Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?  (Luettu 16384 kertaa)

Pekka "PEXI" Niemistö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • PEXINET.JOSSAIN.COM
Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« : 08.11.08 - klo:21.04 »
Hei!

Ubuntu Suomi sivusto on paikoittain erittäin hieno juttu ja onneksemme sellainen on täällä olemassa. Nouseva käyttäjäkunta haluaa tutustua Linuxiin ja melko usein jakelukohteena on Ubuntu. On lukuisia syitä miksi Ubuntu on yksi hyvä jakelu aloittaa Linuxiin tutustuminen. Aloittelija, joka ei ole ikinä nähnyt tai saatika kokoenut Linuxia, on hyvin vaikea aloittaa sitä. Siksi myös Ubuntu Suomi foorumi on mitä luultavammin pystytetty - palvelemaan uusia, sekä vanhoja Linux Ubuntu käyttäjiä. Tämä on hienoa!

On myös erittäin surullista kuultavaa ja luettavaa kuinka aloittelevia (sekä kokeneempia) käyttäjiä kohdellaan osittain Ubuntu Suomi foorumilla.Foorumillahan pitäisi olla kaikilla mahdollisuus kysyä ja ihanne tilanteessa saada myös vastauksia ja parhaimmassa tapauksessa saada ratkaisuja ongelmaan / ongelmiin. Näin on myös useasti käynyt ja päällisin puolin homma pelaa, vai pelaako se?

Tietyt "kokeneemmat" käyttäjät ovat hyvinkin aktiivisesti foorumin toiminnassa mukana. Tietyt henkilöt heittävät kommentteja silloin tällöin tyylillä "hällä väliä". Onko kukaan koskaan kuitenkaan miettinyt kuinka suuri osa tämäkin foorumi on koko Ubuntun mainetta? Sitä mainetta joka tunnetaan Suomessa! Olen saanut yhteydenottoja, kuullut ja ihan muuten vain jutustellut monenkin aloittelevan käyttäjän kanssa ja jotenkin vain tämä Suomi foorumi koetaan negatiivisena paikkana saada ainakaan apua. Niin valitettavaa kuin se onkin. Uskoakseni tähänkin voisi keksiä ratkaisun. Tiedän myös sen, että suhde toiseen suhteeseen ei ole realistinen ja niitä positiivisia kokemuksiakin myös löytyy.

Esimerkkinä mm. Käyttäjä joka halusi tietää, että onko Ubuntussa mahdollisuus saada yli 3Gt keskusmuistia käyttöön. Hänelle oli vastattu: "Mitä sä niin suurella määrällä muistilla teet?" -tyyliin. Onhan se totta, että peruskäyttäjälle riittää, mutta hän kuitenkin halusi tietää ja kun suurempi käyttömahdollisuuskin on todellista. Kuinka monen aloittelevan käyttäjän Ubuntu -kiinnostus on loppunut jo vain pelkästään tämän foorumin myötä? Tiedän itse ainakin muutamia lukemia. Kuinka moni jaksaa innostua uudelleen tyrmätyn kysymyksen vuoksi? Monet, mutta on myös niitäkin jotka jättävät homman sikseen. Yksikään Linux tai Ubuntu käyttäjä ei ole liikaa, mutta tuntuu että näillä "osaavilla herroilla" on noussut oma tietämys vähän hattuun.

Onko tämä foorumi nyt muiden mielestä paikka, josta suomalainen (ja miksei myös ulkomaalainen) aloitteleva Ubuntu käyttäjä voi hakea apua? Pelkäämättä, että häntä haukutaan pienen tietämyksensä vuoksi? Onko HERRAT todellakin niin täydellisiä? Eihän Ubuntu ole mikään "täydellinen" käyttäjärjestelmä, sellaista ei olekkaan. Monen on vain vaikea myöntää Ubuntun heikkouksia ja niitä puutteita mitä vielä voisi kehittää. Ei Jumalakaan luonut täydellistä ihmistä. Kohdataan järjestelmän heikkoudet ja puutteet - opitaan kehittämään niistä tulevaisuudessa parempia ja jätetään ne toisten mollaukset ja nimittelyt sikseen. Asiastahan nyt voisi tehdä melkein kokonaisen kirjan.

Hyvät Ubuntulaiset!
Kiitos jos luit tämän viestin tähän saakka. Lue myös hieman eteenpäin.

Tiedoksi! En aio kirjoittaa tuota kirjaa, ja vien asian eteenpäin jos tarve on. Ubuntu - toivottavasti vielä tulevaisuudessa aloittelijoiden on helpompi kääntyä myös tämän foorumin puoleen. Toivottavasti tämä sai joitain ajatuksia ilmaan. Enkä aio takertua pilkku, piste tai muihin kirjoitusvirheisiin - sillä kokonaisuus tulee varmaan selvälsi jokaiselle.

