* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
Jos kysymys on hyvin tehty, aiheellinen ns. vilpitön kysymys. Syyt jatkuu oikeastaan tuossa alempana.
* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
Tuttavista ei ole löytynyt vuosikausiin oikein pätevää kaveria, jolta olisin saanut tietoa suoraan. Voisi sanoa että 99% omasta tiedosta on kerätty mm. foorumeilta, omilla kokeiluilla ja kokemuksilla, mikä on joskus hyvinkin turhauttavaa. Miksi siis pihtaisin tietoa, varsinkin kun saatan siitä hyötyä (ja olen hyötynyt ja ihan toistuvasti) itse jossain välissä? Monilla tuntuu olevan periaatteena, että mutua ei saisi levittää ja osittain se on ihan ok, mutta itse arvostan kyllä suuresti jos joku edes yrittää tökätä esim. pikaluettuun artikkeliin, mistä voisi löytyä ratkaisu tai ihan omiin epäilyihin, nehän on vain uusia näkökulmia ongelmiin. Eli saatan kyllä linkitellä johonkin artikkeleihin yms. minkä olen lukenut ja epäilen, että ongelman ratkaisu saattaa löytyä sieltä = Apu se on pienikin apu..
* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
Ylimieliset kysymykset, sellaiset joita voi heitellä maksullisiin helpdeskeihin. Ne pistää ärsyttämään ihan suunnattomasti. Jos hyvää hyvyyttäni silloin tällöin yritän autella muita henkilöitä, niin minua ei kiinnosta pätkäkään jos asenne on "mulle nyt heti kaikki ja pitäis olla jo". Itseasiassa monesti näitä huomatessa saattan ihan piruuttani piikitellä tyylillä "vastaus on, mutta mistäs se sulle löydetään", enkä kyllä todellakaan ole ainut. Jonkilaiset tavat pitäis pystyä säilyttämään. En mä ala soitteleen puolitutuille ihmisille jos tulee kyseltävää esim. sähkölaitteista tai autoista tyylillä "autat mua nyt heti". Kyllä mä pyydän sitä apua ja aina parhaani mukaan yritän tarjota jonkinlaisen vastapalveluksen tai vaikka maksamaan avusta. Jännä homma, että näin sitä apua tuntuu helpommin sitten löytyvänkin
Joskus myös pistää hiukan ärsyttämään/kyllästyttämään ihan jatkuvasti toistuvat kysymykset. Niihin vaan pitäisi aina muistaa suhtautua niin, että itsekin on monesti yrittänyt googlailla, eikä ole muka löytynyt tietoa. Kun taas itseänikin on näpäytetty ja katsonut uudestaan ja hoksannut, että haettu tieto ei loppuviimein ollut lainkaan kortilla
Tunnen erään tyypin, jonka en ole koskaan kuullut sanovan kiitos. Teettää töitä muilla aika paljonkin ja saattaa antaa ihan nimellisen rahamäärän työstä (ei kiitä). Kaikenlisäksi nämä työt jossain vaiheessa tuuppaa kääntymään hänen tekemiksiin ja kaikenpäälle vinoilee kaikille paljon aiheesta jos toisesta. Itsellä ei ole pienintäkään aikomusta tehdä koskaan, ei sitten yhtään mitään tuon tyypin eteen
Kaikki kait menee sitten loppuviimein jonkinlaisen kiitollisuudenvelan ja kunnioituksen piikkiin?