Kirjoittaja Aihe: Mysql?  (Luettu 5013 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Mysql?
« : 04.12.08 - klo:21.42 »
Olen tässä tapellut jonkinlaisen Mysql-palvelimen (harjoitus) pystyyn, phpmyadminilla jopa päässyt kiinni, ja saanut aikaiseksi simppelin kannan, käyttäjän jne.

En kuitenkaan pääse toiselta koneelta phpmyadminilla manageroimaan (error 2003). Miksi? Samoin on hämärän peitossa, millä keinoin pääsisi itse _kantaa_käyttämään?

Pahinta tässä Linux (Ubuntukin) puolella on graafisten managerointityökalujen ja yleensäkin graafisten ohjelmien puute. Tähän päivään ei kuulu jossain syövereissä olevien kryptisten konffaustiedostojen räpeltäminen tekstieditorilla. Se on tuottamatonta touhua. Sama koskee ohjelmia yleensäkin. Paketinhallinta on hyvin hallittu, mutta sitten kun imutat jonkin nörtin kasaaman virityksen koneellesi, ei ole harmaintakaan aavistusta, miten sen saa edes käyntiin. Tältä osin ollaan kaukana minkäänlaisesta käytettävyydestä.

No, kumminkin olisi kiinnostusta tietää, olisiko jotain graafista ohjelmaa oikeasti tietokannan käyttöön? Kauaa tämmöisen kanssa ei jaksa leikkiä. Win-puolella ei tarvitse kuin ottaa ODBC:llä kantaan kiinni, ja edustaohjelmia on leegioittain, jos ei nyt sattuis huvittamaan sen koodaaminen itse. Senkin työkaluilla tekee lähes minuuteissa. Olisi kumminkin ollut mukava opetella tätäkin puolta, mutta ei enää jaksais kauheasti leikkiäkään.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #1 : 04.12.08 - klo:23.15 »
Tähän päivään ei kuulu jossain syövereissä olevien kryptisten konffaustiedostojen räpeltäminen tekstieditorilla. Se on tuottamatonta touhua.

Kuuluupas (IMHO) ja se se vasta nopeata ja helppoa useimmiten onkin. Opeteltavaa on joskus toki enemmän, mutta eihän se oppi ojaan kaada.

peran

  • Vieras
Vs: Mysql?
« Vastaus #2 : 05.12.08 - klo:08.33 »
Mysliin taitaa päästä käsiksi JDBC.

Tosin ihmettelen, miksi et pääsisi käyttämään kantaa suoraan phpmyadminilla, vaikkakin sillä on varsin rajoitettua kannan käyttäminen. (Siis omia lomakkeita ei pysty tekemään).

Sitten saattaa päästä käyttämään OpenOfficen Basella. Tosin siinä oli ainakin aikaisemmin sellainen bugi, joka koski nimenomaan mysliä. Ei tainnut pystyä myslikantoihin tekemään lomakkeita tai jotain sinne päin.

Tietenkin, jos ja kun koodaus onnistuu, niin myslikantoihin pääsee käsiksi php:llä.

Edit - jotain mätää on mysliasennuksessasi, kun toi errori 2003 näyttää seuraavaa.
Koodia: [Valitse]
#

Error: 2003 (CR_CONN_HOST_ERROR)

Message: Can't connect to MySQL server on '%s' (%d)

Olisikohan mysli unohtunut asentaa, vai oletko unohtanut myslin salasanan.

Edit - olethan asentanut paketin mysql-server
« Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo:08.42 kirjoittanut peran »

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #3 : 05.12.08 - klo:08.47 »
Tähän päivään ei kuulu jossain syövereissä olevien kryptisten konffaustiedostojen räpeltäminen tekstieditorilla. Se on tuottamatonta touhua.

Kuuluupas (IMHO) ja se se vasta nopeata ja helppoa useimmiten onkin. Opeteltavaa on joskus toki enemmän, mutta eihän se oppi ojaan kaada.

Tuossa kohtalaisen lähellä pyörii Linux-pohjainen laskentaklusteri, jossa on puolensataa prosessoriydintä, ja sen hallinta ja kuormituksen seuranta tapahtuu puhtaasti graafisesti ja etänä. Mutta se onkin ammattimainen ympäristö. Silloin kun tehtäväkenttään kuuluu paljon muutakin kuin jonkin linux-purkin ylläpito, eivät ne konffaustiedostojen käsin räpeltämiset ole mistään kotoisin. Sitten kun sieltä 60-luvun hämärästä on päästy päivänvaloon, ja käytetty työkaluja, joissa parametrointi on selkeän graafisen käyttöliittymän takana, ei sinne menneeseen ole paluuta. Nimim. VAX/VMS:n enteriä itsekin aikansa hakannut.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #4 : 05.12.08 - klo:09.01 »
Mysliin taitaa päästä käsiksi JDBC.

