Kirjoittaja Aihe: Aloittelija  (Luettu 6673 kertaa)

timperi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Aloittelija
« : 26.10.08 - klo:14.41 »
Hei, olen viisikymppinen aloittelija ubuntussa, ja tuntuu että ylivoimaista on, Windowsin käyttö sujuu, mutta en ymmärrä ollenkaan tätäUbuntua. Paketteja osasin asentaa, mutta esim Flash playerin asennus ei onnistunut(Flash player for ubuntu), tai koneen mukaan onnistui mutta ei pyöri videot edelleenkään. Mitään tolkkua en myöskään ohjeista saanut, miten Zip. tiedostoja voi avata.Mikä ohjelma avaa ?Miten?
Olen kyllä lukenut ohjeita Ubuntusta, niin että pää savuaa.
Keskustelupalstojen ohjeet menee todella yli ja korkealta, ei tavallinen ukko ymmärrä teidän munkkilatinaa
Mistä löytyisi ohjeita vanhuksille, täytyy varmaan siirtyä takaisin Windowsiin, vaikka sitäkin olen kurkkua myöten täysi

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #1 : 26.10.08 - klo:15.56 »
Kyllä sinäkin tulet Ubuntun kanssa toimeen, jos 71-vuotias isänikin ja 67- ja 64 vuotiaat appivanhempanikin.
Rauhoitut hetkeksi ja teet asian kerrallaan.

Hyvä jos olet lukenut vähän pohjia. Ubuntu tutuksi on toivottavasti jo luettu.

Oletan, että osaat asentaa paketteja nimenomaan Synapticilla. Hyvä.

Zip-tiedostojen klikkaus tiedostonhallinnassa käynnistää automaatisesti niiden purkuohjelman.
Muistutan vielä, että käskemäsi toimenpiteet kohdistuvat aina valittuun(=maalattuun) kohteeseen käyttöjärjestelmästä riippumatta.

Keskustelupalstan terminologia voi olla välillä mennä yli hilseen asiaan perehtymättömältä, jos keskustelijat ovat kauemmin Ubuntua käyttäneitä. Aina voit pyytää selittämään asian kansanomaisemmin graafisia ohjelmia käyttäen.

Netti on väärällään ohjeita, myös suomeksi, kyse on vain siitä, mitä haluat tietää. Joka ohjelmassa on myös omat ohjeensa.

Vähän vaikuttaisi siltä, että olet kuitenkin asennellut windowsmaisesti paketteja suoraan netistä, jos et Flashia saa toimimaan.
Eli aloittelijan on syytä asentaa paketteja vain Synapticilla.

No tarkistetaanpa ensin vähän systeemiä:

Ensiksi tarkistetaan ohjelmalähteet. siellä pitää olla valittuna main, universe, restricted ja multiverse lähteet. Sen jälkeen asennetaan Synapticilla (meta)paketti ubuntu-restricted-extras, joka asentaa useita paketteja.

Tuon asennuksen jälkeen pitäisi juutuupit näkyä. Katsotaan sitten sen kokeilun jälkeen puuttuuko vielä jotain oleellista.

Ihan varmuuden vuoksi voit kertoa, jos osaat, koneesi oleelliset komponentit ja muistimäärät, niin avitus on helpompaa.Ja vielä Ubuntun versiokin olisi hyvä tietää.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
melkein viisikymppinen
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:15.59 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

timperi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #2 : 26.10.08 - klo:17.44 »
Kiitos vastauksesta, mutta minä luovutan. Asensin sen reticted-extras paketin, mutta tube ei toimi, käskee asentaa liitännäisen. Ajattelin kokeilla tätä ubuntua, koska kuvittelin, että vain Windowsissa on tällaisia asennusongelmia.
Ostan autonkin ajoa varten, enkä sitä rassatakseni.

Toimivaa käyttöjärjestelmää ei ole vielä keksitty.

Toimiva olisi sellainen,joka kysyisi asennuksen alussa listan, mitä haluat tehdä tietokoneellasi, asentaisi tarvittavat ohjelmat ja sen jälkeen minun ei tarvisi tehdä mitään muuta kuin käyttää konetta.

Voisin ajan kanssa oppiakin käyttämään tätä ubuntua, mutta se sählääminen on kaikki pois tuottavasta työstä, joten haen huomenna uuden vista koneen. Windowsin kanssa olen pelannut vuodesta92, joten jotain olen oppinutkin. Sääli, sillä Minulla on myös niin suuri viha windowsia kohtaan, varmaan satoja tunteja on mennyt aikaa hukkaan sählätessä

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #3 : 26.10.08 - klo:17.58 »
kaikkein ajoitteliaystävällisin keino asentaa flash on varmaankin mennä sovellukset valikosta löytyvään lisää/poista soveliikseen.

