Kirjoittaja Aihe: Grub - kokemuksia  (Luettu 8423 kertaa)

Pekkam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Grub - kokemuksia
« : 29.01.09 - klo:10.28 »
Minulla on ubuntu ja xp-rinnakkain.
Tiedoksi muille, miten olen saanut grubin toimimaan siten, että päivityksen jälkeen pysyy asetukset samana.
Tässä on Ubuntu 8.10 Inteprid -versiossa oleva listan mukaan.

Tiedostossa /boot/grub/menu.lst

Rivi 15, default (Winows Xp oletuksena):
Koodia: [Valitse]
default 2

Rivi 27, väritystäkin voi laittaa:
Koodia: [Valitse]
color cyan/blue white/blue

Rivi 110, montako kerneliä näytetään (viimeisin päivitys):
Koodia: [Valitse]
# howmany=1

Rivi 115, poistetaan näkyvistä alin rivi (memtest86)
Koodia: [Valitse]
# memtest86=false

Poistetaan ylimääräiset otsikot käyttöjärjestelmä valikosta:
Koodia: [Valitse]
# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
#title Toinen kayttojarjestelma:
#root

Lopuksi vielä päivitys:
Koodia: [Valitse]
sudo update-grub
Ps. Tämä voi olla väärällä osastolla. Voi siirtää jos tarvii...
« Viimeksi muokattu: 29.01.09 - klo:11.34 kirjoittanut Pekkam »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #1 : 29.01.09 - klo:10.52 »
Noista pätkistäsi ei ole kyllä hölkäsenkään pölähtävän vertaa apua kenellekään :) Valtaosa on uloskommentointeja, ja ne jotka eivät ole, eivät joko kuulu asiaan lainkaan (värien asetus?!) tai ovat konekohtaisia (oletuskäyttiksen asetus: 2 tarkoittaa ”järjestyksessä kolmas ylhäältä”, mikä eri koneissa voi olla mitä tahansa tai olla olematta yhtään mitään).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pekkam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #2 : 29.01.09 - klo:11.42 »
Noista pätkistäsi ei ole kyllä hölkäsenkään pölähtävän vertaa apua kenellekään :) Valtaosa on uloskommentointeja, ja ne jotka eivät ole, eivät joko kuulu asiaan lainkaan (värien asetus?!) tai ovat konekohtaisia (oletuskäyttiksen asetus: 2 tarkoittaa ”järjestyksessä kolmas ylhäältä”, mikä eri koneissa voi olla mitä tahansa tai olla olematta yhtään mitään).
Minulle on. Miksei sitten muille, joita ei kiinnosta käydä käynnistys-valikossa läpi 7 eri ubuntu-versiota voidakseen vaihtaa käyttöjärjestelmää? Niitäkin koneita kun vielä löytyy, joissa on ubuntu ja windows rinnakkain.
Jos tuo howmany on 1 ja memtest86 false, silloin default 2 valitsee windowsin, ainakin tässä ubuntun versiossa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.09 - klo:11.56 kirjoittanut Pekkam »

Storck

  • Vieras
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #3 : 29.01.09 - klo:11.55 »
Jos tuo howmany on 1 ja memtest86 false, silloin default 2 valitsee windowsin, ainakin tässä ubuntun versiossa.

Höpö höpö. Kerro miten ihmeessä näkyvissä olevien kernelien lukumäärä ratkaisee boottauksen kohteen? jne jne

Pekkam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #4 : 29.01.09 - klo:11.59 »

Höpö höpö. Kerro miten ihmeessä näkyvissä olevien kernelien lukumäärä ratkaisee boottauksen kohteen? jne jne

Koska: Grubin päivtyksen jälkeen tilanne muuttuu  menu.lst tiedostossa näin:
Koodia: [Valitse]

## ## End Default Options ##

title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-11-generic
uuid 19ba5277-75df-407b-a95a-31e9a9bf3ac9
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-11-generic root=UUID=19ba5277-75df-407b-a95a-31e9a9bf3ac9 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-11-generic
quiet

title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-11-generic (recovery mode)
uuid 19ba5277-75df-407b-a95a-31e9a9bf3ac9
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-11-generic root=UUID=19ba5277-75df-407b-a95a-31e9a9bf3ac9 ro  single
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-11-generic

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

Tuossa on siis default-vaihtoehdot 0 ja 1

Ruudulle tulostuu aina kaikki versiot, joita noiden ## rivien välissä on.
« Viimeksi muokattu: 29.01.09 - klo:12.07 kirjoittanut Pekkam »

