Kirjoittaja Aihe: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma  (Luettu 5493 kertaa)

Smaragdi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Hei,
Olen aloittelija Linuxin käytössä, joten suokaan anteeksi yksinkertaiset kysymykseni. Toivon, että joku viitsisi siitä huolimatta
antaa mahdollisimman tarkat ohjeet, jotta saisin kohennettua tietokoneen käyttöäni. Koneessani on Ubuntu 8.04. ja,
vaikka olen jo käyttänyt sitä kauemman aikaa, en ole perehtynyt Linux Ubuntun käyttöön.

1. Haluaisin päivittää nettisivujani ja tarvitsen siksi tiedostonsiirto-ohjelman, kuten FileZillan.
Voisiko joku kertoa minulle tarkan osoitteen ja sen ohjelman nimen, joka toimii tietokoneessani.
Lisäksi tarvitsisin ohjeen kuinka se asennetaan käyttämällä komentoriviä.
(joskus kokeilin Ubuntun asennusohjelmaa, mutta se ei oikein toiminut tai ko. versio ei ollut sopivia Ubuntu 8.04:ään.)

2. Sain tietää, että USB-muistillani on eräs troijan hevonen. Siten ollen se on todennäköisesti myös tietokoneellani.
Mahdollisesti on muitakin viruksia, vaikka Linuxia uhkaavia viruksia ja matoja onkin suhteellisen vähän maailmassa.
Tarvitsisin siis sopivan (ja ilmaisen) virustorjuntaohjelman ja ohjeet sen asentamiseksi.

3. Lisäksi olisi mukava saada jokin ohjelma, jolle näkisi netistä sellaiset animaatiot ja videot,
jotka kertovat vaativansa Flash Playerin näkyäkseen. Flash Playeriähän ei sovi Linux Ubuntuun.
Tähän myös mieluiten tarkat ohjeet, mistä ja miten sen saisi ladattua ja asennettua.

Terveisin,
Smaragdi52

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #1 : 17.05.09 - klo:07.19 »
1. Eli päätteessä voit asentaa filezillan näin:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install filezilla
2. En ole koskaan käyttänyt virustorjunta-softaa linuxissa, mutta olisko tämä hyvä: "clamav"? Asennus samaan tapaan..

3. Flash plugin löytyy kyllä Linuxille eli "flashplugin-nonfree". Asennus edelleen samaan tapaan..

arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #2 : 17.05.09 - klo:08.03 »


1. Haluaisin päivittää nettisivujani ja tarvitsen siksi tiedostonsiirto-ohjelman, kuten FileZillan.
Voisiko joku kertoa minulle tarkan osoitteen ja sen ohjelman nimen, joka toimii tietokoneessani.
Lisäksi tarvitsisin ohjeen kuinka se asennetaan käyttämällä komentoriviä.
(joskus kokeilin Ubuntun asennusohjelmaa, mutta se ei oikein toiminut tai ko. versio ei ollut sopivia Ubuntu 8.04:ään.)



gftp

sudo apt-get install gftp tai sudo aptitude install gftp. Itse suosin jälkimmäistä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #3 : 17.05.09 - klo:10.32 »
1. Haluaisin päivittää nettisivujani ja tarvitsen siksi tiedostonsiirto-ohjelman, kuten FileZillan.
Voisiko joku kertoa minulle tarkan osoitteen ja sen ohjelman nimen, joka toimii tietokoneessani.

ohjeita on jo annetukin, mutta kerrotaan vielä yksi vinkki...
ubuntun oletustyöpöydän (toki myös kubuntun, mutta sovellus on eri)tiedostoselain toimii haluttaessa myös ftp/scp/sftp/vaikka missä siirroissa. valitsemalla yläpalkista:
Places → Connect to Server... pääsee yhteysasetuksiin.

osoitteen voi kirjoittaa myös suoraan nautiluksen osoiteriville, jonka saa esille näppäinyhdistelmällä ctrl+l tiedostoselaimen ikkunan ollessa auki. osoitteeksi tässä tapauksessa jotain hengessä:
ftp://käyttäjätunnus@palvelin

lisäämällä kohteen tiedostoselaimen bookmarkkeihin, sinne pääsee myös jatkossa näppärästi.

2. Sain tietää, että USB-muistillani on eräs troijan hevonen. Siten ollen se on todennäköisesti myös tietokoneellani.
Mahdollisesti on muitakin viruksia, vaikka Linuxia uhkaavia viruksia ja matoja onkin suhteellisen vähän maailmassa.
Tarvitsisin siis sopivan (ja ilmaisen) virustorjuntaohjelman ja ohjeet sen asentamiseksi.

usb-muistillasi oleva troijalainen ei uhkaa linuxia, mutta kai sitä saa ohjelmia asennella ja skannailla vaikka mitä jos siitä saa jotain kiksejä.
Janne

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #4 : 17.05.09 - klo:12.57 »
Kyllä minusta on ihan järkevää skannata ja poistaa kaikki mahdolliset virukset ja troijalaiset, vaikka itse käyttäisikin Linuxia. On aika vastuutonta esimerkiksi törkätä sellainen saastunut tikku vaikkapa kaverin koneeseen, jossa käyttiksenä Windows ja virusturvasta ei tietoakaan.

