Kirjoittaja Aihe: Ubuntu asennus ongelma  (Luettu 8606 kertaa)

joonasjoo

  • Vieras
Ubuntu asennus ongelma
« : 06.12.08 - klo:13.22 »
Joo olisi semmonen ongelma että kun yritän kokeilla ubuntua livenä cd-levyltä se jää kohtaan jossa se sanoo loading please wait... ja siinä ala puolella lukee BysyBox v 1.10.2 ja jotkin että kirjota komento riville ''help'' jos tarvitset apua. Siteen tulee näitä virhe sanomia noin 3 sek. välein:

[joku numero koodi joka vaihtui koko ajan] BUFFER 1/0 error on device sr0, logical blocl 178898 end_request: 1/0 error, dev sr0, logical sector 1431184

ois kiva jos joku auttas :)

Kemppih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #1 : 06.12.08 - klo:13.56 »
Hei, minulla on sama ongelma, en tehnyt sitten uutta aihetta.

Mutta tarkalleen ottaen, minulle ei tullut BusyBox tekstejä, minulle tuli vain
[123.974315] end_request: 1/0 error, dev sr0, sector 1431176
[123.974359] Buffer 1/0 error on device sr0, logical block 178897

ja tämä tuli sen jälkeen kun olin valinnut kielen suomeksi ja valitsin esittely vaihtoehdon. Sitten tuli tämä latausikkuna, missä on ubuntun logo, teksti ja latauspalkki, jonka jälkeen ylläoleva virheilmoitus.

Tietokoneessa ei pitäisi olla minun katsomani mukaan mitään piuhoja väärässä paikassa tai ei ollenkaan paikalla. Mutta ammattilainen en ole.
Ubuntun cd versio 8.10. CD:ssä ei naarmuja, aivan uusi.
« Viimeksi muokattu: 06.12.08 - klo:13.58 kirjoittanut Kemppih »

joonasjoo

  • Vieras
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #2 : 06.12.08 - klo:14.00 »
ja tämä tuli sen jälkeen kun olin valinnut kielen suomeksi ja valitsin esittely vaihtoehdon. Sitten tuli tämä latausikkuna, missä on ubuntun logo, teksti ja latauspalkki, jonka jälkeen ylläoleva virheilmoitus.

mullekkin tuli noi lautaus ikkunat ja sitten se virhe ilmotus..

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #3 : 06.12.08 - klo:21.27 »
Asennuslevyssä on kohta "tarkista levyn eheys" tai tuontapaista, kokeilkaa alkuun onko asennuslevyt kokonaan toimivia.

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #4 : 06.12.08 - klo:23.37 »
SATA-väyläiset CD/DVD-asemat käytössä ? Voisi olla myös joku SATA ongelma...
http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #5 : 06.12.08 - klo:23.43 »
Minulla teetti tuollasta kun oli dvd asema ide ja kiintolevy sata, vaihdoin dvd aseman ja ongelma poistui, varmaan silti halvempiakin konsteja en vaan jaksanut säätää.

Kemppih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #6 : 07.12.08 - klo:01.42 »
Minulla on kiintolevy SATA, ja CD/DVD asema IDE. Pitäisikö minun vaihtaa CD/DVD asema SATA:ksi, jos vaikka lainaisin joltain. Toimisiko tämä?
Oli miten oli, taidan testata jos löytyy, mutta kun vaihdan takaisin IDE CD/DVD aseman asennuksen jälkeen (jos asennus onnistuu), niin tunnistaako Ubuntuni tämän?


Edit:
Sain asennettua Ubuntun USB tikun kanssa. Ongelmia ei ilmennyt.
« Viimeksi muokattu: 07.12.08 - klo:03.49 kirjoittanut Kemppih »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #7 : 07.12.08 - klo:03.49 »
Hei, minulla on sama ongelma, en tehnyt sitten uutta aihetta.

Mutta tarkalleen ottaen, minulle ei tullut BusyBox tekstejä, minulle tuli vain
[123.974315] end_request: 1/0 error, dev sr0, sector 1431176
[123.974359] Buffer 1/0 error on device sr0, logical block 178897

ja tämä tuli sen jälkeen kun olin valinnut kielen suomeksi ja valitsin esittely vaihtoehdon. Sitten tuli tämä latausikkuna, missä on ubuntun logo, teksti ja latauspalkki, jonka jälkeen ylläoleva virheilmoitus.

