Kirjoittaja Aihe: USB portti ei sammu 8.10  (Luettu 2719 kertaa)

ubuntu asennettu eilen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
USB portti ei sammu 8.10
« : 01.02.09 - klo:10.17 »
Ostinpa hienon usb hubin kivoilla valoilla...Muuten kaikki kivasti mutta pitäisikö usb portin sammua kun tietokoneen sammuttaa. Ei se varmaan paljoa sähköä vie mutta turhaan se tossa loistaa yötä päivää vaikka tietokone olisi kiinni. Vai onko se vaan mun tietokoneen ominaisuus, eikä ubuntusta riippuvaa?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11470
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: USB portti ei sammu 8.10
« Vastaus #1 : 01.02.09 - klo:10.25 »
Aktiivi hubi vai? Siis verkkojohdolla. Eikös se sammu jos ottaa johdon pois? Jos on passiivinen (=ei virtalähdettä) niin kone antaa liittimistä virtaa niistä USB-liittimistä sitten sammutettunakin. Se tosin on vähän kummallista, koska itse en ole nähnyt yhtään konetta joka pitäisi niissä virtaa sammutettunakin (mutta syy lienee siinä, että täällä on lähinnä kannettavia ::)), keskeytystilassa (suspend) kylläkin. Varmaan sitä pystyy säätämään biosista. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ubuntu asennettu eilen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: USB portti ei sammu 8.10
« Vastaus #2 : 01.02.09 - klo:10.40 »
Ei ole ulkoista virtälähdettä  ja usb johto on niin kivassa paikassa että ei jaksaisi aina nyppiä irti (laiska)....

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: USB portti ei sammu 8.10
« Vastaus #3 : 01.02.09 - klo:10.45 »
Jos on passiivinen (=ei virtalähdettä) niin kone antaa liittimistä virtaa niistä USB-liittimistä sitten sammutettunakin. Se tosin on vähän kummallista, koska itse en ole nähnyt yhtään konetta joka pitäisi niissä virtaa sammutettunakin (mutta syy lienee siinä, että täällä on lähinnä kannettavia ::)), keskeytystilassa (suspend) kylläkin.

minä en ole vielä tavannut yhtään pöytäkonetta joka ei antaisi usb-liittimistä virtaa sammutettunakin, kunhan virtalähde on päällä.
Janne

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11470
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: USB portti ei sammu 8.10
« Vastaus #4 : 01.02.09 - klo:10.48 »
Jos on passiivinen (=ei virtalähdettä) niin kone antaa liittimistä virtaa niistä USB-liittimistä sitten sammutettunakin. Se tosin on vähän kummallista, koska itse en ole nähnyt yhtään konetta joka pitäisi niissä virtaa sammutettunakin (mutta syy lienee siinä, että täällä on lähinnä kannettavia ::)), keskeytystilassa (suspend) kylläkin.

minä en ole vielä tavannut yhtään pöytäkonetta joka ei antaisi usb-liittimistä virtaa sammutettunakin, kunhan virtalähde on päällä.
No sitten siinä ei ole mitään ihmeellistä... Itselläni on niin harvasta (uudesta) pöytäkoneesta kokemusta etten osannut vastata tuohon...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Gödel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: USB portti ei sammu 8.10
« Vastaus #5 : 04.02.09 - klo:18.43 »
Itse huomasin saman.
Usb-porttiin kytketty MP3-soitin jää latautumaan vaikka tietokone on sammutettu.
Myöskään optisen hiiren valo ei sammu (PS/2, EI usb).

Ubuntu 8.10 64bit ja P5Q-E emolevy.

Asialla on ehkä jotain tekemistä tämän kanssa (etsi kohta; Bogdan Butnaru  wrote on 2009-01-15 );
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/133146

charn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: USB portti ei sammu 8.10
« Vastaus #6 : 06.02.09 - klo:23.51 »
Ostinpa hienon usb hubin kivoilla valoilla...Muuten kaikki kivasti mutta pitäisikö usb portin sammua kun tietokoneen sammuttaa. Ei se varmaan paljoa sähköä vie mutta turhaan se tossa loistaa yötä päivää vaikka tietokone olisi kiinni. Vai onko se vaan mun tietokoneen ominaisuus, eikä ubuntusta riippuvaa?


Tietääkseni tuo on melko normaali emolevyn ominaisuus jättää virrat tiettyihin osiin emolevyä. Omassa kannettavassa sleep -tilassa jää virrat usb -portteihin, mutta yhtään sen syvemmät tilat sammuttavat virrat porteista.

Eli siis ei johdu hubista vaan emolevystä. ;)