Kirjoittaja Aihe: Medibuntu laiton?  (Luettu 21849 kertaa)

idioottiaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
  • En osaa, eikä kiinnosta.
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #60 : 12.01.09 - klo:21.37 »
Mulla on soinu yks biisi päässä koko päivän...Kuka sen sinne on kopioinu ja miten sen saa pois?
Allekirjoitus sijaitsee varsinaisen tekstin alla.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #61 : 12.01.09 - klo:21.55 »
Onko sinusta taivaallista ostaa Suomesta tyhjä DVD-levy? Samoin verotetaan ylimääräistä kovalevyllisistä digibokseista.
Kannattaa olla MythTV-palvelin/mediacenter... ;) Intelin Atomit ja VIA:n epiathan ei paljon sähköäkään vie... \
Vähän oli tunteet pinnassa, kun vanhemmilleni katsastelin tallentavaa HDMI-boksia kaapeliin. Niillä menisi sormi suuhun, jos alkaisin PC:tä sohvan nurkkaan kasaamaan (ihan vaan siksi, että se on ns oikea tietokone ;) Linuxilla ei taida HDMI:n kautta kuva ja ääni  pelittää yhdessä (?).

Mutta, jos tuollaisen MythTV:n tuotteistaisi niin luultavasti kiintolevyn koon mukaan pitäisi maksella lisämaksuja. . Hmmm siinäpä markkinarako kiintolevyttömiä tallentavia digibokseja, joista SATA-paikka löytyyy kuin vahingossa tyhjänä  ;D
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #62 : 12.01.09 - klo:22.05 »
Mulla on soinu yks biisi päässä koko päivän...Kuka sen sinne on kopioinu ja miten sen saa pois?

rm /tmp/biisin_nimi jos ei auta niin lähtee viimeistään sudo rm -f /tmp/biisin_nimi ;)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

idioottiaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
  • En osaa, eikä kiinnosta.
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #63 : 12.01.09 - klo:22.27 »
rm /tmp/biisin_nimi jos ei auta niin lähtee viimeistään sudo rm -f /tmp/biisin_nimi ;)

[RATKAISTU]
Allekirjoitus sijaitsee varsinaisen tekstin alla.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #64 : 12.01.09 - klo:22.46 »
Varmistu nyt kuitenkin, että mitään palautettavaa ei sinne jäänyt
Koodia: [Valitse]
dd if=/dev/zero of=/dev/brain
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #65 : 13.01.09 - klo:16.27 »
Varmistu nyt kuitenkin, että mitään palautettavaa ei sinne jäänyt
Koodia: [Valitse]
dd if=/dev/zero of=/dev/brain

Tuossa käy kyllä huonosti... :-\ Voi voi voi...

Älä kokeile tätä missään tapauksessa! ;)
Tässä aivopesua:  8)
Koodia: [Valitse]
dd if=/media/usbkovo/windowsbackup.img of=/dev/brain
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #66 : 14.01.09 - klo:22.52 »
Jokos mä kävin täällä?
Kopioikohan mä jotain noista riveistä?
Hei! Mikä kirjain tulee j.n jölekaaji  -rfrrgsw
Poistuu taka vasemmalle - - -

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #67 : 15.01.09 - klo:08.41 »
No onpa keskustelua herättävä aihe  :o

itse kyllä ihmettelen, että mitä kumman järkeä ko. sivustossa ylipäätään on. Ymmärsinkö oikein, että he tarjoavat suljetun koodin ohjelmia, joista suurin osa löytyy yhtä hyvin muualtakin? No ihan kiva, että koittavat tarjota niitä kootusti yhdessä paikassa, mutta minä näen tässä ainakin pari selkeää ongelmaa.

Ensinnäkin, eikö ole luotettavampaa hankkia esimerkiksi Skype suoraan ohjelmavalmistajan omilta sivuilta? Tällöin saa myös varmuudella viimeisimmän version. Miksi siis ylipäätään luottaisin Medibuntuun?

