Kirjoittaja Aihe: Root- tunnus  (Luettu 20611 kertaa)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Root- tunnus
« : 12.12.08 - klo:18.31 »
Miten voin kirjautua root-tunnuksella ubuntuun, jotta saan täydet oikeudet kaikkiin juttuihin?
Mulla on nyt tunnus Jarkko ja mulla ei ole aivan kaikkia oikeuksia.

Pitääkö se mennä tuolta käyttjistä ja jotenkin valita se, mää en tiedä.

:) :) :)

theme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #1 : 12.12.08 - klo:18.46 »
Olisko tuosta apua?
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper_fi#K.C3.A4ytt.C3.A4j.C3.A4nhallinta

En ole ite kokeillu enkä kokeile. Ei ole tarvetta. Ja niinkuin tuollakin sanotaan, jotta tuo ei ole suositeltavaa.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #2 : 12.12.08 - klo:18.49 »
Muista, että Ubuntu ssa et tarvitse root tiliä, koska voit halutessasi suorittaa minkä tahansa komennon root oikeusin kirjoittamalla sen eteen "sudo" tai "gksu", silloin se kysyy sinulta omaa salasanaasi, kuten kaikki ylläpitovalikon ohjelmat.

Jos kuitenkin haluat, root käyttäjälle voit kirjautua näin:

Mene Järjestelmä valikkoon, sieltä ylläpitö ja käyttäjät ja ryhmät. Sielä laita rootille haluamasi salasana, sitten samaisesta valikosta "kirjautumisruudun asetukset". Sielä laitat rootille kirjautumis-oikeuden turvallisuus-lehdellä.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #3 : 17.12.08 - klo:13.44 »
Mulla on nyt tunnus Jarkko ja mulla ei ole aivan kaikkia oikeuksia.

Mistäs uupuu oikeuksia?

Storck

  • Vieras
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #4 : 17.12.08 - klo:14.22 »
Muista, että Ubuntu ssa et tarvitse root tiliä, koska voit halutessasi suorittaa minkä tahansa komennon root oikeusin kirjoittamalla sen eteen "sudo" tai "gksu", silloin se kysyy sinulta omaa salasanaasi, kuten kaikki ylläpitovalikon ohjelmat.

Jos kuitenkin haluat, root käyttäjälle voit kirjautua näin:

Mene Järjestelmä valikkoon, sieltä ylläpitö ja käyttäjät ja ryhmät. Sielä laita rootille haluamasi salasana, sitten samaisesta valikosta "kirjautumisruudun asetukset". Sielä laitat rootille kirjautumis-oikeuden turvallisuus-lehdellä.

EN SUOSITTELE - kohta on kysyjiä jotka kysyy miten voi korjata systeemin kun ovat riehuneet ROOTin oikeuksilla ja sekoittaneet koneen

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #5 : 17.12.08 - klo:16.34 »
Et siis suosittele sudon tasi gksu:n käyttöä?

Itse käytän usein, vähintään 5 kertaa joka päivä.. (säädän androidia n810:llani, joten...)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #6 : 17.12.08 - klo:16.54 »
Et siis suosittele sudon tasi gksu:n käyttöä?

Itse käytän usein, vähintään 5 kertaa joka päivä.. (säädän androidia n810:llani, joten...)

Ei.

Vaan rootin salasanan asettaminen tai kirjautumismahdollisuuden antaminen rootille ovat vaarallisia työkaluja.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #7 : 17.12.08 - klo:17.35 »
Jos kuitenkin haluat, root käyttäjälle voit kirjautua näin: - - -
EN SUOSITTELE - kohta on kysyjiä jotka kysyy miten voi korjata systeemin kun ovat riehuneet ROOTin oikeuksilla ja sekoittaneet koneen

Ja kun tiedustelee kysyjältä mitä säätöjä on tehty niin: "Ei mitään. Ihan itsestään meni näin."  ;)
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Storck

  • Vieras
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #8 : 17.12.08 - klo:18.04 »
Et siis suosittele sudon tasi gksu:n käyttöä?

Itse käytän usein, vähintään 5 kertaa joka päivä.. (säädän androidia n810:llani, joten...)

Ei.

Vaan rootin salasanan asettaminen tai kirjautumismahdollisuuden antaminen rootille ovat vaarallisia työkaluja.


Näin juuri.
Aivan eri asia antaa väliaikainen oikeus sudoiluun kuin kirjautua sudona sisään (sitä ei kannata opettaa "aloittelijoille").


Jos kuitenkin haluat, root käyttäjälle voit kirjautua näin: - - -
EN SUOSITTELE - kohta on kysyjiä jotka kysyy miten voi korjata systeemin kun ovat riehuneet ROOTin oikeuksilla ja sekoittaneet koneen

Ja kun tiedustelee kysyjältä mitä säätöjä on tehty niin: "Ei mitään. Ihan itsestään meni näin."  ;)

Juuri tämän vuoksi. Koneen saa sekaisin muutenkin JOS HALUAA. Sudoilu on turhan raju keino siihen.

