Kirjoittaja Aihe: Linux Mint 6 Felicia  (Luettu 5340 kertaa)

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Linux Mint 6 Felicia
« : 24.12.08 - klo:07.49 »
Tulipa asennettua toiseen koneeseen (Asus M2N, 2GB, 500 GB  levy, Ati Radeon 2400 pro) taas vaihteeksi Linux Mint 6 eli Felicia.
Asennus meni todella nopeasti (10 min.), kun olin ladannut ISO:n ja tehnyt buuttavan usb-tikun Ubuntussa.

Ensimmäiset havainnot:
1. Haluaa  edelleen Firefoxissa käytettävän mplayer pluginia (3.55), joka ei tietenkään toimi kunnolla kaikilla streameilla.
2. Oli kuitenkin asennettuna totem-xine, ja pelkästään totem-mozillan asennus ja mplayer  pluginin disablointi auttoi.
3. Dropbox toimi ilman ongelmia. joten sain Firefoxin ym. asetukset synkronoitua hetkessä.
4. Ati Radeaon 2400 pro suljettu ajuri ei tomi yhtään sen paremmin tässä kuin Intrepidissä. Esim. käyttäjän vaihtoyrityksestä  on seurauksena musta ruutu, josta ei pääse eroon muuten kuin kovalla resetillä, edes virtuaalikonsoliin ei pääse.

Ulkonäkö on tyylikkään yksinkertainen. Toivottavasti ovat saaneet aikaisempaa  versiota vaivanneet muistiongelmat korjattua.

Latausosoite: http://www.linuxmint.com/download.html

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #1 : 24.12.08 - klo:11.18 »
Joo, saapa nähdä, tuleeko siirryttyä Feliciaan, kun olen ollut niin tyytyväinen Elyssa vitoseen. Tai no, kyllähän uteliaisuus lopulta voittanee...

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #2 : 25.12.08 - klo:18.34 »
No niin, uteliaisuus voitti jo, ja Felicia on tulilla. Hyvältähän tämäkin vaikuttaa, kovasti samanlaiselta, kuin Elyssakin. Software Manager on nyt Ubuntu -tyyppinen, ja hyvä niin. Joitakin muitakin muutoksia toki on...

Mitähän minun pitäisi tehdä Exailelle, että se soittaisi mp3:ja? Nyt ei osaa muut, kuin MPlayer soittaa niitä. Uusi innovaatio nimeltä Giver vaikuttaa tosi hyvältä, mutta ei ilmeisesti toimi windows -koneissa? Pitää tutkia.

korjaus: Exaile toimiikin, mutta ainoastaan soittolistan kautta. Suoraan biisiä klikkaamalla (oikealla jne...) ei. Taajuuskorjainkin näkyy kadonneen, kun päivitin soittimen uudempaan version.
« Viimeksi muokattu: 25.12.08 - klo:19.31 kirjoittanut Eesaurus »

TK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #3 : 31.12.08 - klo:16.18 »
Morjens!

Kuinkas olette osioineet kiintolevyn minttiä varten.

Tulisi T42:een tuo asennus eli 40 gigan kovo olisi vain kyseessä, muistiakaan ei ole kuin 512.

Oletteko osioineet /: vaikka 8gt ja /home: vaikka 10gt ja loput medialle?
Vai kannattaisiko antaa mennä asennusohjelman mukaan? Tietysti /swap erikseen ehkä 1gt tai vastaavaa...

Kokeilin tuossa aiemmin 8.04 versiota enkä tehnyt muuta kuin parin gt swapin, mutta ei se oikein mielestäni toiminut kuitenkaan kovin hyvin.

Storck

  • Vieras
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #4 : 31.12.08 - klo:22.11 »
Morjens!

Kuinkas olette osioineet kiintolevyn minttiä varten.



Makuasia, kukin tekee tyylillään. Itse en swappia käytä (ei tarvetta lepo- eikä keskeytystilalle ja muisti riittää) enää nykyään.

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #5 : 03.02.09 - klo:23.12 »
Linux Mint makes Ubuntu suck less

Aina kun tuota Minttiä tulee kokeiltua tai käytettyä, niin tulee mieleen kysymys siitä että miksi Ubuntu ei korjaa muutamaa peruasiaa ja tee Mintistä siinä sivussa tarpeetonta. Proprietary-komponnentteja Ubuntu ei tietenkään voi sisältää, mutta kun nyt ensin laittaisi edes tuo ulkonäön kuntoon. Tuo Mintin teema + alapaneeli + menu on yksinkertaisesti järkyttävän paljon parempi silmälle ja käytettävämpi kuin Ubuntun ruskea gnome-look.

