Kertakaikkiaan ajatuksia herättävä kirjoitus, kiitos siitä.
Ikäväkseni olen huomannut monia mainitsemiasi epäkohtia, mutta miten estää tällaisten syntyminen?
Olkoon keskusteluareena missä tahansa tai millainen tahansa, aina löytyy sellaisia henkilöitä joille asiat ovat itsestään selvyyksiä ja toisille ei.
Mutta jaksaakseen oppiakseen jotain jakelun/linuxin sielunelämästä jotain, niin jotain on pakko opetella omatoimisesti. Jos aloitteleva henkilö ei itse jaksa kaivaa jostain asiasta jotain tietoa ensiksi itse, vaan haluaa asian kerrottavan hänelle henkilökohtaisesti, kysymys jonka vastaus luultavasti löytyy pienellä etsimisellä.
Tällakin foorumilla hakua käyttämällä löytyy monen monta ketjua jossa kysytään samaa asiaa.
Osa ratkaistu osa ei, mutta haun avulla sekin olisi selvinnyt. Suuri osa haluaa henkilökohtaista palvelua.
Tässä on tietenkin se vika, ettei aloittelija luultavasti tiedä oikeita termejä, millä etsiä.
Tämä saattaa aiheuttaa kokeneempien joukossa hiukan ärtymystä.
Miten reagoit jos joku kysyy sinulta ohjetta juuri myyntipakkauksesta esille kaivettuun leivänpaahtimeen?
Voiko olla että, siinä vieressä on manuaali... Kuten myös suurimmassa osassa ohjelmia linuxissa, ne sisältävät ohjekirjan (suuri osa aika kryptisiä aloittelevalle käyttäjälle).
Suurimalla osalla foorumilla aktiivisesti kirjoittelevilla on kuitenkin melko vilpitön halu auttaa matkaansa aloittelevia kohtaan.
Mutta mutta, onko liikaa pyydetty apua tarvitsevalta, että osoittaisi jonkin verran "kunnioitusta" muita kohtaan ja kirjoittaisi selvästi? Kirjoitusasu, mitä tehnyt, millä tehnyt, mitä tapahtui?
Helpottaa kummasti, jopa suhtautumisessa kysyjään.
"hjelppii, tää ei skulaa" onko oikein muita kohtaan?
Vaikka kirjoitusvirheisiin puuttuminen ei ole rakentavaa, niin se on, että, kysyjän viestistä saa selvää!
Eikä tarvitsisi arpoa mitä tarkoitti ja haluaisi tapahtuvan...
Muistakaa,
älkää vaatiko apua, uhkaile siirtyväsi windowsiin, jne. Ei auta suhtautumisessa.
Täällä on pelkästään vapaaehtoisia paikalla. Jokainen vastaa jos haluaa/ehtii/osaa.
Ubuntu kuten muutkin jakelut ovat vaihtoehtoja, joilla voi tehdä haluamiaan asioita tietokoneella,
Mutta, jokainen joka tunnisti itsensä aloitusviestistä, niin hetken miettikää omaa suhtautumista ja käyttäytymistä. myös allekirjoittanut tekee näin.
Kiitos vielä kerran viestistäsi, sai itsekin hieman purkautua