Kirjoittaja Aihe: Tiedostojärjestelmä SSD kovoille?  (Luettu 23349 kertaa)

lompolo

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Tiedostojärjestelmä SSD kovoille?
« Vastaus #40 : 08.04.09 - klo:20.30 »
Lainaus
noatime, relatime?

http://linux.fi/wiki/Atime

Lyhyesti: Atime aiheuttaa kirjoitusoperaatioita tiedostoja luettaessa. Liitosoptioista noatime poistaa atimen kokonaan ja relatime osittain. Oletuksena taitaa olla nykyään relatime ainakin Ubuntussa. Optiot voi laittaa halutessaan /etc/fstab tiedostoon.

jussike

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #41 : 02.05.09 - klo:14.50 »
Kokeilenpas tätä:
https://help.ubuntu.com/community/aufsRootFileSystemOnUsbFlash

Tuota olen nyt käyttänyt pidemmän aikaa ja kun pitkästä aikaa boottasin normaaliin readwrite-systeemiin asentaakseni jotakin niin huomasin, että toi AUFS-systeemi on häkellyttävän paljon nopeampi. Kokeilkaa ihmeessä.

Ux64

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #42 : 02.05.09 - klo:15.00 »
ext4 myös vähentää olennaisesti kirjoituksia levylle, koska tiuhaantulevia muutoksia ei välttämättä kirjoiteta levylle ollenkaan.

noatime on ollut käytössä täällä ainakin alusta asti, parantaa myös lukusuorituskykyä kun kirjoitukset jää pois.

adjektiivi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #43 : 02.05.09 - klo:22.08 »

Swap-osio SSD:llä on eräs itseäni erityisesti askarruttanut seikka. Eli onko tuo swap-osio fyysisesti erillään oleva, jolloin siihen kohdistuu tavallistakin enemmän kirjoituskertoja, vai käyttäkö järjestelmä swap-osiota varten mitä tahansa vapaana olevaa osaa asemasta. Jos osio on fyysisesti erotettu, niin tuon osan pitäisi maalaisjärjellä ajatellen joutua erityiselle "kulutukselle". Jos noin, niin sitäkin suurempi syy luopua koko swap-osiosta ja pitää tempit sun muut käyttömuistissa.

Jos rakkine päättää swapata, niin kirjoituksia tulee tosi paljon. Varmin tapa välttää swap on olla luomatta sille osiota. Tällöin kone sitten vain hyytyy rammin loppuessa  ;D. Jos kuitenkin haluaa swapin luoda pelastusrenkaaksi moista vastaa, kannatta katsoa Ubuntun tuunausohjeista http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntun_tuunaus swappauksen minimointiohjeet. Swapin käytön minimoimiseksi vähämuistisimmassa läppärissäni olen soveltanut /etc/sysctl.conf:issa arvoja:
Koodia: [Valitse]
# Tuunattu swapin osalta
vm.swappiness=1
vm.vfs_cache_pressure=30
Oletusasetuksilla tuo olisi pitänyt jo pientä palaa swapista käytössä.

Vaan pitäähän tuo jonkun swapin siemenen, myös vm.swappiness:in arvolla nolla
jallu@wanhakehno:~$ sudo sysctl -w vm.swappiness = 0
jallu@wanhakehno:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           185        175         10          0          5         64
-/+ buffers/cache:        104         80
Swap:          664          1        662
eli tuo ilmeisesti joka bootissa syntyvä kirjoituskerta pitää sietää, jos haluaa yleensä swappiosiota käyttää.

T:Jallu59

pikkuisen offtopiciksi menee mutta mitä tuo vm.vfs_cache_pressure=30 tekee? koitin lontooksi etsiä tietoa mutta en oikeen ymmärtänyt.
eli mitä se tekee ja miksi se kannattaisi laittaa esim läppärissä?

tetrafuran

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #44 : 02.05.09 - klo:23.42 »
Eikö SSD:t kestä jo niin paljon kirjoittamista, ettei tiedostojärjestelmällä olisi kauheasti merkitystä?

SSD asemien kestävyys on nyt niin kiistanalainen kysymys, että taidan jättää sen ammattilaisille väännettäväksi. Sanottakoon vain että väitteitä ja perusteluja on puolesta ja vastaan.

Kestämisen lisäksi oleellinen huomionkohde on järjestelmän nopeus. Jos käyttis rämplää asemaa yhtenään, muodostuu SSD:n pahamaineisen huono kirjoitusnopeus pullonkaulaksi. Tällöin ei päästä hyötymään sen ilimömäisen nopeasta lukunopeudesta juurikaan. Menee koneen käyttö ihan odotteluksi ja peukaloiden pyörittelyksi.

