Kirjoittaja Aihe: Kannettava, kummajainen?  (Luettu 5604 kertaa)

Marko

• Käyttäjä
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
    • MarkoKaartinen.net
Kannettava, kummajainen?
« : 04.04.06 - klo:08.50 »
Onko kannettava ilman Windowsia ja muita ohjelmia täysi kummajainen?
Eli onko kenelläkään Suomalaisella liikkeellä myynnissä kannettavaa konetta kohtuu hintaan jossa ei ole mukana muita ohjemistoja kuin ajurit.
Tai onko kannettavia joissa on esiasennettu Linux.
Onko tämä täysi kummajainen?
Itse olen kysellyt kavereilta ja tutuilta tietokoneliikkeissä onko heillä tämmöistä tarjolla ja aina olen saanut kieltävän vastauksen, ja alkaa näyttää että tämä taitaa olla harvinainen "otus" tämä läppäri.

Korjatkaa jos olen väärässä!
Ja toivottavasti olenkin  ;)
- Marko

Speque

• Käyttäjä
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Kannettava, kummajainen?
« Vastaus #1 : 04.04.06 - klo:09.02 »
Kyseessähän on bugi nro 1.

https://launchpad.net/distros/ubuntu/+bug/1

;D

Marko

• Käyttäjä
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
    • MarkoKaartinen.net
« Vastaus #2 : 04.04.06 - klo:09.21 »
Kyseessähän on bugi nro 1.

https://launchpad.net/distros/ubuntu/+bug/1

;D
Eli kyseessä ei ole kummajainen vaan pahemman sortin bugi  ;D
- Marko

Juhhe1

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Valokuva albumini
« Vastaus #3 : 04.04.06 - klo:09.34 »
Onko kannettava ilman Windowsia ja muita ohjelmia täysi kummajainen?
Eli onko kenelläkään Suomalaisella liikkeellä myynnissä kannettavaa konetta kohtuu hintaan jossa ei ole mukana muita ohjemistoja kuin ajurit.
Itse olen kysellyt kavereilta ja tutuilta tietokoneliikkeissä onko heillä tämmöistä tarjolla ja aina olen saanut kieltävän vastauksen, ja alkaa näyttää että tämä taitaa olla harvinainen "otus" tämä läppäri.

Korjatkaa jos olen väärässä!
Ja toivottavasti olenkin  ;)

D-Coden läppäreitä ainakin saa ilman windowssia. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1258.0

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

uggeli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.04.06 - klo:16.26 »
Myös Lenovon läppäreitä saa DOSsilla varustettuna. mbnetin hintaseurannan hakutulos sanalla dos
Linux: Be root
Windows: Reboot

JPK1990

• Vieras
« Vastaus #5 : 04.04.06 - klo:16.47 »
Myös Lenovon läppäreitä saa DOSsilla varustettuna. mbnetin hintaseurannan hakutulos sanalla dos
Mit helvettiä? DOS? mit?

Kupuntu

• Käyttäjä
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.04.06 - klo:16.54 »
Mit helvettiä? DOS? mit?
Taitaa olla vitsi... Tai sit Lenovo ei tiedä/tunne Windowsin ja DOSsin eroja...
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

tuke81

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.04.06 - klo:17.16 »
Mikäs vika DOS:sissa on, paljon vakaampi kuin windows ;). Ja tiedän että ainakin meidän kaupungin monet toimisto softat ja databaset ovat dospohjaisilla ohjelmistoilla.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Kupuntu

• Käyttäjä
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.04.06 - klo:17.19 »
Mikäs vika DOS:sissa on, paljon vakaampi kuin windows ;). Ja tiedän että ainakin meidän kaupungin monet toimisto softat ja databaset ovat dospohjaisilla ohjelmistoilla.
Ei mikään vika, onhan siinä sentään edes välttävä komentorivi. Ja vakaahan se... Mut eri asia että kuka sellaisen haluaa.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04.04.06 - klo:17.27 »
Minä ostan mieluummin kannettavaani DR-DOSin kuin MS-Windowsin. Kyse on hinnanerosta. Niissä olisi muuten Linux asennettuna, mutta Lenovo ei voi tietää mitä jakelua koneen ostava henkilö tahtoo käyttää, joten helpompi varustaa kone dosilla, ettei tule mitään nurinaa siitä ettei koneita saa valittavan henkilön suosikkijakelulla, mutta vaikka CentOSilla saa. Dosin laittamisessa on sekin vitsi, ettei tarvitse tarjota linux-tukea.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Owdy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.04.06 - klo:18.05 »

Käytetyissä näköjään harrastavat sitä:

https://www.teraset.net/product_details.php?p=1265
https://www.teraset.net/product_catalog.php?c=105
« Viimeksi muokattu: 04.04.06 - klo:18.07 kirjoittanut Osku »

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 04.04.06 - klo:19.24 »
Minä ostan mieluummin kannettavaani DR-DOSin kuin MS-Windowsin. Kyse on hinnanerosta. Niissä olisi muuten Linux asennettuna, mutta Lenovo ei voi tietää mitä jakelua koneen ostava henkilö tahtoo käyttää, joten helpompi varustaa kone dosilla, ettei tule mitään nurinaa siitä ettei koneita saa valittavan henkilön suosikkijakelulla, mutta vaikka CentOSilla saa. Dosin laittamisessa on sekin vitsi, ettei tarvitse tarjota linux-tukea.

eli IBM:n aikainen linux tuki on historiaa? (ainakin ymmärsin että ibm ennen tuki kohtuu hyvin linuxia)

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 04.04.06 - klo:19.42 »
Saattavat tukea kyllä, mutta niiden ei periaatteessa tarvitse, mikä on se olennainen pointti. Juridiikka menisi luultavasti näin jos olisin lakimies, alihankkija takaa että piiri toimii dos/win ympäristössä, jos piiri ei toimi alihankkija on virhevastuussa. Jos taas lenovo toimittaisi koneet linuxilla takaisi lenovo, että kaikki tuotteen osat toimivat linuxissa, jos alihankkijan piiri olisi testattu vain win/dos ympäristössä virhevastuu olisi vikatilanteessa lenovolla.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 05.04.06 - klo:17.36 »
Saattavat tukea kyllä, mutta niiden ei periaatteessa tarvitse, mikä on se olennainen pointti. Juridiikka menisi luultavasti näin jos olisin lakimies, alihankkija takaa että piiri toimii dos/win ympäristössä, jos piiri ei toimi alihankkija on virhevastuussa. Jos taas lenovo toimittaisi koneet linuxilla takaisi lenovo, että kaikki tuotteen osat toimivat linuxissa, jos alihankkijan piiri olisi testattu vain win/dos ympäristössä virhevastuu olisi vikatilanteessa lenovolla.
niin tosiaan, kun on noita asianajajia ja jenkkejä.

mutta olisi mukava jos noita kannettavia saisi enemmänkin ilman windows käyttistä, mutta eipä se taida olla siitä hinnasta kuin muutama kymppi, kun myyvät sitä sopimuksella. tuskin maksaa kuin kymmeneksen mitä normaali oem.