Kirjoittaja Aihe: Ubuntun tekstieditorit  (Luettu 14427 kertaa)

Gaylord Swensson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Ubuntun tekstieditorit
« : 11.03.06 - klo:19.54 »
Yksinkertainen kysymys,johon varmasti löytyy vastaus.Ubuntu 5.10 tekstieditorit,mitä niitä löytyy.Ainakin vanha VI löytyi? :P

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #1 : 11.03.06 - klo:20.05 »
VI VI VI on pedon luku, suosittelen Emacsia :) Nano on kanssa tekstinkäsittelyohjelmien aatelia. Ja dapperiin tulevat uudistukset geditissä on aikas hienoja, yhdistelty monien tekstieditorien parhaita puolia ja ominaisuuksia riittää. Mitä näitä muita leafpadia ja sellasia, en oo tarkemmin tutustunut.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

villejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
  • Sorsa?
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #2 : 11.03.06 - klo:20.07 »
taitaa olla vim(siis vi on vain alias vimiin, tarkentakaa jos olen väärässä?).. nano, gedit ja varmaan muitakin, ei voi muistaa. IMHO vim noista paras  8)

ufc

  • Vieras
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #3 : 11.03.06 - klo:20.10 »
fedorasta tuttu "joe" kanssa tekee tehtävänsä. 

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #4 : 11.03.06 - klo:20.11 »
VI VI VI on pedon luku, suosittelen Emacsia :)

ja-hah, sota alkakoon ;) siis totta kai vim on paras, mutta löytyyhän tuolta repoista vaikka mitä, komentoriville vim, emacs, jed, joe, elvis, nano, vile, ym. graafiselle puolelle tarjonta taitaa olla vielä laajempaa.

mutta eikös tuolla synapticissa ole oma osuus tekstieditoreille?
Janne

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #5 : 11.03.06 - klo:21.26 »
VI VI VI on pedon luku, suosittelen Emacsia :)

Niin, onhan emacsillekin tehty kunnollinen editori: viper. Ilman sitä pitää vähintään siirtää control oikealle paikalleen CapsLock-näppäimen tilalle ja silloinkin voi valmistautua jännetupin tulehduksiin ;)

Lainaus
Nano on kanssa tekstinkäsittelyohjelmien aatelia.

Sinäkin suosittelit jo emacsia ja itse olen vimin kannalla joten mikä nostaa nanon aateliin? Itse en ole tainnut käyttää sitä koskaan joten minulla ei varsinaisesti ole mitään tietoa siitä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #6 : 11.03.06 - klo:21.32 »
Sinäkin suosittelit jo emacsia ja itse olen vimin kannalla joten mikä nostaa nanon aateliin? Itse en ole tainnut käyttää sitä koskaan joten minulla ei varsinaisesti ole mitään tietoa siitä.

ei sitä oikeasti nostakaan mikään muu kuin se, että aloittelijakin osaa käyttää sitä. se on vapaa kopio picosta.
Janne

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #7 : 11.03.06 - klo:21.49 »
Nanoa tulee siksi käytettyä kun se on suhteellisen kevyt (lue: käynnistyy sitten samantien) eli aika täydellinen nopeisiin konffi-filujen säätelyihin. Yksinkertainen se on toki, mutta tekee työnsä ja löytyy oikeastaan jokaisesta linuxista.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #8 : 11.03.06 - klo:22.01 »
Vim on minunkin valintani. Kevyt ja erittäin monipuolinen.

vepe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #9 : 11.03.06 - klo:23.04 »
Jatkanpa tähän, kun asia aiheeseen liittyy.

Eli jos tunnette exe -maailmasta Crimson Editorin? Vastaavia editoreita linuxille?

Ominaisuudet joita tarvitsen:
- autom. sisennykset
- välilehdet
- kevyt
- projektit ois kiva
- rivinumerot
- php/c/c++/java värikoodaus, php tärkein
- muut pienet mutta hyödylliset ominaisuudet :p

Ja toinen ohjelma josta olisin iloinen: TopStylen veroinen CSS editori.