Ai niin ja nykyiset SSD asemat ovat niin pieniä että niiden järkevä käyttöikä on varmastikin paljon vähemmän kuin niiden maksimikesto. Minun Aspire one läppärissä on (hyvin nöyrä ja) vaatimaton 8 GB SSD. Odottelen kieli pitkällä milloin yli 60 GB SSD:t ovat verkkiksessä kohtuullisella hinnalla myynnissä. Luulenpa ettei montaa vuotta tarvii odottaa. Siinä vaiheesa on ihan sama, vaikka tolta 8GB muistilastulta olisi palanu karrelleen joka ainoa solu.

Hommasin alennuksesta 8 GB muistitikun kympillä. 80GB SSD kovoihin ei voi olla kovin pitkä matka enää.

Asiasta kolmanteen: Millä komennolla saa selville mikä tiedostojärjestelmä on käytössä? fdisk -l näyttää vain että järjestelmä on "linux". FAT32 asemasta se näyttää ihan rehellisesti että se on FAT32. Miksi sitten ext3 asemani näkyy vain "linux" asemana?
« Viimeksi muokattu: 02.05.09 - klo:23.50 kirjoittanut tetrafuran »
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

peran

• Vieras
« Vastaus #45 : 03.05.09 - klo:01.37 »
Kannattaisikohan tässä miettiä, että kumpi tiedostojärjestelmä on parempi ext2 vai ext4. ext3 on mitä ilmeisemminkin hitaampi ja kuluttavampi kuin ext4. Lisäksi vaikka ext4 tiedostojärjestelmä jossain vaiheessa kaatuisikin, niin SSD-levystä on helpompi pitää varmuuskopioita yllä kuin normaalista kiintolevystä, koska ne ovat pienempi kokoisia.

Sitten jääkin kysymykseksi journalilla vai ilman?
l. ext2 vai ext4?

Itse olen tyytyväinen ext4:n käyttäjä. Saas nähdä kuinka kauan tyytyväisyyteni pysyy. Luulen sen pysyvän ainakin siihen saakka kunnes joko levy-tiedot häviävät tai levy hajoaa. Vielä ei ole kumpaakaan tapahtunut.

Kysyisin vielä, kuinka pitkäikäinen miniläppärini (901 eee) todennäköisesti on?

Jos koneeni kukkuu vielä vuoden jälkeen, niin todennäköisesti pääsen haluamaani elinkaareen.

Vahvasti uskon pääseväni siihen, koska itselläni on hajonnut vasta yksi fash-tekniikkaan perustuva muistilaite, ja sekin hajosi todennäköisesti sen takia, että laitoin väärään muistikortinlukijaan ko. kortin.

Muissa flash-tekniikkaa sisältävissa muistilaitteissa ei ole mitään ongelmia esiintynyt. (kop, kop, kop (koputtaa puuta)).

Siis itse pidän todennäköisempänä, että tekniikka vanhenee näissä miniläppäreissä niin nopeasti, että niitä ei enää tykkää käyttää parin vuoden jälkeen. Toivottavasti olen väärässä.

MiniPC:n tekniikka on kuitenkin jo nyt niin hidasta miniläppäreissä, etten Windowsia siihen laittaisi, sillä se kuormittuu aivan liikaa tarkoituksenmukaisilla virustentorjunnoilla ja palomuureilla.

[OffTopic]
Jostain syystä en onnistunut asentamaan 64-bit-versiota, vaikka olin siinä käsityksessä että Atomissa on 64-bitin käskykanta. Johtuisikohan ko. ongelmat, siitä että muutin .iso-tiedoston tikkuun 32-bittisessä ympäristössä ?
[/OffTopic]

peran

• Vieras
« Vastaus #46 : 03.05.09 - klo:01.41 »
Asiasta kolmanteen: Millä komennolla saa selville mikä tiedostojärjestelmä on käytössä?

En tiedä juuri tarkkaa käskyä, mutta seuraava näyttää omat asetuksesi päätiedostojärjestelmillesi, lisäksi voit tarkistaa tiedostojärjestelmiä gpartedilla:
cat /etc/fstab

tetrafuran

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #47 : 03.05.09 - klo:02.13 »
Asiasta kolmanteen: Millä komennolla saa selville mikä tiedostojärjestelmä on käytössä?

En tiedä juuri tarkkaa käskyä, mutta seuraava näyttää omat asetuksesi päätiedostojärjestelmillesi, lisäksi voit tarkistaa tiedostojärjestelmiä gpartedilla:
cat /etc/fstab

Hah. Noni. Pikkuläppärin linpus oli fiksusti ilman mitään kyselyitä asentanut itsensä ext2 osiolle. Kiitos.
Sitten jahka ubuntussa toimii out of the box vähän enemmän asioita aspiren kanssa, niin koitan varmaankin tuota ext4 järjestelmää.