Tosin ihmettelen, miksi et pääsisi käyttämään kantaa suoraan phpmyadminilla, vaikkakin sillä on varsin rajoitettua kannan käyttäminen. (Siis omia lomakkeita ei pysty tekemään).

Sitten saattaa päästä käyttämään OpenOfficen Basella. Tosin siinä oli ainakin aikaisemmin sellainen bugi, joka koski nimenomaan mysliä. Ei tainnut pystyä myslikantoihin tekemään lomakkeita tai jotain sinne päin.

Tietenkin, jos ja kun koodaus onnistuu, niin myslikantoihin pääsee käsiksi php:llä.

Edit - jotain mätää on mysliasennuksessasi, kun toi errori 2003 näyttää seuraavaa.
Koodia: [Valitse]
#

Error: 2003 (CR_CONN_HOST_ERROR)

Message: Can't connect to MySQL server on '%s' (%d)

Olisikohan mysli unohtunut asentaa, vai oletko unohtanut myslin salasanan.

Edit - olethan asentanut paketin mysql-server


Jep, homma meni niin, että asensin 8.041 LAMP serverin + kokeeksi päälle Samban. Samba ja Apache pelittävät. Ja sitten vedin vielä desktopin siihen päälle, kun en enää todellakaan jaksa komento parametri parametri enter -systeemejä. Harjoitusserveriin _itseensä_ asennettu Phpmyadmin pelittää siis selaimeen localhost/phpmyadmin ja konffaamaan pääsee. Mysliin luotu käyttäjä, oikeudet, ja samalla pieni yhden taulun ja muutaman kentän kanta. Työasemakoneelta ei siihen kuitenkaan pääse Phpmyadminilla (hostin ip laitettu johonkin kirotun konfiguraatiofileen). Sitten toinen ihan lupaavan oloinen työkalu oli Mysql Admin, joka asentuu kuin ihan oikea ohjelma ;-), eli se löytyy päävalikosta ohjelmoinnin alta. Se kysyy jopa kirjautuessa hostin itse. Sekin onnaa servulta itseltään, kun naputtelee hostiksi localhost, mutta työasemalta ei taaskaan onnistu, vaan sama 2003 virhe tulee. Verkko pelittää, pingi pelaa, portti on oletus, palomuureja ei päällä,  mutta jostain vaan mättää. Servun Mysql:n parametroinnista en löydä mitään, mikä estäisi ? yhteyden työasemalta. Tässä vaiheessa ollaan.

peran

  • Vieras
Vs: Mysql?
« Vastaus #5 : 05.12.08 - klo:09.22 »
Ilmeisesti tietoturvasyistä oletusarvoisesti mysql kuuntelee vain localhostia, sillä...

Lainaus käyttäjältä: /etc/mysql/my.cnf
#
# Instead of skip-networking the default is now to listen only on
# localhost which is more compatible and is not less secure.
bind-address      = 127.0.0.1
#

En ole ko. konffifileeseen koskaan koskenut, kun en ole tarvinnut yhteyttä toisesta koneesta isäntäkoneen mysliin, joten en tiedä varmaksi kuinka ko. arvoa tulisi muokata. Lisäksi en tiedä myöskään graafista kikkaretta, jolla tuota arvoa voisi muuttaa.  :P

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #6 : 05.12.08 - klo:09.31 »
Ilmeisesti tietoturvasyistä oletusarvoisesti mysql kuuntelee vain localhostia, sillä...

Lainaus käyttäjältä: /etc/mysql/my.cnf
#
# Instead of skip-networking the default is now to listen only on
# localhost which is more compatible and is not less secure.
bind-address      = 127.0.0.1
#

En ole ko. konffifileeseen koskaan koskenut, kun en ole tarvinnut yhteyttä toisesta koneesta isäntäkoneen mysliin, joten en tiedä varmaksi kuinka ko. arvoa tulisi muokata. Lisäksi en tiedä myöskään graafista kikkaretta, jolla tuota arvoa voisi muuttaa.  :P

