Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista  (Luettu 4624 kertaa)

kalljo12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« : 04.06.09 - klo:21.50 »
Morjesta,

Käytän soneran mobiililaajakaistaa huawei e230 modeemilla. Ubuntun puolella netti tahmaa ihmeellisesti. Paikoitellen tulee sellaisia blackoutteja joiden aikana data ei liiku suuntaan eikä toiseen. Ne kestävät kerrallaan noin minuutin pari, ja esiintyvät melko tasaisin väliajoin.  Esimerkiksi p2p ja selain jumiutuvat täysin. Oudointa tässä on että kokoajan avoinna olevat yhteydet esim IRC ei pätki vaan juttelua voi jatkaa näiden blackouttien aikana normaalisti, mutta netin yms voi unohtaa täysin. Aluksi laitoin sonera ja modeemin piikkiin, mutta useat testit windowsin puolella kertovat vian olevan ubuntun päässä.

Onko joitain mobiililaajakaistoille tarkoitettuja asetuksia joilla toiminta saataisiin jouheammaksi. Tahmailu pidemmän päälle ärsyttää :)

Vastauksista kiittäen,

Joni

JuSaMa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #1 : 05.06.09 - klo:12.30 »
iSaunan liittymä ja Huawei e270  samoja oireita vika löytyi Elisan tukiasemasta valitin saunalle ja parin päivän päästä sain tekstiviestin että tukiasemavika korjattu. Jonka jälkeen netti .pelannut normaalisti

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #2 : 05.06.09 - klo:12.51 »
Mulla on mobiililaajakaista Elisalta ja Huawei E220. Hyvin on toiminut!

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #3 : 07.06.09 - klo:23.08 »
Morjesta,

Käytän soneran mobiililaajakaistaa huawei e230 modeemilla. Ubuntun puolella netti tahmaa ihmeellisesti. Paikoitellen tulee sellaisia blackoutteja joiden aikana data ei liiku suuntaan eikä toiseen. Ne kestävät kerrallaan noin minuutin pari, ja esiintyvät melko tasaisin väliajoin.  Esimerkiksi p2p ja selain jumiutuvat täysin. Oudointa tässä on että kokoajan avoinna olevat yhteydet esim IRC ei pätki vaan juttelua voi jatkaa näiden blackouttien aikana normaalisti, mutta netin yms voi unohtaa täysin. Aluksi laitoin sonera ja modeemin piikkiin, mutta useat testit windowsin puolella kertovat vian olevan ubuntun päässä.

Onko joitain mobiililaajakaistoille tarkoitettuja asetuksia joilla toiminta saataisiin jouheammaksi. Tahmailu pidemmän päälle ärsyttää :)

Vastauksista kiittäen,

Joni
Samaa ongelmaa minullakin. Lisäksi sama mokkula toisessa läppärissä, samalla käyttöjärjestelmällä ei saanut yhteyttä ollenkaan

Linux user # 406601

kalljo12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #4 : 08.06.09 - klo:11.14 »
Olen tullut siihen tulokseen että se liittyy jotenkin tähän modeemin "valmiustilaan". Kun se välillä välkyttää sinistä (aktiivinen), ja välillä purppuraa (valmiustila). Minulla pätkimiset ajoittuu usein juuri tuohon värin vaihdoksen kohtaan.  Vistan puolella kaikki on ok, niin tämä menee nyt jotenkin tuxin piikkiin. Jotenkin ubuntu ei osaa ajaa tuota modeemia oikein. Valitettavasti ei ole netissä paljon tietoa tästä modeemista, niin taitaa tämä juttu jäädä aina vaivaamaan. Jos saisi vaikka lukittua sen aktiivisuus tilaan niin jo se ratkaisisi ongelman. Katotaan jos joku fiksu bittinikkari meille jonkun koodinpätkän pian pasteaisi :)

- joni -

hpesch

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #5 : 08.06.09 - klo:21.19 »
En tiedä Linuksista, mutta Vistalla Elisa-Saunalahden mokkula toimii moitteettomasti ja ylettävän mukavasti perusnopeuksilla 385 kb (Youtube videot siis toimii hyvin). Annoin sen tänään tyttärelleni, jolla on Ubunta kannettavassa, versio 8.. jotain.
Tuoteselosteessa käyttöjärjestelmänä vaaditaan Windows tai Mac. Jos joku on saanut sen toimimaan Ubuntussa, kiinnistaa tietää. Mutta päivittämään ei ruveta, on liian pitkä ruljanssi.

