No niin, järjestelmä asennettuna ja pyörii hyvin. Alussa tuntui tahmealta, mutta pienen kevennyksen jälkeen näyttää kaikki toimivan ilman suurempia takelteluja. Muistikortti oliin sitten 8Gt, josta nyt käytössä 3,8. Olisi siis ollut järkevintä asentaa alternate ja siihen ja xfce, jos olisi halunnut oikein kevyttä, mutta kiinnostaa saada myös hyvä ulkonäkö. Toisaalta voisi tehdä myös tuon tehoasennuksen toiselle kortille ja vertailla toimintaa.
Mielenkiintoista oli, että kun vaihdoin CF adapterin halvempaan (2,5€ Kiinasta) olen säästynyt hidastumisilta lähes kokonaan. Kertaakaan järjestelmä ei ole kaatunut, joten lienee parempi lopettaa liika virittely ajoissa.
Luulisin, että eniten tilaa syö minulla gnome, openoffice ja kaffeine(joka tuo KDE sälää mukanaan). Olen tottunut käyttämään kaffeinea,koska sillä ylen tekstit ja tallennus sujuu mallikkaasti.
Millä kikoilla gnomea voi keventää. Itselläni ei ole tarvetta bluetooth, paikallisverkko, samba, cups jutuille, koska konetta käytetään vain tv/surffaus/kevyt toimistokäyttö.
Tavoitteena oli äänetön/lähes äänetön kone ja olen siinä melkein onnistunut. Virtalähde Compucasen kotelossa sirisee jostain syystä (COMPUCASE MINI-ITX CHASSIS 100W BLK/SILV). Onkohan siihen lääkettä, Heivasin jo pois tuulettimen (hiljainen, mutta tahtovat käydä äänekkäämmiksi ajan myötä). Samoin olen vaihtanut vakiosiilin paikalle itse modifoidun (vanha prossusiili vuodelta 199x) siilin ja sen päälle noctuan 80 mm tuuletin alnnetulla kierrosnopeudella (melu < 8 db). Prossun ja emon lämpö pysyy näillä osilla koko ajan alle 45 asteen. Ilman tuuletinta nousee tuonne 55. Uskaltaisiko noilla lämmöillä antaa olla passiivi jäähdytyksen?
Osat:
COMPUCASE MINI-ITX CHASSIS 100W BLK/SILV kotelo
INTEL M-ITX 945GC S775 FSB533 DDR2 emo+prossu
KINGSTON 2GB 533MHZ DDR2 NON-ECC CL4 DIMM muisti
KINGSTON 8GB 133X CF muistikortti
UBUNTU 8.10