Kirjoittaja Aihe: Linux Pekalle  (Luettu 22634 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #40 : 25.11.08 - klo:14.02 »
Gmail = GoogleMail ... sivun alalaidassahan voi luoda tilin, jolloin saa sähköpostin. Vai onko tämän tekemiseen jokin este?
Ei siihen muuta estettä ollut kuin minun tyhmyyteni. Koska olen vuosia Gmailia käyttänyt, tuijotan melkein vain "Inboxia".  Siinä on mahdollisuus kutsua gmailiin sähköpostiosoitteellinen. Jos etsii yleisen aloitussivun niin sieltä löytyy näköjään mahdollisuus luoda tunnus sähköpostiosoitteettomallekin (onpa sana)  :P

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #41 : 25.11.08 - klo:16.31 »
Pekalla ei tietenkään vielä ole laajakaistaa tai mokkulaverkkoa. Niiden mukana tulee yleensä postipalvelin. Ihan vain demotarkoituksessa tekisin Pekalle postin johonkin ilmaiseen palveluun (mikään ei ole ilmaista ...). Minulla on GoogleMail, mutta siihen voi kutsua vain jo palvelun omaavan.

Mihin posti Pekalle?

Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Jos Gmail = GoogleMail, niin sivun alalaidassahan voi luoda tilin, jolloin saa sähköpostin. Vai onko tämän tekemiseen jokin este?

Ei ole estettä. Kaikki voi rekisteröityä. Minäkään en olisi GMail käyttäjä jos sinne ei kaikki pääsisi.

EDIT: Nah... fossiililla olikin jo vastaus...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

walterboy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #42 : 30.11.08 - klo:20.00 »
On näköjään muokannut palveluaan siitä kun minä siihen tartuin.

Vaivaista on vanhuksen tie, yritin kaksi kertaa polttaa md5-tarkistettua Ubuntu 8.401 desktop isoa. Molemmilla kerroilla "Data raidassa 1 eroaa alkuperäisestä"  >:(

Linuxien poltto-ohjelmat ovat surkeita, Täytynee kääntyä Neron puoleen!

Minusta ainakin Brasero on helppokäyttöinen poltto-ohjelma jolla en ole juurikaan saanut virheilmoituksia(olen yleensä valinnut hitaamman polttonopeuden, 16X on hyvä:)

walterboy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #43 : 30.11.08 - klo:20.03 »
Pekalla ei tietenkään vielä ole laajakaistaa tai mokkulaverkkoa. Niiden mukana tulee yleensä postipalvelin. Ihan vain demotarkoituksessa tekisin Pekalle postin johonkin ilmaiseen palveluun (mikään ei ole ilmaista ...). Minulla on GoogleMail, mutta siihen voi kutsua vain jo palvelun omaavan.

Mihin posti Pekalle?

Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Jos Gmail = GoogleMail, niin sivun alalaidassahan voi luoda tilin, jolloin saa sähköpostin. Vai onko tämän tekemiseen jokin este?
Jokin vuosi sitten pystyi vain kutsun kautta luomaan Gmail-tilin. Nykyään se onnistuu "kutsumattomillekin vieraille":)

Ei ole estettä. Kaikki voi rekisteröityä. Minäkään en olisi GMail käyttäjä jos sinne ei kaikki pääsisi.

EDIT: Nah... fossiililla olikin jo vastaus...

ubuntu-linux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #44 : 10.12.08 - klo:22.49 »
On näköjään muokannut palveluaan siitä kun minä siihen tartuin.

Vaivaista on vanhuksen tie, yritin kaksi kertaa polttaa md5-tarkistettua Ubuntu 8.401 desktop isoa. Molemmilla kerroilla "Data raidassa 1 eroaa alkuperäisestä"  >:(

Linuxien poltto-ohjelmat ovat surkeita, Täytynee kääntyä Neron puoleen!

Minusta ainakin Brasero on helppokäyttöinen poltto-ohjelma jolla en ole juurikaan saanut virheilmoituksia(olen yleensä valinnut hitaamman polttonopeuden, 16X on hyvä:)
k3b on hyvä polttamiseen myös. Se on melkein yhtä hyvä kuin nero (tai parempikin kenties) :)
Tulikohan kirotusvirheitä...

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #45 : 11.12.08 - klo:17.17 »
k3b on tässä ketjussa taidettu mainita jo 8 kertaa  ;)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

hifisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #46 : 11.12.08 - klo:21.03 »
Pekka kävi sunnuntaina. Tutustui "uuteen" tietokoneeseen ja sen käyttöön Xubuntulla. Hiiren kanssa hommaaminen hieman hankalaa kun on outo vehje. Muutoin hän sopeutuu toimintaympäristöön hyvin. Kiva!

