Kirjoittaja Aihe: Ubuntu CF-kortille  (Luettu 4450 kertaa)

ilpony

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu CF-kortille
« : 04.02.09 - klo:23.02 »
Kysymyksiä muistikortille asentamisesta:

Minulla on INTEL M-ITX 945GC, 2Gt muistia 8Gt (133) cf muistikortti cf-to-IDE adapterissa.

Mikä tiedostojärjestelmä? Ext2 vai ext3, joku muu?
Mikä olisi paras versio, ubuntu/xubuntu, joku muu? Kone tulee digitv/internet/kevyeen officekäyttöön.
Voiko irrotettavaa usb-tikkua käyttää suoraan hakemistona esim. tv-tallennukselle, entä, jos se ei olekaan paikallaan, toimiiko järjestelmä?

Tässä näin aluksi, emo tulee helmikuun loppupuolella, joten aikaa on vielä miettiä.

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu CF-kortille
« Vastaus #1 : 06.02.09 - klo:09.49 »
Omia mielipiteitä joita en ole missään testannut vaan ne on jäänyt jostain päähän:

Jos konetta käyttää digitv juttuihin niin kuullostaisi jotenkin hassulta että käyttöjärjestelmää ajettaisiin jostain muualta kuin koneen kovalevyltä. Näin saataisiin max hyöty irti koneen tehoista. Mutta en kyllä edes tiedä rajottaako cf kortilta ajettu käyttöjärjestelmä koneen tehoja mitenkään :)

Luin ubuntun asentamisesta ssd kovalevyille ja tässä ohjeessa mainittiin että ext3 rasittaa kovalevyä turhan usein eli kannattaisi käyttää jotain muuta, esim ext2 ? Taitaa koskea myös cf kortteja samalla tavalla.

Se mitä versiota haluat ajaa on periaatteessa kiinni itsestäsi. Toiset vievät enemmän tilaa ja tehoja kuin toiset. Irroitettavat usbit saa näkymään koneella "tavallisina hakemistoina" eli ainakin teoriassa niille voisi suoraan tallennella tv ohjelmia.

ilpony

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.02.09 - klo:10.28 »
Kiitos mielipiteistä. Ohjeita selatessani olen huomannut, että niissä on useimmiten maininta juuri tuosta ext2 tiedostojärjestelmästä kortille asennettaessa. Korttihan periaatteessa näkyy IDE levynä, koska on kiinni adapterissa. Usb tikule olen kokeillut tallentaa tv ohjelmaa ja ainakin lyhyt koepätkä onnistui hyvin.

Mietityttää myös ohjeissa oleva maininta, ettei tehdä ollenkaan swap osiota. Tehdäänö silloin DDR muistista näennäislevy (samaanidea kuin dossissa joskus 20 vuotta sitten) ?

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 06.02.09 - klo:15.59 »
Mietityttää myös ohjeissa oleva maininta, ettei tehdä ollenkaan swap osiota. Tehdäänö silloin DDR muistista näennäislevy (samaanidea kuin dossissa joskus 20 vuotta sitten) ?
SWAP on keskusmuistin (=RAM) jatkoa. Eli kun RAM loppuu niin kirjoitetaan SWAPpiin. Jos sitä ei tehdä niin RAMia on tyhjenettävä sen täyttyessä. Ongelmia liian pienestä muistista seuraa joka tapauksessa... SWAP voidaan kyllä tehdä tiedostoonkin, mutta se on aivan yhtä suositeltavaa CF/SSD-levyllä kuin SWAP-osiokin. Toimivat suurinpiirtein samalla tavalla. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

veekoo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.02.09 - klo:20.23 »
Luulis että 2Gt keskusmuistia riittää tuossa hyvin ilman swappiakin. Minulla eee701 1Gt ilman swappia ja vielä ei ole ongelmia tullut. Ainakin selain+pdf-viewer+openoffice mahtuu hyvin. Jos ahnehdit liikaa ja isoja ohjelmia käyntiin, niiin eipä sinun koneessassi hitaalla levyllä oleva swappi tilannetta paljon pelasta. Joten voit hyvin unohtaa swapin kokonaan.

ilpony

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.02.09 - klo:14.37 »
Selailin tuossa ubuntun lataussivulta vertailutaulukkoa ja kävin myös Sangen sivuilla. Näissä paikoissa ilmoitetaan Ubuntun vaatimaksi tilaksi 4 GT tai 5GT. Korttini on vain 4Gt. Toisaalta olen nähnyt jopa 1Gt kortille asennettua linuxpakettia myynnissä. Voiko asennusta räätälöidä, siis mukauttaa siten, että jättää joitain osia pois. Esim. palvelin yms ominaisuuksia en tarvitse ja OpenOfficestata vain tekstinkäsittelyn ja taulukkolaskennan.

peran

• Vieras
« Vastaus #6 : 11.02.09 - klo:15.06 »
Voi. Tosin mulla vie Hardyn juuri vain 3,3 Gt, joten luulisin koko järjestelmän vievän paljonkin alle 4 Gt, sillä minunkin koneessa on asenneltu kaikkea ylimääräistä tauhkaa. Esim. Konqueror, Thunderbird, XChat jne. Ja löytyypä koneestani vielä LAMP, jota et ainakaan tarvitse.