Mitä löytyy / mitä te käytätte?

villejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
  • Sorsa?
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #10 : 11.03.06 - klo:23.19 »
html, php ja css tiedostot bluefish nimisellä ohjelmalla,
c/c++ ja muut ojelmoinnit vim tai gedit ohjelmilla(dapperin gedit sisältää loistavan snipplet(tai jotain  :P) nimisen plugin, suomeksi tais olla ton nimi tekstinpätkien  ;)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #11 : 11.03.06 - klo:23.26 »
Eli jos tunnette exe -maailmasta Crimson Editorin? Vastaavia editoreita linuxille?

en tunne muuten kuin nimeltä.

Ominaisuudet joita tarvitsen:
- autom. sisennykset
- välilehdet
- kevyt
- projektit ois kiva
- rivinumerot
- php/c/c++/java värikoodaus, php tärkein
- muut pienet mutta hyödylliset ominaisuudet :p

proijekteja lukuunottamatta nuo löytyvät kyllä melkein jokaisesta editorista mm. vimistä ja geditistä. ohjelmointikäyttöön suosittelisin kyllä joko vimin tai emacsin opettelemista, jos käynnistysnopeudella on väliä, niin sitten vim. noista on molemmista 'graafiset' versiot ja olen kyllä kuullut ihmisten hehkuttavan sciteä. joskus kun testailin, niin kyllähän se ihan hyvältä vaikutti, mutta ei siinä ollut mitään mikä olisi saanut minut vaihtamaan siihen (siinä kai on sessiot joilla voi jollain tapaa leikkiä projekteja).

Ja toinen ohjelma josta olisin iloinen: TopStylen veroinen CSS editori.

Mitä löytyy / mitä te käytätte?

topstylestä en tunne edes nimeä :) kaikkeen webbipuolen hommaan minä olen käyttänyt bluefishia. se on melko kevyt ja sillä onnistuu kaikki mitä ylipäätään webbipuolella tarvitsen.
Janne

vepe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #12 : 11.03.06 - klo:23.42 »
Otanpa tuon bluefishin kokeiltavaksi..

Ensivaikutelma saa kyllä ikävöimään noita tuttuja ja turvallisia mainitsemiani ohjelmia..
Käyttöliittymän ulkonäky, karuus ja asettelu ei ainakaan aiheuta sellaista "wow" -reaktiota, mutta tottumiskysymyksiähän nämä ovat.

Jos windowsia käyttää niin ainakin TopStyleen kannattaa tutustua  ;)

Ja tosiaan yksi mielipide vielä (ei ole tarkoitus aloittaa mitään sotaa mutta sanon vaan): En keksi yhtään syytä alkaa käyttämään ei-graafista editoria.
« Viimeksi muokattu: 11.03.06 - klo:23.43 kirjoittanut vepe »

vepe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #13 : 12.03.06 - klo:00.03 »
cssed näköjään hiukan TopStyleä vastaava css -editori. Harmi, että käyttöliittymä häviää 100 - 0 Topstylelle  :-\

Gaylord Swensson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #14 : 12.03.06 - klo:00.08 »
Kiitoksia vastauksista.Ei ollut näköjään vaikea saada keskustelua aikaiseksi.Valitsin tuon nanon.En oikein pitänyt tuosta VI.stä,vaikutti vähän..,en uskalla sanoa.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #15 : 12.03.06 - klo:00.30 »
Toi nano oli kyllä lähinnä heitto, tietysti siinä on kaikki tärkeimmät. Jos sitten jossain välissä tulee tunne, ettei sillä pysty tekemään ihan kaikkea, niin vaihtaa sitten editoria. Automaattiset sisennykset on sellainen ominaisuus mikä käytännössä koodia vääntäessä on pakko olla.  Emacsia tosiaan itse käytän, jos pitää jotain monimutkaisempaa tehdä, yleensä tulee ajettua sitä x-ikkunassa, kun ei ole koskaan tullut opeteltua kaikkia näppäinoikoteitä.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

villejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
  • Sorsa?
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #16 : 12.03.06 - klo:01.26 »
jos kiinnostaa opetella vim:in käyttöä kannattaa tutustua vimtutor ohjelmaan, eli konsolissa vaan kiirjoitat vimtutor, harmi vaan kun toi on englanniksi :-\

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #17 : 12.03.06 - klo:01.41 »
Sinäkin suosittelit jo emacsia ja itse olen vimin kannalla joten mikä nostaa nanon aateliin? Itse en ole tainnut käyttää sitä koskaan joten minulla ei varsinaisesti ole mitään tietoa siitä.
ei sitä oikeasti nostakaan mikään muu kuin se, että aloittelijakin osaa käyttää sitä. se on vapaa kopio picosta.