Lainaus käyttäjältä: peran
MiniPC:n tekniikka on kuitenkin jo nyt niin hidasta miniläppäreissä, etten Windowsia siihen laittaisi, sillä se kuormittuu aivan liikaa tarkoituksenmukaisilla virustentorjunnoilla ja palomuureilla.

Nämä nykyiset pikkuläpsykät tuskin ovat mitenkään hirveän pitkäikäisiä. Intel on jo kehittänyt paremman atomin, rammin ja SSD:n hinnat putoavat samaan tahtiin kun kapasiteetit kasvavat. Lisäksi uusissa pikkuläppäreissä rupeaa olemaan vakiona isommat akut. Nämä nykyiset läppärit jäävät varmaan kehityksen jalkoihin aika pian. Ainakin tämä minun läppärini on jo jäänut loistavalle samsung NC10:lle jälkeen mennen tullen. Tuotteet ovat tosin aivan eri hintaluokassa... Noh kuitenkin veikkaanpa että teen sitten joskus tuosta läppäristä torrentti siiderin ja kytken sen 500 GB ulkoiseen asemaan ja annan niitten hyrrätä siinä keskenään yötä päivää.

offtopic:
Atomi ei tajua 64 bittisyyden hienouksista.
Intel® Atom™ Processor N270 (512K Cache, 1.60 GHz, 533 MHz FSB) - Summary Information
« Viimeksi muokattu: 03.05.09 - klo:02.15 kirjoittanut tetrafuran »
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

peran

• Vieras
« Vastaus #48 : 03.05.09 - klo:02.38 »
offtopic:
Atomi ei tajua 64 bittisyyden hienouksista.
Intel® Atom™ Processor N270 (512K Cache, 1.60 GHz, 533 MHz FSB) - Summary Information

Kiitos spekseistä. Mistähän oli minulle tarttunut väärä muistikuva? Ehkä speed step-tekniikasta mahdollisesti. Tosin suurta hyötyä ei olisi ollutkaan tosta 64bit käskykannasta, kun max muisti on vain 2 Gt ainakin omassa läpyskässäni.

Edit - ainakin niin luulisin.

Ux64

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #49 : 03.05.09 - klo:07.47 »
Itse olen tyytyväinen ext4:n käyttäjä. Saas nähdä kuinka kauan tyytyväisyyteni pysyy. Luulen sen pysyvän ainakin siihen saakka kunnes joko levy-tiedot häviävät tai levy hajoaa. Vielä ei ole kumpaakaan tapahtunut.

Ext4 keskustelussa on tuotu ilmi, että ainakin lukemieni raporttien perusteella kyse on puhtaasta väärinymmärryksestä. Levykirjanpito ei ole käsittääkseni seonnut. Vain kirjoitusvälimuistissa oleva data on kadonnut. Joka on täysin luonnollista, aika hölmö pitää sellaisen kaverin olla joka kuvittelee että RAM muistissa kiintolevylle kirjoitusta odottavan datan pitäisi säilyä jos koneesta nykästään virrat pois.

Mutta tämä oli offtopic, joten jos on kommentoitavaa, niin tänne kiitos. Tietysti saattaa olla muunkinlaisia raportteja. Sekä tieteellisessä mielessä olisi mielenkiintoista testata saako levyjärjestelmää rikki tahallaan yrittämällä korruptoida järjestelmää kuinka helposti. NTFS on esimerkiksi osoittautunut uskomattoman tukevaksi järjestelmäksi sen suhteen että konetta sammutetaan satunnaisesti. Uskoisin että journaloivien järjestelmien pitäisi selvitä tuosta kelvollisesti. Lisäksi datan osalta tietenkin sovelluksissa jotka käsittelee kriittistä dataa pitää olla niiden oman journalointi ja validointi. Sekä niiden pitää kutsua fluhsia silloin kun haluavat tehdä absoluuttisen "restore pointin".

Levyjärjestelmän korruptoituminen ei tarkoita sitä että pari viimeistä "kirjoitusta" katoaa, kuten raporteissa. Vaan sitä että kokonaiset hakemistorakenteet sekoaa, tiedostojen ja hakemistojen sisällöt on sekaisin jne. Tietokannoissa tuota tapahtuu silloin kun tietokannan kirjanpitotiedot sekoaa ja indeksit sekoaa. UUdelleen indeksointi voi toimia, mutta silloinkin menetetään joskus dataa jos myös tietokannan sisältö on korruptoitunut. Kyllä, tuota tapahtuu aina ajoittain. Silloin seuraava askel onkin se, että kuinka hyvä korjausrutiini tuolle on kehitetty. Tyyliin fat levyjen cross linking fix.

