Kannattaisikohan tässä miettiä, että kumpi tiedostojärjestelmä on parempi ext2 vai ext4. ext3 on mitä ilmeisemminkin hitaampi ja kuluttavampi kuin ext4. Lisäksi vaikka ext4 tiedostojärjestelmä jossain vaiheessa kaatuisikin, niin SSD-levystä on helpompi pitää varmuuskopioita yllä kuin normaalista kiintolevystä, koska ne ovat pienempi kokoisia.
Sitten jääkin kysymykseksi journalilla vai ilman?
l. ext2 vai ext4?
Itse olen tyytyväinen ext4:n käyttäjä. Saas nähdä kuinka kauan tyytyväisyyteni pysyy. Luulen sen pysyvän ainakin siihen saakka kunnes joko levy-tiedot häviävät tai levy hajoaa. Vielä ei ole kumpaakaan tapahtunut.
Kysyisin vielä, kuinka pitkäikäinen miniläppärini (901 eee) todennäköisesti on?
Jos koneeni kukkuu vielä vuoden jälkeen, niin todennäköisesti pääsen haluamaani elinkaareen.
Vahvasti uskon pääseväni siihen, koska itselläni on hajonnut vasta yksi fash-tekniikkaan perustuva muistilaite, ja sekin hajosi todennäköisesti sen takia, että laitoin väärään muistikortinlukijaan ko. kortin.
Muissa flash-tekniikkaa sisältävissa muistilaitteissa ei ole mitään ongelmia esiintynyt. (kop, kop, kop (koputtaa puuta)).
Siis itse pidän todennäköisempänä, että tekniikka vanhenee näissä miniläppäreissä niin nopeasti, että niitä ei enää tykkää käyttää parin vuoden jälkeen. Toivottavasti olen väärässä.
MiniPC:n tekniikka on kuitenkin jo nyt niin hidasta miniläppäreissä, etten Windowsia siihen laittaisi, sillä se kuormittuu aivan liikaa tarkoituksenmukaisilla virustentorjunnoilla ja palomuureilla.
[OffTopic]
Jostain syystä en onnistunut asentamaan 64-bit-versiota, vaikka olin siinä käsityksessä että Atomissa on 64-bitin käskykanta. Johtuisikohan ko. ongelmat, siitä että muutin .iso-tiedoston tikkuun 32-bittisessä ympäristössä ?
[/OffTopic]