Eli suomeksi sanottuna se ei ole juuri mitään eikä todellakaan kuulu editorien aateliin (mikä suurempien sotien välttämiseksi voidaan määritellä emacs- ja vi-sukuisten editorien muodostamaksi joukoksi ;)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #18 : 12.03.06 - klo:10.01 »
Eli jos tunnette exe -maailmasta Crimson Editorin? Vastaavia editoreita linuxille?

en tunne muuten kuin nimeltä.

Ominaisuudet joita tarvitsen:
- autom. sisennykset
- välilehdet
- kevyt
- projektit ois kiva
- rivinumerot
- php/c/c++/java värikoodaus, php tärkein
- muut pienet mutta hyödylliset ominaisuudet :p

proijekteja lukuunottamatta nuo löytyvät kyllä melkein jokaisesta editorista mm. vimistä ja geditistä. ohjelmointikäyttöön suosittelisin kyllä joko vimin tai emacsin opettelemista, jos käynnistysnopeudella on väliä, niin sitten vim. noista on molemmista 'graafiset' versiot ja olen kyllä kuullut ihmisten hehkuttavan sciteä. joskus kun testailin, niin kyllähän se ihan hyvältä vaikutti, mutta ei siinä ollut mitään mikä olisi saanut minut vaihtamaan siihen (siinä kai on sessiot joilla voi jollain tapaa leikkiä projekteja).

Ja toinen ohjelma josta olisin iloinen: TopStylen veroinen CSS editori.

Mitä löytyy / mitä te käytätte?

topstylestä en tunne edes nimeä :) kaikkeen webbipuolen hommaan minä olen käyttänyt bluefishia. se on melko kevyt ja sillä onnistuu kaikki mitä ylipäätään webbipuolella tarvitsen.

Itse etsin myös jonkin aikaa yhtä hyvää korviketta  Crimson Editorille. Aika monta editoria testasin, joista ehkä paras oli SciTE,  mutta se vaan on pirun raskas ohjelma. Sitten vaihdoin Gnomen KDE:hen ja ylläri! KDE:n perus editori Kate:han on aivan loistava! Siitä löytyy kaikki tarvitsemani ominaisuudet ja tämä on ensimmäinen testaamistani, jos osaa kunnolla näyttää HTML:n ja PHP:n väritykset yhtä aikaa kunnolla.

Crimson Editorissa tykkäsin myös sen sisään rakennetusta FTP:stä. Kätevä kun tekee pieniä korjauksia www-sivuille. Mutta Kate Konquerorin kanssa hoitaa saman itseasiassa vielä näppärämmin. SFTP -ja FTP-palvelimet voi avata normaalisti tiedosto selaimessa sieltä avata suoraan Kateen, josta taas voi tallentaa muokkaukset suoraan etätiedostoon.

Kateen on myös integroitu kivasti komentorivi. Ihan näppärä mm. Perlin ja Pythonin kanssa.

Itse asiassa tykkään tästä jo enemmän kuin Crimson editorista ;) Kerkesin jo hetken pelätä että en löydä hyvää korviketta sille ollenkaan Linux maailmasta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #19 : 12.03.06 - klo:12.09 »
jos kiinnostaa opetella vim:in käyttöä kannattaa tutustua vimtutor ohjelmaan, eli konsolissa vaan kiirjoitat vimtutor, harmi vaan kun toi on englanniksi :-\

tähän nyt vielä kaikille muistutukseksi:


ja ihan oikeasti en ole kyllä vielä törmännyt yhteenkään graafisella puolella toimivaan editoriin (teitysti vimin ja emacsin graafisia versioita lukuunottamatta) joka tarjoaisi yhtä tehokkaat editointimahdollisuudet kuin vim tai emacs.

[edit]
vimin opiskelusta vielä. vaikka vimtutor opettaakin editorin peruskäytön, ei se tarkoita, että kaikki ominaisuudet olisivat vielä hanskassa, läheskään. lisäoppia voi saada esim. vimbookista. emacsin opetteluresursseista en valitettavasti tiedä, mutta joku muu paikannee tässä kohtaa...
« Viimeksi muokattu: 12.03.06 - klo:12.30 kirjoittanut janne »
Janne