Tietokoneessa ei pitäisi olla minun katsomani mukaan mitään piuhoja väärässä paikassa tai ei ollenkaan paikalla. Mutta ammattilainen en ole.
Ubuntun cd versio 8.10. CD:ssä ei naarmuja, aivan uusi.

Kuinkas kiintolevy?  Herjaa että luku ja kirjoituserror sr0 = on kyllä yleensä ensimmäinen  CD/DVD asema, mutta kuitenkin ilmoittaa jopa levyn sektorin mitä ei pysty hanskaamaan.    ???

Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #8 : 07.12.08 - klo:08.32 »
Uuden koneen asennuksen yhteydessä pamahti näyttöön vastaanvanlaisia virheilmoituksia (sr0:aan liittyviä). Ilmoitukset tulivat siis live-levyä käynnistettäessä (dvd/64-bit). Pitkän ajan (en kellottanut, mutta melko pitkältä se tuntui) kuluttua virheilmoitukset loppuivat ja live-levyn lataus jatkui. Saman suuntaisia ongelmia oli aikoinaan muistaakseni version 7.04 kanssa, joka muistaakseni valitti fd0:n I/O erroreista (levykeaseman, jota ei edes ollut). Myös silloin riitti pitkällinen odotus. Ehkä käynnistymisen yhteydessä yritetään ottaa käyttöön laitetta, jota ei ole edes läsnä? Ja ehkä yrityskertoja on melkoisen monta tai aikakatkaisut pitkiä? Minulle syntyi kumpaisessakin tapauksessa virheellinen kuva käynnistymisen epäonnistumisesta, vaikka järjestelmä loppujen lopuksi käynnistyikin aivan toimivana. Omassa tapauksessani selvisin siis kärsivällisyydellä.  :)

Edit: Minulla ei tosin ilmennyt ensimmäisessä viestissä mainittua BusyBoxia. Virheilmoitukset olivat aivan vastaavia.
« Viimeksi muokattu: 07.12.08 - klo:08.39 kirjoittanut sukke »

joonasjoo

  • Vieras
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #9 : 07.12.08 - klo:11.49 »
Mulla kyllä toimi vähän ennen kun tuli toi virhe ilmotus live cd mutta kun ubuntu ei löytny kiintolevyjä niin sammutin koneen ja kokeilin onko kaikki paikalla ja sitten käynnistin eikä se enää toiminiu  ;D

joonasjoo

  • Vieras
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #10 : 07.12.08 - klo:13.11 »
JEE!!!!! rupes toimimaan kun vaihoin kiintolevyn. ja hyvät joulut teille

joonasjoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Uusi ongelma ubuntun kanssa :(
« Vastaus #11 : 07.12.08 - klo:13.24 »
Eli kun yritän asentaa ubuntua ubuntu live seedee ei löydä kiintolevyjä :/ Missä vika ?

untrepid

  • Vieras
Vs: Uusi ongelma ubuntun kanssa :(
« Vastaus #12 : 07.12.08 - klo:13.26 »

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 662
    • Profiili
Vs: Uusi ongelma ubuntun kanssa :(
« Vastaus #13 : 07.12.08 - klo:14.21 »
Mikäli kovalevy on SATA-tyyppinen niin seuraava saattaa auttaa:
Syyllinen saattaa olla PC:n BIOS. Esimerkiksi kovalevyn asetuksissa pitäisi valita AHCI.
Tai joskus Ubuntu löytää kovalevyn vain joistain SATA-liittimistä.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #14 : 08.12.08 - klo:09.12 »
Yhdistin kaksi samantyylistä aihetta samalta käyttäjältä. Toinen oli ilmeisesti ratkaistu mutta toiseen (samaa ongelmaa käsittelevä) ei ollut merkattu mitään, joten onko tämä nyt kunnossa vai ei :) ?

korson ostari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #15 : 10.12.08 - klo:11.30 »
Asensin yöllä (viime) 8.10:n vanhaan työasemaan ja samat ongelmat oli kuin ketjun alussa on mainittu. CD:ltä asennus ei onnistunut. Livenä se kuitenkin suostui latautumaan, vaikka muutaman vastaavan herjan kaiuttikin. Työpöydän installointikuvakkeesta sain sitten asentumaan kovalevylle. Samoja I/O -herjoja tuli tästäkin, mutta asennus onnistui.

