Aluksi: Kiitos kunnon vastauksista... ja en todellakaan tiennyt mikä on tämän keskustelualueen edellinen nimitys. Mielestäni kysymykseni koski asiaa joka kuvastaa ko. alueen nimeä... ehkä tällaiselle noobille olisi hyvä olla maininta vaikka alueen faqissa että kyseessä on ollut aloittelijoiden foorumi... Tosin se on minulle kyllä osittain hyvinkin oikea paikka kokemuksen (ja sen vähäisenkin unohtamisen takia).
Jos sallitte niin vielä hiukan vastakommentoin minusta erittäin fiksua anttimr viestiä.
- Anttimr mainitsee että kyselen xp:n, orbin jne ajamista ubuntussa mutta näinhän ei mielestäni ole/ollut. Halusin vain alkuperäisellä kysymykselläni kertoa mitä olen loppujen lopuksi tekemässä jotta vastaajat pystyvät ottamaan huomioon tuon virtualisoinnin ja siellä olevan xp:n lähinnä tila ja tiedostojärjestelmäkyssärinä koska kuten mainitsin en ollut varma miten se pitää huomioida. Varsinainen virtualisointi, xp, orb jne on kokonaan toinen juttu... Mutta ilman osiointa ja ubuntun perusasennusta en pääse edes näitä kysymyksiä pitemmälle
- Asmolle ja yleisesti vastaisin että tässä kolmisen työpäivää ja illoista osa-aikaa on etsitty how-to ja KVG (kato v...u googlesta) asioita mutta mistään en löytänyt mielestäni tärkeintä asiaa eli tuon virtualisoinnin vaatimusta osiointiin tai sitten en vaan huomannut oikeaa paikkaa
- Lisäksi Asmolle: en ole kotiläksyjä tehnyt kuin osittain eli olen lukenut mm. nuo servu how-to:t jo muutama päivä sitten mutta omasta mielestäni en asiaani löytänyt vastausta. Ja tämä orb asia tuli esille vain siksi että siihen olen jo aikaisemmin hiukan tutustunut + sitä on kehuttu mm. lontoonkielisellä ubuntufoorumilla ja mietitty siihen vaihtoehtoja, tosin mielestäni sieltäkään ei ihan sitä saa mitä haen ja mihin orb pystyy... Ja siksi en noita multimediaohjeita lukenut koska en niitä vielä tarvitse
Distro pystyssä, osiointi päin persettä ja menee taas uusasennukseen...
eli asia kerrallaan eteenpäin...
Anttimr nyt ensimmäistä kertaa kertoi tässä miten tuo osiointi edes hänen mielestään kannattaisi suuntaa antavasti tehdä (kyllä mä ne tavut ja bitit saan kohdalleen kun on suuntaus kunnossa
). Kertoen samalla sen että virtuaalikone ei tarvitse omaa osiota. Ja vielä toistan itseäni... halusin vain varmistaa sillä fat tai ntfs asialla sen että winkkari osaa ja pystyy lukemaan ext3 osiota ja siksi nuo wintoosalevyhässäkkänimet mainittuna...
Samba olikin jo selvä etukäteen ja virtualbox oli vain ajatus kun olen surffanut... VMWare olikin etusijainen vaihtoehto kun sellaisia olen aikaisemmin pystyttänyt.
Vielä sen verran että toki on aina vaikeaa ymmärtää mitä kysyjä kulloinkin tarkoittaa. Ja aikalailla kohtuullisen hyviä ohjeita ubuntu-sivustoilta löytyykin mutta ei kovin paljon sellaista yleistä pohdintaa että jos teet näin niin se tarkoittaa sitä jne... Aika pitkälle googlaamalla saa hyvinkin specifisiä ohjeita (hyviä sellaisia) johonkin yksityiskohtaiseen asiaan mutta yleisemmällä tasolla tai ehkä sellaisella mid-level-tasolla kerrontaa ei juurikaan löydy. Miten asennat ubuntun ei ihan mulle riitä, mutta vielä en tee kovinkaan paljon jollain pienellä nippelilläkään ennen kuin siellä saakka ollaan...
Tällä pääsenkin jo eteenpäin asiassa... pienellä funtsimisella tosin miten tuon loppujen lopuksi teen... mutta eiköhän se tästä... Kolmen lapsen isänä ja kolme lyhyttä iltaa hinkanneena toivoinkin hieman apuja että pääsen asiassa eteenpäin kun vapaa-aika on aavistuksen verran kortilla
heetkinen vähän editoin kun huomasin että Tomppeli on vastaillut:
Vielä tarkennan hiukan... tämän hetkisellä fiiliksellä ei ole tarkoitus /homea käyttää/tutkia/katsoa muilla järjestelmillä. Eli kaikki "jaettu/yhteinen" ubuntu/windows-audio-video-media-tiedosto-hässäkkä tulee olemaan tuolla about 100-120GB raidatuilla kahdella fyysisellä levyllä. Ja tämä on tämän hetken ajatukseni näillä taustatiedoilla mitä mulla nyt on...
Jep kiitokset ja nou hard feelings!