Lisäksi mainitsit käytettävyysbugit, joita ei ole edes olemassa. Yksittäisen käyttäjän näkökulmasta tietenkään ei voida olettaa, että softa toimii niin kuin käyttäjä haluaa. Jos näin olisi, niin softat olisi käytettävyysbugeja täynnä, eikä koskaan julkaistavissa sillä bugit taistelisivat toisiaan vastaan. Eli käytettävyyttä voidaan mitata laajalla otoksella, mutta bugiksi niitä ei voida laskea.
Käytettävyysbugi on bugi joka ei estä täysin järjestelmän käyttämistä, mutta johtaa käyttäjää harhaan. Väitän että monessa asiassa näitä ei vaan hyväksyttäisi, mutta digiboksissa hyväksytään.
mm. digiboksissa olevalla softalla kun tallennan kaksi ohjelmaa peräkkäin, näyttää tallennusruutu ensimmäisen ohjelman nimen kahdesti, ja sitä seuraavat ovat yhden pielessä. Kuitenkin aika, päivä ja kanava tiedot ovat kohdillaan. Kun ohjelmat on tallennettu, ne ovat kuitenkin oikeilla nimillään. Eli tuo tallennettavienohjelmien luettelon nimi-indeksi ilmeisesti bugaa.
Eli data järjestelmässä on 1,2,3,4 mutta ruudulla näkyy 1,1,2,3. Ihan perusmoka ohjelmoinnissa. Ensimmäisten ja viimeisten tekijöiden kanssa listoissa kannattaa olla tarkkana, virheitä sattuu.
Samalla esimerkillä, esim pankkijärjestelmä joka näyttää tilillesi jatkuavsti 10% liikaa saldoa tai liian vähän saldoa, ei edelleenkään ESTÄ järjestlemän käyttämistä. Tai ehkä näyttää jonkun muun henkilön tilin saldoa kun teet saldokyselyn. Edelleen voit nostaa rahasi tililtä ja tallettaa rahaa tilille. Ne menevät oikealle tilille. Mutta aina kun katsot saldon verkkopankista tai automaatilta se on väärin. Totta, se ei estä käyttöä. Mutta voi johtaa hieman harhaan.
Sama pätee esim siihen, että laskutussofta tunkee tupla-alvin, kuten juuri tuossa äsken kävi. Se ei ole fataali vika. Tuotteiden verottomat hinnat on laskussa ihan oikein, vain loppusumma on väärin. Kuka tahansa joka lukee laskun ja tietää mitä siinä pitäisi olla havaitsee tuon ongelman ja voi korjata sen sitä maksaessaan. Mutta väitän taas, että aika montaa se hämäisi, eikä meneisi ihan nurinoitta läpi jos saan 144 euron laskun vaikka ostit 100 euron alv 0% palvelut ja alv erittely kohdassa lukee 44€. Helppoa korjata, sanoo asiakkaalle kun se valittaa laskusta, että maksat sen 122€ etkä itke siellä. Mutta nyt tuo pieni ongelma on korjattu, sentään tuotannossakin.
Häiritsisikö sinua jos Visa laskussasi olisi aina ensimmäinen ostos kahteen kertaan? Ja viiminen puuttuisi? No eihän se mitään, lasket kauden ajalta kaikki kuitit jotka sinulla on ja huomaat että loppusumma on oikein. Mitä siitä siis urputtamaan. Pikkujuttu, haittaa vain käytettävyyttä. Tällaisia ominaisuuksia syntyy nopeasti koodatessa ihan jatkuvalla syötöllä.
Valitettavasti sitä on itse alkanut jo oppia ns. tavoille. Eli kaikki bugit, käytettävyysongelmat tms jotka eivät ole totaalisia showstoppereita on vaan pikkuvikoja ja ne voi korjata sitten joskus kun ehtii, jos koskaan. Esim jos jossain ei kriittisessä promptissa on esim yes/no ristissä, niin ei se haittaa. Käyttäjät kyllä oppivat vastaamaan siihen oikein. Kun siitä että vastaa väärin ei ole kuitenkaan mitään haittaa käytännössä. Esim, haluatko jatkaa kyllä, ei. Jos vastaa väärin voi aina palata uudestaan samaan promptiin ja vastata oikein jotta pääsee perille.
Havaittavissa on siis selviä työuupumuksen merkkejä, loputtonta bugien tuulimyllymerta vastaan taistellessa.
Jos tällainen bugiton ohjelmistotakuu tulisi pelkästään kaupalliselle puolelle, niin se olisi ainakin Microsoftin monopolin romahdus.
Et usko miten hyvin Microsoftin tuotteet toimivat verrattuna niihin projekteihin jotka on pikaisesti räätälöity yksittäiselle asiakkaalle. Microsoftin tuotteita haukutaan jatkuvasti, mutta ne on sentään ihan loistavia. Otappas joku käyttöjärjestelmä ja kaiva siitä 8-10 vakavaa bugia esim tunnissa. Ei taida onnistua, mutta monien ohjelmistojen kohdalla tuo on suorastaan helppoa.
mutta se lähtee softan valmistajasta
Sekä asiakkaista. Niin kauan kun asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan asianmukaisesta testauksesta, eivätkä tilaa sellaista niin minkäs sille voi. Monta projektia on mennyt enemmän tai vähemmän metsään kun asiakas ei ole halunnut maksaa testauskonsultoinnista, vaan ovat sanoneet hoitavansa ohjelmiston testauksen itse. Sen jälkeen kun se laitetaan tuotantoon tulee varsin mielenkiintoisia tilanteita.
Mutta pienissä projekteissa tämä on pientä. Onhan Tietoviikot ja muut lehdet täynnä näitä caseja joissaa todetaan että 100 miljoonaa euroa on mennyt, eikä mikään toimi vielä.
Odotan jännityksellä kuinka pahasti esim Burgundy pörssin järjestelmät bugaa, kun se tänään avataan.
http://www.burgundy.se/ Olisipa hauskaa jos nuo indeksipointterit olisi ristissä pörssissä. Väärä henkilö ostaisi vääriä osakkeita väärään hintaan tms. No eihän se mitään, se on vaan pikkunen ominaisuus. Käyttöliittymä vaan näyttää vääriä tietoja, vaikka alustana oleva tekniikka toimisikin moitteitta.
usb-väylään tulevat digi-tv härpäkkeet.
On noista saman suuntaisia kokemuksia. Sen koommin ole niihin koskenut.