Kirjoittaja Aihe: ASUS Eee PC /Xandros Linux - ikäviä kokemuksia netistä poimittuna  (Luettu 4605 kertaa)

Senior

• Vieras
http://blog.hydrasystemsllc.com/2009/02/19/a-review-of-the-asus-eee-pc-with-xandros-linux-pre-installed/

Kaikkea muuta kuin juhlaa. Blogikirjoitus, joka panee mietteliääksi. Jos Linux aikoo todellakin napata miniläppärimarkkinoita todella haltuunsa monia asioita pitää tehdä vähän toisella tavalla. Huom! KYSEESSÄ XANDROS LINUX

-koneen sulkeminen ei onnistunut - ruutu mustaksi mutta kone jäi päälle.

-webkamera ja bluetooth eivät oletuksena toiminnassa.

-hiiren kursori pomppi minkä ehti

-sovellusten aloittaminen aiheutti melkoisia viiveaikoja

-grafiikan päivitysprosessi kamala. Terminaalin käynnistys  CTRL + ALT + T ei onnistunut sillä yksi päivitys tuhosi tämän näppäinyhdistelmätoiminnan.

-Entä tämä seuraava:

Lainaus
" Also out-of-the-box the operating system came partitioned into two separate partitions: (1) the system (for apps and such) and (2) the home (for personal files). After I finished my initial updates the 4GB system partition read 100% used and I am unable to get more updates and install any more Eee apps. I also cannot do anything from the OS to modify the partition. There is a disk viewing utility that you can load but it only allows for you to view your partitions and not modify it! After some research I also found out that this was a known problem. The Eee PC was setup with UnionFS. Space becomes a problem when updating applications, in which older packages never get removed and space is wasted."

Vitsit vähissä, eikö niin?

Lohdutuksena Ubuntu-faneille tiedoksi että kyse on siis Xandros Linuxista, joka näyttää ikävä kyllä antavan erittäin huonon maun Linuxista massoille.

Lainaus
"Very shortly I will be dumping this operating system and install the Ubuntu Netbook Remix or even Easy Peasy (another Ubuntu-based distribution specifically for the ASUS Eee PC). All the frustration is just not worth it. I also believe that this Xandros Linux installation may be giving GNU/Linux a bad name to the end-user market. Whatever it is doing, it may not be doing the good we expect it to be doing in the adoption of GNU/Linux. "

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kukahan tai ketkähän ovat se ”Linux”, jonka olisi jotain tehtävä?

Kun Asus valitsi käyttiksen miniläppäriinsä, se olisi toki voinut valita toimivan – tai jopa tehdä käyttiksestä toimivan, kyseessähän on avoin lähdekoodi. Useimmiten Linuxin kehittämisen esteenä ovat laitevalmistajat, jotka eivät halua paljastaa laitteiden speksejä. Tällöin ajurien kehittäjät joutuvat arvailemaan niitä. Nyt olisi laitevalmistajalla saattanut olla halu paljastaa speksit... mutta mitä tapahtui? Jää arvailujen varaan.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

adjektiivi

• Käyttäjä
    • Profiili
Kuinkas monella on tämä ongelma?  Silloinkuin Xandros oli omalla eeellä niin ei ollut mitään tuollaisia ongelmia..

uunox

• Vieras
Niinpä, ehkäpä lienee niin että töikseen täällä kirjoittelevat eivät ehkä anna aivan oikeaa kuvaa niistä ongelmista sun muista mitä "tavallinen" tauno tuolla "siviilissä" kokee. Kun täällä joku sanoo, "ehei, ei ainakaan mulla ole ollut mitään ongelmia sen tai niiden kanssa", kannattaa huomata että heppu mahdollisesti kerran päivässä vaihtaa sitä ns. jakelua ja nyplää töikseen niiden kanssa ja kertoo kuinka helppoa se on onkaan, heittää hieman loitsua päätteelle ja kaikki on ok...

Kuinkas paljon näilläkin saiteilla on sitä "ilon sanomaa" tavalliselta taunolta? Näyttää että se ilon puoli jää niille jotka on jo muutaman tuhat viestiä kertoneet sanomaansa ja kuinka kammottava se mikkisofta oikeastaan onkaan. Mutta sanoisin vieläkin ettei se nyt aivan niinkään ole, kyllä sen tietokoneen käytön olisi oltava sellaista että se "eka kertakin" olisi suhteellisen vaivatonta...