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #5 : 17.05.09 - klo:14.00 »
Minäkin tykkään käyttää FileZillaa nettisivustojeni hoidossa.
Itse olen sen saanut asennetuksi ihan tuosta "Järjestelmä" - "Ylläpito" - Synaptic-pakettienhallinta. Sinne hakuun filezilla. Sitten vain merkitset hiiren oikealla korvalla sen asennettavaksi.
Myös minulla joskus tuossa Sovellukset-Lisää/poista-toiminnossa Filezillan asennusyritys on väittänyt että versio ei olisi sopiva. Siksi asensin sen Synapticin puolelta, ja se toimii hyvin. Mulla on Ubuntu versio 9.04 ja FileZilla:

[ylläpito on poistanut liitteen]

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #6 : 18.05.09 - klo:01.18 »
Kyllä minusta on ihan järkevää skannata ja poistaa kaikki mahdolliset virukset ja troijalaiset, vaikka itse käyttäisikin Linuxia. On aika vastuutonta esimerkiksi törkätä sellainen saastunut tikku vaikkapa kaverin koneeseen, jossa käyttiksenä Windows ja virusturvasta ei tietoakaan.
viruksista on aika monenlaista virhekäsitystä. sattumoisin nyt linuxilla ne virukset eivät vaan kopioidu automaattisesti minnekään. aina tapa miten niitä linux-käytössä joutuisi muistitikulle on se, että käyttäjä itse kopioisi niitä sinne. tai siis jotain tiedostoja joihin on tarttunut viruksia. tässäkin tapauksessa tiedoston pitäisi olla joku johon virus ylipäätään voisi tarttua.

toki on mahdollista, että käyttäjä haluaa linux-koneella latailla windows-ohjelmia muistitikulle tai latailla netistä makroviruksia sisältäviä MS office -dokumentteja, mutta aika usein ne siirrettävät tiedostot ovat musiikkia, videota, kuvia ja itse kirjoitettuja dokumentteja. tällöin skannaamattomuus on täysin turvallista. samoin kyllä on ohjelmien lataaminen luotettavilta sivustoilta ja laittomissa latauksissa on sitten jo ihan muitakin ongelmia kuin ne mahdolliset virukset.
Janne

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #7 : 18.05.09 - klo:19.14 »
Lainaus
2. Sain tietää, että USB-muistillani on eräs troijan hevonen. Siten ollen se on todennäköisesti myös tietokoneellani.

Lähinnä nyt keskityin tuohon lauseeseen. Olen kyllä tietoinen, ettei Linux järjestelmissä nuo pöpöt niin leviä, mutta kuitenkin pidän vastuuttomana kulkea "saastuneen" tikun kanssa. Tällöin kyllä suosittelen jotakin skannausta tikulle, vaikkei se nyt omaan järjestelmään vaikuttaisikaan.  Noita tikkuja kun tulee tökittyä kavereiden, koulun ja työpaikan koneisiin. Tästäpä nyt ei kuitenkaan varmaankaan tarvi sen kummemmin alkaa tarinoimaan.

Tuostahan ei tosin käy ilmi, että onko viestin kirjoittajan koneessa myös Windows.
« Viimeksi muokattu: 18.05.09 - klo:19.16 kirjoittanut Crisa »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #8 : 18.05.09 - klo:20.36 »
Linuxille löytyy hyvä ilmainen viruksentorjuntaohjelma nimeltään Avast! Sitä ei löydy repoista, eli joudut hakemaan sen ohjelman tekijän kotisivulta, mutta sieltä löytyy deb-paketti, eli asennus on todella helppoa. Itse kyllä tarkistan virukset säännöllisesti koneiltani, vaikka niissä sattuisi oleen pelkkä linux, koska en halua vahingossakaan kopioida mm. viruksia sisältäviä tiedostoja ystäville.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #9 : 18.05.09 - klo:21.02 »
Mutta eikö paketinhallinnasta löydy myös virus scanner ? ::)

[ylläpito on poistanut liitteen]
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #10 : 18.05.09 - klo:21.05 »
Mutta eikö paketinhallinnasta löydy myös virus scanner ? ::)

tuon on niin vaikea käyttää että kannattaa se avast asentaa ihan suosiolla...kehuvat kylläkin tuota clamtk:ta
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #11 : 18.05.09 - klo:22.50 »
Mutta eikö paketinhallinnasta löydy myös virus scanner ? ::)

tuon on niin vaikea käyttää että kannattaa se avast asentaa ihan suosiolla...
Sama. Mielestäni Avast! on todella hyvä viruksentorjuntaohjelma, en luota ClamAV ohjelmaan niin paljon, vaikka kait sekin asiansa ajaa jos konffailu kiinnostaa.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #12 : 19.05.09 - klo:16.47 »
Mutta eikö paketinhallinnasta löydy myös virus scanner ? ::)

tuon on niin vaikea käyttää että kannattaa se avast asentaa ihan suosiolla...kehuvat kylläkin tuota clamtk:ta

Ihan graafinen ja helppokäyttöinen ohjelma VirusScanner on...