Heh heh, enpäs tuota bindia kiireessä hoksannut, se voisi olla juuri se. Takana koko hommassa olisi, että se servu olis lopullisesti  ilman desktoppia, ja koko sen hallinta sisäverkossa olisi etänä ja graafinen. Siihen voi olla vielä matkaa. No seuraavaksi sitten  pitäisi saada se itse kanta käyttöön, ja siihen liittyviä vinkkejä otetaan vastaan. Ei kait se itse tietokanta ole sentään tarkoitettu servulla käytettäväksi :P

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #7 : 05.12.08 - klo:09.41 »
Heh heh, enpäs tuota bindia kiireessä hoksannut, se voisi olla juuri se. Takana koko hommassa olisi, että se servu olis lopullisesti  ilman desktoppia, ja koko sen hallinta sisäverkossa olisi etänä ja graafinen. Siihen voi olla vielä matkaa.

Mitä serveriltä pitää tarkalleen ottaen hallita ja vieläpä graafisesti? Eikö se riitä että on kerran tunkannut kuntoon ja sitten toimii(tm).

No seuraavaksi sitten  pitäisi saada se itse kanta käyttöön, ja siihen liittyviä vinkkejä otetaan vastaan. Ei kait se itse tietokanta ole sentään tarkoitettu servulla käytettäväksi :P

Mitähän tämä tarkoittaa?


New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #8 : 05.12.08 - klo:12.21 »
Heh heh, enpäs tuota bindia kiireessä hoksannut, se voisi olla juuri se. Takana koko hommassa olisi, että se servu olis lopullisesti  ilman desktoppia, ja koko sen hallinta sisäverkossa olisi etänä ja graafinen. Siihen voi olla vielä matkaa.

Mitä serveriltä pitää tarkalleen ottaen hallita ja vieläpä graafisesti? Eikö se riitä että on kerran tunkannut kuntoon ja sitten toimii(tm).


Kiitos. Ajattelin tässä nyt esimerkiksi käyttäjien hallintaa, serverin kuormituksen seurantaa, ja kun se Mysql nyt on tietokantaserverohjelma, niin tietokantaahan sen on tarkoitus pyörittää. Joskus voi olla tarpeen lisätä taulu jne.


No seuraavaksi sitten  pitäisi saada se itse kanta käyttöön, ja siihen liittyviä vinkkejä otetaan vastaan. Ei kait se itse tietokanta ole sentään tarkoitettu servulla käytettäväksi :P

Mitähän tämä tarkoittaa?
[/quote]

Tietokantaserver, tässä tapauksessa Mysql hallitsee siis server-päätä, ja clienteillä siis sitä dataa sinne tietokantaan lisätään, käytetään, tehdään kyselyitä, raportteja, laskelmia jne. Tätä client-puolen edustaohjelmistotilannetta siis koetan selvitellä. Php:ä en koodaa itse. Win-puolella tietokantanaamari vaikkapa tallentajalle syntyy itse tehden helposti Visual Basicilla,  tai sitten suoraan esim Accessia käyttäen. Taka-ajatuksena tässä olisi siis saada itse "tuotanto" pyörimään, alkuunsa vaikka huonoillakin perustiedoilla ja esimerkkien voimalla. Se syvempi tietämys kun tulee sitten aina yleensä ajan kanssa.

BTW: Nyt sain etäyhteyden servuun MySQL Administrator ohjelmalla. PHPMyadminilla en edelleenkään.

EDIT!!! Ja näytti Mysql ODBC-ajurin ja connectin luomisen jälkeen onnistuvan itse kannankin tietojan esiin saaminen ainakin Windows-clientillä tuosta Ubuntu Mysql -serverillä olevasta harjoituskannasta. Eli siis kaikki serverillä periaatteellisesti pelaa. Nyt vaan säätöä, hallintaa ja myös sitten Ubuntu-clienttipuoli pelittämään. Kovasti siis siihen kaipailisin ohjelma/ajurineuvoja ja samoin säätö/hallintajuttuja itse serverille (tässä siis lähinnä graafisesti, joko itse serverkoneella tai mieluummin työasemalta hallittuna. Viimeksi viilataan sitten se turva sitä turvaa, ennen oikean datan laittamista servulle, sisäverkossa.
« Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo:13.46 kirjoittanut New_user »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #9 : 05.12.08 - klo:19.02 »
Kiitos. Ajattelin tässä nyt esimerkiksi käyttäjien hallintaa, serverin kuormituksen seurantaa, ja kun se Mysql nyt on tietokantaserverohjelma, niin tietokantaahan sen on tarkoitus pyörittää. Joskus voi olla tarpeen lisätä taulu jne.