Tämän viestin tarkoitus ei ole herättää negatiivisia tai muutenkaan epämiellyttäviä tuntemuksia lukijassaan. Haluan kertoa viestissäni nyt sen, että olisiko aika kuitenkin katsoa ja ottaa hieman asiallisemmin joidenkin kohdalla. Kiitos!
Pekka "PEXI" Niemistö

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #1 : 08.11.08 - klo:21.21 »
Onko mielestäsi tapani opastaa lukemaan perusasiat ensin ylimielisyyttä. Teen sillä mielestäni palveluksen sekä kysyjälle, että foorumilla vastaaville, ettei samaa asiaa kysyttäisi tuhanteen kertaan tai käyttäjä tekisi itselleen liikaa hankaluuksia yrittäessään jotain, mihin pohjatiedot eivät riitä.

Kieltämättä joskus väsyneenä tulee oltua vähän liiankin kärkevä, mutta pehmeä talutus linuxin/ubuntun pariin on tavoitteeni. Itsekin täältä apuja saanena on ilo auttaa vastaavasti muita.

Aloittelijoita varten on tuo oma otsakkeensa ja siellä siedetään huomattavasti suurempaa osaamattomuutta kuin muilla palstoilla, joilla oletetaan perusasioiden olevan hallussa.

Tämä on siis aivan henkilökohtainen mielipiteeni, ilman sen virallisempaa asemaa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #2 : 08.11.08 - klo:21.25 »
Asiallinen kommentti sinulta.
 Ehkä sitä tulee joskus hieman turhautunut olo kokeneemmalle käyttäjälle kun samoja kysymyksiä esiintyy tämän tästä foorumilla ja haun käytöllä asia selviäisi nopeastikin, tuppaa unohtumaan tuo alkuaika linuksin parissa minultakin, jolloin ei osannut yksinkertaisesti käyttää tuota haku vaihtoehtoa, vaan helpompi oli laittaa kysymys foorumille.

Yleisesti ottaen foorumilla kyllä saa vastauksen melko nopeasti asialliseen kysymykseen.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #3 : 08.11.08 - klo:21.26 »
Pääsääntösesti noi negatiivissävytteiset vastaukset on kohdistunu kyllä sekaviin kysymyksenasetteluihin/otsikoihin enkä ite ihan just nyt muista et oisin nähny sen kummempaa kettuilua tms. vasta-alkajia kohtaan. Toinen asia mikä monia kokeneempia käyttäjiä hajottanee, on samat kysymykset päivästä toiseen vaikka vastaukset löytyy hakunapilla vallan helposti.

Kyselijän laiskuus ja sitä seuraava päänaukominen on myös yksi tapa saada potentiaalisten auttajien mielenkiinto katoamaan. Kyllä avunhakijaltakin pitää voida vaatia sen verran aktiivisuutta että lukee saamansa ohjeet ja niihin liitetyt linkit. Liian monessa avun"pyynnössä" vaaditaan kokeneempia neuvomaan mutta ei olla valmiita edes lukemaan saatuja ohjeita.

Mä olen kyllä täältä saanut neuvoja kohta 2 vuotta ja kun oma asenne on kohdallaan niin ei sitä kokeneempien päänaukomistakaan luulisi kohdalle osuvan. Täällä on tosi monta kaveria jotka käy päivittäin kattelemassa myös aloittelijoiden alueen viestit ja vastailee niihin minkä ehtii mm. gdm, ville pöntinen, koskisen asmo, tha-fox jne.

Kyllä tää foorumi mun mielestä on ihan siistinä pysynyt. Oikeestaan ihmeen siistinä.

 
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo:21.02 kirjoittanut masa »
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #4 : 08.11.08 - klo:21.41 »
Kertakaikkiaan ajatuksia herättävä kirjoitus, kiitos siitä.
Ikäväkseni olen huomannut monia mainitsemiasi epäkohtia, mutta miten estää tällaisten syntyminen?
Olkoon keskusteluareena missä tahansa tai millainen tahansa, aina löytyy sellaisia henkilöitä joille asiat ovat itsestään selvyyksiä ja toisille ei.

Mutta jaksaakseen oppiakseen jotain jakelun/linuxin sielunelämästä jotain, niin jotain on pakko opetella omatoimisesti. Jos aloitteleva henkilö ei itse jaksa kaivaa jostain asiasta jotain tietoa ensiksi itse, vaan haluaa asian kerrottavan hänelle henkilökohtaisesti, kysymys jonka vastaus luultavasti löytyy pienellä etsimisellä.
Tällakin foorumilla hakua käyttämällä löytyy monen monta ketjua jossa kysytään samaa asiaa.
Osa ratkaistu osa ei, mutta haun avulla sekin olisi selvinnyt. Suuri osa haluaa henkilökohtaista palvelua.
Tässä on tietenkin se vika, ettei aloittelija luultavasti tiedä oikeita termejä, millä etsiä.
Tämä saattaa aiheuttaa kokeneempien joukossa hiukan ärtymystä.

