Itse juuri samantapaisen systeemin (miinus orb judu) uudelleen asentaneena voisin sanoa, että kannattaa imuttaa ubuntu 8.10 alternate install image, koska sen asennuksen yhteydessä voi tehdä softa raidin, esimerkiksi näitä ohjeita noudattamalla:
http://iomem.com/archives/7-Installing-Debian-Sarge-with-software-RAID.htmlNe on tehty debianille, mutta ubuntu on debian pohjainen ja installeri näyttää 98% täysin samalta, aloitus screeniä lukuunottamatta.
Itselläni on joskus pyörinyt serverissä ampache, joka oli erittäinkin hyvä systeemi, kannatan sitä ennen kun virtuaali koneita median jakamiseen. Itse käytän virtuaali koneita vain yleiseen säätelyyn. Virtuaali koneita varten ei tarvitse tehdä omaa osioita, sillä virtuaalikoneiden "kiintolevyt" näkyvät normaalilla osiolla tiedostona, jonka koko on joko vapaasti muuntuva ko. virtuaali koneeseen asennettujen ohjelmien määrän mukaan tai vaihtoehtoisesti ennalta määrätty, joka on virtuaalikoneen toiminnan kannalta nopeampi ratkaisu. Virtuaali "kiintolevyt" niiden koko ja tyyppi (ennalta määrätty koko/vapaasti muuntuva) määritetään virtuaalikonetta "tehdessä" virtualisointi ohjelmalla.
Itse käytän virtualisointiin windowssilla ja linuxilla vmware, koska omasta mielestäni se on parempi kuin virtualbox (makuasia kuitenkin). Vmware-server -version saa ladattua ilmaiseksi vmwaren sivulta, ja rekisteröinti avaimia saa haluamansa määrän ilmaista rekisteröitymistä vastaan. Virtualboxia käytän macissä, koska se toimii siinä natiivisti, vmware-server ei... (tiedän, että kääntämällä saa ja hevosella pääsee)
Toivottavasti tästä on jotain apua...