Eihän tauluja nyt graafisesti mennä lisäämään! Tietokantamääritykset kirjoitetaan käsin jolloin ne voi kommentoida ja niitä pystyy helposti tutkimaan, muokkaamaan sekä tarvittaessa siirtämään toiseen ympäristöön. Lisäksi käsin kirjoittaminen on todennäköisesti nopeampaa kuin graafisen ohjelman käyttäminen.

Se syvempi tietämys kun tulee sitten aina yleensä ajan kanssa.

No pain, no gain... Se syvempi tietämys harvemmin tulee itsestään.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #10 : 05.12.08 - klo:19.40 »
Kiitos. Ajattelin tässä nyt esimerkiksi käyttäjien hallintaa, serverin kuormituksen seurantaa, ja kun se Mysql nyt on tietokantaserverohjelma, niin tietokantaahan sen on tarkoitus pyörittää. Joskus voi olla tarpeen lisätä taulu jne.

Eihän tauluja nyt graafisesti mennä lisäämään! Tietokantamääritykset kirjoitetaan käsin jolloin ne voi kommentoida ja niitä pystyy helposti tutkimaan, muokkaamaan sekä tarvittaessa siirtämään toiseen ympäristöön. Lisäksi käsin kirjoittaminen on todennäköisesti nopeampaa kuin graafisen ohjelman käyttäminen.

Se syvempi tietämys kun tulee sitten aina yleensä ajan kanssa.

No pain, no gain... Se syvempi tietämys harvemmin tulee itsestään.


Tänks!
No kyllä se tietämys tähän asti on tullut. Relaatiotietokannan perusteet on opiskeltu jo kauan kauan sitten, lisäarvoa ei nyt mulle kauheasti tuo se, että osaisin räpeltää jonkin spesifisen ympäristön hakemistosyövereissä tekstieditorin kanssa. Lopputulos on se joka ratkaisee. Mutta jottei pidettäisi vallan tyhmäna, niin v.92 oli ensimmäinen sarjaporttia lukeva ja kirjoittava ohjelma tehty n. 3 tuntia 40 minuuttia siitä, kun sain MS Programmers Reference Guiden käteen ekan kerran käteeni, ja kaikki oli tehtävä API-kutsuin, ja kun vielä mainitussa opuksessa oli virhe puskuriin tulleiden merkkien määrän sijaintikohdassa. Niin ja graafinen käyttöliittymäkin oli siinä ajassa tehtynä. Siinä sitä oli painia ja gainia  :)

Tuossa taulujen lisämisessä saatat olla kovastikin oikeassa, kokemukset näyttäkööt.

Tuossa alla on hyvä linkki sinne clienttipuolen sorvaamiseen. Itse laitoin tähän Ubuntu-läppäriin tuon Connector/ODBC:n ja hyvin näkyvät tästä kyselyt ja tallennukset serverille pelittävän.

http://www.linux.com/articles/60185

AION

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #11 : 08.12.08 - klo:14.05 »
Hei!

Itsekin sorvasin aika tyhjästä 0 tietämyksellä tuollaisen MySQL palvelimen pystyyn. Mysli tietäjä talosta löytyy ja hän tekee kannat kunhan vain saa GUIn :P

No tuo my.cnf oli itsellä se, jonka jälkeen sain kannan toimimaan OpenOfficella ja MySQL administratorilla.

OpenOfficella käytin JDBC:tä koska sen sain toimimaan :P
Accessilla muistaakseni ODBC:tä.

Tuo phpmyadmin toimii itsellä ihan vain sudo apt-get install phpmyadmin eikä mitään muuta. Olethan ottanut huomioon, että phpmyadmin ottaa localhostista yhteyden. Siis periaatteessa:
työasema --> phpmyadmin --> mysql, ja koska phpmyadmin on samalla palvelimella myslin kanssa, luulee se, että kutsu tulee localhostista.

Kokeile loitsua
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure phpmyadmin
Se vois conffata sen uusiks ja ehkä toimiskin jälkeenpäin. Outoa kyllä, että serverillä pääset sinne mutta et ulkoa...

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #12 : 08.12.08 - klo:17.51 »
Hei!

Itsekin sorvasin aika tyhjästä 0 tietämyksellä tuollaisen MySQL palvelimen pystyyn. Mysli tietäjä talosta löytyy ja hän tekee kannat kunhan vain saa GUIn :P

No tuo my.cnf oli itsellä se, jonka jälkeen sain kannan toimimaan OpenOfficella ja MySQL administratorilla.