Miten reagoit jos joku kysyy sinulta ohjetta juuri myyntipakkauksesta esille kaivettuun leivänpaahtimeen?
Voiko olla että, siinä vieressä on manuaali... Kuten myös suurimmassa osassa ohjelmia linuxissa, ne sisältävät ohjekirjan (suuri osa aika kryptisiä aloittelevalle käyttäjälle).

Suurimalla osalla foorumilla aktiivisesti kirjoittelevilla on kuitenkin melko vilpitön halu auttaa matkaansa aloittelevia kohtaan.

Mutta mutta, onko liikaa pyydetty apua tarvitsevalta, että osoittaisi jonkin verran "kunnioitusta" muita kohtaan ja kirjoittaisi selvästi? Kirjoitusasu, mitä tehnyt, millä tehnyt, mitä tapahtui?
Helpottaa kummasti, jopa suhtautumisessa kysyjään.
"hjelppii, tää ei skulaa" onko oikein muita kohtaan?
Vaikka kirjoitusvirheisiin puuttuminen ei ole rakentavaa, niin se on, että, kysyjän viestistä saa selvää!
Eikä tarvitsisi arpoa mitä tarkoitti ja haluaisi tapahtuvan...

Muistakaa, älkää vaatiko apua, uhkaile siirtyväsi windowsiin, jne. Ei auta suhtautumisessa.
Täällä on pelkästään vapaaehtoisia paikalla. Jokainen vastaa jos haluaa/ehtii/osaa.

Ubuntu kuten muutkin jakelut ovat vaihtoehtoja, joilla voi tehdä haluamiaan asioita tietokoneella,

Mutta, jokainen joka tunnisti itsensä aloitusviestistä, niin hetken miettikää omaa suhtautumista ja käyttäytymistä. myös allekirjoittanut tekee näin.

Kiitos vielä kerran viestistäsi, sai itsekin hieman purkautua ;)
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #5 : 08.11.08 - klo:21.53 »
Mä olen kyllä itse täysin nyypiönä saanut ihan erilaisen kuvan Ubuntu-foorumista. Linux-jannujahan voisi pitää todellisina nörtteinä, mutta hyvin olen apuja ja vinkkejä saanut täältä ja Ubuntu-fi irc-kanavalta ihan tyhmiinkin kysymyksiin.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Jopasjotakin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #6 : 08.11.08 - klo:22.37 »
Juuri näin. Foorumi on tietyiltä osiltaan saastunut ja siten aiheuttaa negatiivista säteilyä ympäriinsä. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, etteivät "ringin" sisäpuolella seisovat tai istuvat havaitse tai halua myöntää ongelmaa. Selityksiä selitysten perään. Tämä ei tosiaankaan ole mikään aloittelijoille suositeltava paikka. Todennäköistä nimittäin on se, että jos sattuu kysymään niin sanotusti aloittelijan kysymyksen, ovi lyödään kylmästi päin näköä. Ikäänkuin lyödään tietämättömälle luu kurkkuun.
Seurauksena voi olla se, että tänne ei enää sen jälkeen palata. Pahimmassa tapauksessa tällainen foorumin käytös vaikuttaa myös ubuntuun suhtautumiseen.

Foorumin tarkoituksena tuskin on aloittelevien tai edistyneempienkään käyttäjien karkottaminen. Mutta tähän on osittain tultu. Tietyt henkilöt voisivat jättää "suuret saappaat" välillä kotiin ja vastailla täällä vähemmän omaa paremmuuttaan ylistäen. Itsetunnon kohentamiseen on olemassa muitakin keinoja. Se että vastataan kysymykseen kysyjän asia sivuuttaen, ei osoita todellista asiantuntemusta. Juuri esimerkit käyttöjärjestelmän mahdollisista puutteista tms. Ei vastata asiallisesti, vaan vastaaja antaa sen kuvan että käyttäjä on tyhmä kun tuollaista kysyy. Ubuntu on noussut osalle niin pahasti päähän, ettei suvaita sitä että joku kyseenalaistaa tai esittää linjasta poikkeavan kysymyksen. Asiat tai puutteet joista kysyjä mainitsee, eivät suinkaan (koskaan) ole puutteita ubuntussa vaan käyytäjän tietämättömyydestä tai tyhmyydestä johtuvia.