Kukakohan se Linux sitten sitten onkaan? Olen ollut ymmärtävinäni että se on kaikki me, täällä ja siellä ja siksi en ainakaan minä rohkene alkaa kehumaan tätä ennen kuin olen saanut tämän kaikille muille vaivattomammaksi kuin itselleni, kun ei se riitä että jollekin joka rohkenee alkaa kyselemään, annetaan neuvoja, joskus jopa lievähkön keljuilun saattelemana,  kun olisi päästävä siihen ettei tarvitse neuvoa...

hamsteri

• Käyttäjä
    • Profiili
Itselläni on Asus EEE PC 4G. Kyllä siinä "pientä" viilaamista oli aloituksessa, mutta kun muutin työpöydän toiseksi aloituksesta ja asensin EeeUbuntun muistikortille toiseksi käyttikseksi, olen saanut melkein kaiken toimimaan. Ubuntun puolella eivät taitoni ole riittäneet wlanin asentamiseen, mutta käytän reissussa Xandrosta jossa se menee päälle kiltisti. Ohjeet ja avun olen löytänyt täältä keskustelupalstalta. Siitä kiitos!

:)

eap

• Käyttäjä
  • si fallor sum
    • Profiili
Minulla on eee701 4G, Xandros oli tammikuuhun saakka, enkä huomannut mitään ongelmia. Sitten aikani kuluksi laitoin ubuntun remixin sisään ja sekin on toiminut "out of box" myös wlan.

Tyttären eee 900:ssa sitten ainakaan Xandros ei pelaa mitenkään, vaan systeemi hyytyy jos milloin suostuu käynnistymään, vai liekö sitten vikaa raudassa, osaisiko joku kertoa kumpi mättää.

Edit: vanha oikolukija korjasi latojan virheen
« Viimeksi muokattu: 21.02.09 - klo:11.05 kirjoittanut eap »

Linux user #424871

jake

• Käyttäjä
    • Profiili
Piti vastata ett ei mitään ongelmia 901:n kanssa, mutt kyll touchpad turhan herkästi johonkin 'haamukosketuksiin' välillä reagoi - eli vaihtelee sivua 'kuin ajatuksesta' - paitsi että on 'lukenut' ajatukseni vikaan... Muuten ihan verraton käyttis, ainakin joskus alussa tulleiden parin päivityksen jälkeen.

Muutenkin se tuntuu mun käytössäni mieluisemmalta kuin tavanomaiset 'pöydänkokkoiset' ja 'tonninpainoiset' järkäleet, joita kannettavina myydään...

Minä en siis oo vaihtanut sitä päivittäin muihin käyttiksiin, kun konettakin availen ehken vain kerran vkossa.

Itse 901-laite on toki selvästi hepposemman oloinen kuin tuuma isompi versionsa, jossa on valitettavasti sitt kyll tarjolla joku ikkunoista heitettävä käyttis.
10":ssa on huomattavasti paremman tuntuinen näppis ja se on myös 2-3 senttiä leveämpikin, mikä ei oo pelkästään paha asia.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

anttimr

• Käyttäjä
    • Profiili
Minun mielestä EeePC: n oletuskäyttis on - tai oli :) - paljon parempi kuin blogissa annetaan ymmärtää. Kaikkea mitä netissä väitetään ei tosiaan kannata uskoa suoralta kädeltä. Kokemusta kertyi sentään 2 kk lähes päivittäistä 901:n käyttöä. Tuohon sammutusongelmaan itsekin törmäsin, joskin harvoinpa konetta tarvitsi sammutella valmiustilan toimiessa mainiosti. Touchpad saattoi hieman oikutella kostealla sormella pyyhkiessä, mikä oli selvästi rautatason ongelma, ei käyttöjärjestelmän. Blogissa oli muitakin väärinkäsityksiä ja virheitä...

Lainaus
Niinpä, ehkäpä lienee niin että töikseen täällä kirjoittelevat eivät ehkä anna aivan oikeaa kuvaa niistä ongelmista sun muista mitä "tavallinen" tauno tuolla "siviilissä" kokee. Kun täällä joku sanoo, "ehei, ei ainakaan mulla ole ollut mitään ongelmia sen tai niiden kanssa", kannattaa huomata että heppu mahdollisesti kerran päivässä vaihtaa sitä ns. jakelua ja nyplää töikseen niiden kanssa ja kertoo kuinka helppoa se on onkaan, heittää hieman loitsua päätteelle ja kaikki on ok..