Ja niille jotka aikovat tästä(kin) älähtää: EI, en halua estää mitään jos tietää mitä tekee, haluan minimoida uudelleen asennukset solmuun menneiden koneiden osalta - vaikka mitään ei ole edes tehty.  ;)

Senior

  • Vieras
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #9 : 17.12.08 - klo:20.10 »
Itse olen rakentanut systeemin siten, että käynnistyksen jälkeen tulee Päävalikko, josta voidaan kirjautua toiseen työtilaan "Pääkäyttäjänä" ja toiseen käyttäjätilaan "Muuna käyttäjänä". Kummallakin omat salasanat. Vain pääkäyttäjätilassa voidaan suorittaa ohjelmien asennukset, esim. synapticia ei edes näy muualla kuin "pääkäyttäjän työtilassa". "Muut käyttäjät" kyllä voivat yrittää mm. Ylläpido-->Päivitysten hallinnan---kautta asentaa ohjelmia mutta se ei onnistu, vaikka he kuin vahingossa kirjoittaisivat pääkäyttäjän salasanan.

Koko systeemin olen rakentanut siksi, ettei pojannulikat omin lupinsa asentele mitä tahansa moskaa koneeseen ilman että ovat kysyneet siihen luvan. Saattaa tuntua vähän monimutkaiselta mutta näin toimin koska alunperin satui luomaan kaksi erillistä käyttöliittymää.

Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #10 : 17.12.08 - klo:20.57 »
Itse olen tehnyt samanlaisen systeemin kuin Senior, ja pitää sanoa, että kyllä on auttanut paljon, kun ei tarvitse olla huolissaan muiden tekemisistä.  ::) ?  Niin, kyllähän allekirjoittanut oli suurin töpeksijä.
t.matti

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #11 : 17.12.08 - klo:21.20 »

Miksi moisia virityksiä muiden kuin oman itsen varalta. Meillä vain mulla on sudo-valtuudet, muiden perheenjäsenten tunnukset on luotu "oletusasetuksilla" ja he eivät missään nimessä pääse sössimään mitään. Linux on niin tehty. Ainoa muuttamani asia on poistaa oletuksena olevat lukuoikeudet kotihakemistoista.

Ainoa muistettavan asia on muistaa lukita oma tunnus, kun poistuu ruudulta.

Storck

  • Vieras
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #12 : 17.12.08 - klo:21.45 »

Miksi moisia virityksiä muiden kuin oman itsen varalta. Meillä vain mulla on sudo-valtuudet, muiden perheenjäsenten tunnukset on luotu "oletusasetuksilla" ja he eivät missään nimessä pääse sössimään mitään. Linux on niin tehty. Ainoa muuttamani asia on poistaa oletuksena olevat lukuoikeudet kotihakemistoista.

Ainoa muistettavan asia on muistaa lukita oma tunnus, kun poistuu ruudulta.

(samaa mietin enkä viitsinyt olla taas ekana äänessä) Kuka pitää mistäkin  ;)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #13 : 17.12.08 - klo:21.54 »
Miten voin kirjautua root-tunnuksella ubuntuun, jotta saan täydet oikeudet kaikkiin juttuihin?
Mulla on nyt tunnus Jarkko ja mulla ei ole aivan kaikkia oikeuksia.

ubuntu on viritetty niin, että kaikki tarvittava onnistuu sudolla. jos ei onnistu, niin kyse on vaan omasta osaamattomuudesta. roottina kirjautuminen (graafiselle puolelle) on vaan typeryyttä.

Pitääkö se mennä tuolta käyttjistä ja jotenkin valita se, mää en tiedä.

tällaisissa tilanteissa minä yleensä kieltäydyn neuvomasta koska... rootin tunnusta ei ole mitään tarvetta tai syyta aktivoida ubuntussa. jos käyttäjä ei tiedä miten aktivointi tehdään, ei hänen oikeasti kannata tehdä sitä ja vastaavasti jos hän oikeasti tietää mistä on kyse ja miten se tehtäisiin, hän tajuaa olla tekemättä sitä.
Janne

Storck

  • Vieras
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #14 : 17.12.08 - klo:22.19 »


Pitääkö se mennä tuolta käyttjistä ja jotenkin valita se, mää en tiedä.

tällaisissa tilanteissa minä yleensä kieltäydyn neuvomasta koska... rootin tunnusta ei ole mitään tarvetta tai syyta aktivoida ubuntussa. jos käyttäjä ei tiedä miten aktivointi tehdään, ei hänen oikeasti kannata tehdä sitä ja vastaavasti jos hän oikeasti tietää mistä on kyse ja miten se tehtäisiin, hän tajuaa olla tekemättä sitä.