Uskon siihen, että muutoksilla tästäkin saadaan käyttäjäystävällisempi paikka. Etenkin aloittelijoille. On turhaa mainostaa aloittelijaystävällistä foorumia, jos sellaista ei ole. On myös varmasti olemassa ylempi taho, johon voi tämän asian tiimoilta olla yhteydessä. Tuskin kukaan muuallakaan haluaa, että ubuntun maine osittain kärsii foorumin tiettyjen henkilöiden käyttätymisen takia. Olen seurannut keskustelua foorumilla pitkään, etenkään aloittelijoiden "lyömistä" ei ole voinut olla havaitsematta.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #7 : 08.11.08 - klo:23.16 »
Juuri näin. Foorumi on tietyiltä osiltaan saastunut ja siten aiheuttaa negatiivista säteilyä ympäriinsä. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, etteivät "ringin" sisäpuolella seisovat tai istuvat havaitse tai halua myöntää ongelmaa. Selityksiä selitysten perään. Tämä ei tosiaankaan ole mikään aloittelijoille suositeltava paikka. Todennäköistä nimittäin on se, että jos sattuu kysymään niin sanotusti aloittelijan kysymyksen, ovi lyödään kylmästi päin näköä. Ikäänkuin lyödään tietämättömälle luu kurkkuun.
Mulla on kyllä ihan eri näkemykset. Mutta varmaan olenkin sen "ringin" sisäpuolella... Minusta foorumilla on hyvä henki, aloittelijoille vastataan aktiivisesti jne. Voisitko antaa jonkun esimerkin, jossa aloittelijan kysymykseen vastataan huonosti? Ja muuten, mitä vikaa selityksissä on?

Lainaus
Seurauksena voi olla se, että tänne ei enää sen jälkeen palata. Pahimmassa tapauksessa tällainen foorumin käytös vaikuttaa myös ubuntuun suhtautumiseen.
Heh, minulla on ihan erilainen kuva. Iskän työkaveri tarvitsi apua nyt syksyllä Ubuntun käytössä ja kysyi täältä foorumilta apua. Sai vastauksen alle puolessa tunnissa ja ongelma ratkesi. Sanoi palvelua hyväksi, ja aikoi kysyä vastaisuudessakin jos ongelmia ilmaantuisi.

Lainaus
Foorumin tarkoituksena tuskin on aloittelevien tai edistyneempienkään käyttäjien karkottaminen. Mutta tähän on osittain tultu. Tietyt henkilöt voisivat jättää "suuret saappaat" välillä kotiin ja vastailla täällä vähemmän omaa paremmuuttaan ylistäen. Itsetunnon kohentamiseen on olemassa muitakin keinoja. Se että vastataan kysymykseen kysyjän asia sivuuttaen, ei osoita todellista asiantuntemusta. Juuri esimerkit käyttöjärjestelmän mahdollisista puutteista tms. Ei vastata asiallisesti, vaan vastaaja antaa sen kuvan että käyttäjä on tyhmä kun tuollaista kysyy. Ubuntu on noussut osalle niin pahasti päähän, ettei suvaita sitä että joku kyseenalaistaa tai esittää linjasta poikkeavan kysymyksen. Asiat tai puutteet joista kysyjä mainitsee, eivät suinkaan (koskaan) ole puutteita ubuntussa vaan käyytäjän tietämättömyydestä tai tyhmyydestä johtuvia.
Anna mielummin joku esimerkki, jossa näin on käynyt, niin on selkeämpi.


Eli en itse ole havainnut tälläista aloittelijoiden syrjimistä, joten olisi kiva saada joku esimerkki tälläisestä tilanteesta.
alias vililikku

Pekka "PEXI" Niemistö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • PEXINET.JOSSAIN.COM
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #8 : 08.11.08 - klo:23.31 »
Meitä on monta ja niin myös mielipidettä. Aloittelijaa ajatellen olisi hienoa, että Ubuntu cd-levyn mukana tulisi kenties joku pika-asennus opas ihan oikealla paperilla. Sähköisten ohjeiden lukeminen on kuitenkin vielä tänä päivänä vähäisempää, tosin nousuvaiheessa hyvää vauhtia. Osa valmistajista luopuu tyystin paperimanuaaleista ja tarjoaa vain PDF muodossa ohjeita. Iäkkäämpiä käyttäjiä ajatellen tämä ei ehkä ole niin luontevaa, mutta silti he haluaisivat päästä siihen ILMAISEEN järjestelmään sisälle. Ubuntun käyttäjiä on kuitenkin niin paljon laidasta laitaan eri ikäluokissakin jo, että tarjontaa voisi olla moneen suuntaan.

Itse olen asentanut kannettavalle tietokoneelleni Ubuntun uusimman version, sekä toisella osiolla minulla on Windows XP Home Edition. Ai, että miksi? Suurimmat syyt siihen ovat mm. Borland Delphi (Ubuntulle, kyllä vastaavia ja varmaan yhtä hyviä työkaluja), toiseksi tärkein syy on tämä: Olen yhdistänyt tietokoneeseeni perustason mikseripöydän (jonka kautta soitan sähkökitaraa, laulan yms.). Kannettavassa tietokoneessani oleva äänikortti ei vain toimi kaikella täydellisyydellään ubuntussa ja osa mikserin ominaisuuksista jää tästä johtuen käyttämättä. Mitään omalle kokoonpanolle sopivaa nauhoitusohjelmaa en ole löytänyt, joka tekisi sen mitä siltä vaadin. Ostamani Sony ACID Pro ohjelmisto hoitaa asian Windowsin puolella mallikkaasti. Joten jatkossakin teen nauhoitukset aina Windowsin puolella, koska Ubuntussa en voi juurikaan hyödyntää haluamiani ominaisuuksia.

