Pyydän anteeksi ihmisiltä, jotka ovat pyrkineet auttamaan ilman, että olisin laittanut speksejä koneista. Sinänsä hassua, että en osannut Linuxin päätteeltä lukea speksejä samalla tavalla kuin dxdiagissa. Siis näytti siltä että dxdiag sanoi muistin määräksi X ja konsolin speksi komento antoi enemmän muistimäärää, jollei tähän nyt sitten ole lisätty swappia tjsp jotain mitä en nyt jaksanut ymmärtää viimeksi kun koneella olin. Olin niin väsynyt sen koneen kanssa kun olin juossut opettajia auttamassa, että googlettaessani kuinka LXDE:n saa Dapper Drakeen, niin löysin kyllä ohjeita, mutta oli sama kuin olisi lukenut: "Hauki on kala... Hauki on kala..."
En perjantaina enää siis jaksanut keskittyä. Nyt en ihan täysin ymmärrä kun enkuksi väittävät että dapper drakeen saa asennettua LXDE:n kunhan lisää sen repoihin. Sitten hukkasin sen sivun, jossa olisi ollut hakemistopuu ja hyvä step-by-step-ohje tuon asentamiseen. Siis tällä hetkellä olen ihan pihalla miten saan vanhemman xorgin tiedoston jostain? Noh... Olette kaikki yrittäneet auttaa ja minulla tämä ongelma on. Voin laittaa ensiviikolla mitä se dxdiag näytti.
Tuossa koulussa jossa olen harjoittelussa on kuulemma vain osa niitä, jotka osaavat kaiken. Pidin valinnaisatk-ryhmälle tunnin Linuxista ja sen kehittäjästä. Harva tiesi edes mikä Linux on. Englanninkieli voi kuulemma aiheuttaa ongelmia, sekä käyttöjärjestelmän vaikeus. Jotkut eivät osaa edes XP:n kanssa käyttää sähköpostia. Tämän tiedon kertoi opinto-ohjaaja. Täyttä faktaa. Tietotekniikan opetus on löysentynyt ja ketään ei kiinnosta mikään muu.
Kun itse olin yläasteella niin meidät opetettiin käyttämään Unixin peruskomentoja, sekä paljon enemmän kuin nykyään opetetaan. Lainaan suoraan OPO:a:
"Pitäisikö ATK:n pysyä pakollisena aineena?"
"Kaikki tulee nykyään valmiina ohjelmina. Asiantuntijoita ei tarvita."
- Peace & Linux -