Edit - mutta tossa ei ole sitten tilaa swapille, joten keskusmuistia tulisi olla ainakin 1 Gt.
« Viimeksi muokattu: 11.02.09 - klo:15.08 kirjoittanut peran »

MoB

• Käyttäjä
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.02.09 - klo:14.34 »
Mulla on alternate/server lätystä asennettu Ubuntu palvelimessa. Vie tilaa näemmä 946MB. Niitä Gnome/KDE/xfce työpöytiä ja OpenOffice tilasyöppöjä ei ole pakko asentaa.
Serverille tuossa on mulla liikaakin tauhkaa ja turhaa: xorg, fluxbox, thunar, opera jne..
Registered Linux user #186837

ilpony

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.02.09 - klo:11.31 »
No niin, järjestelmä asennettuna ja pyörii hyvin. Alussa tuntui tahmealta, mutta pienen kevennyksen jälkeen näyttää kaikki toimivan ilman suurempia takelteluja. Muistikortti oliin sitten 8Gt, josta nyt käytössä 3,8. Olisi siis ollut järkevintä asentaa alternate ja siihen ja xfce, jos olisi halunnut oikein kevyttä, mutta kiinnostaa saada myös hyvä ulkonäkö. Toisaalta voisi tehdä myös tuon tehoasennuksen toiselle kortille ja vertailla toimintaa.

Mielenkiintoista oli, että kun vaihdoin CF adapterin halvempaan (2,5€ Kiinasta) olen säästynyt hidastumisilta lähes kokonaan. Kertaakaan järjestelmä ei ole kaatunut, joten lienee parempi lopettaa liika virittely ajoissa.

Luulisin, että eniten tilaa syö minulla gnome, openoffice ja kaffeine(joka tuo KDE sälää mukanaan). Olen tottunut käyttämään kaffeinea,koska sillä ylen tekstit ja tallennus sujuu mallikkaasti.

Millä kikoilla gnomea voi keventää. Itselläni ei ole tarvetta bluetooth, paikallisverkko, samba, cups jutuille, koska konetta käytetään vain tv/surffaus/kevyt toimistokäyttö.

Tavoitteena oli äänetön/lähes äänetön kone ja olen siinä melkein onnistunut. Virtalähde Compucasen kotelossa sirisee jostain syystä (COMPUCASE MINI-ITX CHASSIS 100W BLK/SILV). Onkohan siihen lääkettä, Heivasin jo pois tuulettimen (hiljainen, mutta tahtovat käydä äänekkäämmiksi ajan myötä).  Samoin olen vaihtanut vakiosiilin paikalle itse modifoidun (vanha prossusiili vuodelta 199x) siilin ja sen päälle noctuan 80 mm tuuletin alnnetulla kierrosnopeudella (melu < 8 db). Prossun ja emon lämpö pysyy näillä osilla koko ajan  alle 45 asteen. Ilman tuuletinta nousee tuonne 55. Uskaltaisiko noilla lämmöillä antaa olla passiivi jäähdytyksen?

Osat:
COMPUCASE MINI-ITX CHASSIS 100W BLK/SILV kotelo
INTEL M-ITX 945GC S775 FSB533 DDR2 emo+prossu
KINGSTON 2GB 533MHZ DDR2 NON-ECC CL4 DIMM muisti
KINGSTON 8GB 133X CF muistikortti
UBUNTU 8.10

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 27.02.09 - klo:12.00 »
  Prossun ja emon lämpö pysyy näillä osilla koko ajan  alle 45 asteen. Ilman tuuletinta nousee tuonne 55. Uskaltaisiko noilla lämmöillä antaa olla passiivi jäähdytyksen?

Osat:
COMPUCASE MINI-ITX CHASSIS 100W BLK/SILV kotelo
INTEL M-ITX 945GC S775 FSB533 DDR2 emo+prossu
KINGSTON 2GB 533MHZ DDR2 NON-ECC CL4 DIMM muisti
KINGSTON 8GB 133X CF muistikortti
UBUNTU 8.10

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vaikea sanoa mutta jos se ei prossun koskaan nouse tuota  55 C niin voi.  itselläni vaikka hyvä jäähy ( ajan p4 3.06Ghz ) lämpö saattaa nousta  65 C .

Ajan kokoajan 100%,in prosessori teholla = ( kone laskee ).

Teoriassa siis voi ja käytännösssäkin mutta mikäli prosessorin ytimessä jonkin kohdan lämpötilä pääsee nousemaan  n 90 C   tulee prossulle lähtö.   Ja muutenkin mitä lämpöisempänä käy sen lyhyempi elinikä.

Joku varmaan tietää vielä enemmän joten odottele mahdollisia muitakin vastauksia.
« Viimeksi muokattu: 27.02.09 - klo:12.05 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Taro Turtiainen

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
« Vastaus #10 : 05.03.09 - klo:10.58 »
Tässä osoite, jossa käsitellään aihetta melko kattavasti.

http://www.ufonaama.com/htpcblog/
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918