Toiseksi minua henkilökohtaisesti potuttaa, että Medibuntu enemmän tai vähemmän loukkaa Ubuntun tavaramerkkiä. Vaikka medibuntu tavallaan pesee kätensä omalla etusivullaan, niin missään sivuilla minä en näe asiallista ilmoitusta siitä, ettei kyse ole virallisesta Ubuntu-tuotteesta. Medibuntu ei myöskään esiinny Ubuntun omista johdannaisistaan kertovalla sivulla, joten oletan, ettei Medibuntulla ole mitään tekemistä Ubuntun kanssa. On käyttäjää harhauttavaa houkutella Ubuntun nimellä, logolla ja jopa sivujen väriasettelulla. Tosin on kai selvää, ettei siihen koskisi kukaan tikullakaan, jos nimi ja logo olisivat jotain muuta.



qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #68 : 15.01.09 - klo:12.54 »
Ensinnäkin, eikö ole luotettavampaa hankkia esimerkiksi Skype suoraan ohjelmavalmistajan omilta sivuilta? Tällöin saa myös varmuudella viimeisimmän version. Miksi siis ylipäätään luottaisin Medibuntuun?
Saat toki asennuksessa viimeisimmän version. Repoissahan on kiistaton hyöty juuri se, että paketit pysyy ajantasalla.

Lainaus
Toiseksi minua henkilökohtaisesti potuttaa, että Medibuntu enemmän tai vähemmän loukkaa Ubuntun tavaramerkkiä. Vaikka medibuntu tavallaan pesee kätensä omalla etusivullaan, niin missään sivuilla minä en näe asiallista ilmoitusta siitä, ettei kyse ole virallisesta Ubuntu-tuotteesta. Medibuntu ei myöskään esiinny Ubuntun omista johdannaisistaan kertovalla sivulla, joten oletan, ettei Medibuntulla ole mitään tekemistä Ubuntun kanssa. On käyttäjää harhauttavaa houkutella Ubuntun nimellä, logolla ja jopa sivujen väriasettelulla. Tosin on kai selvää, ettei siihen koskisi kukaan tikullakaan, jos nimi ja logo olisivat jotain muuta.
Ei tuo kyllä minusta loukkaa Ubuntun tavaramerkkiä mitenkään. Enkä minä kyllä ole missään huomannut Ubuntun logoa tms. tuolla sivulla ja ne jotka tuota repoa hakevat, niin luulisi kyllä tietävän mitä ja minkätakia ovat hakemassa.

Mielestäni homma menee aika pirun oudoksi jos aletaan "community repoja" kieltelemään?! Se jos jokin on loukkaavaa.

Lainaus
Software in the free component are not distributed in the Ubuntu repositories because of legal issues with that software in certain countries.
Lainaus
Software in the non-free component are not distributed in the main Ubuntu repositories because of the licenses that these software are distributed with restricts how they can be distributed.

Oikeastaan parhaat perusteet löytyy launchpadistä
https://launchpad.net/medibuntu/

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #69 : 15.01.09 - klo:14.53 »
Ei tuo kyllä minusta loukkaa Ubuntun tavaramerkkiä mitenkään. Enkä minä kyllä ole missään huomannut Ubuntun logoa tms. tuolla sivulla ja ne jotka tuota repoa hakevat, niin luulisi kyllä tietävän mitä ja minkätakia ovat hakemassa.

Mielestäni homma menee aika pirun oudoksi jos aletaan "community repoja" kieltelemään?! Se jos jokin on loukkaavaa.
Niin no, voidaan tietysti saivarrella, ettei logon osa ole enää alkuperäinen logo...

Tavaramerkin muuttaminen ei millään lailla estä projekteja tuottamasta omia repojansa. En mielestäni millään lailla vihjannut, etteivätkö Medibuntun tekijät saisi edelleenkin toimia miten lystäävät. On kyse ainoastaan siitä, että onko hyvän tavan mukaista toimia Ubuntu Canonicalin oman tavaramerkkiohjeen vastaisesti.

Ja kyllä varmastikin suuri osa vähänkään järkeään käyttävistä Medibuntun sivuille eksyvistä ymmärtävät mistä on kyse. En minä tästä ilkeyttäni paasaa, vaan siksi, että ymmärettäisiin kunnioittaa Ubuntun periaatetta pidättäytyä vapaan koodin ohjelmissa. Toki yhteisöt saavat luoda esimerkiksi omia pakettivarastojaan, mutta mainitsemani tavaramerkkiohjeen mukaan esimerkiksi Medibuntua pitäisi kai mieluummin kutsua vaikkapa projektin koko nimellä: 'Multimedia, Entertainment & Distractions In Ubuntu'.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #70 : 15.01.09 - klo:15.59 »
Ei myö ymmärrä sinua. Tuo logo ei mielestäni ole lähelläkään Ubuntun omaa ja tuo projektin nimihän on mainitsemasi 'Multimedia, Entertainment & Distractions In Ubuntu'. En siis vieläkään käsitä miten tuo rikkoo tavaramerkkiä. Vai tarkoitatko nyt jotain että nimessä on tuo buntu ja sivulla ei ole erillistä kommentointia tyyliin "Repository name approved by Canonical Ltd." ja että se on pakollinen sivulla? Eiköhän Canonical olisi puuttunut tuohon aika nopeasti kun eeebuntu ei kerennyt olla kauaakaan hengissä.