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #5 : 29.01.09 - klo:12.10 »
Hmm...jos tuo howmany=1 niin käsittääkseni se näyttää vain uusimman kernelin ja ongelmien sattuessa et pääse vanhempaan kerneliin, pitänee testata pitääkö paikkaansa vai olenko aivan pihalla. Ainakin mulla tänään tullut kernelin päivitys ei toimi vaan pukkaa mustaa ruutua josta ei pääse mihinkään, edes ctrl+alt+f2 ei toimi, pelkkä ctrl+alt+SysRq+reisub toimii. Turhan hankalaa säätöä vaatis ongelmatilanteessa.

Pekkam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #6 : 29.01.09 - klo:12.19 »
Hmm...jos tuo howmany=1 niin käsittääkseni se näyttää vain uusimman kernelin ja ongelmien sattuessa et pääse vanhempaan kerneliin, pitänee testata pitääkö paikkaansa vai olenko aivan pihalla. Ainakin mulla tänään tullut kernelin päivitys ei toimi vaan pukkaa mustaa ruutua josta ei pääse mihinkään, edes ctrl+alt+f2 ei toimi, pelkkä ctrl+alt+SysRq+reisub toimii. Turhan hankalaa säätöä vaatis ongelmatilanteessa.

Tuota voi halutessaan muuttaa siten, että näyttää useamman. Jos laittaa howmany=2, näyttää myös viimeistä edellisen version. Tällöin default pitää olla 4, jos haluaa windowsin olevan oletuksena.
Minulla asetus howmany=all tulosti jo 6 eri ubuntua (vastaa asetusta howmany=3) + memtest. Muuttui eilen illalla. Kun sitä ennen default oli 5, niin sehän ei enää toiminut. Siksi tätä nyt olen rukannut.

Ps. Jos viimeisin grubin päivitys ei toiminut, ei kannata testata tuota asetusta howmany=1 !!
« Viimeksi muokattu: 29.01.09 - klo:12.57 kirjoittanut Pekkam »

harrykaa

  • Vieras
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #7 : 29.01.09 - klo:14.02 »
Hmm...jos tuo howmany=1 niin käsittääkseni se näyttää vain uusimman kernelin ja ongelmien sattuessa et pääse vanhempaan kerneliin, pitänee testata pitääkö paikkaansa vai olenko aivan pihalla. Ainakin mulla tänään tullut kernelin päivitys ei toimi vaan pukkaa mustaa ruutua josta ei pääse mihinkään, edes ctrl+alt+f2 ei toimi, pelkkä ctrl+alt+SysRq+reisub toimii. Turhan hankalaa säätöä vaatis ongelmatilanteessa.

Se graafinen työkalu noiden säätämiseen on startupmanager.

Minä en lähtisi rajoittamaan ollenkaan näkyvien kernelien lukumäärää.
Tällöin menu.list näyttää kaikki asennetut kernelit.
Periaatteessa vanhat kernelit vievät turhaa tilaa kovalevyltä.
Tästä syystä on hyvä pitää uusimman lisäksi asennettuna vain se edellinen, joka varmasti toimi.
Sitten kun tulee taas uusi, joka siis näyttää toimivan, poistetaan esim. Synapticilla vanhin.

Muuten Jore S, mikä Ubuntun distro sinulla on, johon tuli toimimaton kernelpäivitys?


Lainaus käyttäjältä: Pekkam
Minulle on. Miksei sitten muille, joita ei kiinnosta käydä käynnistys-valikossa läpi 7 eri ubuntu-versiota voidakseen vaihtaa käyttöjärjestelmää?

Siis ei eri Ubuntu-versioita (9.04, 8.10, 8.04, 7.10. jne), vaan saman Ubuntun eri kerneleitä (ytimiä), käynnistysvaihtoehtoja (recovery mode) ja memtest-vaihtoehto.

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #8 : 29.01.09 - klo:14.22 »

Muuten Jore S, mikä Ubuntun distro sinulla on, johon tuli toimimaton kernelpäivitys?


