtoehto löytyy myös Windows Updatesta.

juu oli  ;D huomaamatta lainasin väärää   ::)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Senior

  • Vieras
Itse en enää ala windowseja asentelemaan, sen saavat alan liikkeet hoitaa.

Periaatteessa tätä perussuhtautumista ei pitäisi edes katsoa negatiivisesti, sillä Windows myydään koneen mukana ja jos Windows on aiheuttanut ongelmia (kuten se yleensä myös aiheuttaa) vastuullinen koneenmyyjä itse hoitaa tämän asian. Monissa liikkeissä (poislukien "mustat pörssit") tätä vastuuta myös kannetaan.

Sen verran puskaradio kuitenkin toimii että lasteni useimmat kaverit (ja niitä on paljon) tietävät että perheemme koneissa pyörii Linuxit. Joten informaatio toimii jo sitäkin kautta. Jos muistamme miten nopeasti verkostomarkkinoinnille (sinänsä surullisenkuuluisa) ACN hankki takavuosina kännykkäasiakkaita, niin kyllähän puskaradion merkitystä ei voi vähätellä.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Periaatteessa tätä perussuhtautumista ei pitäisi edes katsoa negatiivisesti, sillä Windows myydään koneen mukana ja jos Windows on aiheuttanut ongelmia (kuten se yleensä myös aiheuttaa) vastuullinen koneenmyyjä itse hoitaa tämän asian. Monissa liikkeissä (poislukien "mustat pörssit") tätä vastuuta myös kannetaan.

Sen verran vedän off-topiciksi, että kun viimeksi koneeni kävi takuuhuollossa, eivät asentaja pojat osanneet asentaa käyttöjärjestelmää ensinnäkään Suomeksi ja toisena asemakirjaimet olivat miten sattuu. Noita asematunniksia ei voinut muuttaa kun asennusvaiheessa samoin kieltä.Mietin siinä uudelleenasennusta tehdessä, että mistähän niillekkin palkkaa maksetaan, olivat kuitenkin tuhranneet monta tuntia asian kanssa. No eipähän koneeni vahingossakaan heidän liikkeeseen enää tulevaisuudessa eksy.

tomikiv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Tänään tuli käännytettyä yksi lisää. Pikkuveljen xp piti asentaa uudestaan kun puski näyttöön vaan bluescreeniä, edes se ei auttanut vaan sama sininen näytös jatkui bootista boottiin. Nyt koneessa pyörii ubuntun 9.04, jotenkin satuin ottamaan mukaan kyseisen levyn ja nyt toimii kuin junan vessa. :)
Desktop: Phenom 955, 8gb, HD4250, 64gb SSD, Ubuntu 14.04
Htpc: E6600, 4gb, HD4300, 50gb SSD, Ubuntu 14.04
Server: Athlon x2 255, 8gb, 32gb SSD, 8tb, Ubuntu Server 14.04

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Varmaan 20-30 ihmistä olen saanut kokeilemaan Linuxia. Heistä ehkä 10 on jäänyt Linuxiin. Monelle esteenä on juuri ollut se, että ohjelma/peli X ei toimi Linuxilla. Voittona voidaan kuitenkin sanoa se, että kukaan heistä ei ole sanonut Linuxin olevan huonompi kuin Windows. :)

Viime aikoina en ole kuitenkaan paljoa "käännyttänyt". Parin ensimmäisen Linuxvuoteni aikana (2006-2008) leikin kuin mitäkin Jeesusta ja koetin käännyttää ihmisiä edes testaamaan Linuxia. Nykyään en jaksa paljoa enää innostua, mutta olen kuitenkin jatkanut ns. Linuxin mainostamista, vaikka suoraa "käännyttämistä" en ole tehnyt. Lähipiiriä olen siis käännyttänyt, tämmöistä mainostusta ennemminkin netissä eri keskustelupalstoilla ym., joissa olen pikemminkin laittanut linjaksi "Moi, käytän Linuxia, meitäkin on olemassa".
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Naapurin kun pyysi korjaamaan mini läppärin sanoin henharrasta windowsia niin sitten esittelin ubuntun siihen se sitten jäikin. ;D

buffalognu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vaimo oli todella helppo nakki - Vanha XP kone jumitti tosi pahasti ja vielä pahemmin kun asensin Windowsin uudelleen ja päivitin tuoreeseen F-secureen. Bootti kesti yli 5 minuuttia ! Kun hän ei juuri muuta tee koneella kuin muutaman kirjeen silloin tällöin kirjoittaa ja selaa nettiä, niin korvasin Windowsin Xubuntulla. Homma on toiminut nyt pari vuotta ilman hidastumisia tai muitakaan ongelmia.

Tuossa joku mainitsi vanhemmat ihmiset avoimempina uusien asioiden suhteen - Siltä se todellakin näyttää. Ja ihmisen, jolla ei ole tottumuksen tuomaa painolastia on helppo tarttua uuteen järjestelmään.

~unknown

  • Vieras
Yhtään ihmistä en ole vielä houkutellut käyttämään Linuxia, mutta kun saadaan kone korjattua/ostetaan uusi, äiti siirtyy luultavasti Linux-käyttäjäksi jos teen käyttöliittymästä "windowsmaisemman", kun ei kuulemma yleensä käytä tietokonetta muuhun kuin surffaamiseen, tekstinkäsittelyyn ja sähköpostiin. Rinnalle kuitenkin asennetaan Windows XP/7 pelejä, kuvanmuokkausohjelmia ja muita varten, ja jotenkin niin se ajateltiin laittaa että Windowsin voi nopeasti ja helposti palauttaa lähtöpisteeseen jos esiintyy Windowsille tyypillistä hyytymistä.  ;)
Kaverin läppäriinkin oli tarkoitus asentaa Ubuntu jossain vaiheessa, kun ei Windows toiminut, mutta tahtoo nyt ilmeisesti pysyä Windowsissa. Bläh  ::)
Kiinnostusta on kyllä alkanut ilmetä enemmänkin kaveripiirissä, jos vain pelit pörräisivät paremmin niin asentaisivat, ja pakkohan se on itsekin Windoh'sin käyttöä jatkettava pelien vuoksi.

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Tänään laitoin eräälle koneelle kubuntun ja käyttäjiä on yhteensä 6. Vaikka ei olekkaan houkuttelua laitan tänne kuitenkin.  ;D

heikkila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
lukumäärästä en oo varma, mutta se pyörii siinä 6:n paremmalla puolella.
suvun ulkopuolelta luku on kait 3 tällä hetkellä (ja nekin puolittain siskon ansiosta kun anto mulle tehtäväksi koneiden korjaamisen :) )
Asus eee pc 904HD + Arch

Itsekasattu 3.0GHz P4/1000GB+1000GB+500GB/3GB + U Karmic