Meni vähän asian sivusta tuo, mutta siirrelkää tai deletoikaa vapaasti. Hyviä jatkoja kaikille Ubuntulaisille ja
HYVÄÄ ISÄN PÄIVÄÄ!!!
Pekka "PEXI" Niemistö

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5681
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #9 : 08.11.08 - klo:23.33 »
Tuossa tulikin kyllä liuta todella hyviä vastauksia ja lisään ikävästi jo toistettuja asioita, mutta nyt on pakko avautua kun tällaista kysytään :D . Jos yritän itse auttaa foorumeilla, niin pyrin käyttäytymään asiallisesti. Joskus on vain niin todella turhauttavaa hieroa esim. selkeää sticky viestiä foorumille, siis sellaista joka näkyy aina ensimmäisenä listauksessa, jossa ohjeistetaan toimimaan tietyllä tavalla ja kertomaan ongelmiin törmätessä mieluiten asiat x ja y tms. Vaan ei, tuntuu, että monesti nämä viestit ohitetaan automaattisesti tai jos joku viittää niihin, niin sitä pidetään automaattisesti piruiluna uutta käyttäjää kohtaan?

Samoin on _todella_ ärsyttävää lukea sekavia viestejä jotka on kirjoitettu tyylillä "mun pitää saada tää toimiin just nyt ja vääntäkää rautalangasta" ja huomata, että foorumilla on selkeästi joku vastannut ihan täysin samaan kysymykseen joka on viestilistalla seuraavana. En siis moderoi täällä, mutta olen huomannut tämän lähes toistuvasti. Toinen itseäni suunnattomasti ärsyttävä piirre on jos joku tosissaan on yrittänyt vastata sekavaan viestiin ja tehnyt sen vielä todella hyvin, niin pahimmassa tapauksessa pyydetään tekemään ohjeesta joko skripti tai deb paketti? Kertoo hyvin paljon kysyjästä, ei mua kiinnosta, enkä mä jaxa.

Foorumeilla pärjää hyvin kun pitää mielessä, että vastaajat vastaa viesteihin ihan omasta vapaasta tahdostaan, eikä kyseessä ole mikään maksullinen palvelu missä voit käyttäytyä miten tykkää. Täten heitän pallon takaisin Pexille ja kysyn vastaavasti. Oletko kysynyt näiltä henkilöiltä tarkalleen, miten he ovat tuoneet ongelmansa esille tällä foorumilla? Onko viestin paikkaa mietitty ennen kirjoittamista, onko edes yritetty käyttää foorumin hakutoimintoa tai wikiä? Onko viestit varmasti kirjoitetty ns. pyydän muodossa, eikä jo mainitussa todella itsekkäässä muodossa "tää ei toimi ja on ihan pasha koko käyttis, laittakaa tää kuntoon" :)

Jotenkin tuntuu, että monet uudet käyttäjät ei aivan ajattele miten kysymys kannattaisi tuoda esille. Ethän mene edes tutulle automekaanikollekaan sanomaan "Laita mun auto kuntoon nyt heti" tai jos menet, niin et varmaan viihdy peilin edessä kovin kauaa?

Pahin mihin olen törmännyt eräällä foorumilla taitaa olla, että huomasin erään käyttäjän tekevän samat kysymykset moneen eri alueeseen, mitä ilmeisemmin tavoitteli nopeaa vastausta ja nämä viestit täynnä fuck sitä fuck tätä todella sekavassa muodossa. Pyysin lukemaan hiukan foorumin pelisääntöjä ja pyysin jos tämä henkilö lopettaisi tuon tyylisen postaamisen ja siistisi viesteistä asiattomuudet pois. No tämä ei yllättäen auttanut ja viestit jatkui samaan tyyliin. Tietysti jokaiseen ketjuun päivittäin uusi viesti "hurry" tms. fiksua. Viesti ei mennyt perille, niin tuupasin varoituksen käyttäjälle ja poistin muutaman todella mauttomasti kirjoitetun viestin kokonaan kun totesin, että saan siistiä kielenkäyttöä _todella_ pitkään. Tämän jälkeen ihan suorasti alkoi paukahteleen yksityisviestejä laatikoon seuraavalla kielenkäytöllä. Tarkoituksella lainaan ihan suorasti kaunistelematta.

