Kirjoittaja Aihe: Gaimin äänet kuuluvat liian kovaa  (Luettu 1781 kertaa)

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Gaimin äänet kuuluvat liian kovaa
« : 19.03.06 - klo:19.44 »
Pitempään on jo häirinnyt Gaimin äänien kuuluminen liian kovasti verrattuna järjestelmän muihin ääniin ja tänään olen koittanut asiaa ratkaista tuloksettomasti.

Kokeilin laittaa Gaimin asetuksista äänimenetelmäksi komennon, mutta en sitten keksinyt/googlesta löytänyt, että mikäs käsky sille sitten pitäisi antaa äänien toistamiseksi.

Tällainen sentään löytyi:

esd -as 1 -noterminate -nobeeps -d hw:0

Ja tuohon perään se %s, joka toimii tiedostonimenä. Kokeilin muitakin esd .... komentoja, mutta en saanut ääntä ollenkaan kuuluviin.

Gaimin FAQ sivulla on mainittu esdplay %s, joka sekään ei tuota mitään tulosta, koska Ubuntusta (Gnomesta?) ei löydy moista käskyä.

Olisikohan kellään ideoita tähän?

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Gaimin äänet kuuluvat liian kovaa
« Vastaus #1 : 19.03.06 - klo:20.48 »
Hieman jo pääsin eteenpäin.

Esdplay löytyy paketista esound-clients, jonka asensin. Tuossa esdplay -komennossa ei kuitenkaan taida olla säätömahdollisuutta äänen voimakkuudelle. Tai sitten en vain osaa käyttää sitä.

Voiko esim. /etc/esound/esd.conf tai jonnekkin vastaavaan tehdä jonkun asetuksen Gaimia varten, joka hiljentää ääniä?

JPK1990

  • Vieras
Re: Gaimin äänet kuuluvat liian kovaa
« Vastaus #2 : 19.03.06 - klo:21.04 »
Käyttääkö gaim edes esd:tä? Minun vahva epäilykseni olisi ALSA, sillä gaimin äänet pukkaavat jokapaikkaan ja esd ei ole edes päällä  ???

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Gaimin äänet kuuluvat liian kovaa
« Vastaus #3 : 19.03.06 - klo:21.46 »
Käyttääkö gaim edes esd:tä? Minun vahva epäilykseni olisi ALSA, sillä gaimin äänet pukkaavat jokapaikkaan ja esd ei ole edes päällä  ???

Jos laittaa automaattisen äänivalinnan päälle niin se käyttää sitä, mikä löytyy /etc/libao.conf asetuksista. Minulla siellä on rivi:

 default_driver=esd

Ja tällä hetkellä Gaimissa äänet toistaa komento esdplay %s.