Ubuntu 8.10 käytössä. En oo ehtinyt sen enempää setviä asiaa, pari kertaa boottasin todetakseni ettei toimi. Pitää alkaa logeja tutkia kunhan ehtii

Storck

  • Vieras
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #9 : 29.01.09 - klo:14.41 »
Ubuntu 8.10 käytössä. En oo ehtinyt sen enempää setviä asiaa, pari kertaa boottasin todetakseni ettei toimi. Pitää alkaa logeja tutkia kunhan ehtii

Melko usein auttaa että menee toimivalla kernelillä sisään ja päivittää sillä systeemin. Päivityksen jälkeen uusi kirjautuminen uusimmalla, näin minulla..


edit.
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude update
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude dist-upgrade

kuutio

  • Vieras
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #10 : 29.01.09 - klo:14.46 »
Varmasti yksinkertaisempi tapa olisi varmaan siirtää Windowsin buuttirivit menu.lst tiedoston alkuun, jolloin windows näkyisi listalla ensimmäisenä (default 0) riippumatta asennettujen/näytettävien kernelien määrästä.

Ja kuten aiemminkin on mainittu, ei yleensä ole tarvetta rajoittaa kernelien näkyvyyttä grubissa, tarpeettomien kernelien poisto on paljon siistimpää.

Storck

  • Vieras
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #11 : 29.01.09 - klo:14.58 »
Varmasti yksinkertaisempi tapa olisi varmaan siirtää Windowsin buuttirivit menu.lst tiedoston alkuun, jolloin windows näkyisi listalla ensimmäisenä (default 0) riippumatta asennettujen/näytettävien kernelien määrästä.

Ja kuten aiemminkin on mainittu, ei yleensä ole tarvetta rajoittaa kernelien näkyvyyttä grubissa, tarpeettomien kernelien poisto on paljon siistimpää.

Samaa mieltä

Pekkam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #12 : 29.01.09 - klo:15.23 »
Varmasti yksinkertaisempi tapa olisi varmaan siirtää Windowsin buuttirivit menu.lst tiedoston alkuun, jolloin windows näkyisi listalla ensimmäisenä (default 0) riippumatta asennettujen/näytettävien kernelien määrästä.

Ja kuten aiemminkin on mainittu, ei yleensä ole tarvetta rajoittaa kernelien näkyvyyttä grubissa, tarpeettomien kernelien poisto on paljon siistimpää.

Tuotakin minä aluksi testasin. Windowsin käynnistysrvit olivat rivin ## ## End Default Options ## yläpuolella.
Grubin päivitys kuitenkin poisti kaikki kyseiset rivit.

Näistä vinkeistäni on hyötyä vain sellaisille, jotka haluaa, että käynnistysvalikossa windows- valitaan automaattisesti käynnistysväksi.  Aika monilla noin varmaan on, ennen kuin koko perhe on saatu asettumaan ubuntun kannalle.

Laitoin itsellenikin varmuuden vuoksi asetuksen howmany=2.

Että sillai.

kuutio

  • Vieras
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #13 : 29.01.09 - klo:15.32 »
Tuotakin minä aluksi testasin. Windowsin käynnistysrvit olivat rivin ## ## End Default Options ## yläpuolella.
Grubin päivitys kuitenkin poisti kaikki kyseiset rivit.
Se pitääkin laittaa ennen riviä:
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST

update-grub skripti, joka ajetaan kernel muutosten yhteydessä, ylikirjoittaa kaiken väliltä:
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST  --> ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

Pekkam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #14 : 29.01.09 - klo:15.44 »
Se pitääkin laittaa ennen riviä:
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST

Kiitos!

Tosiaan tuollahan se toimii. No ei tämä aihe ihan hukkaan mennyt, kun tuokin tuli julki...

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #15 : 29.01.09 - klo:16.08 »

Pekkam

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #16 : 29.01.09 - klo:16.50 »
Haulla olisit löytänyt:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8461.0

Jeps. Mutta aika samaan tyyliin tuossa käydään läpi tuota menu.lst -tiedoston muokkausta. Tämä jälkimmäinen (kuution) ohje, joka on kaikkein paras, tuolta minusta puuttuu..


Ps.
update-grub skripti, joka ajetaan kernel muutosten yhteydessä, ylikirjoittaa kaiken väliltä:
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST  --> ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

Tuo pitää siis paikkansa tuollaisista ylimääräisistä riveistä, joita sinne on tullut itse tehtyä. Tuolle välille tehtyjä howmany ja memtest asetuksia päivitys ei muuta.
« Viimeksi muokattu: 30.01.09 - klo:09.33 kirjoittanut Pekkam »

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #17 : 30.01.09 - klo:15.34 »
Se graafinen työkalu noiden säätämiseen on startupmanager.