Lainaus
"What the fuck are you doing you fucking moron. Why the fuck did you remove my posts you fucking idiot?"

Vielä haukuttii tietysti lisää päälle negatiivisuudestani ja kerrottiin, että ei käytä linuxia enää koskaan ihan minun takiani. Arvatkaa muuten haittaako?  ;D

Eli että tällainen voi olla välillä kiitos jos yrität siistiä paikkoja ihan sen takia, että muut löytäisivät ongelmiin ratkaisun helpommin. Motivoivaa eikö vaan? Miettii sitten ihan hiljaa mielessään, miksi joskus voi saada kärkkäitä vastauksia foorumeilta? Toisaalta joskus kivasti on joku heittänyt sitten erikseen kiitoksen vielä yksityisviestinä kun on yrittänyt auttaa uutta käyttäjää, ne palkitsee ihan mukavasti. Kannattaa vain pitää mielessä näitä kommentoituja asioita jos saa kärkkäitä kommentteja osakseen. Tuollaisen fuck privaviestin jälkeen voi lipsahtaa aika rujoja kommentteja ihan puoli vanhingossa.

Siinäpä omia kokemuksia moderoimisesta ja auttamisesta. Voisi ehkä sanoa, että monissa paikoissa on todellakin olemassa tuo mainittu, mutta ei tunnustettu "rinki". Mikä sen tekee ja miksi? Taidan tietää vastauksen....Niin taidat myös sinä.

Miettikää ennen tuomitsemista pari kertaa ja ennenkaikkea muutamalta eri näkökulmalta  >:(
Siinä taisi tulla ensimmäinen tarkoituksella käytetty angry hymiö tällä foorumilla ;)

Kannattaa myös välillä kiittää avun saamisesta. Tässä pari kivaa yllätystä yksityisviesteistäni.
Lainaus
Just to say, again, thanks! The info looks great, when I get off from work I am gonna head home and try to hammer this out, can't wait!

I really do appreciate you taking the time to response to my posts pms etc!

cheers
Jonny

Lainaus
Hey, thanks for the reply. Aslo, just wanted to say that I admire all of your imput into the Linux community. I think you are awesome. I have grown a lot from the info you have posted. 8-)

Ja mietitäästä nyt vielä kerran...Niin mistähän se "rinki" oikein muodostuu tosiaan loppuviimein?  ;)

Pekka "PEXI" Niemistö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • PEXINET.JOSSAIN.COM
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #10 : 08.11.08 - klo:23.45 »
Asian katsominen ulkoa päin voisi myös auttaa joitakin muita. En minä tuomitse, enkä halua viesteilläni ohjata ketään mihinkään suuntaan. Haluan tuoda esille vain sen minun oman mielipiteeni. Miksi  >:( merkki mielipiteestä? Asioista joita pitää osata kuitenkin käsitellä tavalla tai toisella. Pexi PEXI vastaa sinulle ystävällisesti: Kyllä olen keskustellut noiden henkilöiden kanssa ja täysin selkokielellä ovat asiansa asiallisesti esittäneet. Ehkä eivät kaikkia hienoja Linux sanoja ovat osanneet käyttää, mutta perusajatus tulee esiin varsin hyvin. Eivät varmaan kaikki ihan heti osaa ilmoittaa minkälaista tietokonetta käyttää tai mikä äänikortti / näytönohjain koneen sisällä sykkii. Se sitten estänee Ubuntun käytön jos noita asioita ei tiedä. Normaali peruskäyttäjä ei siis voi käyttää Ubuntu, koska ei tiedä koneensa mahdollisia tarkkoja yksityistietoja?

JeesBOX ja käytä FireFO
Pekka "PEXI" Niemistö

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #11 : 08.11.08 - klo:23.48 »
Kyllä olen keskustellut noiden henkilöiden kanssa ja täysin selkokielellä ovat asiansa asiallisesti esittäneet. Ehkä eivät kaikkia hienoja Linux sanoja ovat osanneet käyttää, mutta perusajatus tulee esiin varsin hyvin. Eivät varmaan kaikki ihan heti osaa ilmoittaa minkälaista tietokonetta käyttää tai mikä äänikortti / näytönohjain koneen sisällä sykkii. Se sitten estänee Ubuntun käytön jos noita asioita ei tiedä. Normaali peruskäyttäjä ei siis voi käyttää Ubuntu, koska ei tiedä koneensa mahdollisia tarkkoja yksityistietoja?
Jos näitä tapauksia siis on useita, niin voisitko heittää linkin johonkin näistä keskusteluista, jotta näkisi, onko tällaista oikeasti tapahtunut. En itse usko, että tälläisiä tapauksia olisi, joten haluaisin nähdä itse tälläisen keskustelun.
alias vililikku