Kone oli HP xw4100 työasema, jotakuinkin tällainen http://www.ciao.co.uk/HP_Workstation_Xw4100__5806393#productdetail

Asennuksen jälkeen jäi vielä pieni ongelma DVD-rom -aseman kanssa. Kun asemaan laittaa levyn, ohjelma yrittää mountata sen heti. Ensin tulee kuitenkin virheilmoitus, jonka tarkaa muotoa en muista (enkä ole sen koneen ääressä),  mutta kymmenen sekunnin ja parin levykeaeman murahduksen jälkeen ikoni kuitenkin tulee työpöydälle ja asema toimii normaalisti.

Edit 2: Tässä em. virheilmoituksen teksti.

Koodia: [Valitse]
Bus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply.
Possible causes include: the remote application did not send a reply,
the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired,
or the network connection was broken.

K. O.

EDIT! Linkki vaihdettu, pitäisi olla tarkempana. SATA näyttää löytyvän tästäkin laitteesta...

K. O.
« Viimeksi muokattu: 10.12.08 - klo:23.39 kirjoittanut korson ostari »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #16 : 11.12.08 - klo:07.53 »
Eli jos asennuksen aikana ja sen jälkeenkin vielä dvd aseman kanssa työskennellessä tulee erroria niin pahasti haiskahtaa laitevialta ? Tosin en tiedä noista SATA puolen virheistä mitään. Onko mahdollista koittaa uutta cd asemaa ?

Micge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #17 : 16.12.08 - klo:11.51 »
Heip,

Ensimmäinen Ubuntu asennus ja ensimmäinen Linux kohta neljään vuoteen itsellä työn alla. Törmäsin samaiseen ongelmaan, ilmeisesti juuri SATA dvd-aseman takia. Ubuntu tulisi kakkos kovolle (IDE) ja minulla on toinen dvd-asema, mutta sekin on IDE ja emolla vain yksi IDE liitäntä, eikä kaapelin pituus riitä kovolle + dvd-aseman paikalle. Minulla ei ole USB muistitikkua, mutta 2gt kameran sd kortti on ja tietokoneessa kortinlukija, jonka luulisin saavan boottilistalle. Käsitystä onnistuuko asennus tätä kautta ennenkuin alan äheltämään?

EDIT: Okei, Ubuntu cd jäi asemaan ja tänään painoin koneen käyntiin töistä tullessa. 5-10 minuuttia myöhemmin kuljin huoneen ohi ja satuin vilkaisemaan ruudulle juuri kun error viestit loppuivat ja Ubuntu alkoi lataantua koekäyttötilaan. Siitä vaan asennus ja nyt pelaa moitteetta. Ilmeisesti ne SATA asemaan liittyvät virheilmoitukset ei sitten loppupeleissä meinaa yhtään mitään.
« Viimeksi muokattu: 16.12.08 - klo:19.48 kirjoittanut Micge »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #18 : 16.12.08 - klo:11.53 »
Ei käsitystä, mutta muistuttaisin, että jos asennus ei syystä tai toisesta onnistu tuota kautta, niin 2 gt:n USB-tikku maksaa kympin tai kaksi  ;)

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus ongelma
« Vastaus #19 : 16.12.08 - klo:12.00 »
Ei käsitystä, mutta muistuttaisin, että jos asennus ei syystä tai toisesta onnistu tuota kautta, niin 2 gt:n USB-tikku maksaa kympin tai kaksi  ;)

Pientä aiheesta poikkeamista.

Viime aikoina ovat hinnat olleet vielä huomattavasti paljon edullisempia. 2 GB:n tikun taitaa saada jo viiden euron tuntumaan ja 4 GB:nkin kympillä. Parilla kympillä on hyvin lähellä saada 16 GB:n tikun. Täytyykin lähteä tikkuostoksille, jos löytää nopean tikun edulliseen hintaan. Vanha 256 MB:n tikku alkaa olla hidas ja ahdas.  :D