Kirjoittaja Aihe: xls tiedostot ods tiedostoiksi  (Luettu 4479 kertaa)

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
xls tiedostot ods tiedostoiksi
« : 02.03.09 - klo:16.16 »
Olis muutama sata excellillä tehtyä tiedostoa, mites sais kokonipun kerralla ods-muotoon? Aikas pirullista ykskerrallaan tallentaa ja sittenkin xls-tiedosto jää sekoittamaan, on lysti kun on kivaa.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #1 : 02.03.09 - klo:16.53 »
1) Valikosta Tiedosto/Ohjatut toiminnot/Asiakirjamuunnin
2) pallukoi Microsoft Office
3) rastita Excel-asiakirjat
4) Seuraava>>
5) Valitse lähde- ja kohdekansiot (kaksi ylintä ovat malleille, jos ei ole malleja, voit jättää pois)
6) Seuraava>>
7) Muunna
« Viimeksi muokattu: 02.03.09 - klo:16.56 kirjoittanut nore »

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #2 : 02.03.09 - klo:18.34 »
Minä olen säilyttänyt taulukkoni xls -formaatissa. Hyvin ovat toimineet sekä
windowsissa että ubuntussa.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #3 : 02.03.09 - klo:19.15 »
Minä olen säilyttänyt taulukkoni xls -formaatissa. Hyvin ovat toimineet sekä
windowsissa että ubuntussa.

Näinpä se sitten on vissiin tehtävä,  tuo Calc vaan aina vinoilee

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #4 : 02.03.09 - klo:19.19 »
Minä olen säilyttänyt taulukkoni xls -formaatissa. Hyvin ovat toimineet sekä
windowsissa että ubuntussa.

Näinpä se sitten on vissiin tehtävä,  tuo Calc vaan aina vinoilee

Jos tarkoitat niitä huomautuksia (tiedostomuodosta) niin ne saa pois asetuksista: Työkalut > Asetukset > Lataus ja tallennus > Yleistä > Varoita tallennettaessa muussa kuin OpenDocument- tai oletusmuodossa. Samoin oletus tiedostomuodon voi valita tietysti, mutta se vaikuttaa kaikkiin ohjelmiin OpenOfficessa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #5 : 02.03.09 - klo:21.30 »
Minä olen säilyttänyt taulukkoni xls -formaatissa. Hyvin ovat toimineet sekä
windowsissa että ubuntussa.

Näinpä se sitten on vissiin tehtävä,  tuo Calc vaan aina vinoilee

Jos tarkoitat niitä huomautuksia (tiedostomuodosta) niin ne saa pois asetuksista: Työkalut > Asetukset > Lataus ja tallennus > Yleistä > Varoita tallennettaessa muussa kuin OpenDocument- tai oletusmuodossa. Samoin oletus tiedostomuodon voi valita tietysti, mutta se vaikuttaa kaikkiin ohjelmiin OpenOfficessa.

Mä olin reipas(värväsin nuorempaa työvoimaa), iso osa tuli korjattua, vaihdoin vain tiedosto päätteen 8) pitkä sarja xls-tiedostoja esille ja näppäilemään... alt+m -->n  ja  nuolinäppäimellä tiedostonimeen asti, vaihto+nuolella kolme pykälää ja kopioitu tiedostonimi ctrl+v... siin se oli

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #6 : 02.03.09 - klo:21.33 »
vaihdoin vain tiedosto päätteen 8) pitkä sarja xls-tiedostoja esille ja näppäilemään... alt+m -->n  ja  nuolinäppäimellä tiedostonimeen asti, vaihto+nuolella kolme pykälää ja kopioitu tiedostonimi ctrl+v... siin se oli

Tuossa nyt ei ollut mitään järkeä!!!

Ensinnäkin: Nyt tiedostomuodon ja nimessä olevan tunnisteen välillä on ristiriita.

Toisekseen: Muutokseen ei ollut edes mitään syytä, koska .xls avataan OpenOfficella ihan siinä kuin .ods:kin.

Kolmannekseen: Nopeammin tiedostonimiä muuttelisi vaikka päätteessä rename-skriptillä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #7 : 02.03.09 - klo:21.45 »
Nooh  ::)
Laitetaan tähän nyt toinenkin kikka
unoconv-paketilla nopea muunnos, jos ei tuota ohjattua toimintoa halua käyttää.
Esim koko hakemistolle
Koodia: [Valitse]
for i in *.xls; do unoconv -f ods "$i"; doneunoconv käyttää OpenOfficea muunnokseen.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #8 : 05.03.09 - klo:08.42 »
vaihdoin vain tiedosto päätteen 8) pitkä sarja xls-tiedostoja esille ja näppäilemään... alt+m -->n  ja  nuolinäppäimellä tiedostonimeen asti, vaihto+nuolella kolme pykälää ja kopioitu tiedostonimi ctrl+v... siin se oli

Tuossa nyt ei ollut mitään järkeä!!!

Ensinnäkin: Nyt tiedostomuodon ja nimessä olevan tunnisteen välillä on ristiriita.

Toisekseen: Muutokseen ei ollut edes mitään syytä, koska .xls avataan OpenOfficella ihan siinä kuin .ods:kin.

Kolmannekseen: Nopeammin tiedostonimiä muuttelisi vaikka päätteessä rename-skriptillä.

Järkee vai ei, no nyt taulukot on tallessa (ihan sellaisena kuin haluankin, eikä Calc vinoile tallentaessa)
Onneksi täällä neuvonta palstalla aloittelevaa käyttäjää neuvotaan selkeästi... ota koplinlingista joka neljäs joustin, ja vaihda ne fiiberiiseen... murtosuojaksi vaihdat koplingin perään 1,8mm hk sokan. Evään sinkki kans...

ai niin, nuo ohjeet ei tainnutkaa osua tietokoneen käyttöön

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: xls tiedostot ods tiedostoiksi
« Vastaus #9 : 05.03.09 - klo:10.34 »
Järkee vai ei, no nyt taulukot on tallessa (ihan sellaisena kuin haluankin, eikä Calc vinoile tallentaessa)

Ne ”vinoilut” olisi saanut pois kyllä Tomppelin antaman ohjeenkin mukaan.

Kyseessä on muuten selvä OpenOfficen bugi. Kyllä ohjelman kaiken järjen mukaan pitäisi huomautella silloinkin, jos tiedostolla on tyyppiinsä nähden väärä tunnisteosa mutteipa todella näy huomauttelevan. Näin päin siitä ei varsinaisesti ole suurta uhkaa kenellekään, mutta toisin päin voisi olla: jos joku muuttaisi OpenOffice-tiedoston tunnisteeksi ”.xls” ja lähettäisi tiedoston jollekulle toiselle, vastaanottajapää ei ehkä saisi sitä auki – eikä kukaan enää tietäisi, missä vika on.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11