Lainaus
En minä tästä ilkeyttäni paasaa, vaan siksi, että ymmärettäisiin kunnioittaa Ubuntun periaatetta pidättäytyä vapaan koodin ohjelmissa
Eli jos käytät linuxia, niin kukaan ei saisi käyttää Google Earthia, Skypeä tms?  ???

Ollaan aika pahasti eri aaltopituuksissa tässä asiassa. Luulin että avoin softa on vaihtoehto, ei pakotettu asia linux käytössä  :P
Itse ainakin soisin todella kovasti, että linuxille tulisi suljettua maksullisia softia esim. autodeskiltä.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #71 : 15.01.09 - klo:19.56 »
@ Qwertyy - No ainakin minusta medibuntu.org osoitteessa käytetty logo näyttää erehdyttävästi 1/3 osalta Ubuntun 'Circle of Friends' logosta, mutta jos sinä näet tuon toisin, niin hyvä on. Mitä taasen tulee BUNTU päätteen käyttämiseen Multimedia, Entertainment & Distractions In Ubuntu nimestä käytetyssä lyhenteessä, niin lainattakoon tässä Ubuntu tavaramerkkiohjetta, jotta sitä ei tarvitse mainitsemastani osoitteesta erikseen etsiä:

Lainaus
Restricted use that requires a trademark license

Permission from us is necessary to use any of the Trademarks under any circumstances other than those specifically permitted above. These include:
...
Use of a name which includes the letters BUNTU in relation to computer hardware or software.


Eli suomeksi: Lupa tarvitaan, jos aikoo käyttää kirjainyhdistelmää BUNTU tietokoneittein tai ohjelmien yhteydessä. Vaan voihan olla, että projektilla on Ubuntun lupa. Tuolloin ihmettelen, miksei projektia mainita Ubuntun virallisilla sivuilla.

Mitä tulee mainitsemaasi eeebuntu esimerkkiin, niin itse asiassa eeebuntu jakelu esiintyy edelleen tuolla nimellä. Se oli 'Ubuntu eee' joka vaihtoi nimeä ja logoa, ja tuo nimi on nyt 'Easy Peasy'. Toinen vastaava tapaus viime syksyltä on ollut 'Ubuntu-Lite' joka vaihtoi nimeksi 'U-Lite'. Näiden molempien projektien vetäjät ovat itse päättäneet julkaista verkossa Ubuntu Canonicalilta saamansa varsn ystävällisen kehotuskirjeenn ja toimineet tuon jälkeen aivan itse kiitettävällä nopeudella asian korjaamiseksi. Canonical ei siis ole toistaiseksi toiminut mitenkään agressiivisesti tavaramerkkiväärinkäytösten korjaamiseksi.

Vaan mitä tulee eeebuntuun, Medibuntuun ja muutamaan muuhunkin, joiden nimessä esiintyy BUNTU, niin ehkä he ovat myös saaneet kirjeen Canonicalilta. Mistäs tuon voi tietää, jos he eivät missään mainitse asiaa eivätkä reagoi asiaan millään lailla. Voi myös olla, että Canonical on nyt ottanut vasta nuo kaksi tapausta käsittelyyn ikäänkuin ennakkotapauksiksi.

Ja viimein tuosta Medibuntun sivujen sisällöstä. Miten minä tämän nyt sanoisin tarpeeksi selkeästi? Sivujen sisällössä, koko nimessä ja projektin toiminnassa ei ole mitään vikaa. Kyse on siitä, että sisältöä tarjotaan erehdyttävästi BUNTU kirjainyhdistelmää ja logon osaa käyttäen, jolloin tyhmemmille saattaa tulla se käsitys, että on kyse virallisesta Ubuntu-sivustosta. Siinä on tismalleen samasta kyse kuin piraattipaitojen myymisestä Lacoste-logo rintapielessä. Paitoja saa kyllä myydä, on ne sitten punaisia, napapaitoja tai reikäpaitoja, mutta toisen nimen käyttäminen niiden mainostamiseksi on väärin ja epäeettistä.