Sieltä valitaan ylhäältä "kaikki saatavilla olevat paketit". Sitten vaan hakuun "flash" ruksi siihen ja toteuta muutokset tämä on ainakin minulla saanut flashin sisältävät sivut aina näkymään.

Toivottavasti toimii  :)  Minulla on ubuntussa ollut paljon vähemmän ongelmia kuin windowsissa, mutta olenkin jo vähän kokeneempi linux käyttäjä  ;)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Aloittelija
« Vastaus #4 : 26.10.08 - klo:18.14 »
Kiitos vastauksesta, mutta minä luovutan. Asensin sen reticted-extras paketin, mutta tube ei toimi, käskee asentaa liitännäisen. Ajattelin kokeilla tätä ubuntua, koska kuvittelin, että vain Windowsissa on tällaisia asennusongelmia.
Ostan autonkin ajoa varten, enkä sitä rassatakseni.

Olet siis ulkoistanut auton ylläpidon. Voit tehdä saman myös tietokoneelle. Muut osaavat ehkä kertoa enemmän, mutta ensi hätään http://wiki.ubuntu-fi.org/Tukipalvelut.

Toimivaa käyttöjärjestelmää ei ole vielä keksitty.

Kyllä toimivia on keksitty ja tehtykin, mutta täydellistä ei, siis sellaista joka tekisi mitä käyttäjä haluaa.

Toimiva olisi sellainen,joka kysyisi asennuksen alussa listan, mitä haluat tehdä tietokoneellasi, asentaisi tarvittavat ohjelmat ja sen jälkeen minun ei tarvisi tehdä mitään muuta kuin käyttää konetta.

Olisiko tässä hyvä idea Ubunnunkin käyttöönoton helpottamiseksi tavanomaisen google-synaptic-menetelmän rinnalle? Onkohan  kukaan aiemmin ehdottanut tai toteuttanut?

Voisin ajan kanssa oppiakin käyttämään tätä ubuntua, mutta se sählääminen on kaikki pois tuottavasta työstä, joten haen huomenna uuden vista koneen. Windowsin kanssa olen pelannut vuodesta92, joten jotain olen oppinutkin. Sääli, sillä Minulla on myös niin suuri viha windowsia kohtaan, varmaan satoja tunteja on mennyt aikaa hukkaan sählätessä

Otan osaa. Minulla meni Windows XP:n opettelussa noin pari kolme vuotta ja yksi hiiri (R.I.P.). Nyt sen osaan kyllä aika hyvin. Valitettavasti Microsoft ei kuitenkaan tyytynyt vain korjaamaan XP:n puutteita vaan teki Vistan. En jaksanut opetella sen käyttöä, vaan asensin Ubunnun. Sen aktiivisin säätövaihe vei puolisen vuotta, mutta minulla oli kyllä jo pohjalla puolitoista vuotta Debian-kokemusta.

Toivottavasti et päädy ojasta allikkoon Vistaan ryhtyessäsi.

konrad

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #5 : 26.10.08 - klo:18.15 »
Ostan autonkin ajoa varten, enkä sitä rassatakseni.
Ilmeisesti osasit ajaa sitä autoa jo syntyessäsi?

Uusien asioiden opettelu on vaikeaa ja aikaa vievää puuhaa, mutta monesti opettelu myös palkitaan. Ubuntun peruskäytön opettelu on monesti Windowsiin tottuneelle hyvin vaikeaa, kun opitut toimintatavat eivät toimikaan uudessa järjestelmässä.

Toimiva olisi sellainen,joka kysyisi asennuksen alussa listan, mitä haluat tehdä tietokoneellasi, asentaisi tarvittavat ohjelmat ja sen jälkeen minun ei tarvisi tehdä mitään muuta kuin käyttää konetta.
Ubuntun asennus asentaa kaikki normaalissa työpöytä käytössä tarvittavat ohjelmat ihan automaattisesti. Windowssin asennuksen jälkeen joudut asentamaan n+1 ohjelmaa erikseen, jotta voisit käyttää konettasi tuottavaan työhön. Lisäksi Ubuntussa on paketinhallinta, jonka avulla kaipaamasi ohjelmat ovat helposti asennettavissa rasti ruutuun periaatteella. Kuten varmaan tiedätkin, windowssia käyttäessäsi joudut metsästämään haluamasi ohjelmat netin syövereistä tai kaupasta.

Sääli, sillä Minulla on myös niin suuri viha windowsia kohtaan, varmaan satoja tunteja on mennyt aikaa hukkaan sählätessä
Ja siltikään et ole valmis käyttämään muutamaa tovia opetellaksesi paremman ja tehokkaamman toimintatavan?



PS. Mikäli vielä aiot Ubuntua joskus kokeilla, niin suosittelen tutustumaan Ubuntu tutuksi -wikikirjaan http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Aloittelija
« Vastaus #6 : 26.10.08 - klo:18.26 »
Suurin ongelma toimimattomuudessa omasta mielestäni syntyy, kun käyttäjä yrittää windows-tyylillä asentaa vaadittavat ohjelmat. Toteaa ettei toimi, etsii ohjeet, asentaa niiden mukaan, ei toimi.
Järjestelmästä löytyy ristiriitaisuuksia.

Kun hetken käyttää lukeakseen ohjeet/tutoriaaleja huomaa ettei tämä ole sen monimutkaisempi.
Ja melkein heti asennuksen jälkeen+restricted-extras paketin jälkeen, voi nettiä selailla juutuubissa, jne.
(Mitenköhän youtubea tarvitaan tuottavaan työhän?)+ tuki monille suljetulle tiedostomuodolle.

Mutta huomiona kuitenkin, kukaan ei pakota käyttämään mitään järjestelmää.
Ei linux, windows, mac, jne. Jokaisen omalla valinnalla käytetään mitä haluaa.
Jos saavutat tuottavan panoksen windowsilla, käytä sitä.

Mikroaaltouuninkin käyttöönotossa on hyvä lukaista ohjekirja, sama pätee jokaiseen monimutkaiseen järjestelmään.


Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #7 : 26.10.08 - klo:18.59 »
kaikkein ajoitteliaystävällisin keino asentaa flash on varmaankin mennä sovellukset valikosta löytyvään lisää/poista soveliikseen.

Käyttäjä/aloittelija ystävällisin tapa johon mie oon törmännyt on OpenSusen one click toiminto. Klikkaat kuvaketta ja vastaat muutamaan kysymykseen myöntävästi. Niin ja asennus tapahtuu hyväksytyiltä asennuslähteiltä, joten on turvallinen.

http://opensuse.fi/Suljetut_tiedostomuodot/11.0
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

timperi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #8 : 26.10.08 - klo:19.01 »
Menin Lisää/poista/kaikki saatavissa olevatpaketit/flash, kokeilin eri paketteja, viimeksi ruksitin kaikki paketit, ei tulosta.

Joo, myönnän pinna on lyhyt, eilen meni ubuntun kimpussa n 8 h, tänään saman verran, enkä ole saanut oikeastaan mitään muuta toimimaan, kuin nettiselaimen. Myönnän että olen tumpelo tietokoneissa, enkä edes haluaisi hämmentää, mulla on muutakin tekemistä.

On siis kukkua, että kaikki pelaa, buffalo ei toimi, yms. Tietenkin voisin teettää toisilla, mutta olen niin köyhä

Kännyköissä,ja autoissa alkaa olla käyttöliittymät kunnossa, ei tarvi juuri manuaaleja lukea, voi heti alkaa käyttämään. Mitä siitäkin tulisi, jos auton mittariin lävähtäisi ilmoitus yhtä-äkkiä-Data error-no brakes !
Tai renkaisen vaihdon jälkeen pitäisi gonfiguroida käyttöliittymä uudelleen

Joissakin kodin elehtroniikkatuotteissa on myös kehitystä tapahtunut, muistaako kukaan, kun esim television kanavien valinta saattoi olla kymmenien nappien ja näppäilysarjojen takana, ohjekirja oli raamatun luokkaa, nyt ne sentään alkaa asentua itse.

En ole varmaan ainut joka toivoisi idioottivarmaa käyttöliittymää, jota voisi käyttää ilman ohjeita ja ja pelaisi asennuksen jälkeen, kuin junan vessa.

Kiitoksia kaikille, kehittäkää linyxia käyttäjäystävällisyyden suuntaan, niin saatte minut mukaan, nörteille voisi kehittää oman puuhaversion

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #9 : 26.10.08 - klo:19.07 »
nörteille voisi kehittää oman puuhaversion

Ubuntu on sitä ;)
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #10 : 26.10.08 - klo:19.30 »
Kävin eilen katsomassa erästä yli viisikymppistä henkilöä kenelle asennettiin ubuntu viime keväänä, asensimme koneeseen tarvittavat paketit ja sen jälkeen kone käyttöön.
Kysyin mielipidettä ja onko ollut ongelmia, "-ei ongelmia ei ole ollut kaikki on toiminut aina eikä ainoatakaan varoitus ikkunaa ole pompannut esiin omituisine kysymyksineen, olen käynnistänyt koneen aamulla ja sulkenut illalla tehden sillä päivän aikana työ asiat, ihmisten ei pitäisi olla ennakkoluuloisia uusia asioita kohtaan vaan lähteä rohkeasti kokeilemaan."

Tämä on mielestäni hyvä esimerkki kuinka sitä pääsee hyvin vauhtiin kun ensin kuuntelee ohjeet ja täältä foorumiltahan niitä ohjeita saa, jos Timber vain haluaa niin apua kyllä löytyy, pitää olla vain valmis ottamaan vastaan, jos kuitenkin vistan meinaat hakea niin onnea sen kanssa.


meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #11 : 26.10.08 - klo:19.45 »
Harmi että nämä onkelmat sattu lähes aina ajoittelijoille, vaikken itekkään nero ole niin flashi on aina asentunut tolla metodilla. Mitä selainta muuten käytät?
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

mummi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #12 : 26.10.08 - klo:20.12 »
Ymmärrän todella hyvin aloittajan ajatuksia. Täällä samaa ikäluokkaa oleva, aina windowsia käyttänyt ubuntu-aloittelija. Linuxin kanssa aloin tehdä tuttavuutta Asus miniläppärin kautta jossa Xandros käyttöjärjestelmä. Se oli kivuton ja yksinkertainen. Mutta sen kanssa törmäsin siihen, etten saanut siihen lisättyä haluamiani ohjelmia.

Siitäpä alkoi temmellys ubuntun kanssa. Onnistuin kuitenkin tekemään boottaavan muistitikun (huomaatko, olen oppinut jotain ;) ) peräti kaksi kertaa, ensin versiosta 8.04 ja sit 8.04.1 versiosta, joka tällä hetkellä koneella ja tällä hetkellä kaikki ohjelmat mitä olen halunnut saada toimimaan, toimivat. Jopa tulostin, joka alkoi toimia lennosta.

Onhan tämä taisto aika epätoivoista välillä ollut ja saattaa olla jatkossakin jossain vaiheessa. Mutta täältä palstoilta on aina apua tullut, olipa ongelma sitten jossain ohjelmassa itsessään tai sen asennuksessa tai jonkin lisukkeen asennuksessa ( järkky mokkula ketju!)

Elän toivossa, että tässä matkan varrella alan ymmärtää tätä ubuntua. En pidä tätä huonona, erilainen tämä on. Mutta kun tätä tottuu/oppii käyttämään huomaan että on monia hyviä ominaisuuksia, kuten esim. ohjelmien asennus tuolta lisää/poista- kautta tai pakettien hallinnasta.

En meinaa vielä heittää kirvestä kaivoon. On nimittäin tossa rinnalla Vista-läppäri ja siinä omat puutteellisuutensa ja pikku ongelmansa....

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #13 : 26.10.08 - klo:20.27 »
Täällä taas melkein 56 vuotta (joulukuussa) ja Wista on rinnalla ubuntun lisäksi, mutta jos tilaa tarvitaan tässä uudessa läppärissä niin wista lentää ensimmäisenä pois.

Syy ubuntun käyttöön on todella hyvä foorumi kuten Mummi sanoikin tuossa, oppiihan tämän kun harjoittelee tarpeeksi.

Terveisin jori52

Ps: foorumin kello on vielä kesäajassa.
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:20.30 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Storck

  • Vieras
Vs: Aloittelija
« Vastaus #14 : 26.10.08 - klo:21.31 »
niin saatte minut mukaan

Ei jaksa ymmärtää tuollaista "kiristystä". VAADITAAN muita laittamaan oma kone kuntoon tekemättä itse muuta kuin valittamista valittamisen perään.
Aloitus on kuitenkin jokaisessa itsessään joka alkaa koneeseen jotain asentamaan. Väärä järjestys kun asennetaan Ubuntu ja heti haukutaan tekemättä itse mitään. Kysyjän ongelma on melko helposti hoidettu pienellä tutkimisella ja vaikkapa täältä palstalta etsimällä.
Pyydä apua ja kysy neuvoa - älä uhkaile siirtymisellä takaisin vindoussin pariin (se ei pelota täällä ketään).

Ei jaksa..

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #15 : 26.10.08 - klo:22.42 »
Mikähän se "linux ei ole windows" sivu olikaan?  :)

siellä on rautalangasta väännetty miksi aloittelijoiden ei pidä neuvoa kokeneempia ;) (ei millään pahalla)

Ubuntu on mielestäni ihmiselle joka EI ole koskaan tottunut tekemään asioita "windows tyyliin", paljon helpompi käyttöjärjestelmä päästä alkuun tietokoneen käytössä. Varsinkin ihmisille joita ei tietotekniikka kiinnosta on uuden oppiminen vaikeaa. Jos joku on oppinut tekemään asiat tavalla "vista" ei hän ihan helposti totu ajatukseen että ne pitäisi tehdä tavalla "ubuntu". Ihan perus juttu... :)

Vertaaminen autojen toimintaan on jossainmäärin typerää, joskin yleistä. Tämä voisi olla tyypillinen auto-vertauskuva:

"Jos vahdan jarrut, autolla voi taas ajaa ilman säätämistä, mutta jos vaihdan tietokoneeseeni uuden näytönohjaimen, pitää minun säätää käyttöjärjestelmää tuntikausia että onnistun asentamaan oikeat ajurit ja saan näyttötarkkuuden kohdalleen"

Kun taas oikeasti se menisi näin

Jos autoon vaihtaa jarrut, jotka ovat erilaiset kuin edelliset, ne saattavat myös käyttäytyä eri tavalla, silloin autoilijan  pitää oppia kuinka paljon jarrua painetaan ja mihin aikaan jarrutus uusilla jarruilla kannattaa aloittaa, että ajo olisi mahdollisimman mukavaa ja taloudellista. Tämä opetteluprosessi on tavallaan verrattavissa muutoksiin, mitä käyttöjärjestelmälle pitää tehdä laitteiston muuttumisen yhteydessä. Kuski oppii jarrujen käyttämisen nopeasti, eikä tarvitse siihen muiden apua, kun taas tietokoneen käyttäjä repii hiuksiaan koska hänen pitää osata auttaa tietokoneensa käyttöjärjesstelmää joka toimii tietokoneessa mikä puolestaan omaa vain murto-osan siitä älykkyydesstä mitä ihmiset käyttävät jarruttamiseen oppimiseen.

( Kenelle oikeen saarnaan )  ???  ;D
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:23.06 kirjoittanut meizirkki »
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #16 : 27.10.08 - klo:09.00 »
Jokos tämä ketjun aloittaja heitti kirveen kaivoon vai vieläkö suostuu jatkamaan apujoukkojen kera ? Ei se oikeasti ole niin vaikeata. Asentaa sitten vaikka kokonaan alusta ja tekee juuri niin kuin täällä sanotaan jos se helpottaisi :) Vaikka sitten komentorivin kautta flashit koneelle jos sillä saadaan toimimaan.

offtopic:
Lainaus
mihin aikaan jarrutus uusilla jarruilla kannattaa aloittaa, että ajo olisi mahdollisimman mukavaa ja taloudellista.
Moottorijarrutus :D
./offtopic

timperi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #17 : 27.10.08 - klo:18.26 »
Kiitos kaikille, sain jopa yksityisviestejä, mutta en nyt vaan jaksa keskittyä uuteen asiaan, te yrititte kaikkenne, mutta minä en.
Olen tyypillinen hermoheikko joka ei jaksa lukea ohjeita, vaan olen mies joka ensin hämmentää kaikki sekaisin ja lukee ohjeet vasta sitten.




Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #18 : 27.10.08 - klo:19.06 »
Kiitos kaikille, sain jopa yksityisviestejä, mutta en nyt vaan jaksa keskittyä uuteen asiaan, te yrititte kaikkenne, mutta minä en.
Olen tyypillinen hermoheikko joka ei jaksa lukea ohjeita, vaan olen mies joka ensin hämmentää kaikki sekaisin ja lukee ohjeet vasta sitten.





Sitten kun on kertaalleen saanut koneen sekaisin, voi aloittaa alusta ::) Asentaa käyttiksen uudestaan ja lukee ohjeet ja asentaa ohjelmat mitä tarvitsee...paketinhallinnan kautta.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

timperi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Aloittelija
« Vastaus #19 : 27.10.08 - klo:19.55 »
Hoplaa.
Jaksoin sittenkin yrittää uudelleen ja sain jo vaareille tarkoitetut tube8 sivuston kehittävät videoklipit pyörimään

Edistys tapahtui lukemalla muita tämän keskustelupalstan viestejä

Yhdessä ohjeessa oli, että tulee olla asennettuna flashplugin-nonfree, mutta samalla tulee poistaa gnash ja swfdec. Tein näin ja alkoi heti pelittään. Ehkä sittenkin jatkan perehtymistä, en vielä käynyt vista konetta tänään

Malttia, malttia, maltti on valttia, sitten vasta kone päreiksi!