Olen tässä tapellut jonkinlaisen Mysql-palvelimen (harjoitus) pystyyn, phpmyadminilla jopa päässyt kiinni, ja saanut aikaiseksi simppelin kannan, käyttäjän jne.
En kuitenkaan pääse toiselta koneelta phpmyadminilla manageroimaan (error 2003). Miksi? Samoin on hämärän peitossa, millä keinoin pääsisi itse _kantaa_käyttämään?
Pahinta tässä Linux (Ubuntukin) puolella on graafisten managerointityökalujen ja yleensäkin graafisten ohjelmien puute. Tähän päivään ei kuulu jossain syövereissä olevien kryptisten konffaustiedostojen räpeltäminen tekstieditorilla. Se on tuottamatonta touhua. Sama koskee ohjelmia yleensäkin. Paketinhallinta on hyvin hallittu, mutta sitten kun imutat jonkin nörtin kasaaman virityksen koneellesi, ei ole harmaintakaan aavistusta, miten sen saa edes käyntiin. Tältä osin ollaan kaukana minkäänlaisesta käytettävyydestä.
No, kumminkin olisi kiinnostusta tietää, olisiko jotain graafista ohjelmaa oikeasti tietokannan käyttöön? Kauaa tämmöisen kanssa ei jaksa leikkiä. Win-puolella ei tarvitse kuin ottaa ODBC:llä kantaan kiinni, ja edustaohjelmia on leegioittain, jos ei nyt sattuis huvittamaan sen koodaaminen itse. Senkin työkaluilla tekee lähes minuuteissa. Olisi kumminkin ollut mukava opetella tätäkin puolta, mutta ei enää jaksais kauheasti leikkiäkään.