Kirjoittaja Aihe: Ubuntu i386.iso ja amd64.iso tiedostoiden erot???  (Luettu 1823 kertaa)

Wreckd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Olen seurannut keskusteluita ja yrittänyt saada selville näiden versioiden eroja ja millaisilla prosessoreilla versiot toimivat.
Miten toimii tuo Ubuntun i386 versio toimii AMD64 Athlon prosessorilla, vai aiheuttaako se yhteensopivuus ongelmia?

Olen itse asentanut tuon Ubuntun amd64 version ja aina kun yritän asentaa ohjelmia, esim, flash playeria niin ruutuun helähtää viesti: väärä arkkitehtuuri. Ilmeisesti oma järjestelmäni on 64 bittinen.

Asentuuko tuo Ubuntun amd64 versio aina 64 bittisenä vai voiko bittisyyden valita?
Onko tuo i386 versio 32-bittinen automaattisesti?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Ubuntu i386.iso ja amd64.iso tiedostoiden erot???
« Vastaus #1 : 10.01.09 - klo:10.10 »
Olen seurannut keskusteluita ja yrittänyt saada selville näiden versioiden eroja ja millaisilla prosessoreilla versiot toimivat.
Miten toimii tuo Ubuntun i386 versio toimii AMD64 Athlon prosessorilla, vai aiheuttaako se yhteensopivuus ongelmia?

32bit eli i386 versio toimii ilman ongelmia AMD64 Atholon suorittimella.

Olen itse asentanut tuon Ubuntun amd64 version ja aina kun yritän asentaa ohjelmia, esim, flash playeria niin ruutuun helähtää viesti: väärä arkkitehtuuri. Ilmeisesti oma järjestelmäni on 64 bittinen.

Jos olet asentanut amd64 .iso:sta niin systeemisi on 64bit

Asentuuko tuo Ubuntun amd64 versio aina 64 bittisenä vai voiko bittisyyden valita?
Onko tuo i386 versio 32-bittinen automaattisesti?

amd64 = aina 64bit
i386 = aina 32bit


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ubuntu i386.iso ja amd64.iso tiedostoiden erot???
« Vastaus #2 : 10.01.09 - klo:12.17 »
Olen itse asentanut tuon Ubuntun amd64 version ja aina kun yritän asentaa ohjelmia, esim, flash playeria niin ruutuun helähtää viesti: väärä arkkitehtuuri.

Noin ei käy, jos asennat ohjelmat oikein eli pakettienhallinnan avulla (Synapticilla, apt-getillä, aptitudella...).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

harrykaa

  • Vieras
Vs: Ubuntu i386.iso ja amd64.iso tiedostoiden erot???
« Vastaus #3 : 10.01.09 - klo:12.57 »
Mikäli käyttää 64-bittistä käyttistä, voi valita ottaako käyttöön 32-bittisiä sovelluksia vai 64-bittisiä sovelluksia.
Ubuntun pakettienhallinta asentaa tarvittavat lisäsovellukset 32-bittisten toimivuuden varmistamiseksi.

Esim. flashplugin-nonfree (siis 32-bittinen) kannattaa aina asentaa joko Synapticilla taikka selaimella, kun selain sellaista tarjoaa.
Muita flash-sovelmia ei tule asentaa.

On mahdollista käyttää myös 64-bittistä flash-sovellusta (mutta siis vain 64-bittisessä käyttiksessä).
Tällainen on kuitenkin vasta alfa2-vaiheessa (Adobe). Se kuitenkin toimii erittäin hyvin.
Asennus on helppo alla olevan Adoben ohjeiden mukaisesti toimittaessa.

http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/releasenotes_64bit.html