Linuxin viritys on minulla kesken kun olen hidas ja osallistuin välillä Espanjan sisällissotaan (WinSPWW2).



Itse kun laittaa ensiasetukset kuntoon ja päivitykset automaattiseksi. Käyttöopastus parin kaljapullon ja malporopaketin avulla, niin kyllä ne oppii. Vaikka Slackin, tosin se jo vaatii enemmän kaljaa ;D

Alkuperäiseen kysymykseen; Ubuntu tai Xubuntu.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #47 : 11.12.08 - klo:21.16 »
Yleisesti ottaen kaikki ns.poltto-ohjelmat ovat vain graafisia käyttöliittymiä merkkipohjaiselle polttosoftalle, joka kaikissa on sama. K.o ohjelmien omat kämmit ovat oma lukunsa, mutta jos tuntuu, että kaikilla ohjelmilla tulee sutta on syytä kokeilla hitaampaa polttoa tai uutta polttavaa asemaa. Optisten asemien kestoikä tuntuu lyhentyneen viime vuosina ja on nykyään sietämättömän lyhyt, keskimäärin alle viisi vuotta. Eli huonoimmat yksilöt kypsyvät jo vuodessa tai kahdessa.

Minä saan itse vakio Braserolla ihan hyviä paistoksia aikaiseksi. Nopeutena on noin 10x.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #48 : 11.12.08 - klo:21.26 »
Minä saan itse vakio Braserolla ihan hyviä paistoksia aikaiseksi. Nopeutena on noin 10x.
T:Jallu59

Mulla on toiminut Brasero lähes täydellisesti siihen asti, kunnes asensin 8.10.  Sen jälkeen alkoi tulemaan ongelmia enemmän kuin tarpeeksi, ja vaihdoin tilalle K3B, ja se on tähän asti toiminut aivan ok.
t.matti

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #49 : 11.12.08 - klo:21.33 »
Minä saan itse vakio Braserolla ihan hyviä paistoksia aikaiseksi. Nopeutena on noin 10x.
T:Jallu59

Mulla on toiminut Brasero lähes täydellisesti siihen asti, kunnes asensin 8.10.  Sen jälkeen alkoi tulemaan ongelmia enemmän kuin tarpeeksi, ja vaihdoin tilalle K3B, ja se on tähän asti toiminut aivan ok.
t.matti

Täällä taas Brasero on polttanut hardyn alkukankeuksien jälkeen hyvin aivan automaatilla, valiten itse polttonopeuden, käyttämilläni aihioilla n:16x,  K3b on toiminut aina hyvin.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #50 : 12.12.08 - klo:20.31 »
Xubuntu olisi muuten kelvannut Pekalle, mutta kun suuri osa teksteistä on Xfce4:ssä suomentamatta. Nyt asensin hänelle normaalin Ubuntun. Toimii oikein hyvin. Pekka tulee huomenna ja todennäköisesti vie viritetyn linux-mikron mukanaan.

Kohta yksi asiakas riistetty Mikrosoftilta linuxille ;D

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #51 : 27.12.08 - klo:21.03 »
Muutaman opetuskerran jälkeen Pekka pääsi hyvin alkuun. Kovin olisin kaivannut suomenkielistä kirjaa, josta hän olisi itse kaikessa rauhassa lueskelemalla päässyt kertaamaan perusasioita kuten hiiren käyttöä, ikkunoiden osia jne. Ei löytynyt linuxista.

Mutta olin tullut ostaneeksi tyttären tytärtä varten: Malmirae - Karhula, "Windows Vista. Pikaopas." Vasta nyt katsoin vihkosta. 32 ensimmäistä sivua olisi voinut antaa Pekalle luettavaksi ainakin Kde4-ympäristöä varten. Vahinko, etten luottanut Vistaan aikaisemmin.

Tyttären tytär (14 v) on oppinut Vistaläppärinsä käytön muutenkin, eikä hyötyisikään kirjasta. Ihan hyvä käyttis se V.,  ;)

js72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #52 : 03.01.09 - klo:20.15 »
Muokkaa>Asetukset>Toiminta> rasti ruutuun;avaa kohteet yhdellä painalluksella. Ikäihmiset kun tuppaavat usein availemaan niitä ohjelmia turhan monta hiirensä kanssa klikkaillessa.
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #53 : 03.01.09 - klo:20.32 »
Ikäihmiset kun tuppaavat usein availemaan niitä ohjelmia turhan monta hiirensä kanssa klikkaillessa.

