Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutValmistajien tukemat Ubuntu-tietokoneet: kannettavatietokone.fi uudet ja käytetyt sekä Lenovo-verkkokauppa
Lainaus käyttäjältä: Ville Pöntinen - 17.12.08 - klo:21.20Miksi moisia virityksiä muiden kuin oman itsen varalta. Meillä vain mulla on sudo-valtuudet, muiden perheenjäsenten tunnukset on luotu "oletusasetuksilla" ja he eivät missään nimessä pääse sössimään mitään. Linux on niin tehty. Ainoa muuttamani asia on poistaa oletuksena olevat lukuoikeudet kotihakemistoista.Ainoa muistettavan asia on muistaa lukita oma tunnus, kun poistuu ruudulta.Tarkennan, Itselläni on yksi käyttäjätunnus, jolla on sudo oikeudet. Muut tunnukset ovat oletusasetuksilla, myös omani, jolla työskentelen, tällä tunnuksella en pysty asentamaan mitään, eli aina pitää mennä toisella tunnuksella sisään, ja ainoastaan itse tiedän sen salasanan. Eli suojaan konettani myös itseltäni. Eikös nämä Ville ole periaatteessa samanlaiset asetukset meillä Seniorilla, Sinulla ja mulla, vai miten minun ajatukset nyt juoksee solmussa?t.matti
Miksi moisia virityksiä muiden kuin oman itsen varalta. Meillä vain mulla on sudo-valtuudet, muiden perheenjäsenten tunnukset on luotu "oletusasetuksilla" ja he eivät missään nimessä pääse sössimään mitään. Linux on niin tehty. Ainoa muuttamani asia on poistaa oletuksena olevat lukuoikeudet kotihakemistoista.Ainoa muistettavan asia on muistaa lukita oma tunnus, kun poistuu ruudulta.
Jos haluat, saat kaiken tarpeellisen hoidettua sudottamalla. Jos sinun todella pitää päästä roottiin, niin löydät kyllä tien. Tai voima ei ole (vielä) kanssasi.Itse pari kuukautta Linuxia käyttäneenä puolivahingossa keksin homman, mutta en vahingossakaan aio käyttää tuota juttua, koska en katso osaavani asiaa. Tämä Linux tuntuu ylihelpolta, varsinkin jos on aikaisemmin käyttänyt MakroShit - käyttistä, mutta tuo roottaaminen on aika vaarallinen juttu.
Yhtä helposti sen saa sekaisin sudollakin. Jokainen taaplaa tyylillään;
itse olen aktivoinut root-salasanan ihan turvallisuussyistä, jotenkin tuntuu että jokaisella on root vs sudo asetelma, et ei voisi käyttää molempia.
toki saa, mutta sudoilla ei pysty loggautumaan X:ään, joten sillä ei ole ihan yhtä helppoa olla ihan yhtä typerä.
Jaa eikö sudona/roottina edes pysty kirjautua X sessioon?
Tai siis no ei kyllä ole tullut pieneen mieleenkään kokeilla.
pystyy kyllä, jos sitä ei ole erikseen estetty.
EN SUOSITTELE - kohta on kysyjiä jotka kysyy miten voi korjata systeemin kun ovat riehuneet ROOTin oikeuksilla ja sekoittaneet koneen
Ei.Vaan rootin salasanan asettaminen tai kirjautumismahdollisuuden antaminen rootille ovat vaarallisia työkaluja.
root tili + sudo on turvallisin vaihtoehto.
Pelkkä sudo rootin korvikkeena on yksi vaarallisimpia tekoja mitä voi tehdä ja kyllä vain, se on Ubuntussa tehty koska eihän tavallinen käyttäjä halua opetella oikeaata tietoturvaa vaan haluaa sitä yhtä salasanaa näpytellä siihen ruutuu kun se pukkaa päälle.