Kirjoittaja Aihe: Miten voin asentaa .tar.bz2 päätteisen tiedoston ubuntuun?  (Luettu 7049 kertaa)

Mikke89

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Tarvitsen apua, haluaisin asentaa ubuntuun äänikorttini ajurit. Mutta löydän vain .tar.bz2 päätteisiä asennus tiedostoja, miten tällainen paketti asennetaan? ???

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Mikä äänikorttisi on?

Mikke89

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Creative Sound Blaster Live! 24-bit, mutta linux sanoo sen olevan:  Creative Labs SB Audigy LS. Lisäksi äänenhallinnassa sitä ei näy ollenkaan.. Mikä neuovoksi?  :)

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Jos englanti taipuu, niin tuolla taitaa olla ratkaisu ongelmaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75955

Mikke89

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Ei auttanut ainakaan se viimenen viesti, ja muuta siitä keskustelusta en oikee tajunnu..  :( Voisko joku auttaa vielä jotenkin? :)

juyli

  • Vieras
« Viimeksi muokattu: 03.04.06 - klo:22.26 kirjoittanut juyli »

Mikke89

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Sain jo sen toimimaan ton Mikkohuon lähettämällä linkillä, en muistanu et piti resettaa kone sen jutun jälkeen eli nyt toimii :) kiitos avusta :)

Tosikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Hei vain kaikille. Itse olen tuore Ubuntun käyttäjä ja asennus sujui oikein mallikkaasti sekä useimpien ohjelmienkin asennus. Mutta nyt kuitenkin haluaisin kysellä miten onnistuisi päätteen avulla esimerkiksi näiden .tar.bz2 tiedostomuodossa olevien ohjelmien asennus Ubuntuun, olen niin kujalla kyseisessä aiheessa. Otetaan esimerkkinä kuinka saisin asennettua TVTimen? Onko ohjelmien asentamiseen joku tietty kaava joka puree tilanteeseen kuin tilanteeseen?

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Hei vain kaikille. Itse olen tuore Ubuntun käyttäjä ja asennus sujui oikein mallikkaasti sekä useimpien ohjelmienkin asennus. Mutta nyt kuitenkin haluaisin kysellä miten onnistuisi päätteen avulla esimerkiksi näiden .tar.bz2 tiedostomuodossa olevien ohjelmien asennus Ubuntuun, olen niin kujalla kyseisessä aiheessa. Otetaan esimerkkinä kuinka saisin asennettua TVTimen? Onko ohjelmien asentamiseen joku tietty kaava joka puree tilanteeseen kuin tilanteeseen?
Ei ei. Ubuhntuun ei asenneta mitään jakelun ulkopuolelta, vaan katso tuo: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi:J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_hallinta#Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot
Tuon ohjeen mukaan tekemisen jälkeen komenna Päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install tvtime
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Lueppas tuota mikkohuo:n aloittamia mainioita wiki sivuja. .tar.bz2 päätteestä sen verran että kyseessä on pakattu(kuten .zip) tiedosto, jostain ohjelmasta tai sen lähdekoodista, eikä näitä yleensä tarvitse itse latailla ja käännellä. Sen ovat jo suurimmalle osalle ohjelmista tehneet ubuntun paketointi porukka(debianilla ja ubuntulla on muihin linux distroihin nähden laaja paketti valikoima). Esimerkiksi mainitsemasi tvtime löytyy universe ohjelma varastosta joten sinun tulee se lisätä esim. wikissä olevan ohjeen mukaan, päivittää ohjelma lähteesi(sudo apt-get update) ja asentaa tvtime: sudo apt-get install tvtime.

ps. kyllä ubuntuun voi paketti lähteiden ulkopuoleltakin asennella ohjelmia, mutta silloin kannattaa varmistaa se että ohjelma on helposti poistettavissa(esim tehdä debian paketti checkinstall -komennolla). Itsekkin olen aika ison läjän softia käännellyt lähdekoodista itse kun ei niitä ole ubuntun paketti varastoista löytynyt(Usein vain halunnut uudempaa versiota kuin pakettilähteissä on ollut tarjolla).
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Tosikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Miten voin asentaa .tar.bz2 päätteisen tiedoston ubuntuun?
« Vastaus #10 : 04.04.06 - klo:17.15 »
Kiitoksia todella paljon, tämä selkeytti huomattavasti asiaa. Ja nyt tämän pakettivaraston päivittämisen myötä niin ohjelmien asennus päätteen kautta pitäisi onnistua paremmin laajemman valikoimman ansiosta?

