Hei,
Olen aloittelija Linuxin käytössä, joten suokaan anteeksi yksinkertaiset kysymykseni. Toivon, että joku viitsisi siitä huolimatta
antaa mahdollisimman tarkat ohjeet, jotta saisin kohennettua tietokoneen käyttöäni. Koneessani on Ubuntu 8.04. ja,
vaikka olen jo käyttänyt sitä kauemman aikaa, en ole perehtynyt Linux Ubuntun käyttöön.
1. Haluaisin päivittää nettisivujani ja tarvitsen siksi tiedostonsiirto-ohjelman, kuten FileZillan.
Voisiko joku kertoa minulle tarkan osoitteen ja sen ohjelman nimen, joka toimii tietokoneessani.
Lisäksi tarvitsisin ohjeen kuinka se asennetaan käyttämällä komentoriviä.
(joskus kokeilin Ubuntun asennusohjelmaa, mutta se ei oikein toiminut tai ko. versio ei ollut sopivia Ubuntu 8.04:ään.)
2. Sain tietää, että USB-muistillani on eräs troijan hevonen. Siten ollen se on todennäköisesti myös tietokoneellani.
Mahdollisesti on muitakin viruksia, vaikka Linuxia uhkaavia viruksia ja matoja onkin suhteellisen vähän maailmassa.
Tarvitsisin siis sopivan (ja ilmaisen) virustorjuntaohjelman ja ohjeet sen asentamiseksi.
3. Lisäksi olisi mukava saada jokin ohjelma, jolle näkisi netistä sellaiset animaatiot ja videot,
jotka kertovat vaativansa Flash Playerin näkyäkseen. Flash Playeriähän ei sovi Linux Ubuntuun.
Tähän myös mieluiten tarkat ohjeet, mistä ja miten sen saisi ladattua ja asennettua.
Terveisin,
Smaragdi52