Pekka "PEXI" Niemistö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • PEXINET.JOSSAIN.COM
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #12 : 08.11.08 - klo:23.50 »
Kyllä olen keskustellut noiden henkilöiden kanssa ja täysin selkokielellä ovat asiansa asiallisesti esittäneet. Ehkä eivät kaikkia hienoja Linux sanoja ovat osanneet käyttää, mutta perusajatus tulee esiin varsin hyvin. Eivät varmaan kaikki ihan heti osaa ilmoittaa minkälaista tietokonetta käyttää tai mikä äänikortti / näytönohjain koneen sisällä sykkii. Se sitten estänee Ubuntun käytön jos noita asioita ei tiedä. Normaali peruskäyttäjä ei siis voi käyttää Ubuntu, koska ei tiedä koneensa mahdollisia tarkkoja yksityistietoja?
Jos näitä tapauksia siis on useita, niin voisitko heittää linkin johonkin näistä keskusteluista, jotta näkisi, onko tällaista oikeasti tapahtunut. En itse usko, että tälläisiä tapauksia olisi, joten haluaisin nähdä itse tälläisen keskustelun.

Miksi kummassa? Käytähän tuota hakutoimintoa, jota tarjoatte myös aloittelijoille!
Pekka "PEXI" Niemistö

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #13 : 08.11.08 - klo:23.52 »
Esimerkkinä mm. Käyttäjä joka halusi tietää, että onko Ubuntussa mahdollisuus saada yli 3Gt keskusmuistia käyttöön. Hänelle oli vastattu: "Mitä sä niin suurella määrällä muistilla teet?" -tyyliin. Onhan se totta, että peruskäyttäjälle riittää, mutta hän kuitenkin halusi tietää ja kun suurempi käyttömahdollisuuskin on todellista. Kuinka monen aloittelevan käyttäjän Ubuntu -kiinnostus on loppunut jo vain pelkästään tämän foorumin myötä? Tiedän itse ainakin muutamia lukemia. Kuinka moni jaksaa innostua uudelleen tyrmätyn kysymyksen vuoksi? Monet, mutta on myös niitäkin jotka jättävät homman sikseen. Yksikään Linux tai Ubuntu käyttäjä ei ole liikaa, mutta tuntuu että näillä "osaavilla herroilla" on noussut oma tietämys vähän hattuun.
Vastakysymys on esimerkissäsi validi, PAE sisältää omat ongelmansa ja 64 bittinen järjestelmä ei toimi saumattomasti joidenkin suljettujen ohjelmien kanssa (esim. flash). Kuuluisiko näin olla? Ei tietenkään, kyllä ne ylimääräisetkin gigat siellä vaikka levypuskurina on hyödyksi, mutta nykytilanne sattuu vain olemaan tällainen. Monesti itse haluan tietää ennen vastaamista mitä oikeastaan ollaan tekemässä. Mielestäni on vain positiivista, että "kuinka ammun itseäni jalkaan" kysymyksiin vastataan kysymyksellä "miksi?".

Joskus on tullut vastaan ketjuja, joissa kuvailemaasi ongelmaa on jonkin verran esiintynyt. Vastaajalla ei ole hajuakaan ongelman ratkaisusta ja halutaan silti vastata jotain. Yleisempää on mielestäni kuitenkin ollut se, että ketjun aloittaja tulkitsee jonkun aidosti auttamistarkoituksessa kirjoitetutun vastauksen väärin ja luulee sitä jotenkin hänen ongelmaansa vähetteleväksi tai pahimmassa tapauksessa jopa vihamieliseksi.

Paras tapa nostaa foorumin tasoa on kirjoittaa itse paljon, toivottavasti se pitää myös omalla kohdallani paikkansa.
« Viimeksi muokattu: 08.11.08 - klo:23.53 kirjoittanut Vapaan koodin kananmuna »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5681
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #14 : 08.11.08 - klo:23.53 »
Lainaus käyttäjältä: PEXI
Miksi kummassa? Käytähän tuota hakutoimintoa, jota tarjoatte myös aloittelijoille!

No tuohan oli hyvä argumentti. Anna nyt hyvä ihminen niitä viitteitä jos joku todellakin on pahoittanut mielensä avuntarpeessa. Itse ainakin haluaisin nähdä näitä esimerkkejä, että voisin tunnistaa tällaisia tapauksia helpommin ja yrittää suhtautua niihin paremmin.

*muoks*
Ja olen oikeasti pahoillani jos olen huomaamattani itse tähän syyllistynyt, mikä on ihan mahdollista, sitä en kiellä. Aina ei satu hyviä päiviä kohdalle.