OpenOfficella käytin JDBC:tä koska sen sain toimimaan :P
Accessilla muistaakseni ODBC:tä.

Tuo phpmyadmin toimii itsellä ihan vain sudo apt-get install phpmyadmin eikä mitään muuta. Olethan ottanut huomioon, että phpmyadmin ottaa localhostista yhteyden. Siis periaatteessa:
työasema --> phpmyadmin --> mysql, ja koska phpmyadmin on samalla palvelimella myslin kanssa, luulee se, että kutsu tulee localhostista.

Kokeile loitsua
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure phpmyadmin
Se vois conffata sen uusiks ja ehkä toimiskin jälkeenpäin. Outoa kyllä, että serverillä pääset sinne mutta et ulkoa...

Mjoo, tässä hötäkässä on tullut tehtyä lapsellisia virheitä, kun menin periaatteella latvasta puuhun. Kaikissa netin keskustelupalstojen ohjeessa kun lukee "Selaimeen /localhost/phpmyadmin  niin pelittää." No, etänähän tuo  tietysti menee "selaimeen /serveri/phpmyadmin niin pelittää." ja tuossa tietysti serveri -sanan paikalle serverikoneen nimi tai ip. Ite en ole harjoitusserverillä muuttanyt my.cnf:stä muuta kuin tuon kuuntelevan ip:n serverin ip:ksi. Phpmyadminilla olen toistaiseksi käpistellyt tuota. Samalla olen vilkuillut konffeja netistä erilaisille käyttäjämäärille. Kyllä tuo Connector/ODBC toimii myös Ubuntulla, kun tekee sen linkin mukaisen linux.comin ohjeen mukaan. JDBC:ä kokeilen vaikka toisella client-koneella.

Pitkä tie olisi varmaan oppia käyttämään kantaa (tai edes selata) weppipohjaisesti, kun se vaatisi varmaan sitä PHP-osaamista, ja kun sitä ei ole. Winkkupuolella olen tehnyt jotain myös periaatteetteella kannasta weppiin. Mysli tarjoaisi kuitenkin aika hyvän alustan. Monet foorumit, ehkä tämäkin, on MySQL:n avulla toteutettu  :-\

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #13 : 08.12.08 - klo:22.32 »
Mysli tarjoaisi kuitenkin aika hyvän alustan. Monet foorumit, ehkä tämäkin, on MySQL:n avulla toteutettu  :-\

Juu aika hyvän:

http://monty-says.blogspot.com/2008/11/oops-we-did-it-again-mysql-51-released.html

Muitakin on olemassa:

http://www.postgresql.org/

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #14 : 09.12.08 - klo:13.22 »
Muitakin on olemassa:

http://www.postgresql.org/

Silloin kun minä harjoittelin tietokantojen käyttämistä niin MySQL:n suuntaan ei kannattanut edes katsoa koska PostgreSQL oli huomattavasti parempi SQL:n opiskeluun. Nykyään tilanne taitaa olla tasoittunut ainakin silloin käyttämieni kriteerien osalta.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mysql?
« Vastaus #15 : 09.12.08 - klo:20.42 »
Muitakin on olemassa:

http://www.postgresql.org/

Silloin kun minä harjoittelin tietokantojen käyttämistä niin MySQL:n suuntaan ei kannattanut edes katsoa koska PostgreSQL oli huomattavasti parempi SQL:n opiskeluun. Nykyään tilanne taitaa olla tasoittunut ainakin silloin käyttämieni kriteerien osalta.


Mulle Linux-maailma on aika uusi, joten ei ole kanttia paljoakaan ottaa kantaa. Ne jotka ovat puuhanneet pidempään tietävät varmaan paremmin. Tässä on itsellä, pääsääntöisesti vapaa-ajalla, tarkoitus tutustua asioihin Linuxin puolella, ja ilokseni olen saanut todeta, että huimasti on menty eteenpäin desktop-käyttäjää ajatellen. Tietokannoista kummallakin on varmaan paljon käyttäjiä. Jostain olin lukevinani, että MySQL:n (pitäis varmaan lausua myy-sql koska My on kehittäjän tyttären nimi) kärsivän jostakin painolastikoodista, ja toisen tyttären, Marian mukaan ristityn pitäisi olla jo betavaiheessa. No, mitä luultavimmin siedettävän kokoiset muutaman taulun tietokannat ovat käyttökelpoisia tämän My:n allakin.  Onhan MySQL tietämäni mukaan käytössä aika vaativissakin paikoissa.