Kirjoittaja Aihe: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?  (Luettu 16702 kertaa)

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« : 13.06.09 - klo:23.33 »
Ja alkanut antamaan Linuxille takaisin?

http://www.kroah.com/log/linux/lpc_2008_keynote.html
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #1 : 15.06.09 - klo:17.01 »
En ollut noita tilastoja aikaisemmin nähnyt enkä osaa verrata niitä nykyisiin (tuo siis on 2008 syksyltä, kuten näette), mutta voisin näin summan mutikassa ja oma fiiliksen perusteella sanoa tuskin.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #2 : 15.06.09 - klo:23.07 »
Minusta Canonical tekee sitä työtä, mitä muut eivät ole läheskään yhtä hyvällä menestyksellä tehnyt: tekee Linuxia suosituksi. Ei liene liioittelua sanoa, että Ubuntun myötä Linux on tullut paljon tunnetummaksi kuin ennen, ja tässä Canonicalilla on ollut suuri merkitys. Ja mitä enemmän Linuxilla on käyttäjiä, sitä enemmän on kehittäjiä, joten sillä tavoin Canonical kyllä edistää Linuxia ihan yleisellä tasolla.

Eli korjausten lähettäminen projekteihin ei ole ainoa tapaa "maksaa" yhteisölle takaisin.
alias vililikku

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #3 : 15.06.09 - klo:23.22 »
Henk.kohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että Ubuntun yhteisö on tehnyt siitä yleisimmän distron. Mitään radikaalia, edistyksellistä tai muuten vaan hienoa en ole kuullut Canonicalista?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #4 : 16.06.09 - klo:08.00 »
Henk.kohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että Ubuntun yhteisö on tehnyt siitä yleisimmän distron. Mitään radikaalia, edistyksellistä tai muuten vaan hienoa en ole kuullut Canonicalista?

Samaa mieltä yhteisön merkityksestä. Ubuntussa on kuitenkin jotain, mikä on synnyttänyt yhteisön. Jotenkin se on (siinä) parempi distro kuin muut.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #5 : 16.06.09 - klo:11.04 »
Henk.kohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että Ubuntun yhteisö on tehnyt siitä yleisimmän distron. Mitään radikaalia, edistyksellistä tai muuten vaan hienoa en ole kuullut Canonicalista?

Samaa mieltä yhteisön merkityksestä. Ubuntussa on kuitenkin jotain, mikä on synnyttänyt yhteisön. Jotenkin se on (siinä) parempi distro kuin muut.

Väitän että yhteisön tärkeimmät syntysyyt olivat ilmaiset asennuslevyt ja forumin perustaminen oikeaan aikaan. Itse jakelussa ei teknisesti ollut mitään merkittäviä eroja kilpailijoihin nähden.

Ilmaisten asennuslevyjen ansiosta saatiin riittävä kriittinen massa käyttäjiä kokeilemaan Ubuntua ja tulemaan forumille samaan aikaan. Uusien forumien ongelma on aina riittävän käyttäjämäärän saavuttaminen jotta keskustelu pysyy yllä eikä viestiketjut pääse kuivumaan. Tärkeitä ovat myös forumin alkuaikoina aktiivisesti keskusteluissa mukana olleet ihmiset. He ovat olleet se ensimmäinen sytytyskipinä joka on käynnistänyt forumin toiminnan niin ettei se enää ole heistä itsestään riippuvainen.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #6 : 16.06.09 - klo:13.23 »
Väitän että yhteisön tärkeimmät syntysyyt olivat ilmaiset asennuslevyt ja forumin perustaminen oikeaan aikaan. Itse jakelussa ei teknisesti ollut mitään merkittäviä eroja kilpailijoihin nähden.
Ainakin omalla kohdallani kolahti parempi asentuvuus rautaani kuin Debianilla. Vasta jälkeenpäin olen todennut runsaan suomennoksen ja vilkkaan foorumin edut.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #7 : 16.06.09 - klo:13.37 »
Tosiasiassahan Canonical kehittää Ubuntua, ei Linuxia. Se on sitten ihan oman mielipiteen varassa, että kumpi vaihtoehto on parempi.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #8 : 16.06.09 - klo:17.05 »
Tosiasiassahan Canonical kehittää Ubuntua, ei Linuxia. Se on sitten ihan oman mielipiteen varassa, että kumpi vaihtoehto on parempi.
Tämähän toimiikin ihan hyvin, kun joku muu kuitenkin kehittää Linuxia, jotta siihen saadaan tuki uusille laitteille, ja muitakin hyödyllisiä parannuksia.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #9 : 16.06.09 - klo:17.53 »
Väitän että yhteisön tärkeimmät syntysyyt olivat ilmaiset asennuslevyt ja forumin perustaminen oikeaan aikaan. Itse jakelussa ei teknisesti ollut mitään merkittäviä eroja kilpailijoihin nähden.
Ainakin omalla kohdallani kolahti parempi asentuvuus rautaani kuin Debianilla. Vasta jälkeenpäin olen todennut runsaan suomennoksen ja vilkkaan foorumin edut.

