Beta-version käyttäjän pitää tietenkin olla kokenut ja valmis "haasteisiin" tai siihen ettei kone jonain aamuna toimikaan ilman kunnon kurinpalautusta. Lisäksi, kun beta-versioiden tarkoitus on testata, pitäisi niiden käyttäjien raportoida havaitsemiaan virheitä.
Tätä ajan hieman takaa, jos se masiina ei käynnisty graafiseen tilaan, niin sen verran pitää olla
komentorivi tuttu, että pääsee tuttuun ja turvalliseen graafiseen tilaan takaisin.
Myös oma-aloitteellisuutta etsiä itse ratkaisua!
Kaikki eivät tätä tee. Monet ovat tottuneet siihen, että ohjelmien, ajureiden, jopa linux-jakeluiden beta-veersion käyttö antaa jotain uutta, parempaa, jopa hieman "etuajassa". Näin se vain menee...
Näin se vain menee...
Itse olen ainoastaan tämän Intrepidin kohdalla malttanut odottaa (melkein) viralliseen julkaisuun asti. Kokeilunhalu, uteliaisuus, liika vapaa-aika, tarve testata uutta kotona ennen asennuksia töissä jne. ovat aina ajaneet kokeilemaan. Yhtään bugiraporttia en ole tehnyt. Lukemani bugiraportit menevät enimmäkseen yli hilseen. Muutaman vuoden kokemuksesta huolimatta olen aika aloittelija Linuxin kanssa ja raportin kirjoittamiseen en uskaltaisi ryhtyä tällä tietämyksellä.
Se raportointi ei ole loppujen lopuksi kovinkaan vaikeaa.
Mitä teit, millä teit, mitä tapahtui + liitteet mukaan.
Kehittäjät pyytävät lisäinfoa jos näkevät sen tarpeelliseksi
Yleensä myös osoittavat paikan jossa ohjeet siihen.
Voisitko laittaa linkin johonkin sellaiseen raporttiin joka on hepreaa?
Mutta tässä myös siihen miksi haluaisin foorumille kokonaan uuden ala-alueen uudelle kehitysversiolle
Joissa keskustelu/alku raportointi voisi auttaa sen raportin lähettämiseen.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4669.msg164234#msg164234Ja toki minä/me/he sitten kyselen neuvoja toisilta esimerkiksi täällä, kun syystä tai toisesta olen asentanut uuden version ja tulee ongelmia. Missäs muualla? Ja eikös tämä paikka sitäkin varten ole? Olenko jonkun mielestä jonkin sortin vapaamatkustaja, jos käytän betaa, keskustelen siitä täällä enkä kirjoittele bugiraportteja? Ennen kuin tästä foorumista tuli tällainen "ylipaisunut pulla" näytti siltä, että kulloinenkin kehitysversio oli monen jäsenen "yhteinen harrastus", kenellä aitona asennuksena, kenellä livelevynä ja kenellä kakkososiolla.
Kyllä, tämä on
keskustelua varten varattu paikka. Huomaa paksunnettu kohta.
Yleensä keskustelu on rajoittunut siihen yhteen isoon kulloiseen kehitysversio-ketjuun.
Edellinen vastaus, voisi jopa parantaa nykyisen keskustelun tasoa...
Tällaiset viestit ei minusta tuki palstaa, mutta tottakai kaikki betoja koskevat kyselyt, ihmettelyt tai raportit pitää eriyttää selkeästi omalle alueelleen ja/tai merkitä selvästi. Tärkeintä on, ettei vakaata versiota käyttävä aloitteleva Ubuntuisti sotkisi kehitysversion ongelmia tai pikemminkin niiden ratkaisuja oman versionsa asioihin.
Ja kyllä kai ne, jotka raportteja tekevät, saavat täällä esitetyistä, omaa ongelmaansa koskevista viesteistä lisätietoa tai ainakin vahvistusta/toistoa aikomaansa raporttiin.
Kymmenen pistettä ja pingviinileima.
Eli minusta innokkuus ja kokeilunhalu ovat ihan hyviä motiiveja. Toki niitä parempi motiivi on aikomus testata ja raportoida.
Innokkuus ja kokeilunhalu voi olla ikävä juttu jos laitteet menee rikki...
"Vaarallinen e1000e ajuri/intrepid" Tietoisuus siitä että jotain
voi mennä rikki, niin on jo puoli voittoa.
Älkää vain käyttäkö ainoana järjestelmänä uusinta kehitysversiota.
Innokkuus ja kokeilun halu ei ole enää kiva juttu, kun joku ei toimi, niin haukutaan kehittäjät ja koko yhteisö
olevan kotoisin ruoansulatuskanavan loppupäästä.
Innokkuus ja kokeilun halu ei ole kannattavaa jos ei tiedä miten muokataan järjestelmätiedostoja.
Perus taidot pitää olla hallussa ensin.
No joo, kukin tyylillään.
toisaalta... onhan tämä julkaisu versiokin eräänlainen "kehitys versio", sillä... eikös homma ole vähän niin, että systeemi menee kokoajan eteenpäin... ja mielestäni samalla lailla jo valmiin version bugeista on hyvä osata raportoida (itsenikin) kuin alpha -tai beta versioiden bugeista
Vakaa julkaisu ei enää (ubuntun tapauksessa ainakin) tarjoa ohjelmien uusimpia versioita (joitain kyllä, epävirallisia kanavia pitkin, omalla vastuulla!)
Turvapäivitykset ja havaitut ohjelmavirheet kyllä korjataan. Siinäpä se eteenpäin meno.
kun tuosta motiivista on ollut paljon puhetta, niin voisi leikkimielisesti heittää kelkan nurin ja kysymyksen että... mikä on kenekin motiivi käyttää täysin vakaata ja bugitonta systeemiä kysyy extreimelijä (monen muunkin asian kuin tämän atk:n kanssa)
Oletkos ihan tosissasi...? Tuohon varmaan vastauksia kohta satelee...