Noin testin vuoksi scannasin oman työpöytäni ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #13 : 20.05.09 - klo:08.52 »
Lainaus
kehuvat kylläkin tuota clamtk:ta
Lainaus
Ihan graafinen ja helppokäyttöinen ohjelma VirusScanner on...
Koittakaa nyt päättää...meinaan vaan että oobetimer sanoo VirusScannerin olevan helppokäyttöinen ja samalla kun katsoo ottamaasi screenshottia niin sinulla on siinä ilmeisesti clamtk käynnissä (alapalkin mukaan) :D

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #14 : 20.05.09 - klo:11.18 »
Lainaus
kehuvat kylläkin tuota clamtk:ta
Lainaus
Ihan graafinen ja helppokäyttöinen ohjelma VirusScanner on...
Koittakaa nyt päättää...meinaan vaan että oobetimer sanoo VirusScannerin olevan helppokäyttöinen ja samalla kun katsoo ottamaasi screenshottia niin sinulla on siinä ilmeisesti clamtk käynnissä (alapalkin mukaan) :D

Kyllä minulla oli clamtk käynnissä :)

Itse asiassa paketihallinnan ulkopuolinen virustorjunta on turvallisuusriski, joten en ainakaan itse käyttisi mitään ulkopuolisia virityksiä ::)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #15 : 20.05.09 - klo:12.41 »
Itse asiassa paketihallinnan ulkopuolinen virustorjunta on turvallisuusriski, joten en ainakaan itse käyttisi mitään ulkopuolisia virityksiä ::)
Oikeasti? Olet ihan tosissasi? ::)
Onko tämä nyt sarjassamme "Se ei ole ossia, niin se on tietoturvariski" vai perustelisitko hiukan paremmin tuota suhteellisen absurdia väitettä? Väitätkö ihan täydellä pokerinaamalla, että repoissa olevien softien koodit on aina testattu ja tarkistettu rivi riviltä?
« Viimeksi muokattu: 20.05.09 - klo:12.46 kirjoittanut qwertyy »

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #16 : 20.05.09 - klo:14.55 »
Itse asiassa paketihallinnan ulkopuolinen virustorjunta on turvallisuusriski, joten en ainakaan itse käyttisi mitään ulkopuolisia virityksiä ::)
Oikeasti? Olet ihan tosissasi? ::)
Onko tämä nyt sarjassamme "Se ei ole ossia, niin se on tietoturvariski" vai perustelisitko hiukan paremmin tuota suhteellisen absurdia väitettä? Väitätkö ihan täydellä pokerinaamalla, että repoissa olevien softien koodit on aina testattu ja tarkistettu rivi riviltä?

Jaa'a ....tuollaistakin on joskus päässyt sattumaan kun on käyttänyt ulkopuolista virustorjuntaa..

"
F-securen Linux Security voi aiheuttaa koneelle tuhoa

TietoturvaMagician kirjoitti: "F-Secure Linux Security 7.0 Client Edition -ohjelmisto voi aiheuttaa Linux käyttöjärjestelmälle tuhoa. F-Secure neuvookin asiakkaita olemaan asentamatta Linux Security 7.0 Client Edition -ohjelmistoa ja poistamaan nykyiset asennukset.

 F-Securen ohjelmassa oleva virhe voi tuhota /var hakemiston rakennetta. F-Secure neuvoo Linux-blogissaan, miten haavoittunut järjestelmä voidaan tunnistaa.

"
http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=News&file=article&sid=716
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #17 : 20.05.09 - klo:15.26 »
Niin, no en ole koskaan kehunutkaan F-Securen softia :)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #18 : 20.05.09 - klo:15.43 »
Paras virustorjunta sille USB-muistille on kirjoittaa se nollabittiä täyteen. That's it, eikä varmasti ole roinaa sen jälkeen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: FileZillan asentaminen ja sopiva virustorjuntaohjelma
« Vastaus #19 : 20.05.09 - klo:19.33 »
Oikeasti? Olet ihan tosissasi? ::)
Onko tämä nyt sarjassamme "Se ei ole ossia, niin se on tietoturvariski" vai perustelisitko hiukan paremmin tuota suhteellisen absurdia väitettä? Väitätkö ihan täydellä pokerinaamalla, että repoissa olevien softien koodit on aina testattu ja tarkistettu rivi riviltä?

ei niitä varmaan ole kaikkia tarkastettu, mutta ne on ainakin allekirjoitettu, jolloin repositoryyn tehty murto paljastuu helpommin ja siten sinne on vaikeampi ujuttaa haittakoodia sisältäviä vastineita oikeille ohjelmille.
Janne