T:Jallu59

Itse valitsin Ubuntun ehkä eniten sen suomalaisen foorumin takia. Foorumi oli voimissaan siis jo kun aloitin Ubuntun käytön enkä voi kunnolla arvioida näitä syy-seuraus-suhteita. Muutkin linuxit ovat ilmaisia ja lataaminen on helppoa, minä en usko shipit-levyjen olleen ratkaisevassa asemassa.

Joku perustamisessa mukana ollut tai alusta asti aktiivi voisi vaikka kirjoittaa blogiin pientä historiikkiä yhteisön alkutaipaleelta ja Ubuntun alkuajoilta Suomessa. Minua ainakin kiinnostaisi tämä Ubuntun leviäminen vrt ilmaiset levyt vrt yhteisön synty ja tietysti muutenkin. Tai vaikka artikkeli seuraavaan lehteen aiheesta.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
« Vastaus #10 : 16.06.09 - klo:19.01 »
    Väitän että yhteisön tärkeimmät syntysyyt olivat ilmaiset asennuslevyt ja forumin perustaminen oikeaan aikaan. Itse jakelussa ei teknisesti ollut mitään merkittäviä eroja kilpailijoihin nähden.
    Ainakin omalla kohdallani kolahti parempi asentuvuus rautaani kuin Debianilla. Vasta jälkeenpäin olen todennut runsaan suomennoksen ja vilkkaan foorumin edut.

    T:Jallu59

    Itse valitsin Ubuntun ehkä eniten sen suomalaisen foorumin takia. Foorumi oli voimissaan siis jo kun aloitin Ubuntun käytön enkä voi kunnolla arvioida näitä syy-seuraus-suhteita. Muutkin linuxit ovat ilmaisia ja lataaminen on helppoa, minä en usko shipit-levyjen olleen ratkaisevassa asemassa.

    Joku perustamisessa mukana ollut tai alusta asti aktiivi voisi vaikka kirjoittaa blogiin pientä historiikkiä yhteisön alkutaipaleelta ja Ubuntun alkuajoilta Suomessa. Minua ainakin kiinnostaisi tämä Ubuntun leviäminen vrt ilmaiset levyt vrt yhteisön synty ja tietysti muutenkin. Tai vaikka artikkeli seuraavaan lehteen aiheesta.

    En tiedä lasketaanko minua ihan aktiiviksi nyt tai silloin, mutta ihan ensimmäistäkin Ubuntua tulin kokeilleeksi ja käyttäneeksi muutaman kuukauden sen ilmestymisen aikoihin syksyllä 2004.

    Mandrake oli raskas ja lisäksi jossain määrin koetti tuuppia maksulliseen Mandake clubiin tai vastaavaan liittymään. Debian 3.0 olisi ollut varmasti vapaa, kevyt, ilmainen ja laadukas, mutta sitä en osannut konffata kuntoon (X ei sattunut pelaamaan ihan heittämällä minulla siinä). Red Hat Linux oli vasta oikeastaan loppunut, ja Fedorasta en sattunut olemaan juuri kuullutkaan. Lisäksi sekin olisi varmaan ollut vielä silloin minulle hieman hankala, eikä se projektinakaan ollut vielä kerennyt kypsyä samassa määrin kuin nykyään.