*muoks2*
Piti kokeilla hakuasanat samat sulle ja ainut tärppi oli ketju
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1243.0

Juu kärkkäitä vastauksia, mutta viestin aloitukseen sanoisin lyhyesti: Sitä saa mitä tilaa :D
« Viimeksi muokattu: 08.11.08 - klo:23.59 kirjoittanut qwertyy »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #15 : 08.11.08 - klo:23.58 »
Eivät varmaan kaikki ihan heti osaa ilmoittaa minkälaista tietokonetta käyttää tai mikä äänikortti / näytönohjain koneen sisällä sykkii. Se sitten estänee Ubuntun käytön jos noita asioita ei tiedä. Normaali peruskäyttäjä ei siis voi käyttää Ubuntu, koska ei tiedä koneensa mahdollisia tarkkoja yksityistietoja?
Jos ketjuun vastataan heti ensimmäiseksi pyynnöllä toimittaa lspcin tuloste, niin se ei vie alkuperäisen kysyjän aikaa kuin muutaman minuutin, mutta jos rautaongelma on edes etäisesti mahdollinen kysymykseen saatetaan sen ansiosta antaa jopa oikea vastaus.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #16 : 08.11.08 - klo:23.59 »
Miksi kummassa? Käytähän tuota hakutoimintoa, jota tarjoatte myös aloittelijoille!
Kokeilin hakusanoja "suuttunut Linux-käyttäjä", "olette tyhmiä" ja "en käytä enää Linuxia", eikä mikään auttanut. Voisitko nyt antaa minulle jonkun esimerkin aloittelijan sortamisesta, kun en haullakaan löytänyt tälläisiä ketjuja? Vai eikö niitä sittenkään ole...
alias vililikku

Jopasjotakin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #17 : 09.11.08 - klo:00.04 »
Kyllä olen keskustellut noiden henkilöiden kanssa ja täysin selkokielellä ovat asiansa asiallisesti esittäneet. Ehkä eivät kaikkia hienoja Linux sanoja ovat osanneet käyttää, mutta perusajatus tulee esiin varsin hyvin. Eivät varmaan kaikki ihan heti osaa ilmoittaa minkälaista tietokonetta käyttää tai mikä äänikortti / näytönohjain koneen sisällä sykkii. Se sitten estänee Ubuntun käytön jos noita asioita ei tiedä. Normaali peruskäyttäjä ei siis voi käyttää Ubuntu, koska ei tiedä koneensa mahdollisia tarkkoja yksityistietoja?
Jos näitä tapauksia siis on useita, niin voisitko heittää linkin johonkin näistä keskusteluista, jotta näkisi, onko tällaista oikeasti tapahtunut. En itse usko, että tälläisiä tapauksia olisi, joten haluaisin nähdä itse tälläisen keskustelun.
Yllättävää ei ole sekään ettei mitään myönnetä. Asioita kannattaisi joskus miettiä muustakin kuin omasta näkökulmasta. Epäkohdat erottaisi paremmin.
Ja kuten sanottu, etsimällä löytää. Vai pitääkö sekin vääntää rautalankamuotoon.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5681
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #18 : 09.11.08 - klo:00.06 »
Juu nyt olisi kyllä aika nähdä näitä konkreettisia esimerkkejä, kun aihealueelta alkaa lähtemään pohja, lukuunottamatta jokaisen välillä itseensä menemistä. Jos et näitä tiedä, niin voisitko pyytää näitä henkilöitä ilmoittamaan omista ketjuistaan?

Ihan oikeasti, en tunnista/löydä näitä ketjuja. Tätä aihealuetta on aika vaikea etsiä hakusanoilla verrattuna atin näytönohjaimeen tai pöytäkoneen lankkumalliin verrattuna ;)

*muoks taas*
Kuka on kieltänyt tämän ongelman? Itsehän juuri olen myöntänyt, että olen saattanut olla jopa itse syyllinen tähän. Haluaisin tietää ja huomata nämä virheet.

*muoks2*
Yritin etsiä näiden epäkohtien tuojien profiileistakin viitteitä tällaisiin keskusteluihin, mutta kun ei löydy. Ajattelin että Te olette saaneet osaksenne negatiivista palautetta, mutta siltä ei näytä.
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo:00.22 kirjoittanut qwertyy »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #19 : 09.11.08 - klo:00.09 »
Yllättävää ei ole sekään ettei mitään myönnetä. Asioita kannattaisi joskus miettiä muustakin kuin omasta näkökulmasta. Epäkohdat erottaisi paremmin.
Ja kuten sanottu, etsimällä löytää. Vai pitääkö sekin vääntää rautalankamuotoon.
No kun ei ole mitään myönnettävää! :)
Ja hei, mähän yritin etsiä noita keskusteluja, mutta vaikka kuinka yritin, en löytäny. Etkö säkään oo löytäny? Jos löysit, niin kerro vaan mullekin. :)


Lisätääs: tai tietysti olen voinut vastata jonkun mielestä huonosti/ilkeästi/epäkohteliaasti jne., mutta siis en minä tahallani sitä ole tehnyt (vähän qwertyyn ajatuksia mukaillen)
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo:00.11 kirjoittanut Elias »
alias vililikku