Kirjoittaja Aihe: Ubuntun tekstieditorit  (Luettu 14425 kertaa)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #40 : 01.06.06 - klo:22.23 »
Bonus tässä on mielestäni lukuisat laajennusmahdollisuudet, eli esim. tekstipohjainen selain, irc, IM, maili, news ja varmaan aika paljon muutakin.
Öö? Mitä noilla tekee tekstieditorissa? :D

Itsekkin olen tykästynyt Vimiin, vaikka en sen ominaisuuksia kovin laajalti osaa, niin on se silti ihan näppärä ja se löytyy joka shellistä mitä olen käyttänyt.

Siihen liittyen voisinkin kysyä, että miten tuohon Vimiin saa koodin värjäyksen? Futuronin shellissä kun sellainen oli, niin haluaisin vastaavan nyt itsellenikin.


juyli

  • Vieras
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #41 : 01.06.06 - klo:22.39 »
(integrointi editoriin ei ole siis välttämätöntä)

Ei tokkiinsa, mutta voi olla joissain tapauksissa hyvinkin näppärää.

??? Voisitko yksilöidä, missä integrointi olisi parempi vaihtoehto kuin reilu moniajon hyödyntäminen?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #42 : 01.06.06 - klo:22.49 »
Siihen liittyen voisinkin kysyä, että miten tuohon Vimiin saa koodin värjäyksen? Futuronin shellissä kun sellainen oli, niin haluaisin vastaavan nyt itsellenikin.

eikös se ole oletuksenä päällä? ei näköjään...

siis vimin globaalit asetukset löytyvät tiedostosta /etc/vim/vimrc ja käyttäjän omat asetukset ovat tiedsotossa ~/.vimrc. koodin värjäyksen asettaa päälle jommasta kummasta tiedostosta löytyvä rivi, jolla lukee syntax on.

erikoisempia värjäyksiä saa asennettua erikseen, hakemalla niitä varten luotuja tiedostoja tai luomalla niitä itse.

Janne

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #43 : 01.06.06 - klo:22.58 »
Siihen liittyen voisinkin kysyä, että miten tuohon Vimiin saa koodin värjäyksen? Futuronin shellissä kun sellainen oli, niin haluaisin vastaavan nyt itsellenikin.

eikös se ole oletuksenä päällä? ei näköjään...

siis vimin globaalit asetukset löytyvät tiedostosta /etc/vim/vimrc ja käyttäjän omat asetukset ovat tiedsotossa ~/.vimrc. koodin värjäyksen asettaa päälle jommasta kummasta tiedostosta löytyvä rivi, jolla lukee syntax on.

erikoisempia värjäyksiä saa asennettua erikseen, hakemalla niitä varten luotuja tiedostoja tai luomalla niitä itse.


Jea, kiitoksia. Minulle riittää kun se värjää php:n ;)

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #44 : 02.06.06 - klo:06.10 »

Kysyn, kun ei näitä kaikkia ehdotettuja/kehuttuja voi testata: Mikä sopii parhaiten java-koodin kirjoittamiseen (vaikka kaikki joita testasin, kaikki  näyttävän osaavan värittää koodin) ja koodin ajamiseen? Ja jos jollakulla on kokemuksia, miten se editori konffataan toimimaan javan kanssa?

Java vain siksi, että joudun/pääsen opettamaan juuri sillä.

IntelliJ IDEA

Maksaa, mutta hyvästä kannattaakin maksaa.


raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #45 : 02.06.06 - klo:08.15 »
Anjuta on minusta selkeästi ykkönen! (tosin toimii kai vain Gnome ympäristössä).
Se on oikeasti C/C++ IDE, mutta siltä taipuu erinomaisesti myös vaikkapa Perl,
luulisin että on ihan kiva myös Javan (yök) kanssa painiessa.
Minen C/C++:lla tee mitään, mutta käytään silti Anjutaa joka päivä.
Enimmäkseen Perlliä me puhellaan Anjutan kanssa, toisinaan myös HTML/CSS:ää vaikka sitä varten onkin Bluefish Anjutan kaverina.
Anjutan värikoodaus värittää virheet hienosti jos niitä nyt joskus sattuu ilmenemään. :)
Sisäänrakennettu terminaali, debuggeri .. ja ties vaikka ja mitä, eikä ole kuitenkaan kovin raskas.
http://anjuta.sourceforge.net/

Vim-käyttäjien kannattaa kokeilla Cream:ia.
Se on Vim "konfiguraatio" jonka tarkoitus on olla helppokäyttöisempi kuin Vim, ja sitä se onkin, selkeästi.
http://cream.sourceforge.net/

Tea on erittäin hyvä editori moneen tarkoitukseen.
http://tea.linux.kiev.ua/


Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #46 : 02.06.06 - klo:10.46 »
Anjuta on minusta selkeästi ykkönen! (tosin toimii kai vain Gnome ympäristössä).

anjuta on ihan OK IDE ja sillä on toimii kätevästi yhteen gladen kanssa GTK+ softaa tehtäessä. najuta toimii kyllä missä tahansa ympäristössä, kunhan tarvittavat riippuvuudet on asennuttuna järjestelmään.

kdevelop on vastaava ja hitusen monipuolisempikin IDE kde-ympäristöön, mutta syystä tai toisesta olen pitänyt enemmän anjutasta.

Anjutan värikoodaus värittää virheet hienosti jos niitä nyt joskus sattuu ilmenemään. :)

aivan kuten missä tahansa editorissa jossa on värikoodaus.
C/C++ puolella tuoss on kyllä code completion jota joskus kaipailin, mutta niin taitaa olla vim 7.0:ssakin ;)

Sisäänrakennettu terminaali, debuggeri .. ja ties vaikka ja mitä, eikä ole kuitenkaan kovin raskas.

varsinaisestihan noita ei ole sisäänrakennettu vaan en on joko vain ulkoisia palkoita jotka on integroitu käyttöliittymään tai käyttöliittymiä kokonaan ulkoisille ohjelmille. anjutan 'debuggeri' ei toimi, ellei gdb ole asennettuna.

tosin olen tässä itse odotellut anjutan 2.x-sarjan muuttumista vakaaksi, sillä se vaikuttaa jo todella hyvältä. siinä pystyy vaihtamaan editorikomponentinkin halumakseen (vaikka sitten emacsiin tai vimiin).
Janne

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntun tekstieditorit
« Vastaus #47 : 02.06.06 - klo:11.29 »
tyhmä kysymys: miten saan vimin auki graafisessa tilassa? tarkoittaako se, että avaan pääteohjelman graafisessa tilassa ja kirjoitan vim? ???
Kyllä.

No ei nyt ihan näinkään.

Luultavasti tässä tarkoitettiin hiirivetoisella käyttöliittymällä varustettua vimiä. Asennapa paketti gvim, niin se pitäisi löytyä tämän jälkeen tuolta Sovellukset valikosta.

Tuo gvim on nyt vain virtuaalipaketti ja jos käytät gnomea, niin pitäisi riittää kun asennat vain tuon vim-gnome-paketin. http://packages.ubuntulinux.org/dapper/virtual/gvim

Mikko

Mikko Saarinen