Storck

  • Vieras
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #6 : 04.02.09 - klo:08.10 »
Esim siitä syystä kun saat itse muokattua teemat ja ulkonäöt juuri sellaiseksi kuin haluat. Enkä näe järkeä että kaikki distrot ovat toistensa klooneja. (joskus Mint oli minunkin päädistro)

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #7 : 04.02.09 - klo:23.27 »
Täytyy odotella että saavat xfce-version kuntoon  ;D
Registered Linux user number 470428

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Linux Mint 6 Felicia
« Vastaus #8 : 05.02.09 - klo:07.44 »
Aina kun tuota Minttiä tulee kokeiltua tai käytettyä, niin tulee mieleen kysymys siitä että miksi Ubuntu ei korjaa muutamaa peruasiaa ja tee Mintistä siinä sivussa tarpeetonta. Proprietary-komponnentteja Ubuntu ei tietenkään voi sisältää, mutta kun nyt ensin laittaisi edes tuo ulkonäön kuntoon. Tuo Mintin teema + alapaneeli + menu on yksinkertaisesti järkyttävän paljon parempi silmälle ja käytettävämpi kuin Ubuntun ruskea gnome-look.

Jokaista ei voi miellyttää.

Ulkonäön vaihtaminen onkin liian yksinkertaista, ettei sitä voi itse tehdä, jos ulkonäkö ei miellytä?!
Jos perusasiat on vain tuo ulkonäkö, niin sehän on syy tehdä derivaatti...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Linux Mintin ja muiden ulkonäöstä
« Vastaus #9 : 05.02.09 - klo:12.30 »
Menee vähän off-topiciksi kun ei mulla itse Mintistä ole niin paljon sanottavaa (ihan toimiva kokonaisuus). Mutta siis ulkonäkö on tosiaan makukysymys. Omasta mielestäni Mint näyttää tylsältä, ja kaikkein tylsintä on sinisen käyttö. Mulla on nykyään automaattinen inhoreaktio sinisiin teemoihin vain siitä syystä, että se on länsimaalaisten (DOS/Windows-)käyttäjien keksintöä että sininen on se ainoa oikea väri käyttöliittymiin. Värejä on monta muutakin.

Ei, en pidä Ubuntunkaan ulkonäköä riittävän hienona, todellakin toivoisin että uudistusideat joskus pääsisivät toteutumaankin... on kuitenkin ok, ei miltään osalta tökerö vaan pitkälle hiottu, ja rohkeasti hieman eri värimaailmaa kuin muilla. SUSElla taas oli joskus mielestäni mukava vihreä teema, joka sopi heidän geckonsa ym. värimaailmaan, mutta suureksi pettymykseni teemaa en löytänyt edes erillisenä pakettina enää uusimmassa opensusessa (11.1). Olisin toivonut siitä oletusteemaa suseen, mutta niin vain on että Ubuntu on edelleen tasan ainoa suosituimmista distroista, jossa on ei-sininen Gnome-teema oletuksena ja yleensäkin hiottuna versiona saatavilla vaihtoehtona. Ja oletusteemalla on väliä sen takia, että sillä kutakin distroa kuitenkin markkinoidaan.

Helppohan noita teemoja on kyllä siirrellä, samoin kuin Gnomen yläpalkkia alas jne. Mintissä on sentään tehty niitä työkaluja, että se ei ole pelkästään "vaihdetaan taustakuva" -distro toisin kuin niin monet muut. Ja siksihän Mint on edes jonkin verran erottunut muiden pikkudistrojen massasta.

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Linux Mintin ja muiden ulkonäöstä
« Vastaus #10 : 05.02.09 - klo:16.19 »
Menee vähän off-topiciksi kun ei mulla itse Mintistä ole niin paljon sanottavaa (ihan toimiva kokonaisuus). Mutta siis ulkonäkö on tosiaan makukysymys. Omasta mielestäni Mint näyttää tylsältä, ja kaikkein tylsintä on sinisen käyttö. Mulla on nykyään automaattinen inhoreaktio sinisiin teemoihin vain siitä syystä, että se on länsimaalaisten (DOS/Windows-)käyttäjien keksintöä että sininen on se ainoa oikea väri käyttöliittymiin. Värejä on monta muutakin.

Ei, en pidä Ubuntunkaan ulkonäköä riittävän hienona, todellakin toivoisin että uudistusideat joskus pääsisivät toteutumaankin... on kuitenkin ok, ei miltään osalta tökerö vaan pitkälle hiottu, ja rohkeasti hieman eri värimaailmaa kuin muilla. SUSElla taas oli joskus mielestäni mukava vihreä teema, joka sopi heidän geckonsa ym. värimaailmaan, mutta suureksi pettymykseni teemaa en löytänyt edes erillisenä pakettina enää uusimmassa opensusessa (11.1). Olisin toivonut siitä oletusteemaa suseen

Onkohan joku näistä kaipaamasi teema?
 
ftp://ftp5.gwdg.de/pub/opensuse/distribution/10.3/repo/src-oss/suse/src/gnome-themes-2.20.0-4.src.rpm
ftp://ftp5.gwdg.de/pub/opensuse/distribution/11.0/repo/src-oss/suse/src/gnome-themes-2.22.0-33.1.src.rpm
ftp://ftp5.gwdg.de/pub/opensuse/distribution/11.0/repo/src-oss/suse/src/gnome-themes-extras-2.22.0-6.1.src.rpm

Jos noista ei oikeaa löydä niin tuolta 11.0/repo/src-oss/suse/src/-hakemistosta voi etsiä niitä branding-openSUSE paketteja.
Jos se on jokin vanhempi versio niin sitten ne pitää kaivaa DVD-levyiltä.