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Miten voin asentaa .tar.bz2 päätteisen tiedoston ubuntuun?
« Vastaus #11 : 04.04.06 - klo:17.21 »
Kiitoksia todella paljon, tämä selkeytti huomattavasti asiaa. Ja nyt tämän pakettivaraston päivittämisen myötä niin ohjelmien asennus päätteen kautta pitäisi onnistua paremmin laajemman valikoimman ansiosta?
Jep. Kunhan muistat, että apt-get tai synaptic hakee ne pakettitiedostot netistä itse. Sinun ei tarvitse hakea mitään netistä itse. Komennon antaminen riittää.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

ahs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Hei vain kaikille. Itse olen tuore Ubuntun käyttäjä ja asennus sujui oikein mallikkaasti sekä useimpien ohjelmienkin asennus. Mutta nyt kuitenkin haluaisin kysellä miten onnistuisi päätteen avulla esimerkiksi näiden .tar.bz2 tiedostomuodossa olevien ohjelmien asennus Ubuntuun, olen niin kujalla kyseisessä aiheessa. Otetaan esimerkkinä kuinka saisin asennettua TVTimen? Onko ohjelmien asentamiseen joku tietty kaava joka puree tilanteeseen kuin tilanteeseen?
Ei ei. Ubuhntuun ei asenneta mitään jakelun ulkopuolelta, vaan katso tuo: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi:J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_hallinta#Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot
Tuon ohjeen mukaan tekemisen jälkeen komenna Päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install tvtime

Onnistuuko tuolla em. komennolla thunderbirdin 3.1.9 suomenkielisen  tar.bz2 version asennus ubuntu 10.4 versioon, ohjelma kyllä toimii mutta käynnistys ikonia en saa käynnistimeen (paneelissa).

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten voin asentaa .tar.bz2 päätteisen tiedoston ubuntuun?
« Vastaus #13 : 23.03.11 - klo:17.26 »
Onnistuuko tuolla em. komennolla thunderbirdin 3.1.9 suomenkielisen  tar.bz2 version asennus ubuntu 10.4 versioon, ohjelma kyllä toimii mutta käynnistys ikonia en saa käynnistimeen (paneelissa).
Ei. apt-get asentaa paketteja vain pakettivarastoista.

Mihin tarvitset 3.1.9-versiota? Ubuntu 10.10:ssä näyttäisi olevan 3.1.8. Jos haluat sen käynnistimen paneeliin klikkaa paneelia oikealla, valitse Lisää paneeliin ja Muun sovelluksen käynnistin, laita nimeksi mitä haluat, kuvakkeeksi myös ja sitten komennoksi sen tiedoston, josta se käynnistyy.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ahs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Miten voin asentaa .tar.bz2 päätteisen tiedoston ubuntuun?
« Vastaus #14 : 23.03.11 - klo:17.53 »
Onnistuuko tuolla em. komennolla thunderbirdin 3.1.9 suomenkielisen  tar.bz2 version asennus ubuntu 10.4 versioon, ohjelma kyllä toimii mutta käynnistys ikonia en saa käynnistimeen (paneelissa).
Ei. apt-get asentaa paketteja vain pakettivarastoista.

Mihin tarvitset 3.1.9-versiota? Ubuntu 10.10:ssä näyttäisi olevan 3.1.8. Jos haluat sen käynnistimen paneeliin klikkaa paneelia oikealla, valitse Lisää paneeliin ja Muun sovelluksen käynnistin, laita nimeksi mitä haluat, kuvakkeeksi myös ja sitten komennoksi sen tiedoston, josta se käynnistyy.

Suomenkielen takia (  emännällä ei enkku taivu ), ei muuten.  3.1.8 oli englannin kielinen , poistin koneelta jo ja ei kehtaisi asentaa uudelleen. Pakettivarastoista olen asennellut ennen oliko ne .deb päätteellä, mutta asia selvisi paljon enemmän tuon lisää käynnistin kommentin kautta, aina oppii uutta.

 Kiitoksia kovasti

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten voin asentaa .tar.bz2 päätteisen tiedoston ubuntuun?
« Vastaus #15 : 23.03.11 - klo:17.58 »
Kyllä sen pakettivarastoissa olevan pitäisi suomeksi olla (itsellänikin on, vaikka Evolutionia käytänkin). Oletko tarkistanut, että kaikki kielipaketit ovat varmasti asennettuna? Se onnnistuu klikkaamalla Järjestelmä → Ylläpito → Kieliasetukset, jolloin sen pitäisi ilmoittaa jos osa puuttuu. Voit myös tarkistaa asian valitsemalla vielä Asenna tai poista kieliä ja valitsemalla listasta suomen kielen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ahs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Miten voin asentaa .tar.bz2 päätteisen tiedoston ubuntuun?
« Vastaus #16 : 23.03.11 - klo:19.26 »
Kyllä sen pakettivarastoissa olevan pitäisi suomeksi olla (itsellänikin on, vaikka Evolutionia käytänkin). Oletko tarkistanut, että kaikki kielipaketit ovat varmasti asennettuna? Se onnnistuu klikkaamalla Järjestelmä → Ylläpito → Kieliasetukset, jolloin sen pitäisi ilmoittaa jos osa puuttuu. Voit myös tarkistaa asian valitsemalla vielä Asenna tai poista kieliä ja valitsemalla listasta suomen kielen.

No nyt toimii niinkuin pitääkin versio ( 3.1.9 ).