Jos ei halua säätää ohjeen Trimmataan Grubia -ohjeen mukaan, niin startupmanager on yksinkertaisempi vaihtoehto ainakin käyttöjärjestelmän automaattisen käynnistymisen valintaan (kapulakieltä  :o).


jos tuo howmany=1 niin käsittääkseni se näyttää vain uusimman kernelin ja ongelmien sattuessa et pääse vanhempaan kerneliin, pitänee testata pitääkö paikkaansa vai olenko aivan pihalla. Turhan hankalaa säätöä vaatis ongelmatilanteessa.
Minä en lähtisi rajoittamaan ollenkaan näkyvien kernelien lukumäärää. Periaatteessa vanhat kernelit vievät turhaa tilaa kovalevyltä. Tästä syystä on hyvä pitää uusimman lisäksi asennettuna vain se edellinen, joka varmasti toimi.

Kernelien näkyvää määrää ei varmaankaan tarvitse rajoittaa, poistaa vanhat jne. Jos kuitenkin ongelmia tulee, on grub-valikkoa helppo muokata toimimaan vanhemmalla kernelillä (mikäli ei näkyvissä), muuttamalla root-osiota tms.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #18 : 30.01.09 - klo:19.26 »
Minä en lähtisi rajoittamaan ollenkaan näkyvien kernelien lukumäärää.
Tällöin menu.list näyttää kaikki asennetut kernelit.
Periaatteessa vanhat kernelit vievät turhaa tilaa kovalevyltä.
Tästä syystä on hyvä pitää uusimman lisäksi asennettuna vain se edellinen, joka varmasti toimi.
Sitten kun tulee taas uusi, joka siis näyttää toimivan, poistetaan esim. Synapticilla vanhin.
Osaako kukaan sanoa mitä tein aiemmin väärin, kun toimin juuri noin, että poistin synapticilla pari vanhempaa kerneliä ja ajoin sudo update-grub komennon (vai oliko se nyt grub-update, kuitenkin), niin grubin tiedosto ei muuttunut jostain syystä lainkaan. Poistin sitten käsin vanhat rivit tiedostosta, mutta tuli nyt mieleen tuo Hardyssä törmätty vika/ominaisuus? En ole siis aikoihin kokeillut, mutta ilmeisesti siis yritin kuitenkin oikealla tavalla?

*edit*
Vai oliko tuossa nyt jotain sellaista, että olin käsin muuttanut juuri jotain asetusta kuten värejä tms. ja sen takia tuo komento ei toiminut? On siis _hyvin_ todennäköistä, että olin muokannut jotain jo aiemmin.
« Viimeksi muokattu: 30.01.09 - klo:19.29 kirjoittanut qwertyy »

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Grub - kokemuksia
« Vastaus #19 : 30.01.09 - klo:19.55 »
Minä en lähtisi rajoittamaan ollenkaan näkyvien kernelien lukumäärää.
Tällöin menu.list näyttää kaikki asennetut kernelit.
Periaatteessa vanhat kernelit vievät turhaa tilaa kovalevyltä.
Tästä syystä on hyvä pitää uusimman lisäksi asennettuna vain se edellinen, joka varmasti toimi.
Sitten kun tulee taas uusi, joka siis näyttää toimivan, poistetaan esim. Synapticilla vanhin.
Osaako kukaan sanoa mitä tein aiemmin väärin, kun toimin juuri noin, että poistin synapticilla pari vanhempaa kerneliä ja ajoin sudo update-grub komennon (vai oliko se nyt grub-update, kuitenkin), niin grubin tiedosto ei muuttunut jostain syystä lainkaan. Poistin sitten käsin vanhat rivit tiedostosta, mutta tuli nyt mieleen tuo Hardyssä törmätty vika/ominaisuus? En ole siis aikoihin kokeillut, mutta ilmeisesti siis yritin kuitenkin oikealla tavalla?

*edit*
Vai oliko tuossa nyt jotain sellaista, että olin käsin muuttanut juuri jotain asetusta kuten värejä tms. ja sen takia tuo komento ei toiminut? On siis _hyvin_ todennäköistä, että olin muokannut jotain jo aiemmin.

Itselläni on käynyt samaa, kun olen päivittänyt koneita ssh:n avulla. Olennaista on vastata kyllä, kun kysytään asennetaanko uusi versio grubista. Kohdalleni osuneet ongelmatapaukset olen saanut "ratkaistua" asentamalla käsin (--reinstall) uusimman kernelin uudelleen. Silloin tulee uudelleen kysymys grubin päivityksestä.