Nimenomaan Eee:ssä ei tarvitse nyplätä tai loitsuta vaan kaikki toimii kohtuullisen hyvin suoraan pakasta vedettynä. Kritiikkiä varmaan tulee enemmän juuri Linux-harrastajilta, jotka vaativat säädettävyyttä . Edelleen väitän, että Xandros on ihan ok sellaiselle käyttäjäkunnalle, jolle Asus konetta ensisijaisesti markkinoi. Ja kyllä - hyvin koneelle sovitettu Ubuntu olisi vielä paljon parempi säntillisesti tulevien päivitysten ja kunnon pakettivalikoiman ansiosta.
« Viimeksi muokattu: 21.02.09 - klo:13.47 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
On kyllä todella omituisen kuuloista tilitystä Xandrosista. Ainut vika minkä noista tunnistan 2g ja 4g malleilla on wpa suojattuun wlan verkkoon yhdistäminen ja sekään ei ole noin paha kuin artikkelissa kerrotaan. Se ei vain yhdistänyt automaattisesti verkkoon seuraavassa koneen käynnistyksessä ja asetukset joutui tekeen uusiksi. Tämä korjautui pysyvästi ihan normaaleilla päivityksillä. En oikein ymmärrrä että miten joku tästäkin on voinut vetää herneet?
Lainaus
In Simple Mode the icewm uses a Windows XP theme ONLY!!! Seriously?!?!"
Siis yritetty tehdä linux, mikä olisi tyhmimmällekin ihmiselle helppo käyttää. En pidä tätä kyllä minään maailmanlopunasiana.

Lainaus
The webcam and bluetooth have been disabled by default and it baffles me to think that ASUS is attempting to build a user friendly environment which may require a user to travel into less than familiar territories such as the BIOS to enable it.
Näin olen huomannut tapahtuvan. Bios päivityksen jälkeen  ::)

Lainaus
Also out-of-the-box the operating system came partitioned into two separate partitions: (1) the system (for apps and such) and (2) the home (for personal files). After I finished my initial updates the 4GB system partition read 100% used and I am unable to get more updates and install any more Eee apps. I also cannot do anything from the OS to modify the partition. There is a disk viewing utility that you can load but it only allows for you to view your partitions and not modify it! After some research I also found out that this was a known problem. The Eee PC was setup with UnionFS. Space becomes a problem when updating applications, in which older packages never get removed and space is wasted.
Apt on koneella ja tämä linux jumala jota häiritsee xp teema ole keksinyt ratkaisua tuohon, mitä hittoa? :o :)

En ole 901 konetta nähnyt ja sen repoja, mutta jotenkin muutenkin epäilen kyllä todella vahvasti väitettä, että / osio yrittäisi viedä tilaa yli 4Gt ensimmäisen päivityksen jälkeen vai onko Asuksen heput tällä kertaa tunkenut koneen ihan täyteen ohjelmia? Jotenkin tästä jää sinänsä positiivinen maku mitä kirjoittaja ei ole itse tajunnut ja siis päässyt muokkaamaan noita osioita, mikä tuntuu ihan täysin oikealta ja siis bonukselta käyttöjärjestelmässä  ;)

Jos vain Xandrosin omat softat on käyttäjälle ok, niin en näe mitään estettä alkuperäisen järjestelmän käytölle ainakaan 700 sarjan minikoneissa.

jake

• Käyttäjä
    • Profiili
Huh, olipa mielenkiintoinen kokemus/huomio, kun lapsi halus nähdä täällä kerrotun pullovesi-videon omalla Asus 1000-minillään - siis wintoosa-mallilla, niin eipähän näkynyt, sehän ei pyörähtänyt alkukuvaa pidemmälle...

Jolloin mun oli 'pakko' kokeilla omalla 901-xandros-minilläni, johon ei oo asennettu mitään ylimääräisiä tai lisä-sovelluksia, ei edes plugineita ja seh videoahan pyörähti nätisti ja nykimättä läpi :)

Joten kyll se Xandros-linukkakin lie ihan käypänen monelle käyttäjälle... vaikka täällä on toisin haluttukin kertoa.
Ja ihan vaan langattomalla yhteydellä toimien.

ps. No saihan sen videon näkymään toki xp-asuksessakin, kun kävi ekaks lataamassa ja sitt erikseen asentamassa flash-playerin, juu...
« Viimeksi muokattu: 22.02.09 - klo:22.35 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett