Kirjoittaja Aihe: Aloittelija  (Luettu 6673 kertaa)

timperi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Aloittelija
« : 26.10.08 - klo:14.41 »
Hei, olen viisikymppinen aloittelija ubuntussa, ja tuntuu että ylivoimaista on, Windowsin käyttö sujuu, mutta en ymmärrä ollenkaan tätäUbuntua. Paketteja osasin asentaa, mutta esim Flash playerin asennus ei onnistunut(Flash player for ubuntu), tai koneen mukaan onnistui mutta ei pyöri videot edelleenkään. Mitään tolkkua en myöskään ohjeista saanut, miten Zip. tiedostoja voi avata.Mikä ohjelma avaa ?Miten?
Olen kyllä lukenut ohjeita Ubuntusta, niin että pää savuaa.
Keskustelupalstojen ohjeet menee todella yli ja korkealta, ei tavallinen ukko ymmärrä teidän munkkilatinaa
Mistä löytyisi ohjeita vanhuksille, täytyy varmaan siirtyä takaisin Windowsiin, vaikka sitäkin olen kurkkua myöten täysi

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #1 : 26.10.08 - klo:15.56 »
Kyllä sinäkin tulet Ubuntun kanssa toimeen, jos 71-vuotias isänikin ja 67- ja 64 vuotiaat appivanhempanikin.
Rauhoitut hetkeksi ja teet asian kerrallaan.

Hyvä jos olet lukenut vähän pohjia. Ubuntu tutuksi on toivottavasti jo luettu.

Oletan, että osaat asentaa paketteja nimenomaan Synapticilla. Hyvä.

Zip-tiedostojen klikkaus tiedostonhallinnassa käynnistää automaatisesti niiden purkuohjelman.
Muistutan vielä, että käskemäsi toimenpiteet kohdistuvat aina valittuun(=maalattuun) kohteeseen käyttöjärjestelmästä riippumatta.

Keskustelupalstan terminologia voi olla välillä mennä yli hilseen asiaan perehtymättömältä, jos keskustelijat ovat kauemmin Ubuntua käyttäneitä. Aina voit pyytää selittämään asian kansanomaisemmin graafisia ohjelmia käyttäen.

Netti on väärällään ohjeita, myös suomeksi, kyse on vain siitä, mitä haluat tietää. Joka ohjelmassa on myös omat ohjeensa.

Vähän vaikuttaisi siltä, että olet kuitenkin asennellut windowsmaisesti paketteja suoraan netistä, jos et Flashia saa toimimaan.