Totta, mullekin käy noin lähes päivittäin ;)
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

Stazzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
  • yksinkertaisesti kaksinkertainen
    • Profiili
    • "Elle a deux passions: moutons et dormir."
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #54 : 19.02.09 - klo:17.12 »
Yksi ihan toimiva vinkki kelle tahansa Pekalle tai Irmalle joka ei tietokoneista ymmärrä.

Työpöydälle tärkeimmät kuvakkeet, ja niiden nimet uusiksi.
Firefoxin kuvakkeen alle isolla INTERNET.
OpenOfficen kuvakkeen alle TEKSTINKÄSITTELY, ja niin edespäin.
Linux Mint 17
Dell Inspiron N7010
Paljon tyhmiä kysymyksiä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #55 : 19.02.09 - klo:17.17 »
Yksi ihan toimiva vinkki kelle tahansa Pekalle tai Irmalle joka ei tietokoneista ymmärrä.

Työpöydälle tärkeimmät kuvakkeet, ja niiden nimet uusiksi.
Firefoxin kuvakkeen alle isolla INTERNET.
OpenOfficen kuvakkeen alle TEKSTINKÄSITTELY, ja niin edespäin.

Jep. Tuo on hyvä (noin tein mummille :)).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #56 : 19.02.09 - klo:19.51 »
^^Mäkin tein noin tyttöystävälle kun sille Xubuntun asensin. Hyvin tuntu tyttö netin ja mesen löytävän  :D
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #57 : 24.02.10 - klo:21.05 »
Tulin ajatelleeksi ystävääni Pekkaa. Linux hänellä on Ubuntu 8.04, joka on LTS-linux. Kerkesin jo soitella ja luvata tulla asentamaan uudemman version Ubuntusta. Mutta onko järkevää asentaa Ubuntu 9.10. ?

Onko seuraava LTS versiota 10.04 ja ilmestyneekö se huhtikuussa?

Ihan tyhmyyttäni kyselen kun en ole ehtinyt alaa seuraamaan. Olen toiminut kolmen koiran yksinhuoltajana koko tämän vuoden omistajan tapaturmasta johtuen.

 ???

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #58 : 24.02.10 - klo:23.10 »
Tulin ajatelleeksi ystävääni Pekkaa. Linux hänellä on Ubuntu 8.04, joka on LTS-linux. Kerkesin jo soitella ja luvata tulla asentamaan uudemman version Ubuntusta. Mutta onko järkevää asentaa Ubuntu 9.10. ?

Onko seuraava LTS versiota 10.04 ja ilmestyneekö se huhtikuussa?

Ihan tyhmyyttäni kyselen kun en ole ehtinyt alaa seuraamaan. Olen toiminut kolmen koiran yksinhuoltajana koko tämän vuoden omistajan tapaturmasta johtuen.

 ???

10.04 LTS Ilmestyy huhtikuun lopussa, mutta suosittelen asentamaan vasta kesäkuussa, niin lastentaudeista on päästy eroon. Itse olen ajellut sillä jo alfa2:sta, ettei elämästä puutuisi jännitystä  ;D

EDIT:Testaus livenä ensin on suositeltavaa noin vanhassa raudassa, Lubuntu on myös varteenotettava varianttivaihtoehto keveytensä vuoksi, joskin vaatii oletusasennuksen lisäksi esim OpenOfficen.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 25.02.10 - klo:11.37 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

peran

  • Vieras
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #59 : 26.02.10 - klo:04.20 »
Todellakin, jos koneessa on jo 8.04:nen, niin kannattaa odottaa Lucidia l. 10.04:sta.

Itselläni on Lucid miniläppärissä, ja onhan siinä pieniä lastentauteja, vaikkakin keskimäärin jo toimiikin.

Varmaan kannattaa odottaa 10.04:sta 10.04.01-versiota, jolloin luulisi kaikki lastentaudit jo poistuneen.

Par-aikaa latailen uunituoretta Alpha 3:sta, jonka meinasin laittaa tehojuhtaani.

Vahingossa latasin alternaten siitä torrenttina, mutta nyt olen latailemassa Desktoppia. Todella hitaasti näkyy valuvan. (Tai ei mulla taida mopoliittymässäni muutenkaan tämän nopeammin tulevan dataa.)