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #6 : 08.06.09 - klo:21.34 »
En tiedä Linuksista, mutta Vistalla Elisa-Saunalahden mokkula toimii moitteettomasti ja ylettävän mukavasti perusnopeuksilla 385 kb (Youtube videot siis toimii hyvin). Annoin sen tänään tyttärelleni, jolla on Ubunta kannettavassa, versio 8.. jotain.
Tuoteselosteessa käyttöjärjestelmänä vaaditaan Windows tai Mac. Jos joku on saanut sen toimimaan Ubuntussa, kiinnistaa tietää. Mutta päivittämään ei ruveta, on liian pitkä ruljanssi.
Olis melko oleellista tietää, onko tuo 8.04 vai 8.10. Näet sen avaamalla päätteen ja kirjoittamalla siihen
Koodia: [Valitse]
lsb_release -a. 8.04 ei toimi suoraan, 8.10 toimii suoraan. 8.04:ssakin saa toki toimimaan, mutta vaatii hieman säätöä.

ihis73

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #7 : 29.07.09 - klo:12.32 »
tervehdys

Olen tässä vakavasti harkinnut wiswan korvaamista esim. ubuntulla. Toimiiko mobiili-tikku suoraan vai vaatiiko jotain esivalmisteluita.
Linux-maailma vielä outo minulle, mutta ehkäpä jonakin päivänä jotain opin... :)

kari

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #8 : 29.07.09 - klo:12.33 »
tervehdys

Olen tässä vakavasti harkinnut wiswan korvaamista esim. ubuntulla. Toimiiko mobiili-tikku suoraan vai vaatiiko jotain esivalmisteluita.
Linux-maailma vielä outo minulle, mutta ehkäpä jonakin päivänä jotain opin... :)

kari

Nykyisissä Ubuntuissa toimii (lähes) suoraan. Riippuen tikun "eksoottisuudesta". Mikä tikku sinulla on?

ihis73

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #9 : 29.07.09 - klo:13.45 »
Nykyisissä Ubuntuissa toimii (lähes) suoraan. Riippuen tikun "eksoottisuudesta". Mikä tikku sinulla on?
moikka.
tikkuna joku Huawei, olisko ollut E180? Sellainen, missä usb-osa kääntyy osaksi runkoa ollessaan "sulki".

kari

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #10 : 29.07.09 - klo:13.50 »
Nykyisissä Ubuntuissa toimii (lähes) suoraan. Riippuen tikun "eksoottisuudesta". Mikä tikku sinulla on?
moikka.
tikkuna joku Huawei, olisko ollut E180? Sellainen, missä usb-osa kääntyy osaksi runkoa ollessaan "sulki".

kari

Taitaa toimia..   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=27884.msg213579#msg213579

Opettele itse hakemaan ja tutkimaan....   8)

ihis73

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #11 : 29.07.09 - klo:14.29 »
Taitaa toimia..   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=27884.msg213579#msg213579

Opettele itse hakemaan ja tutkimaan....   8)

Anteeksi tyhmyyteni, oi suuri GURU. :P
Kuten sanottu tämä pinkviinien muailima vielä outoa minulle, enkä heti tiedä mistä päin lähtisi penkomaan vastauksia...
Tänään olisi tehdä ensimäinen asennus ja lähteä siitä sitten tutustumaan.

t. nimim. "yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan"

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #12 : 29.07.09 - klo:14.33 »
Taitaa toimia..   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=27884.msg213579#msg213579

Opettele itse hakemaan ja tutkimaan....   8)

Anteeksi tyhmyyteni, oi suuri GURU. :P
Kuten sanottu tämä pinkviinien muailima vielä outoa minulle, enkä heti tiedä mistä päin lähtisi penkomaan vastauksia...
Tänään olisi tehdä ensimäinen asennus ja lähteä siitä sitten tutustumaan.

t. nimim. "yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan"

Oot todennäköisesti käyttänyt joskus kuuklea - täällä on ihan oma kuukle.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.04 ja mobiililaajakaista
« Vastaus #13 : 29.07.09 - klo:20.40 »
Huawei e220 tuntuu olevan nykyään sellainen että se toimii moitteeta, ainakin jos katselee kirjoituksia tällä foorumilla, tosin taitaa olla niin että kyseistä mallia ei enään saa oikein mistään.

Niin kuin olen jo monta kertaa todennut niin mokkula yleensä on aika nihkeä vaihtoehto kun vertaa adsl tms.

Lainaus
Anteeksi tyhmyyteni, oi suuri GURU. Tongue
Kuten sanottu tämä pinkviinien muailima vielä outoa minulle, enkä heti tiedä mistä päin lähtisi penkomaan vastauksia...
Tänään olisi tehdä ensimäinen asennus ja lähteä siitä sitten tutustumaan.

t. nimim. "yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan"
Tuo haku on oikeasti hyvä ja toimiva vaihtoehto, siihen kun kannustaa niin johan alkaa keltanokkakin saada linuxin ojennukseen.
Ja onhan se kuitenkin niin että ei kysyvä tieltä eksy.  ;)

Harri