Katselin tuossa pikaisesti tuota pupesoftia ja se tosiaan näyttää olevan varsin järeä toiminnanohjausjärjestelmä. Ehkä tosiaan liiankin järeä monelle pienelle yritykselle. Toisaalta kuitenkaan en näe järkeä siinäkään, että yrityksen taloushallinto koostuu useasta pikkusoftasta, jotka eivät mitenkään integroidu keskenään. Näkisin, että finlasku istuu parhaiten sellaisille yrittäjille, jotka tarvitsevat pientä ja näppärää laskutusohjelmaa, jollainen heidän työkalupakistaan puuttuu.
Työskentelen itse koodarina pienessä softafirmassa, jonka "toiminnanohjaus" koostuu "teimme itse ja säästimme web-käyttöisestä CRM:stä", työpöydällä pyörivästä kirjanpitosoftasta ja vielä erillisestä laskutussoftasta (ja ties mistä muusta). Laskuja lähtee kuukausittain vaivaiset kolmisenkymmentä. Tuon laskurumban läpivieminen joka kuukausi tuntuu vievän aikaa kokonaisen työpäivän. Tuollaisella laskumäärällä se on minusta aika paljon aikaa. Henkilökohtaisesti inhoan systeemeitä, joissa pitää samoja tietoja paukuttaa moneen kertaan eri softiin, jotta saa työnsä tehtyä.
Pointtini on siis se tilausta löytyy finlaskun kaltaiselle laskutussoftalle, mutta myös kevyt toiminnanohjausjärjestelmä vois myös löytää paikkansa. Ideana siis se, että siitä vois ottaa vain haluamansa ominaisuudet käyttöön ja jättää muut asentamatta. Olen mukana kehittämässä finlaskua, mutta voisin olla mukana kehittämässä myös järeämpää softaa.