    Helpoista jakeluista tunnetuimmat olivat siis yleensä kaupallisia, ja vapaista ja jakamiseen kannustavista useimmat olivat turhan hankalia. Debianillakin oli harvinaisen ongelmallinen sykli menossa, kun uusimman stablen julkaisun (Heinäkuu 2002) jälkeen oli jo useampi vuosi vierähtänyt.

    Noh, Ubuntu nyt sitten ainakin itselleni sattui aika sopivaan saumaan.
    • Debian-pohjainen (kun en Debiania ollut saanut useammasta yrityksestä huolimatta toimimaan haluamallani tavalla)
    • Ilmainen, ja luvattiin jatkossakin pysyvän ilmaisena
    • Ubuntu-filosofia (silloinkin pääpiirteissään sama) oli melko lähellä omaa ajatusmaailmaa
    • Kokeilemalla jakelu osoittautui varsin toimivaksi omassa laitteistossani
    • Ubuntuforums.org:lla oli eräs säie, jossa oli 4.10:een neuvottu kaikki tavallisimmat viritykset, mitä Linux-jakeluihin usein halutaan tehdä

    Käyttöönhän se joksikin aikaa jäi, kunnes...

    Ubuntua kasaan laittamalla oppi aika äkkiä Debian-pohjaisen systeemin perusteet. Sivistys kun vähän karttui, niin älysin jossain vaiheessa Debianin testing-haaraa kurkkia, ja se esimerkiksi toimi laitteistollani suoraan melko helposti. Tämän jälkeen tuli sitten hypittyä Ubuntun ja Debianin väliä, sitten Ubuntun, Debianin ja Arch Linuxin välillä, ja nykyään suurimmaksi osaksi Fedoralla.

    Varmaan kuitenkin aika monelle muullekin tuossa välissä Ubuntu oli monella tapaa melko osuva ratkaisu. Lisäksi Canonical on tainnut näille Ubuntun paikallisyhteisöille tarjota työkaluja alkuunpääsemiseksi, ja tämmöinen local community Suomeenkin on perustettu melko aikaisessa vaiheessa. Ja kun jakelun pariin pääsi syntymään melko kookas ja enimmäkseen varsin toimiva ja lämminhenkinen yhteisö, joka auttaa muita alkuunpääsemiseksi vielä ihan suomen kielellä, niin melko itseään ruokkiva ilmiöhän tämä on. Ei minusta Suomessa muita vastaavalla tavalla menestyneitä jakelukohtaisia yhteisöjä ole, ja jakeluriippumattomista Linux.fi taitaa vielä olla melko paljon ainakin kooltaan pienempi. Ohjeitahan sielläkin on kyllä aika hyvin.[/list]
    « Viimeksi muokattu: 16.06.09 - klo:19.04 kirjoittanut muep »
    [http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
    Läppäri

    Mippe

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 482
      • Profiili
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #11 : 16.06.09 - klo:20.10 »
    *facepalm*

    Sanomani oli se, että Canonical ei kehitä Linuxia eteenpäin vaan pelkkää Ubuntua.

    Ubuntu on suosituin distro, tiedetään, mutta miksi he eivät kehitä Linuxia? Resursseja varmaankin löytyisi siihen. ;)
    AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
    Blogi

    Senior

    • Vieras
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #12 : 16.06.09 - klo:20.49 »
    Väitän että yhteisön tärkeimmät syntysyyt olivat ilmaiset asennuslevyt ja forumin perustaminen oikeaan aikaan. Itse jakelussa ei teknisesti ollut mitään merkittäviä eroja kilpailijoihin nähden.
    Ainakin omalla kohdallani kolahti parempi asentuvuus rautaani kuin Debianilla. Vasta jälkeenpäin olen todennut runsaan suomennoksen ja vilkkaan foorumin edut.

