Näistä vastauksista päätellen tulee olemaan tämä meikäläisen köyhällistöluokka, joka käyttää perinteisiä kännyköitä ja sitten se toinen luokka, joka siirtyy, johonkin hypersuper vehkeiden käyttäjiksi, joita kait ei hetken päästä enää luokitella ollenkaan puhelimiksi, vaan joksikin muuksi tabloidiksi, joilla ei voi edes soittaa enää; siis muuta kuin elokuvia ja musiikia?
Onhan se hyvä, että kehitys kehittyy ja suunitellaan uutta, mutta haittana näen, että meikäläinen ei tuosta uudesta hyödy mitään, ei ainakaan seuraavaan 5 vuoteen ja sitten ollaakin joko eläkkeellä, tai vaihdettu nimi nurmiseksi....?
Yli 90% on kuitenkin tuota persaukista väestönosaa ja lopuista ei ole tietoa, että mitä haluavat käyttää. Nyrkkisääntö on kuitenkin se, että "kallis" ja "edistynyt" kiinnostaa lähinnä niitä keillä ei sellaiseen ole varaa.
Viiden vuoden päästä olet taas samassa tilanteessa, se "uutuus" on jälleen ulottumattomissa.
Todellisuudessahan uusia älypuhelimia saa alle 150€ hintaan suorituskykyluokassa josta kaksi vuotta sitten maksoit 600€.
OK.
Mutta sellainen tarkennus, että Samsung/HTC Android puhelimet (eikä Iphone) eivät ole painavia eivätkä erityisen isojakaan. Tässä mielessä näillä ei ole mitään tekemistä Nokian-vanhat-kommunikaattorit -aikakauden kanssa.
Ovathan nuo kosketusnäyttövehkeet kuitenkin aika möhköjä (valmistajasta riippumatta) verrattuna esimerkiksi E-sarjan Nokialaisiin tai simpukkamallisiin luureihin. Myös se "siron" käsite on muuttunut noista Communicatorin ajoista.
Apple on hyvin lyhyessä ajassa tuonut markkinoille älypuhelimensa, jolla he tekevät huomattavasti enemmän voittoa kuin Nokia. Eihän tämä Nokian business tässä mielessä nykyisellään kovin häävisti mene ja siinä mielessä sijoittajat ovat aivan oikeutetusti huolissaan. Kyse on siitä ovatko muut ajamassa pahasti ohi?
Tässähän on nyt kyse kahdesta hieman eri asiasta. Apple kyllä tekee mukavasti voittoa puhelimellaan, mutta Nokian myyntivolyymia puhelimissa ei sillä kyllä saavuteta. Firmojen lähtökohdat ovat toki hieman erilaiset. Nokian malliston yläpäästä löytyy puhelin media ym. ominaisuuksilla, kun Applella löytyy mediasoitin puhelin ym. ominaisuuksilla.
Applen strategiahan lähtee siitä, että Apple toimi aikanaan iTunesilla häiritsijänä ja nyt jatkaa ylläpitäviä innovaatioita tältä pohjalta; laajentaa iTunesia ja tuo sitä uusille laitteille. Toisaalta taas Apple myös pakenee uusille markkinoille sitä mukaa kun kilpailijat saavat Applea kiinni (iPod->iPhone->iPad).
Nokialle taas Samsung aiheuttaa harmaita hiuksia, sillä tämä on lähtenyt liikkeelle juuri halpamalleista.
Tämähän ei ole asian koko surkeus. Jos ajatellaan mitä nykyisten halpismallien myymiseen vaaditaan: tuotannon järjestelyä, logistiikkaa, jakeluketjun kuntoon laittamista ja markkinointia. Noista asioista ei paljoakaan Suomeen työtä tule, kun nuo tapahtuvat aivan jossakin muualla.
Älypuhelimien tekeminen sen sijaan vaatii tuotekehitystä ja poikii aivan uudenlaista ohjelmistokehitystä. Tällaista työtä taasen Suomessa voisi tehdä aivan yhtä hyvin kuin muuallakin - ja tietysti haluamme ajatella, että paremmin kuin muualla. Suomessa on varmasti fiksuja ihmisiä, jotka pystyvät noita asioita tekemään, mutta se ei onnistu jos johtajat ovat pösilöitä, jotka eivät osaa sanoa mille linjalle lähdetään tai muutoin tekevät vääriä päätöksiä.
Tuotekehitystä tarvitaan myös halpismalleissa. Todellisuudessa älypuhelintenkaan tuotekehitys ei sanottavasti aikaa vievempää ole kuin halpistenkaan, sillä nämä kuitenkin perustuvat jonkin valmistajan SOC-arkkitehtuurille.
Ohjelmistokehityksessä pitää muistaa, että ohjelmistoa kehitetään asiakkaalle, ei alustalle. Näille ns. "ominaisuuspuhelimille" voidaan myös kehittää ohjelmistoa, mutta ennen kaikkea alati halpenevat älypuhelimet tuovat ohjelmistokehitykselle niitä työpaikkoja, sillä aina vain suuremmalla määrällä ihmisiä on varaa ostaa älypuhelin ja tätä myötä myös markkinat kasvavat.
Tuo linkissä mainittu Android-tabletti on hyvä esimerkki aivan uudenkaltaisesta tuotteessa - jollaisen Apple jo toi markkinoille suurella hypellä - lue: hyvällä kannattavuudella ... ja joka vaatii innovointia ja tuotekehitystä ja joka edelleen poikii uutta ohjelmistokehitystä.
Eiväthän nuo tabletit uusia tuotteita ole. Tuossa on hyvä esimerkki siitä miten Apple hyödyntää iTunesia ja siitä miten Google haluaa ampua Applen alas. Näiden kahden palvelukeskeisen yrityksen taistelu tulee lähivuosina olemaan mielenkiintoista seurattavaa.