Mbnetistä näin Ubuntusta jutun ja päätin kokeilla sillä se tuntui juuri siltä mitä olen kaivannut. Asennus 24.2.06 onnistui hyvin. Varmuudeksi asensin tyhjälle, toiselle kiintolevylle tutustumista ja opettelua varten.
Viimeiset 8 vuotta olen käyttänyt PC:tä aktiivisesti ja lähes päivittäin neuvonut naapureita sekä tuttuja heidän Win-ongelmissa.
Mutta nyt minäkin kaipaan neuvoa ja selkeitä aloittelijan ohjeita. Suuri kiitos pojille jotka ovat aloittaneet Ubuntu tutuksi Wikin teon. Sieltä alkaa periaate hahmottumaan paremmin minulle. Kysymyspalstalla ohjeet ovat liian hajallaan ja suurimmaksi osaksi täyttä "hepreaa".
Asennuksen jälkeen ensimmäisenä jäi askarruttamaan tietoturva. Asentuiko se automaattisesti vai ei. Se ei vieläkään ole minulle selvä. Ubuntun esittely sivulla siitä näyttävästi kerrotaan mutta ei mielestäni selvästi.
Mutta päivittäin olen netissä ollut eikä mitään ötököitä ole ilmaantunut. Kun XP:llä olen netissä, vähän väliä Panda ilmoittaa estäneensä tunkeilijan tai poistaneensa haittaohjelman.
Komentorivin käyttö on uutta ja kaipaan kädestä pitäen neuvoa. Yksikään yritys ei ole onnistunut.
Linux/Ubuntu termit ovat myös outoja. Mitä ne merkitsevät? Esim. Pääte, konsoli, terminaali ja milloin ja mihinkin komento pitäisi antaa?
Oheislaitteista sain tulostimen heti asennettua, HP deskjet 3325 ja ajurikin asentui mutta tulostusnopeus on tavattoman hidas. Kuin valokuvaa tulostaisi. Lisäksi ominaisuuksien säätöä jäin kaipaamaan. Digi kamerasta sain kuvat siirrettyä helposti.
Skypen toivon saavani asennettua, että pääsen ystävien ja lastenlasten kanssa keskustelemaan. Ei ole vielä onnistunut. Samoin yritys vaiheessa on Media Playeria vastaavan ohjelman asennus.
Jo vuosia olen käyttänyt OO-toimistoohjelmia ja Firefoxia sekä Thunderbirdiä. Toiveeni on, että seuraava koneeni pyörii myös Ubuntulla.
Siis lyhyitä ja selkeitä ohjeita, mikään ei ole aloittelijalle itsestään selvää.