    T:Jallu59

    Tämä pitää paikkaansa. Niin kohtuullinen kuin englannin kielen osaamiseni onkin, en millään jaksa luottaa siihen, että ymmärrän Linux Todayn ja Linux Newsin kirjoitusten eteenkin tarkkoja teknisiä yksityiskohtia. Aina on tietty epävarmuus. Niinpä Suomen Ubuntun yhteisön elinvoimaisuus on ehdottoman tärkeä Ubuntun tulevaisuuden kannalta. Täällä yhteisössä jaetaan kokemuksia, opitaan virheistä ja varoitetaan virheistä samoin kun annetaan hyödyllisiä vinkkejä.

    Yhteisön pysyminen vilkkaana ei myöskään ole itsestäänselvyys. Yhtä kaipaan - vilkas keskusteluforum, jonne kokoontuisivat kaikki Suomen eri Linux jakeluiden ystävät. Kumma kyllä sitä ei ole vielä sananvarsinaisessa merkityksessä syntynyt.

    Tha-Fox

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 3315
    • Arch Linux && CentOS
      • Profiili
      • http://kettu.dy.fi
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #13 : 17.06.09 - klo:15.51 »
    *facepalm*

    Sanomani oli se, että Canonical ei kehitä Linuxia eteenpäin vaan pelkkää Ubuntua.

    Ubuntu on suosituin distro, tiedetään, mutta miksi he eivät kehitä Linuxia? Resursseja varmaankin löytyisi siihen. ;)

    Mutta miten määritetään kehittäminen? Onko käyttäjämäärän lisääminen ja apua kaipaavien neuvominen kehittämistä?

    Mippe

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 482
      • Profiili
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #14 : 17.06.09 - klo:17.10 »
    Linuxia = kerneliä
    AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
    Blogi

    jake

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 1262
      • Profiili
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #15 : 17.06.09 - klo:17.49 »
    *facepalm*

    Sanomani oli se, että Canonical ei kehitä Linuxia eteenpäin vaan pelkkää Ubuntua.

    Ubuntu on suosituin distro, tiedetään, mutta miksi he eivät kehitä Linuxia? Resursseja varmaankin löytyisi siihen. ;)

    Mutta miten määritetään kehittäminen? Onko käyttäjämäärän lisääminen ja apua kaipaavien neuvominen kehittämistä?

    Ei kumpikaan oo kehttämistä, vaikka hyviä asioita ovatkin.
    Uudien ominaisuuksien tuominen ja vanhojen parantaminen ovat kehittämistä
    Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
    Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
    "Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

    eliasj

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 4075
      • Profiili
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #16 : 17.06.09 - klo:19.04 »
    Mutta miten määritetään kehittäminen? Onko käyttäjämäärän lisääminen ja apua kaipaavien neuvominen kehittämistä?
    Uudet käyttäjät tarkoittavat myös uusia kehittäjiä, joten epäsuorasti se sitä on.
    alias vililikku

    Bysmyyr

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 212
      • Profiili
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #17 : 17.06.09 - klo:19.13 »
    Ehkä yks syy ainakin mun mielestä on se että ubuntu panostaa niin paljon enemmän gnomeen, mistä johtuu ettei kde toimi kovin mukavasti. (joku väittää varmasti vastaan) Kun KDE:stä  tykkään käyttelen nyt Mandrivaa, ja uskon että se Canonicalin saama "ilmainen" raha on vaikuttanut asiaan myös paljon.

    jake

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 1262
      • Profiili
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #18 : 17.06.09 - klo:21.56 »
    Mutta miten määritetään kehittäminen? Onko käyttäjämäärän lisääminen ja apua kaipaavien neuvominen kehittämistä?
    Uudet käyttäjät tarkoittavat myös uusia kehittäjiä, joten epäsuorasti se sitä on.

    toi menee jo acrobatian puolelle - vrt kepun vanhasen selitykset ;)
    Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
    Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
    "Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

    mgronber

    • Käyttäjä
    • Viestejä: 1458
      • Profiili
    Vs: Joko Canonical on ryhdistäytynyt?
    « Vastaus #19 : 18.06.09 - klo:01.40 »
    Onko käyttäjämäärän lisääminen ja apua kaipaavien neuvominen kehittämistä?

    Onko Canonical jakanut kovinkin paljon neuvoja apua kaipaaville?

    Mitä tulee kehittämiseen niin siihen täällä on jo vastattukin.