Täysin samaa mieltä  8)

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #15 : 18.12.08 - klo:15.47 »
Itse olen rakentanut systeemin siten, että käynnistyksen jälkeen tulee Päävalikko, josta voidaan kirjautua toiseen työtilaan "Pääkäyttäjänä" ja toiseen käyttäjätilaan "Muuna käyttäjänä". Kummallakin omat salasanat. Vain pääkäyttäjätilassa voidaan suorittaa ohjelmien asennukset, esim. synapticia ei edes näy muualla kuin "pääkäyttäjän työtilassa". "Muut käyttäjät" kyllä voivat yrittää mm. Ylläpido-->Päivitysten hallinnan---kautta asentaa ohjelmia mutta se ei onnistu, vaikka he kuin vahingossa kirjoittaisivat pääkäyttäjän salasanan.

Koko systeemin olen rakentanut siksi, ettei pojannulikat omin lupinsa asentele mitä tahansa moskaa koneeseen ilman että ovat kysyneet siihen luvan. Saattaa tuntua vähän monimutkaiselta mutta näin toimin koska alunperin satui luomaan kaksi erillistä käyttöliittymää.

Itselläni on kaksi käyttäjää, omani ja vierastili, molemmilla on pääkäyttäjä oikeudet mutta en kerro salasanaa kenellekkään. Ne jotka kirjautuvat vierastilille voi kyllä yrittää sudottaa tai asentaa softaa, mutta salasanan laittokohdassa menee sormi suuhun ;)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #16 : 18.12.08 - klo:15.56 »
Itselläni on kaksi käyttäjää, omani ja vierastili, molemmilla on pääkäyttäjä oikeudet mutta en kerro salasanaa kenellekkään. Ne jotka kirjautuvat vierastilille voi kyllä yrittää sudottaa tai asentaa softaa, mutta salasanan laittokohdassa menee sormi suuhun ;)

Samoin, :) mutta se salasanan laitto juttu ei hyväksy millään muulla käyttäjällä minun tai kenenkään muun salasanaa. Se on ainakin oletuksena, enkä tiedä voiko sitä muuttaa mitenkään. En kyllä haluakaan.

Oma kone oma tili ja muille vieras. Jonkun muun kone...no oma valinta miten on...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #17 : 18.12.08 - klo:19.43 »
Ei vierastilin sudot minun salasanaa hyväksy, vieras-käyttäjällä on pääkäyttäjä oikeudet ja oma salasana, en vain kerro sitä kenellekkään. (gdm on asetettu päästämään vieras sisään ilman salasanaa, joten salasanaa kysytään vain asentelun ja muun yhteydessä)
« Viimeksi muokattu: 18.12.08 - klo:19.46 kirjoittanut meizirkki »
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #18 : 18.12.08 - klo:20.38 »
Ei vierastilin sudot minun salasanaa hyväksy, vieras-käyttäjällä on pääkäyttäjä oikeudet ja oma salasana, en vain kerro sitä kenellekkään. (gdm on asetettu päästämään vieras sisään ilman salasanaa, joten salasanaa kysytään vain asentelun ja muun yhteydessä)

No tuo poikkeaa minun järjestelystäni. Vieraalla ei mitään erikoisempia oikeuksia ja salasanakin on helppo (ja muut tietävät sen), mutta silti gdm antaa käyttäjän kirjautua sisään jos tarvetta (säädin sen niin).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Root- tunnus
« Vastaus #19 : 18.12.08 - klo:21.13 »

Miksi moisia virityksiä muiden kuin oman itsen varalta. Meillä vain mulla on sudo-valtuudet, muiden perheenjäsenten tunnukset on luotu "oletusasetuksilla" ja he eivät missään nimessä pääse sössimään mitään. Linux on niin tehty. Ainoa muuttamani asia on poistaa oletuksena olevat lukuoikeudet kotihakemistoista.
Ainoa muistettavan asia on muistaa lukita oma tunnus, kun poistuu ruudulta.

Tarkennan, Itselläni on yksi käyttäjätunnus, jolla on sudo oikeudet. Muut tunnukset ovat oletusasetuksilla, myös omani, jolla työskentelen, tällä tunnuksella en pysty asentamaan mitään, eli aina pitää mennä toisella tunnuksella sisään, ja ainoastaan itse tiedän sen salasanan.    Eli suojaan konettani myös itseltäni.  Eikös nämä Ville ole periaatteessa samanlaiset asetukset meillä Seniorilla, Sinulla ja mulla, vai miten minun ajatukset nyt juoksee solmussa?
t.matti