Kirjoittaja Aihe: Itse käännetyn paketin poistaminen - xine-lib tässä tapauks [PUOLIKSI RATKAISTU]  (Luettu 2657 kertaa)

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Arvoisa foorumi

Olen aloitteleva Ubuntu käyttäjä ja olen törmännyt seuraavaan kysymykseen. Jos olen ihan omin kätösin onnistunut kääntämään jotain (xine-lib tässä tapauksessa) ja nyt haivaitsen että pitää tehdä jotain toisin ja haluan poistaa käännökseni kokonaan - mitä teen?

Siis kysymys on lähinä se näyttäytyykö se xine-lib pakettienhallinnalle kuin mikä tahansa muukin paketti ja normaalit apt-get remove jutut purevat siihen vai aiheuttaako itse kääntäminen jotain sellaista ettei apt-get pure ja pitäisi osata tehdä jotain muuta.

Suurena kuviona tässä kummittelee vdr ja sen virittely henkiin. Virheilmoitusten ja foorumeiden perusteella on xine-libissä, jonka olen itse käännellyt ja lopputuloksena minulla taitaa olla useampi xine-lib koneessa. Haluaisin siis poistaa kaiken vähänkin xine-libiin viitaavan totaalisesti pois ja korvata ne hanno.de:n tarjoamilla valmiilla paketeilla, joilla vdr pitäisi hyrähtää lähes heittämällä käyntiin. Tai itse asiassa vdr hyrähtääkin jo ihan hyvin, mutta kuvaa ei tule koska xine puoli kaatuu.

timo
« Viimeksi muokattu: 03.04.09 - klo:09.49 kirjoittanut tikola »

juyli

  • Vieras
Olen aloitteleva Ubuntu käyttäjä ja olen törmännyt seuraavaan kysymykseen. Jos olen ihan omin kätösin onnistunut kääntämään jotain (xine-lib tässä tapauksessa) ja nyt haivaitsen että pitää tehdä jotain toisin ja haluan poistaa käännökseni kokonaan - mitä teen?

Olethan aluksi tutustunut tarkasti ohjelmien käännösohjeisiin: http://linux.fi/wiki/K%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4minen
http://linux.fi/wiki/Deb-paketin_tekeminen
Jos olet kääntänyt ja asentanut kommennoilla: ./configure, make, sudo make install voi olla ohjelman/kirjaston tms. poistaminen työlästä. "Joskus Makefilessä on uninstall-toiminto, jolla ohjelma poisto onnistuu kätevästi komennolla make uninstall."
Siis lähtökohtana, jos syystä tai toisesta välttämättä käännät ohjelmia, paketoi ne deb-paketiksi, jonka sitten asennat ihan dpkg:llä. Tällöin ohjelman asennus, päivittäminen sekä poistaminen käy paketinhallintatyökaluilla likaamatta käsiään sen enempiä.
Hieman kyllä epäilen, että xine-lib:in kääntäminen on turhaa. Ongelmasi lienevät jossakin muualla.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Eihän tuollaisia ohjeita ole tietenkään tullut luettua ja noudatettuaa vaan sokeasti rivi riviltä kopioiden xine-libin kääntö ohjeita. Tässä tapauksessa ./configurea on käytetty, joten pitänee siis lähteä hakemaan ratkaisua make uninstall tieltä - kun sen saan tehtyä lupaan pyhästi ikinä olevani kääntämättä xine-libiä

timo

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
kun sen saan tehtyä lupaan pyhästi ikinä olevani kääntämättä xine-libiä

Parempi olisi luvata, että (ainakin yrittää) käyttää Checkinstallia (ei ole vaikeaa) sen sudo make installin sijaan.

Eli nyt pitää päätteellä mennä siihen kansioon jossa se lähdekoodi on ja komentaa "sudo make uninstall".
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
no niin "sudo make unistall" siinä hakemistossa jossa lähdekoodi oli puri xine-lib 1.1.15:sta. Mutta altapa löytyy paria pykälää vanhampi versio 1.1.11, joka on käännetty joskus muinoin ja jonka lähdekoodihakemistosta minulla ei ole aavistustakaan. Siis missäs nyt voisi komentaa saman vai voiko missään?


timo

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
no niin "sudo make unistall" siinä hakemistossa jossa lähdekoodi oli puri xine-lib 1.1.15:sta. Mutta altapa löytyy paria pykälää vanhampi versio 1.1.11, joka on käännetty joskus muinoin ja jonka lähdekoodihakemistosta minulla ei ole aavistustakaan. Siis missäs nyt voisi komentaa saman vai voiko missään?

Jos asensit sen uuden sen päälle niin se entinen hävisi...luulen... Kai sen voi kokeilla ladata uudestaan (ainakin makefilen tarvitset) ja sitten komennat sen, mutta luulenpa, että on vähän turhaa semmoinen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Terhi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Parempi olisi luvata, että (ainakin yrittää) käyttää Checkinstallia (ei ole vaikeaa) sen sudo make installin sijaan.

Kiitos  :-* Tuollaista en aikaisemmin ole huomannutkaan.
~/ sweet ~/