Mutta jos tämä ei tästä vieläkään selvinnyt, niin antaa olla. Tarkoitukseni oli vain osoittaa, miten Ubuntun nimeä käytetään väärin. Toiminnassa ei ole mitään vikaan, vaan siinä, että toimitaan toisen nimissä.
« Viimeksi muokattu: 15.01.09 - klo:19.58 kirjoittanut serola »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #72 : 15.01.09 - klo:20.55 »
Eli kyseessä oli kuin olikin tuo buntu osa nimestä. Noh kuten sanottua, niin vanhempi juttu kuin mikään eeebuntu tms. Antaa olla, itse en pidä medibuntua Ubuntuun sekoitettavana (edes 1/3 logolla  ::) ) tai näe sen edelleenkään rikkovan tavaramerkkiä. Kuten sanottua, ollaan ihan eri aallonpituudella. Mitäpä tuota väitteen.

Tai tähän otan vielä kantaa
Lainaus
Tuolloin ihmettelen, miksei projektia mainita Ubuntun virallisilla sivuilla.
Tuohan on ihan täysin ymmärrettävää, siis että Canonical ei halua ehdottaa yhteisörepoa käytettäväksi omilla virallisilla sivuillaan, se kun edelleen pitää monissa maissa laitonta matskua. Canonical on yritys ja moni muu yritys varmasti mieluusti haluaisi mennä oikeuteen katsomaan lakipykäliä. Kaikki tämä on mielestäni hyvin selkeästi mainittuna jokaikisellä medibuntuun liittyvällä tietosivulla.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #73 : 15.01.09 - klo:21.30 »
Tiedätkö sä Serola, mistä sä puhut? vai vallanko omiasi huljutat?
Ootko sattunut kysäseen Canonicalta, ett olisko tää heidän tapansa saada ja antaa suljetut ja/tai luvanvaraiset/omisteiset ajurit käyttäjille, jotta heidän elämänsä helpottuisi ja saisivat video, musiikki, ym sovellukset toimimaan...
Näinhän on maailman sivu toimittu, kun halutaan 'omaa nimeä' suojata.
Kyll ne Canonicallakin ymmärtää, ett jos monet joutuis taisteleen kaikenmaailman härpäkkeiden etsimisessä ja asentamisen kanssa ylimääräistä, niin eihän se (K)Ubuntun suosiota kasvattais. Ihan erikseen ovat osaavat fundamentikot - ne musta-valkoiset fanaatikot, jotka antavat mieluummin muiden kärsiä kuin kuunnella katsella netistä löytyviä esityksiä.

Ymmärrän toki heidänkin painostuspyrkimyksensä kaikkinaisen avoimmuuden puolesta, mutt varpaille ei kantsis kuseskella siltikään eikä sahata oksaa muidenkaan (K)Ubuntulaisten alta.

...eihän sun tarvi niitä käyttää, jos et haluu, mutt anna muiden myös valita vapaasti omista lähtökohdistaan, tavoitteestaan, osaamisestaan ja innostuksestaan riippuen.

Maailma ois tylsä, jos kaikki ajattelis ja toimis kuin sinä ...eikä olis mitään tarvista tutustua muihin... sukupuoliinkaan...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #74 : 16.01.09 - klo:12.18 »
Tiedän mistä puhun, mutta selvästikään en saa sanomaani ymmärretyksi. No päätin sitten kysyä asianosaisilta itseltään. Medibuntun puolelta vastattiin, että he ovat kysyneet Ubuntu Canonicalin mielipidettä Medibuntu tuotemerkin (brand) käytöstä, mutta Canonical ei koskaan vastannut heille. He siis tulkitsivat vaikenemisen myöntymisen merkiksi. Canonical ei ole vielä vastannut tiedusteluuni.

Ja sanon nyt vielä viimeisen kerran, etten ole kyseisellä sivulla harjoitettavaa toimintaa vastaan. Toki saavat minun puolestani jakaa suljetun koodin ohjelmia Ubuntun käyttäjille. Henkilökohtaisesti en vain pidä tavasta käyttää tuote-/tavaramerkkiä, joka on erehdyttävän lähellä Ubuntu Canonical käyttämiä tavaramerkkejä. Minun puolestani asia on loppuun käsitelty, pidän kiinni oikeudestani henilökohtaiseen mielipiteeseeni ja kerron heti, jos ja kun Canonical vastaa tiedusteluuni.
« Viimeksi muokattu: 17.01.09 - klo:11.02 kirjoittanut serola »