Tänne vaan jos on tästä jatkettavaa: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13776.0

- Kiitos
« Viimeksi muokattu: 03.05.09 - klo:07.53 kirjoittanut Ux64 »

tomjooonas

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #50 : 27.08.09 - klo:12.17 »
Olen myös tutkaillut eri järjestelmiä ssd:lle ja törmäsin tuollaiseen artikkeliin http://dismantle-it.blogspot.com/2008/12/linux-filesystems-benchmark-on-acer.html, ja siinä oli ext4 vahvoilla mikäli oikein tulkitsin.

Storck

• Vieras
« Vastaus #51 : 27.08.09 - klo:12.23 »
Minä en niin noista testeistä perusta, EXT4 ollut koneessa joka levyllä siitä asti kun sen sai ja ei mitään ongelmia. Se riittää minulle.  8)

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #52 : 27.08.09 - klo:12.24 »
Olen myös tutkaillut eri järjestelmiä ssd:lle ja törmäsin tuollaiseen artikkeliin http://dismantle-it.blogspot.com/2008/12/linux-filesystems-benchmark-on-acer.html, ja siinä oli ext4 vahvoilla mikäli oikein tulkitsin.

Otetaan myös huomioon että, tuo AspireOne:ssa oleva ssd-levy on täysin "kökkö"
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

tomjooonas

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #53 : 27.08.09 - klo:12.33 »

Ei kai tuo kökköys noita tiedostojärjestelmien suhteita muuta, vaikka tulokset ei olisi hyviä?

tommis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #54 : 28.08.09 - klo:18.39 »

Ei kai tuo kökköys noita tiedostojärjestelmien suhteita muuta, vaikka tulokset ei olisi hyviä?
Ton mukaan jfs olis hyvä omalle onelleni mutta ajattelin asentaa muutaman päivän päästä kukin eli tukeeko kuki jfssää.

Ux64

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #55 : 29.08.09 - klo:15.43 »

Kerro ihmeessä mikä siinä on kökköä? Surkea siirtonopeus, surkea hakuaika vai mahdollisesti surkea uudelleenkirjoitusten määrä tai jotain mitä en tässä maininnut.

tomjooonas

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #56 : 30.08.09 - klo:03.04 »

Kerro ihmeessä mikä siinä on kökköä? Surkea siirtonopeus, surkea hakuaika vai mahdollisesti surkea uudelleenkirjoitusten määrä tai jotain mitä en tässä maininnut.

Ilmeisesti kaikki nuo http://www.aspireoneuser.com/2008/07/24/ssd-in-the-aspire-one-different-speeds/

jussike

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #57 : 26.01.10 - klo:08.10 »
Kun puhutaan SSD-asemien kestävyydestä.. onko se journaloivalla (ext3) -tiedostojärjestelmällä vähemmän kuin koneen muu ikä? Minusta ainakin tiedostojärjestelmän ja datan eheys on se ensisijainen juttu ja ei-journaloivalla (esim. ext2) korruption riski on 100% jos puhutaan hallitsemattomasta alasajosta läppärin akun loppumisen tai järjestelmän kaatumisen seurauksena. Kaatuminenhan ei ole mitenkään tavatonta nykyisillä Ubuntu-versioilla.

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #58 : 26.01.10 - klo:10.53 »
Kaatuminenhan ei ole mitenkään tavatonta nykyisillä Ubuntu-versioilla.
Mielestäni kaatumisten päällimmäinen syy on suljettujen näyttöajureiden, ei Ubuntun-versioiden. Minulla ei ole ollut kaatumisongelmia avointen radeon-ajureiden kanssa (4 omaa konetta) (K/X/L/)Ubuntuilla 5.10 .. 10.04.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Storck

• Vieras
« Vastaus #59 : 26.01.10 - klo:12.09 »
Kaatuminenhan ei ole mitenkään tavatonta nykyisillä Ubuntu-versioilla.

Minun kokemukset on taas aivan päinvastaiset, ei ole "kaatumisia" tapahtunut piiiiiiiiiiitkään aikaan. Jos puhutaan julkaistuista versioista. Alphat ja betat eri asia, niille pitää suoda kyykkääminen.

Täytyy muistaa aina kun tietokoneiden "toimivuudesta" puhutaan että kone sisältää melko monta palaa mistä se on tehty ja joskus vaan joku toimii ja joku ei toimi toisen osan kanssa yhteen.